Bron: Baarda, B. (2014). Dit is onderzoek!. Wat is een theoretisch kader? ‘Een theoretisch kader is een overzicht van bestaande kennis en inzichten over.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
RECLAME OP INTERNET ASCC Clubmiddag 15 april 2014.
Advertisements

Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Profielwerkstuk.
Workshop Informatievaardigheden
Bronnen Merle Wissink.
Onderzoeksmethodologie HRM Dr. Sophie De Winne 03/ (Lessius) 016/ (K.U.Leuven) 27 september Onderzoeksmethodologie.
Praktische toepassingen van PKM in organisaties: 2 voorbeelden
DANS is een instituut van KNAW en NWO Data Archiving and Networked Services NARCIS: nationale portal van onderzoekinformatie Elly Dijk SURFacademy ‘CRIS.
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
De nieuwe studiewebsites van Pearson Benelux Vergroot je kennis met behulp van gevarieerd studie- en oefenmateriaal Wat is Pearson.
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken  Website faculteitsbibliotheek  Catalogus LIBISng: boeken, eindwerken, tijdschriften  Databanken:artikels.
Overzicht presentatie  Website faculteitsbibliotheek  Catalogus LIBISng  Databanken.
Van de juridisch dienstverlener
Website Mediacentrum Hogeschool Leiden:
Informatievaardigheden. Niveau 1. Basis. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 2. Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 2. Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Bronnenonderzoek PWS-seminar V5 13 juli 2014
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd.
Introductiebijeenkomst AOS leergang
Een werkstuk maken.
3/30/2015 | 1 Bibliotheekinstructie Nederlands 2014.
Werkstukken en rapporten
Tatiana Constandse John Ouderling.
Instructies examen 26/ Waarover gaat het? Hoofdstuk ‘Thema 2: België’ (volledig, pp. 1-12) Hoofdstuk ‘Thema 1: De Europese Unie’ (gedeeltelijk,
Intervisiegroep gedragswetenschappen
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Theorievorming.
Bibliotheekintroductie UA-bibliotheek Campus Drie Eiken Oktober 2007 Marjan Andries- Barbara Lejeune.
INFORMATIEVAARDIGHEDEN SAW B.Wydooghe L. Gheysen C. Neckebroeck.
Kies aardrijkskunde in de bovenbouw!
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
De oplossing De aannemelijke oplossing van het dilemma, wat ga je testen?
Onderzoeksvaardigheden 3
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
ClubMonitor. Algemeen Finance & admin. Lidmaatschapsvorm Sponsoring Hockeyvormen Families Communicatie Breedtesport Betaalde krachten Algemeen Andere.
Spreekbeurt in groep 4.
Havo – vmbo-t/havo Profielwerkstuk college 2 Bronnen
Werkplekleren Rubbens Jolien Bron: Duerings, L. (2011) Dé criteria voor succesvol werkplekleren. Utrecht: Universiteit Utrecht.
MEDIAWIJSHEID LES 2 Laura van Vught. INTRODUCTIE o Vorige les: Zoeken op het Internet. Herkennen van betrouwbare sites. o Lessen Mediawijsheid Les 1:
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!. Inhoud bijeenkomst 2 Onderzoeksdoel formuleren Onderzoeksvragen (hoofdvraag met deelvragen) formuleren.
Wat moet ik weten over mijn bronnen?
Het onderzoeksverslag
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Spreekbeurt in groep 4.
Het forum.
Bronnen en onderzoeksvragen
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 BK Lesweek 2
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Hoe krijg ik van thuis toegang tot een elektronisch artikel
Van Opdracht tot Website
Voorbereiding schoolexamen
Betrouwbaarheid van informatiebronnen
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Praktijkgericht onderzoek
LinkedIn Wat moet ik ermee?.
Praktijkgericht onderzoek
AOS docentonderzoek bijeenkomst 3
Inspelen op Innovaties
Sneak Preview voor CV&V Yvonne de Boer
Filter bubble Mediabegrip week 6-7
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Bronnenonderzoek.
Transcript van de presentatie:

Bron: Baarda, B. (2014). Dit is onderzoek!

Wat is een theoretisch kader? ‘Een theoretisch kader is een overzicht van bestaande kennis en inzichten over het praktijkprobleem dat centraal staat in jouw onderzoek’

Bron: Baarda, B. (2014). Dit is onderzoek!

Soorten tekstbronnen (1) Vakliteratuur en onderzoeksrapporten Regionale, landelijke of internationale beleidsdocumenten Kranten en tijdschriften Websites en internetcommunities

Soorten tekstbronnen (2) Interne bronnen; tekstbronnen waartoe alleen medewerkers van een bepaalde organisatie toegang hebben. Schoolgebonden beleidsdocumenten Documenten voor communicatie met directe omgeving; bijvoorbeeld schoolgids of website Les- en leerlingmateriaal

Je bent al een eind gevorderd met je praktijkonderzoek. Onverwacht stuit je op een praktijkonderzoek naar hetzelfde onderwerp als waar jij mee bezig bent… Alles voor niets?

Waar vind je geschikte tekstbronnen? Database/bibliotheek Tilburg University Google Scholar Studiecentra/databases van hogescholen, universiteiten of schooladviesorganisaties Websites van gerenommeerde instanties

Hoe kies je tekstbronnen? Relevantie: Er moet een duidelijke relatie zijn met het doel van het onderzoek; vraag jezelf af waarom de informatie bruikbaar is voor jouw onderzoek. Betrouwbaarheid: De informatie moet betrouwbaar zijn: ga na waar de bron gepubliceerd is, of de auteur een gerenommeerd onderzoeker is, of de informatie getoetst is, welk doel de tekst heeft, welke informatie gebruikt wordt en welke bronnen er vermeld worden.

Hoe ontwikkel je een theoretisch kader? 1.Breng belangrijkste thema’s en deelaspecten van jouw praktijkprobleem in kaart. 2.Ga per thema, deelaspect of relatie op zoek naar betrouwbare bronnen. 3.Neem betrouwbare informatie over die relevant is voor jouw onderzoek (en vermeld de bron!). 4.Integreer de nieuwe inzichten en kennis in een theoretische beschrijving van jouw onderzoeksthema.

Praktische zaken Account Tilburg University VPN-verbinding