communicatiestijlen & denkpatronen Ericka Kuyters 7 oktober 2015 ICF België www.lifelab.nu www.kuyters-partners.nl
communicatiestijl, wat is dat communicatiestijl, wat is dat? jouw vanzelfsprekende manier van communiceren
ontstaan communicatiestijlen Onderzoek naar de eigenschappen van goede leidinggevenden / managers door Merrill en Read in de jaren ‘70
ontstaan communicatiestijlen Uitkomst: Er zijn geen eigenschappen vast te stellen; leidinggeven kan op vele manieren Bijproduct: Er zijn 4 verschillende stijlen in communicatie / sociaal gedrag te onderscheiden
meer lezen?
verdere uitwerking Het werk van Merril en Reid is verder uitgewerkt in de praktijk door vragen te stellen Hoe word je het liefste aangesproken? Hoe kan je het beste luisteren? Wat vind jij normaal in communicatie?
komen in dezelfde verhouding terug 4 stijlen komen in dezelfde verhouding terug In alle culturen en talen Bij alle leeftijden Onafhankelijk van geslacht en zijn Onafhankelijk van functie
Communicatiestijlen zeggen NIETS over WAT iemand kan maar over HOE hij/zij communiceert
communicatiestijlen zijn een automatische voorkeur voor je manier van communiceren taalgebruik stemvolume en –melodie lichaamshouding gezichtsuitdrukking ordening van gesprek / gedachten
communicatiestijlen zijn een taal talen kan je leren!
uitgangspunt goede communicatie herken begrijp spreek de taal van de ander wanneer je de beste samenwerking wil
Vier stijlen
Promotorstijl – Erica Terpstra https://www.youtube.com/watch?v=cfsVwAaDvkg
Controler stijl – Severn Suzuki https://www.youtube.com/watch?v=oJJGuIZVfLM
Supporterstijl – Kofi Anan ww.youtube.com/watch?v=9DgivC6G-HM
Analyzeerstijl - Eckhart Tolle https://www.youtube.com/watch?v=ctgggBU_k4g
denkpatronen De manier waarop je het gesprek naar buiten ordent, is de ordening in het gesprek met jezelf Promotorstijl: associatief, enthousiast Controlerstijl: logisch geordend op hoofdlijnen Supporterstijl: hoe voelt het voor mij/mijn omgeving? Analyserstijl: Logisch geordend in feitelijke details
Welke gedacht komt het eerst naar boven?
Wat ziet de stijl voor zich? Wat vraagt de stijl zich als eerste af?
Wat kan een coach met communicatiestijlen ? Afstemmen op de stijl van haar coachee Met de coachee onderzoeken hoe zij communicatie /samenwerking kan verbeteren Met de coachee onderzoeken van welke vanzelfsprekendheden zij uitgaat in denken en gedrag De “gebruiksaanwijzing” van haar stijl en die van een ander onderzoeken De sterke punten en valkuilen van de stijl van de coachee De coachee laten zien hoe verantwoordelijkheid te nemen voor communicatie en samenwerking ……………..
en natuurlijk: op verzoek in Belgie Veel plezier! Mogelijkheid voor een dag training communicatiestijlen in de komende tijd: 5 -11-‘15 The Coaching Square NL, Spijk info via contact@coachingsquare.nl 17 -12-’15 in Diemen Info via ericka@kuyters-partners.nl 16-2-15 RINO Amsterdam Info info@rino.nl en natuurlijk: op verzoek in Belgie