communicatiestijlen & denkpatronen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Advertisements

situationeel leiderschap
Omgaan met je werkpartners Contact op professioneel gebied
Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Communicatie met de klant
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Feedback de sleutel tot teamontwikkeling
Forming Oriëntatiefase Onderliggende denkpatronen
Train The Coach Bijeenkomst PMGG d.d
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
TRAINING PERSOONLIJK LEIDERSCHAP
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
Theorie Stappen in hulpverleningsproces: 1 Inventarisatie probleem
Coachen Nieuwe vlag...Oude lading? Oude wijn in nieuwe zakken?
Hoofdstuk 2 Interpersoonlijke communicatie
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Evaluatie Barim coaching Wat heeft het opgeleverd? & Hoe nu verder?
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
1. Levensbeschouwing en communicatie
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
Vervolgbijeenkomst 3 Feedback geven
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
Een theoretische verkenning
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Het sollicitatiegesprek
AMV Sociaal maatschappelijke dimensie
Hoofdstuk 8: Afwijkend gedrag en conflict
@Vise Business Consultancy Author: Hans Groen
Gespreksvaardigheden
Doelen Het stimuleren van een positieve sfeer in de klas
Ouderavond de Bolster..
Het coachende functioneringsgesprek
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
gespreksvaardigheden
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Oic no go casus watch?v=vVuGEUuCP5k.
Coach Academy Module Persoonlijk 1 Ciska, Bart en Johan.
Hoofdstuk 3 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Communicatie & Relatie
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
TAALONDER ZOEK 2.10 SOCIOLECTEN. WAT GAAN WE DEZE LES LEREN? 1.Wat groepstaal is. 2.Hoe sociale groepen zich onderscheiden via groepstaal. 3.Het belang.
ZESC – Situationeel leiderschap
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
PE Adviesvaardigheden Vereniging voor Gereformeerd Schoolonderwijs
Connectief Connectief.
Team coaching en gedrags-communicatie
Praktijk Opleiders Cursus
Persoonlijk Leiderschap
ADVISERING PO-VO “ SCHOOL EN OUDERS: PARTNER BIJ ADVISERING”
Coaching.
Aanspreken? Mr. C.E. Zalm MPA 26 december 2018 Eventuele voettekst.
Communicatie 3e les.
Communicatie 7e les.
Interculturele communicatie
Interculturele communicatie
LEIDERSCHAP © Dia van Berry Hagendijk.
COACHEN MET KOEIEN +.
COACHEN MET KOEIEN +.
Les 6: non-verbale communicatie
Transcript van de presentatie:

communicatiestijlen & denkpatronen Ericka Kuyters 7 oktober 2015 ICF België www.lifelab.nu www.kuyters-partners.nl

communicatiestijl, wat is dat communicatiestijl, wat is dat? jouw vanzelfsprekende manier van communiceren

ontstaan communicatiestijlen Onderzoek naar de eigenschappen van goede leidinggevenden / managers door Merrill en Read in de jaren ‘70

ontstaan communicatiestijlen Uitkomst: Er zijn geen eigenschappen vast te stellen; leidinggeven kan op vele manieren Bijproduct: Er zijn 4 verschillende stijlen in communicatie / sociaal gedrag te onderscheiden

meer lezen?

verdere uitwerking Het werk van Merril en Reid is verder uitgewerkt in de praktijk door vragen te stellen Hoe word je het liefste aangesproken? Hoe kan je het beste luisteren? Wat vind jij normaal in communicatie?

komen in dezelfde verhouding terug 4 stijlen komen in dezelfde verhouding terug In alle culturen en talen Bij alle leeftijden Onafhankelijk van geslacht en zijn Onafhankelijk van functie

Communicatiestijlen zeggen NIETS over WAT iemand kan maar over HOE hij/zij communiceert

communicatiestijlen zijn een automatische voorkeur voor je manier van communiceren taalgebruik stemvolume en –melodie lichaamshouding gezichtsuitdrukking ordening van gesprek / gedachten

communicatiestijlen zijn een taal talen kan je leren!

uitgangspunt goede communicatie herken begrijp spreek de taal van de ander wanneer je de beste samenwerking wil

Vier stijlen

Promotorstijl – Erica Terpstra https://www.youtube.com/watch?v=cfsVwAaDvkg

Controler stijl – Severn Suzuki https://www.youtube.com/watch?v=oJJGuIZVfLM

Supporterstijl – Kofi Anan ww.youtube.com/watch?v=9DgivC6G-HM

Analyzeerstijl - Eckhart Tolle https://www.youtube.com/watch?v=ctgggBU_k4g

denkpatronen De manier waarop je het gesprek naar buiten ordent, is de ordening in het gesprek met jezelf Promotorstijl: associatief, enthousiast Controlerstijl: logisch geordend op hoofdlijnen Supporterstijl: hoe voelt het voor mij/mijn omgeving? Analyserstijl: Logisch geordend in feitelijke details

Welke gedacht komt het eerst naar boven?

Wat ziet de stijl voor zich? Wat vraagt de stijl zich als eerste af?

Wat kan een coach met communicatiestijlen ? Afstemmen op de stijl van haar coachee Met de coachee onderzoeken hoe zij communicatie /samenwerking kan verbeteren Met de coachee onderzoeken van welke vanzelfsprekendheden zij uitgaat in denken en gedrag De “gebruiksaanwijzing” van haar stijl en die van een ander onderzoeken De sterke punten en valkuilen van de stijl van de coachee De coachee laten zien hoe verantwoordelijkheid te nemen voor communicatie en samenwerking ……………..

en natuurlijk: op verzoek in Belgie Veel plezier! Mogelijkheid voor een dag training communicatiestijlen in de komende tijd: 5 -11-‘15 The Coaching Square NL, Spijk info via contact@coachingsquare.nl 17 -12-’15 in Diemen Info via ericka@kuyters-partners.nl 16-2-15 RINO Amsterdam Info info@rino.nl en natuurlijk: op verzoek in Belgie