1 Trends in Informatiemanagement Toon Abcouwer

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een hoofd in verwarring
Advertisements

Ondernemende Netwerken. Een ondernemend Netwerk 1937: The Nature of the Firm Ronald Coase.
Corporate Portfolio Management
Maar niet elke koning is even belangrijk!
Interactieve sessie over de trends in de ICT
Wie zijn we en wat drijft ons? Cameleon, cultuur die je beleeft.
Een ingewikkeld gesprek over cultuur of toch niet?
NVP bijeenkomst Willen is Kunnen Friesland Bank.
Rijkswaterstaat Ben Spiering HOG Docentendag 5 november 2013
INTERNE AUDIT : uw partner ? MBA-dinnercauserie 7 februari 2002 Rudi Hex, cia Hoofdauditor kredieten KBC.
Het. Het Nieuwe Werken De optimale werkplek.
Information Management
Hoofdstuk 1 - Inleiding Wat is een organisatie? mensen middelen
Verbetering van kwaliteit begint bij de individuele ontwikkelaar E-ducation is our mission NIOC Eric van der Vliet SPI Consultant.
11 Infrastructuur Optimalisatie: Waarom een op voorzieningen gebaseerd platform de betere keuze is.
Situational Influences on the Use of Communication Technologies A Meta-Analysis and Exploratory Study B. van den Hooff, J. Groot, S. de Jonge.
1 Orientatie InformatieSystemen K.M.van Hee hgl. architectuur van informatiesystemen dir. Deloitte & Touche Bakkenist TU/e 2001.
27 januari 2011.
Top redenen voor het falen van DMS-implementaties!
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
SPF SANTE PUBLIQUE, SECURITE DE LA CHAINE ALIMENTAIRE ET ENVIRONNEMENT 1 Journée d'étude e-HR: un rêve ou un cauchemar ? e-HR, Pistes voor de.
Business IT alignment in een veranderende context
IIM Information Infrastructure Management
Het nieuwe werken Visie Peter Fingar. Het werk verandert: –Meer informatie gericht: gebruiken, verwerken en actie Transactie-informatie Omgevingsinformatie.
Business Marketing Management
Agility – What’s in it for Finance Strategic Management Centre Round Table Finance Transformation Day Prof. dr. F.A. Roozen Amsterdam, 9 december 2009.
Van beheer naar regie “Als IT bijdragen aan de continuïteit van het bedrijf en meer toegevoegde waarde leveren.” Peter Henssen Harry Boers Bart Feenstra.
Strategie en positionering
EFP Bottom up oktober Deze training was niet OK Te kort/te lang/te druk/te sloom Trainer kent ons werk niet Was leuk, maar in praktijk gaat.
Management Accounting Management Control
Hoofdstuk 7 ERP-systemen: human resources Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
ArchiValue: de APG-Case
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
HOFAM vak Organisatie & Management les 2
1 IT Service Management Theorie (1). 2 Van ‘Beheren van dozen’ naar ‘Beheer van bedrijfsprocessen’ Bron: white paper van BMC Software. Leverancier van.
Company overview 2015 Founded 1954 Privately owned 1 st Tier system supplier m 2 high tech manufacturing space 100% subcontractor > 400 FTE Revenue.
De inzet van BPM en SOA in een organisatie
De toekomst van arbeid? Maarten van Riemsdijk The way we are living is changed fundamentally By how we use and implement technical knowledge LIVING TECHNOLOGY.
Minor Project- en Programmamanagement
Informatie management HC2
Business-IT Alignment
1 IT Service Management George Pluimakers Theorie (3)
Les DMN (1) V1.0. Inhoud: 1. Doel SOTA 2. DMN en CMMN in het grote geheel 3. Basisbeginselen DMN => DRD 4. Expression en Decision Tables.
Quality Management: METHODEN TECHNIEKEN PROCESVERBETERIN G
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
REAL-TIME COMPLIANCE FICTION OR REAL ERIC MULDER.
1 Optimalisatie van de keten bij uitbesteding Optimalisatie van de keten bij uitbesteding Koenraad Bruins Rabo Bouwfonds.
NGI Themasessie 8 juni 2007 Inrichtingsfactoren voor Business Informatiemanagement Lex Scholten – informatie-procesverbeteraar ASLBiSL Foundation Motivaty.
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Introductie ISO november 2012 Robbert van Alen Introductie ISO Dun document. Stevige basis.
TOGAF Albert Gjaltema / Tech. Consultant II 11 maart 2008 getronicspinkroccade.nl.
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
Van BiSL naar BiSL Next Lucille van der Hagen
Diverse Sprekers ZAAM’s doelen zijn leidend voor gewenste ICT ondersteuning en benodigde infrastructuur DOEL PYRAMIDE ZAAM Doel (Missie) Als schoolorganisatie.
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Computational Thinking Leren op je Eigen Niveau
van specialist naar generalist L&D-professional wordt Business Partner
Innovatie met IBM Cloud Orchestrator.
Richtinggevend Sturend Uitvoerend Organization cycle management
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Ondernemende Netwerken
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
VAN AFSPIEGELINGSPRINCIPE TOT ADVIESAANVRAAG
Leiding geven aan school ontwikkeling
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Realizing Climate Mitigation Policies Dr. Cheryl de Boer & Prof
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Servitisation of data analytics models: strategic options and challenges Inspiratiesessie SLF Summit 2018.
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Transcript van de presentatie:

1 Trends in Informatiemanagement Toon Abcouwer

I(T) management concerns

Verschillende vragen vergen verschillende antwoorden Veel routes zijn geprobeerd  Hanteer voor IM een maturity benadering  Definieer de taken van de CIO / IM in meer detail  Definieer de beïnvloedingen die in een organisatie rond de IV bestaan  Introduceer ‘design denken’ als oprit voor de Informatieprofessional 3.0  En nog veel meer… 3

Alignment volgens Luftman via een maturity model 4 IT-business alignment maturity criteria Communications Understanding of business by IT Uniderstanding of IT by business Inter/intra organizational Learning/education Protocol rigidity Knowledge sharing Liaisson effectiveness Communications Understanding of business by IT Uniderstanding of IT by business Inter/intra organizational Learning/education Protocol rigidity Knowledge sharing Liaisson effectiveness Value IT value Business metrics Balanced Metrics Service level agreements Benchmarking Formal assessments / reviews Continuous improvements Value IT value Business metrics Balanced Metrics Service level agreements Benchmarking Formal assessments / reviews Continuous improvements Governance Business strategic planning IT strategic planning Organization structure Budgetary control IT investment management Steering committee(s) Prioritization process Governance Business strategic planning IT strategic planning Organization structure Budgetary control IT investment management Steering committee(s) Prioritization process Partnership Business perception of IT value Role of IT in strategic business planning Shared goals, risk, reward/penalties IT program management Relationship / trust style Business sponsor / champion Partnership Business perception of IT value Role of IT in strategic business planning Shared goals, risk, reward/penalties IT program management Relationship / trust style Business sponsor / champion Scope and architecture Traditional,enabler/driver,extern al Standards articulation Architectural integration Functional organization Enterprise Inter-enterprise Architectural transparancy, agility, flexibility Manage emerging technologies Scope and architecture Traditional,enabler/driver,extern al Standards articulation Architectural integration Functional organization Enterprise Inter-enterprise Architectural transparancy, agility, flexibility Manage emerging technologies Skills Innovation, entrepreneurship Cultural locus of power Management style Change readiness Career crossover; training/education Social, political, trusting interpersonal environment Hiring and retaining Skills Innovation, entrepreneurship Cultural locus of power Management style Change readiness Career crossover; training/education Social, political, trusting interpersonal environment Hiring and retaining

EUeCF Meer detail - voorbeeld

EUeCF Meer detail - 2

Beïnvloedings gebieden 7 IT resources: Technology (TIR) & Humen (HIR) Complementary Organizational Resources Business Processes Business Process Performance Organizational Performance IT Business Value Generation Process Industry Characteristics Trading Partner Resources & Business Processes Trading Partner Resources & Business Processes Country Characteristics I Focal Firm II Competitive environment III Macro environment

Design thinking (Tim Brown) Het uitgangspunt van design thinking is denken in een human centric benadering waar alle beschikbare talenten worden gebruikt om het nut van anderen te dienen. 8

Design thinking - 2 In de praktijk worden de volgende stappen telkens herhaald: inspiration, het probleem of de kans die motiveert tot het zoeken van oplossingen; ideation, het proces van het genereren, ontwikkelen en testen van ideeën; implementation, de route die uiteindelijk leidt van de project-fasen naar de markt. 9

Theoretisch kader 10

Uitgangspunt voor de discussie We doen wat we willen / moeten Maar hoe ben je dan Trots op het verleden en Nieuwsgierig naar de toekomst? Systemen helpen ons daarbij = strategic fit = functional integration

De redenering: informatorisch De werkelijk heid Welke rol speelt informatie in de organisatie Abstractie IS Abstractie “Aanleiding” 12

Een geordende kijk op een organisatie Strategie Structuur Uitvoering 13

Alignment binnen het model ICT Moeten / Willen Kunnen Strategie Uitvoering Strategic fit Moeten / Willen Kunnen Business Functional integration Informatie/ Communicatie Strategie Structuur Operaties BusinessTechnologie Het wenselijke Wat willen we Het noodzakelijke Wat moeten we Het haalbare Wat kunnen we

Dynamiek in organisaties (Parson, Abcouwer) Onzeker Zeker Kunnen Oorzaak/gevolg relaties Willen/moeten Evenwicht Ondernemen Crisis Zeker Onzeker ExploiterenExploreren Nieuwe combinaties 15 Het wenselijke Wat willen we Het noodzakelijke Wat moeten we Het haalbare Wat kunnen we

Waar en hoe technologie toe te passen? Onzeker Zeker Kunnen Willen Evenwicht Ondernemen Crisis Zeker Onzeker ExploitingExploring Nieuwe combinaties Ontwerpen van een nieuwe architectuur voor een nieuw evenwicht Faciliteren van search proces Faciliteren van businessproces

Twee hoofdbewegingen als balans van twee krachten Onzeker Zeker Kunnen Oorzaak/gevolg relaties Willen/moeten Evenwicht Ondernemen Crisis Zeker Onzeker ExploiterenExploreren Nieuwe combinaties Revolt Remember Nieuwsgierig Naar toekomst Trots op het verleden

Going concern Ondersteuning bedrijfsprocessen Effectiviteit / efficiency Factory IT  Linking IT aan traditioneel business management  Bouw IT die makkelijker veranderende business condities kan volgen  Richt je vooral op business Improvements 18

Going future Ondersteuning naar nieuwe inzichten en innovatie Beinvloeding en transformatie Enabling technology  Verander ruwe data in nieuwe inzichten  Ondersteun snelle experimenten  Bevorder nieuwe interactiemodellen 19

De finale boodschap 20 Onzeker Zeker Kunnen Willen/moeten Evenwicht Ondernemen Crisis Zeker Onzeker Exploiteren/ambtenaarExploreren/kunstenaar Nieuwe combinaties Informatie/ Communicatie Strategi e Structuu r Operatie s BusinessTechnologi e Informatie/ Communicatie Strategi e Structuu r Operatie s BusinessTechnologi e Informatie/ Communicatie Strategi e Structuu r Operatie s BusinessTechnologi e Informatie/ Communicatie Strategi e Structuu r Operatie s BusinessTechnologi e

Dit weekend in NRC 21 Onzeker Zeker Kunnen Willen/moeten Evenwicht Ondernemen Crisis Zeker Onzeker Exploiteren/ambtenaarExploreren/kunstenaar Nieuwe combinaties

5 problemen 22 Onzeker Zeker Kunnen Willen Evenwicht Ondernemen Crisis Zeker Onzeker ExploitingExploring Nieuwe combinaties Ontwerpen van een nieuwe architectuur voor een nieuw evenwicht Faciliteren van search proces Faciliteren van businessproces