Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
< Filmfragment Alan Watts >
Advertisements

Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Belevingsgerichte zorg voor ouderen met dementie
Autonomie in de derde graad
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
De ontwikkeling van de 7 competenties
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Welkom bij Leefstijl.
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Leefbaarheid en Vitaliteit van dorpen: Mythes en Uitdagingen
Pastoraal op school.
Hogescholen in Dialoog
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
St. Martinusschool Hoe loopt de ontwikkelmotor? 1.ik voel me groot 2.ik kan het… zelf! 3.ik ben in verbinding betrokkenheid en welbevinden zelfstandig.
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Ondernemendheid Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional 1.
Arbeidsvreugde voor iedereen
Residentiële hulpverlening Drs. C.P.G. Tilanus. Wat is residentiële hulpverlening? = de persoon krijgt dag en nacht opvang en begeleiding in een tehuis.
Adaptief onderwijs Luc Stevens drie psychologische basisbehoeften:
Rots en Water sociale competentie training Rots en Water Instituut NL.
Kindermishandeling & (v)echtscheiding
Voor Aranka... Van Aart.
De PiëzoMethodiek Een bottom-up methode.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Mindfulness.
Communicatie met ouders
SWPBS Conferentie 2014 Eindhoven
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
Dossier Empowerment.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Eerstejaarsproblemen
Vanaf januari Blijf er niet mee zitten
Goed in je vel zitten Talenten ontplooien Omgaan met dagelijkse stress
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Echt in contact treden met de student André Baars, Onderwijspsycholoog (
Psychologieles 9 lesweek 9 NEARPOD
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
*Welzijn. Medewerkers met een gezonde levensstijl en voldoende uitdaging in hun werk zijn over het algemeen gemotiveerd en productief. *Ziektekosten *Preventief.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
invloed van psychologische factoren op revalidatie en adaptatie
MS, denken en voelen (Naam org
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
Wat is oud? Inleiding door: Arie Stolk redactielid Geron.
Zilverwijzer groepssessies Ook in uw woonzorgcentrum? © 2015, VIGeZ vzw.
In schooljaar hebben in Drenthe 300 mbo- studenten de opleiding zonder diploma verlaten.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Kernwaarden in beeld De kernwaarden van het openbaar onderwijs.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Omgaan met ingrijpende gebeurtenissen. veerkracht Elk kind krijgt te maken in zijn leven met tegenslag of stress en moet vaardigheden leren om daarmee.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Gezondheid en gezond gedrag
Vluchtelingen en asielzoekers
Rots en Water Rots Weet wie je bent Weet wat je wilt Weet wat je doet
Mijn Positieve Gezondheid
Introductie Engaging Dynamics
BOM-model PV 25/03/2014.
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
Transcript van de presentatie:

Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden

beschermende factoren Scholen geestelijke gezondheid beleid suïcide preventie pesten Schoolbrede benadering uitdaging

Wat maakte jou als student gelukkig? Waar kon jij terecht als je je niet goed voelde?

Voor mezelf is dit… Wat maakte jou als student gelukkig? Contact met medestudenten (ik hoor erbij, verbondenheid, ik (k)en mijn gevoelens) Richting geven aan mijn leven/loopbaan: studiekeuze, zelfstandig leven (op kot gaan) ( ik kan en mag sturen, autonomie) Kennis en vaardigheden ontwikkelen ( ik ben oke, competentie) Nieuwe ervaringen opdoen ( ik ben oke, ik kan en mag sturen, competentie, autonomie) Nieuwe vrienden maken ( ik word ondersteund) Waar kon jij terecht als je je niet goed voelde? Vrienden, Mentor, Studievereniging

Waarom zou een onderwijsinstelling inzetten op mentale gezondheid? Kerntaak onderwijsinstellingen: voorbereiding op deelname aan de maatschappij – Competentie – Vaardigheden om in het leven te staan Mentale gezondheid (veerkracht, probleemoplossende, sociale en communicatieve vaardigheden,…) grotere garantie succesvolle student

Geestelijke gezondheid? (bron: ViGeZ) Mentaal welbevinden voor iedereen Geestelijke gezondheidsbevordering betekent letterlijk: ‘het versterken van de geestelijke gezondheid’. Dit doen we vooral door het werken aan mentaal welbevinden en veerkracht, en door in te zetten op de beschermende factoren. En dat bij iedereen, want ook bij ‘gezonde’ mensen is verbetering mogelijk. Geestelijke gezondheidsbevordering of werken aan mentaal welbevinden stelt ons in staat om de controle over ons eigen leven te behouden en onze geestelijke gezondheid te verbeteren. Het heeft als doel zelfwaardering, copingvaardigheden (omgaan met), en familie- en gemeenschapsondersteuning te verhogen. Bovendien wil het ook de bredere sociale en economische omgeving die geestelijke gezondheid beïnvloedt, veranderen. Mensen proberen immers niet alleen ziekte en lijden te vermijden. Ze streven evenzeer naar vitaliteit, ook op geestelijk vlak. Dit ‘creëren’ van meer gezondheid is de kern van geestelijke gezondheidsbevordering.

Een geïntegreerd geestelijk gezondheidsbeleid Handvatten geestelijk gezondheidsbeleid : -Het bevorderen van geestelijke gezondheid en het creëren van een positieve sfeer -Educatie van leerlingen/studenten (sociale, communicatieve en participatieve vaardigheden) -Signaalherkenning en begeleiding van leerlingen/studenten binnen de school -Deskundigheidbevordering van leerkrachten/docenten, directie, personeel,… -Uitwerking goede afspraken behandeling en opvolging buiten de onderwijsinstelling -Nastreven van een brede betrokkenheid van alle relevante actoren (studentenverenigingen (peer-support-programmas), studentenhuizen (peer- support-programmas), studentenvoorzieningen, hulpverlening, expertiseorganisaties,…) Uitgangspunt: - inzetten op beschermende factoren (niet alleen op risicofactoren)

BESCHERMENDE FACTOREN Factoren die de veerkracht van mensen beïnvloeden zijn beschermende factoren. Deze factoren helpen mensen stevig in het leven te staan. Daarnaast oefenen ze een beschermende werking uit wanneer een persoon met risicofactoren geconfronteerd wordt. Ze verlagen de kans op ziekte of psychische problemen als mensen geconfronteerd worden met sociale bevreemding, stress, emotionele verwaarlozing, emotioneel misbruik en sociale deprivatie.

BESCHERMENDE FACTOREN (cfr Barry M.) Iedere actie vormgeven doorheen: Ik hoor erbij (behoefte aan verbondenheid) Ik kan en mag sturen (behoefte aan competentie en autonomie) Ik (k)en mijn gevoelens (behoefte aan erkenning waardering) Ik ben oké (behoefte aan zingeving) Ik word ondersteund (behoefte aan verbondenheid)

Vertaling handvatten en uitgangspunten Ik kan en mag sturen : – Je krijgt in de overgang van secundair naar universiteit heel veel autonomie maar je hebt vaardigheden nodig om daarmee om te gaan (zelfstandigheid, hulpzoekend gedrag, …) – training leervaardigheid, training assertiviteit, ik hoor erbij : – deel uitmaken van een gemeenschap (verbondenheid voelen met collega studenten, verbondenheid voelen met de onderwijsinstelling, – spreekuur met docent, toegankelijkheid en aanspreekbaarheid van docenten Iedere actie houden op de 5 uitgangspunten of psychologische basisbehoeften. Interactie vormgeven o.b.v. behoeften bij jezelf als bij de ander.