Scholing als strategie voor het implementeren van de fysiotherapie richtlijn artrose heup/knie Wilfred Peter.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Study into the Implementation of the Guideline for the Multidisciplinary treatment of Anxiety disorders SIGMA Maarten van Dijk (ADAPT - expertise.
Advertisements

Workshop KA 2 Kansrijke partnerschappen in de Volwasseneneducatie
Janine van Manen, Helene Andrea, Roel Verheul
Implementatie van de UNCO-MOB
Keuzehulp pijn; wat valt er te kiezen?
Thuis oefenen met het Otago Oefenprogramma
Probleem Professionals gebruiken innovaties niet (helemaal) zoals bedoeld Waardoor mogelijk de effecten uitblijven bij de einddoelgroep (cliënten, patiënten.
Diagnostiek van angst en gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking Drs. A.C. Pruijssers.
Sociale Inclusie in de Nederlandse Context Succes en faalfactoren
Blended care in de behandeling bij depressie
Business Onderwijs: vakgericht of competentiegericht
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
De fysiotherapeutische behandeling bij patiënten met een CVA, opgenomen in de Nederlandse ziekenhuizen; Een beschrijvende studie van de huidige zorg.
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Annerie Moers 11 augustus 2006
Screening in de thuissituatie: ACAS
Deskundigheidsbevordering palliatieve zorg
TRACTIE of COMPRESSIE bij ASPECIFIEKE NEKPIJN. Prof. dr
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Ton Lenssen Fysiotherapeut/onderzoeker Afdeling fysiotherapie azM
Nederlands tijdschrift voor Diabetologie
P RAKTIJKONTWIKKELING, ONDERZOEK EN BELEID Instrumenten voor een effectievere jeugdzorg Chaliny Dever 1 BaSWa Info Vaardigheden.
Agility – What’s in it for Finance Strategic Management Centre Round Table Finance Transformation Day Prof. dr. F.A. Roozen Amsterdam, 9 december 2009.
Ouder-betrokkenheid en taal Technisch lezen
2 Onderzoeksluik 1: Literatuurstudie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:
Tetra - project Implementatie van een Bio-Psycho-Sociaal model in de gezondheids- en welzijnszorg.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Workshop ‘visieversneller’
Nieuwsbrief Januari 2014 De cijfers Koppeling met Landelijk Register Orthopaedische Implantaten Stand van zaken: onderzoek met stappenteller Contact Volgende.
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
Gelukkige Medewerkers presteren beter!
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Uitgangspunten Innovaties = richtlijnen, preventie programma’s, etc.
Veilig drinken op leeftijd Screening en behandeling van alcoholproblematiek bij ouderen in de huisartsenpraktijk Anneke Risselada, Marloes Kleinjan 12.
Inleiding COPD: chronische zorg met grote variatie in klachten en patiënten Optimale zorg voor iedereen: geïntegreerd zorgprogramma met samenwerking tussen.
C-Mill gait adaptability training voor ouderen met een valgerelateerde heup fractuur: gebruikerservaring en trainingsintensiteit Mariëlle van Ooijen,
Effectiviteit van oefentherapie bij heupartrose
Bias in onderwijsevaluaties: Hoe gaan we er mee om? Dr. Benjamin Boerebach Strategie & Informatie, Bestuursstaf,
Gezin in beweging Resultaten van kortdurende PMGT M. van Campen - Kramer R. Bosscher, J.T. van Busschbach, M. Visser, J. Maurer.
Inleiding Het doel is het onderzoeken van de effectiviteit en de haalbaarheid van het invoeren van FIT-Stroke in een eerstelijns fysiotherapie- praktijk.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Enquête fysieke activiteit Jongens met DMD en gezonde jongens Lotte Heutinck, Nadine van Kampen, Merel Jansen en Imelda de Groot.
Derek de Beurs, MSc. PhD VU Amsterdam Suïcide team Professor dr. A.J.F.M. Kerkhof Professor dr. Jos de Keijser Dr. M. de Groot Economie team Dr Judith.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Cliënt feedback: Gewoon doen? Belemmerende en bevorderende factoren bij implementatie van formele cliëntfeedback Pauline Janse, GZ psycholoog/ Cognitief.
Evaluatie van de effectiviteit van een multidisciplinaire interventie voor kinderen met overgewicht en obesitas KAM Ligthart, WD Paulis, J van Teeffelen,
Ochtend Activiteiten Training OAT Rinske Maathuis Ergotherapeut en Knowledge Broker CVA
Effectiviteit van gedeelde besluitvorming in de huisartspraktijk bij diabetes type 2: OPTIMAAL studie Dr. R.C. (Rimke) Vos, Julius Centrum UMC Utrecht.
De effectiviteit van geoptimaliseerde medicatiebeoordelingen voor patiënten met geriatrische problemen in de huisartspraktijk Opti-Med studie Floor Willeboordse,
Functioneren en fysieke activiteiten van patiënten na chirurgie in verband met botsarcoom; resultaten van een lange termijn studie J.C. van Egmond-van.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Procesverbetering in de Zorg
Werkwijze telefoon & balie
Musculoskeletal complaints in Young Musicians. An explanatory study
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
De nieuwe professional ‘Wijkwerker informele zorg’ in de WIJ-teams
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Everyone's dream can come true if you just stick to it and work hard.
e-Exercise: blended interventie met gereduceerd face-to-face contact
Richtlijnontwikkeling en implementatie: A Neverending Story
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Hoe is de relatie tussen patiënttevredenheid over huisartsenzorg en ervaren bejegening bij ouderen in een verzorgingshuis? Claudia de Waard & Tony Poot,
Disclosure belangen NHG spreker
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Disclosure belangen NHG spreker
Geef me de 5® Onderzoek effectiviteit van behandeling Geef me de 5
Richtlijnontwikkeling en implementatie: A Neverending Story
Veilig Incident Melden (wat roept het op?)
Ondervoeding op de kaart
Transcript van de presentatie:

Scholing als strategie voor het implementeren van de fysiotherapie richtlijn artrose heup/knie Wilfred Peter

Inleiding KNGF Richtlijn Artrose Heup-Knie (2010) (Peter WF, Acta Reumatol Port. 2011:36: )

Kwaliteit van fysiotherapeutische zorg Implementatie (Harting 2009) Passieve benadering ( Grimshaw 2004) Active benadering (Bekkering 2005, Rebbeck 2006, Fleuren 2008) Verschillende strategieën (Grol 2003) Patiënt Organisatie Sociale context Professional

Onderzoeksgroep Thea Vliet Vlieland Philip van der Wees John Verhoef Zuzana de Jong Leti van Bodegom-Vos Wim Hilberdink Marta Fiocco

Project 1 Wat is het verschil in effectiviteit tussen twee scholingsstrategiëen (conventionele scholing en interactieve workshop) om de KNGF richtlijn Artrose van Heup-Knie te implementeren

Scholingen Conventionele scholing Ontwikkelproces Het beschrijven van de aanbevelingen “Papieren casuïstiek” Aanbevelingen in de richtlijn:

Scholingen Interactieve Workshop Presentatie inhoud Patiënten, FT docenten Klinisch redeneren Praktisch oefenen Interactieve casuïstiek

Meten Vragenlijst “Gebruik van de richtlijn” (score range 0-76) Kwaliteitsindicatoren fysiotherapie bij heup en knie artrose Kennisvragenlijst (score range 0-76) Tevredenheid vragenlijst (alleen op T1) (score range per vraag 0-10) Voor (T0), direct na afloop (T1) en 3 maanden (T2)

Kwaliteits indicatoren (Campbell 2003) Proces indicatoren Verwijzing, diagnostiek of behandeling Structuur indicatoren Management, apparatuur of afsprakensysteem Uitkomst indicatoren Tevredenheid of behandelresultaat

Deelnemers en Randomisatie

Statistische Analyse Linear Mixed Model Interaction: group*time Student’s T-tests / Chi-square tests

Resultaten P = 0.024* P = 0.021* CE (N= 95)IW (N=108)P-value * Age, years (mean, SD)42.8 (12.8)43.9 (11.1)0.75 Gender, Females (%)68 (71.6%)74 (68,5%) 0.64 Work setting (%) Primary care75 (78.9%)85 (78.7%) 0.97 Hospital / rehabilitation centre / nursing home20 (21.1%)23 (21.3%) Experience (%) 0-10 years30 (31.6%)34 (31.5%) 0.99 more than 10 years66 (68.4%)74 (68.5%) Number of OA patients treated last 3 months (%) (91.6%)104 (96.3%) 0.16 more than 10 years8 (8.4%)4 (3.7%) Education in OA, yes (%)23 (24.2%)27 (25.0%)0.90

Resultaten P = 0.024* P = 0.021* Conventionele scholing Interactieve workshop Conventionele scholing Interactieve workshop p=0.024* p=0.278 Gebruik van de richtlijn Kennis

Tevredenheid (score range 0-10) 1.Wat voor cijfer geeft u de inhoud van de scholing? 2.Wat voor cijfer geeft u de verkregen kennis? 3.Hoe scoort u de toepasbaarheid van de opgedane kennis over de richtlijn in de dagelijkse praktijk? P < 0.001*

Conclusie Een interactive workshop is een effectievere strategie om de fysiotherapeutische richtlijn voor heup- en knieartrose toe te passen in de dagelijkse praktijk, in vergelijking met de conventionele scholing. Fysiotherapeuten geven de voorkeur aan een interactieve benadering van scholing om de fysiotherapeutische richtlijn voor heup- en knieartrose te implementeren

Project 2 Wat is het effect van een interactieve scholing over de fysiotherapeutische richtlijn voor heup en knieartrose op het toepassen van de richtlijn in de dagelijkse praktijk? Wat is de invloed van de interactieve scholing op het kennisniveau over de richtlijn en de ervaren belemmeringen om de richtlijn te gebruiken in de dagelijkse praktijk?

Meten Vragenlijst “Gebruik van de richtlijn” 6 items met discriminerend vermogen (score range 0-24) Kennisvragenlijst (19 items, score range 0-76) Vragenlijst Belemmerende factoren (20 items, score range 0-80) Voor (T0), direct na afloop (T1) en 3 maanden (T2)

Belemmerende factoren Lay out, inhoud en leesbaarheid (7 items) Verandering van werkwijze (2 items) Kennis en vaardigheden (4 items) Toepasbaarheid (4 items) Sociale omgeving (3 items)

Deelnemers en Randomisatie Region Mid NL PT 518 Practices Region Mid NL PT 1041 Practices Region West NL PT 629 Practices Region Zuid East NL 1884 PT 910 Practices Region Mid NL PT 680 Practices Region North-East NL 1065 PT 550 Practices Workshop159 Control No show at education (N=35) Missing at T0 (N=3) Missing at T1 (N=42) Missing at T2 (N=44)

Resultaten Control group (N=151) Interactive workshop (N=133)P-value* Age, years (mean, SD)45.4 (11.9)45.7 (10.6)0.78 Gender, Males (%)90 (59.6%)83 (62.4%)0.63 Worksetting primary care124 (82.1%)102 (76.7%)0.26 hosptial/ rehabilitation center/ nursing home27 (17.9%)31 (23.3%) Experience 0-10 years41 (27.1%)27 (20.3%)0.18 more than 10 years110 (72.9%)106 (79.7%) Number of OA patients treated past three months (94.0%)124 (93.2%)0.78 more than 109 (6.0%)7 (6.8%) Training in OA, yes (%)46 (30.5%)35 (26.3%)0.44

Resultaten

Conclusie Een korte interactieve scholing heeft een klein, maar significant effect op het gebruik van aanbevelingen uit de richtlijn in de dagelijkse praktijk. Er is een duidelijke toename van kennis over de richtlijn. Er is een duidelijke afname van de ervaren belemmeringen om de richtlijn te gebruiken in de dagelijkse praktijk.

Take home messages Een interactieve workshop met medewerking van patiënten en volgens een proces van klinisch redeneren is een effectieve implementatie strategie. Onderzoek naar andere implementatie strategiëen op het niveau van patient, organisatie of sociale context kunnen een toegevoegde waarde hebben en is daarom aan te bevelen.

Take home messages Belemmeringen om een richtlijn te gebruiken vormen een basis om de juiste implementatie strategie te kiezen. Kwaliteitsindicatoren zijn belangrijk om veranderingen te meten

Hartelijk dank voor uw aandacht !