Emotionele problemen en psychische gezondheid bij studenten Prof. Ronny Bruffaerts Universitair Psychiatrisch Centrum – KU Leuven Dank aan Philippe Mortier.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe passen stepped care en collaborative care binnen het patiëntenperspectief? Peter F M Verhaak.
Advertisements

Kinderen van depressieve moeders: het integratieve model van Goodman en Gotlib Cassie Claeys 1BaTP.
Suïcide en schizofrenie, risicofactoren en implicaties voor behandeling M. De Hert & J. Peuskes.
Taghon Geert 2011.
Keynote ter gelegenheid van 6 jaar Partnership Depressiepreventie.
Disclosure belangen spreker (potentiële) Belangenverstrengeling Geen
De vier dimensionale klachtenlijst (4DKL)
Susanne Wolthaar conferentie opleiden in school (V)SO
Posttraumatische Stress-stoornis
JONGEREN en DRUGS van kennismaking tot verslaving
“Preventieve aanpak van gedragsproblemen bij kinderen: een uitdaging voor kind en gezin.” Door: Jeroen De Clercq.
Gemaakt door: Maxim Demuynck.  Reguliere en forensische ggz Reguliere en forensische ggz  De gevaren van onbehandelde gedragsproblemen De gevaren van.
Suïcide Dagelijks sterven in Vlaanderen drie mensen door zelfdoding Minstens éénmaal per week pleegt een leerling zelfmoord.
Vermijdbare zelfdoding
Preventieprogramma’s voor kinderen van alcoholverslaafde ouders.
Psychotherapie bij ouderen
15 november 2010 Judith Weiland & Geert Wichers
Programma Hoe doe ik een goede suiciderisico- inschatting (bij bordelinepatient) Kan ik zelfmoord voorkomen? Hoe kan ik als huisarts scherper signaleren,
Dr. Berno van Meijel Lector GGZ-verpleegkunde Hogeschool INHOLLAND
Ondersteuning van kinderen van ouders met problematisch middelengebruik Werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening, werkgroep gezin, werkgroep onderwijs.
De ondersteuning van de huisarts bij zorg voor psychische problemen
prof. dr. Karel Hoppenbrouwers
Verslavingsproblematiek
De meeste mensen met psychische stoornissen zijn gelukkig AD BERGSMA
Sarah Bal & Marlies Tierens, Universiteit Gent
Angststoornissen bij kinderen met autismespectrumstoornissen
inleiding Vb1: Bas is erg huilerig, komt nauwelijks tot spelen
Posttraumatische stress stoornis
Suïcidegevaar en onvrijwillige opname
DE OPVANG VAN NABESTAANDEN NA EEN SUÏCIDE
Depressie bij ouderen Luc Van de Ven.
Research on stage - Awel, ik zie het niet meer zitten Verdiepende reactie 9 oktober 2014 Kirsten Pauwels Directeur Centrum ter Preventie van Zelfdoding.
School- en gezinsgerichte preventie: Literatuuronderzoek
Depressie bij ouderen.
DBD Disruptive Behaviour Disorders 1 oktober 2007 Yvonne Bijl.
Aandacht voor sociale steun en vroegdetectie
Goed in je vel zitten Talenten ontplooien Omgaan met dagelijkse stress
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Welke rol speelt gedragsstoornis in de associatie tussen ADHD en (stoornissen in) alcoholgebruik? Marlous.
Improving Mental Health by Sharing Knowledge CanDep Middelengebruik en comorbiditeit bij frequent cannabisgebruikers, afhankelijke gebruikers en de algemene.
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Voortekenen herkennen
Psychiatrie Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
Hoofdstuk 10: Taal- en leerstoornissen
COLLEGE 6; KOHNSTAMM H9 Ontwikkeling in adolescentie.
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Risicofactoren voor psychose
Camille Coussée 1 BaTP B2 DEPRESSIE PREVENTIE.  Betekenis: voorkomen van een ziekte  Doel:  meer kwaliteit van leven  mensen minder/korter ziek 
ANGST/ AGRESSIEGEINDUCEERDE DEPRESSIE Nieuw depressietype.
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
Zorg op maat voor depressieve ouderen van levensbelang. Hannie Comijs.
IDDT PRACTICAL IMPLICATIONS Koen Westen Mental Health Consultant.
THEORETISCHE INLEIDING Cathy Matheï KU Leuven MSOC, Antwerpen.
Ketenzorg (O)GGZ Midden- Holland Inleiding casus Volwassenenzorg.
Health Services Research Focusing on Chronic Care and Ageing 1 Kosten-effectiviteit van CVA zorg Silvia Evers Professor of Public Health Technology Assessment.
ADHD Hoe gaat het nu en hoe willen we het straks in Almere?
Recht op effectieve behandeling Prof.dr. Bram Orobio de Castro Ontwikkelingspsychologie, Universiteit Utrecht.
18-/18+ of transitiepsychiatrie? Ambities ggz: pleidooi voor een levensloopbenadering Adolescentie is de psychologische ontwikkeling van de jongere naar.
Eva Spijker, Jan Duijff, Grant Christey
Disclosure belangen NHG spreker
Er zijn kinderen in het spel
Michael Groeneweg, kinderarts - MDL
Partners: Fonds Ga voor Geluk, Fortune, Loko
Thuiszitters weer terug naar school
Depressie bij kinderen en adolescenten
Diagnose en classificatie in de Psychiatrie
Suïcidepreventie Amsterdam
Verschillende probleemgedragingen
drs. Marije van Dalen Promovenda/psycholoog-onderzoeker
Transcript van de presentatie:

Emotionele problemen en psychische gezondheid bij studenten Prof. Ronny Bruffaerts Universitair Psychiatrisch Centrum – KU Leuven Dank aan Philippe Mortier en Glenn Kiekens

Hoger onderwijs is een duurzame investering voor individu en maatschappij

 Opportuniteiten  Veranderingen/uitdaging (persoonlijk, sociaal, intellectueel)  Verdere ontwikkeling en consolidering van jongvolwassenheid  ° psychologische patronen om stap te zetten in de volwassenheid  Negatieve aspecten  Suïciderisico ↗  Psychische stoornissen ↗ Centers for Disease Control, 2011

Voorkomen van psychische stoornissen in de Belgische algemene bevolking 12 mlifetime lifetime prevalentie risico Minstens één stoornis 11%28% 37% Depressie 8%15%23% Angststoornis 6%13% 16% Alcoholgerelateerde stoornis 2%8% 11% Impulscontrolestoornis 2%5% 5% Comorbiditeit7%13% 18% Baruffol & Thilmany, 1993; Ansseau et al., 1999; Demyttenaere et al., 2004; Kittel et al., 1997; Bietlot et al., 2000; Bonnewyn et al., 2007; Bruffaerts et al., 2004; 2008; 2014

‘Kritische leeftijdsperiode’ Stoornis Gemiddelde 75% ontwikkelt aanvangsleeftijd tussen Impulscontrolestoornissen 9 jaar7-15 jaar Angststoornissen 14 jaar 7-34 jaar Middelgebonden stoornissen 23 jaar20-31 jaar Depressie 38 jaar26-49 jaar ¾ psychische stoornissen ontstaat vóór de leeftijd van 24 jaar Bruffaerts et al., 2008; Bonnewyn et al., 2007

En aan de universiteit (en de hogeschool)?

Risico op psychische stoornissen bij studenten (12 maanden)  Angststoornis 8-9%  Depressieve stoornis 10-21%  Zelfbeschadigingsstoornis ~1%  Eetstoornis11-13%  ADHD 1-8%  Alcoholstoornis 3-30%  75% neemt ook andere middelen Alonso et al., 2004; Jackson, 2009; Bailer et al., 2008; Slutske, 2005; McCabe et al., 2007; Blanco et al., 2008; Rosiers et al., 2011; Mortier et al., 2015; Kiekens et al., in revision; Wilcox et al., 2012; Eisenberg et al., 2011 ~1/7, méér dan gemiddelde in de algemene populatie

60/100 geen emotionele problemen 25/100 weinig-milde problemen 10/100 mild-matige problemen 5/100 ernstige problemen ~24,000 studenten ~10,000 studenten ~4,000 studenten ~2,000 studenten En de KU Leuven ? Angst en depressie komen aan de KUL even vaak voor als in internationale onderzoeken; middelgebonden stoornissen (16%) en suïcidaliteit minder vaak (0.2-5%).

Suïcidaliteit bij eerstejaarsstudenten: frequent … Doodswens IdeatiePlanPoging Mortier et al., in revision ooit 12m

… en persistent 1ste jaar Niet suïcidaal 2de jaar3 de jaar suïcidaal Niet suïcidaal 96%95% suïcidaal 79% 75% Mortier et al., in revision

Suïcidaliteit Psychische stoornis x 5 Risicogroepen voor suïcidaliteit Nock et al., 2012; 2008

Parentale psychopathologie Vroegkinderlijk trauma Sociodemografische profielen Stressoren laatste jaar Suïcidaliteit Psychische stoornis x3 ? x4 x3 x4 x8 x 5 Somatische pathologie x1.4 Risicogroepen voor psychische stoornissen en suïcidaliteit Wang et al., 2015; Bruffaerts et al., 2014

Studentspecifieke risicofactoren voor suïcidaliteit  Model gaat ook op voor de student  Specifieke factoren  >18 in eerste jaar; moeilijke financiële situatie van de ouders; niet- heteroseksuele geaardheid  Connectedness met medestudenten, school/universiteit en thuis

12 maanden hulpzoekgedrag bij studenten Alonso et al., 2004; Jackson, 2009; Bailer et al., 2008; Slutske, 2005; McCabe et al., 2007; Blanco et al., 2008; Rosiers et al., 2011; Mortier et al., 2015; in preparation Algemene bevolking Algemeen ~1/5 zoekt hulp

Attitudes ten aanzien van suïcidaliteit (en hulpverlening)  Geen probleem !  1/5 vindt dat er geen probleem is na een suïcidepoging, 1/3 na suïcideplannen, ½ vindt dat er geen probleem is bij suïcide-ideatie of zelfverwondend gedrag  Specifieke cognities  “Geen probleem”, “het gaat wel over” persistentie ernstige emotionele problemen  Subjectieve beleving niet in lijn met wat de data ons vertellen

Dus …  Het slechte nieuws  ‘Treatment gap’ bestaat ook / is nog sterker in hoger onderwijs  “Geen probleem” belangrijkste reden om geen hulp te zoeken  Het minder slechte nieuws: kans op behandeling stijgt bij  Ernstiger emotionele problemen  Studenten die verder in de loopbaan zitten (1 ste ma > 2 de bach > 1 ste bach)  Jongere cohorten ( > > )

Que faire ?  Behandeling & preventie & promotie  Behandeling voor diegenen die het nodig hebben  Niet iedereen met een emotioneel probleem moet in behandeling...  Preventie voor diegenen die het nodig hebben  Preventieve campagnes op zich werken niét  Promotie voor diegenen die het nodig hebben  Versterken van datgene dat al goed loopt

Kritisch ten aanzien van suïcidepreventie

Vanuit preventief oogpunt…  Suicide kan niét worden voorspeld  Geen correlatie tussen suïcide-ideatie en suïcide … (R²~9%)  Weinig hard facts dat preventie werkt  Veelheid aan initiatieven staan niet in verhouding tot daling van suïcidaliteit  Probleem van beperkte gezondheidswinst  Hoeveel % van doodswens, ideatie, plannen en pogingen zijn toe te schrijven aan risicodomeinen? Lukaschek et al., 2015; Bruffaerts et al., 2015 Maximale gezondheidswinst = Gemiddeld 37%

“...a large number of people at small risk may give rise to more cases of disease than a small number who are at high risk” (Rose, 1993) Behandel suïcidaliteit in een breder perspectief Behandel waar nodig Algemeen welzijn van een populatie Reduceer kwetsbaarheid op populatieniveau Persoonswording & sterktes Connectedness & coping Geen strikt onderscheid tussen pathologie en normaliteit Siu Fai Yip et al., 2014 Wat werkt dan wel in preventie ?

 Educational campaigns for everyone  Curriculum-based programs for those at risk  Gatekeeping for those with symptoms  Treatment for those with disorders Attitude change Leadership Lead by example Kellam & Langevin, 2003; Knox et al., 2012; 2014 En hoe dan ? Sustainable

Suïcidepreventie is een package-deal Australië Finland Zweden Noorwegen VS Upanne, 1999; Mitchell, 2000; Taylor, 1997; United Nation, 2012; Knox et al., 2014

 Emotionele problemen zijn frequent en persistent  Er wordt vaak geen hulp gezocht omdat “het geen probleem” is of “omdat het al over is” (terwijl het dit wellicht niet is)  Het inzetten op een duurzame daling kán, mits respect voor de voorwaarden van de interventie :  Informatie, scholen & universiteiten, gatekeeping, behandeling