Geweldloos verzet en nieuwe autoriteit op school Studiedag Poziliv 29 april 2015
Verloop van de voorstelling Historiek Geweldloos Verzet en Nieuwe Autoriteit Doel van Nieuwe Autoriteit Nieuwe Autoriteit op school: ankerpunten en praktijkvoorbeelden vanuit Ziekenhuisschool Stad Gent
What’s in a name… New authority Nieuwe autoriteit Non violent resistance Geweldloos verzet
Een beeld …
Doel van Nieuwe Autoriteit Volwassenen krachtiger maken in het omgaan met moeilijk gedrag van jongeren
Nieuwe autoriteit en geweldloos verzet op school
P.E.N. Presence, Empowerment, Net-support
P.E.N Presence, Empowerment, Net-support 4 pijlers: Focus op gezagsfiguren (leerkracht, ouders, verpleegkundige,....) “Aanwezige” leerkracht : escalatie beperken Ondersteunende context: denken en handelen als team Herstel i.p.v. straf
Gezagsfiguren In de praktijk: ijzer smeden als het koud is Leerkracht, ouders, schoonmaakster, verpleegkundige..... Het doel is niet om het gedrag van kinderen onder controle te krijgen, Wél om in moeilijke situaties als opvoeder in je eigen kracht te blijven staan
Aanwezigheid In de praktijk : bladwijzer When you have to walk, walk! Don’t talk Doel: Voorkomen van escalatie – Fysiek en mentaal er staan Omgaan met het niet gewenste gedrag - Niet tegelijk omgaan met moeilijk gedrag en lesgeven. - Geweldloze en duidelijke communicatie - Markering geven = duidelijk, transparant, betrouwbaar, verantwoordelijk
Steunende context In de praktijk : klassenraden multi-disciplinair overleg Van ‘I’ naar ‘WE’ : samen de verantwoordelijkheid opnemen Moeilijk gedrag in de klas bij een individuele leerkracht is een probleem van de hele school Duidelijke communicatie : ‘wij accepteren dergelijk gedrag niet op school’ Samenwerking met de ouders
Herstel ipv straf In de praktijk Herstel= uitnodiging voor de leerling Iets herstellen laat je terug bij de groep horen Herstelactie van de lln wordt geaccepteerd De verantwoordelijkheid van het herstel ligt bij de gezagsfiguur Herstel gebeurt altijd