Geweldloos verzet en nieuwe autoriteit op school Studiedag Poziliv 29 april 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Advertisements

Bram De Wit Patsi Mertens
Brede School Koninklijk Atheneum Hoboken
Dienst Time Out Projecten
De Van Damschool in ontwikkeling
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Welkom bij Leefstijl.
De Vreedzame School Een school met een hart. De Vreedzame School Een school met een hart.
Handelingsgericht Werken (HGW) op school
Basisondersteuning ‘het geheel van preventieve en licht curatieve interventies die binnen de school planmatig worden uitgevoerd en is het fundament van.
Een initiatief van.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Scolaris... School Met Een Visie. Wij bieden: Verschillende richtingen In een aangenaam klimaat Met aandacht voor de noden van uw kind Individuele begeleiding.
Opvoeden van drukke kinderen
Begeleidingsplannen GGZ
Welkom op onze thema-avond
© 't Steunpunt1 Netoverschrijdend samenwerkingsverband: voor Stad Gent Ervaren multidisciplinair team voor Analyse Overleg Coaching van actoren m.b.t.
1zorg-route.
Een instrument om ouderparticipatie te meten
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Openbare Jenaplanschool de Buizerd
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
Leerlingbegeleiding in de eerste graad
Informatiebijeenkomst
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Kinderen over geweld Aandachtspunten voor het perspectief van kinderen in de uitwerking van indicatoren voor het recht op bescherming tegen geweld. Dr.
Communicatie met ouders
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
De kracht van focussen Volgehouden aandacht en concentratie centraal Executieve functies in de dagelijkse praktijk op school en thuis.
Dossier Empowerment.
Participatie en empowerment in gezondheidsbevorder ing Charlotte De Baets.
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
vanuit een herstelgerichte visie!
DE MENING VAN OUDERS OVER DE SCHOOLAANPAK VAN PESTEN
Pesten Nee, dat doen wij niet..
W ELKOM ! Bij de informatieavond van groep 7. V OORSTELLEN Wie ben ik? Wat vinden wij belangrijk? Contact met ouders  /
Doel ZAT “Zo veel mogelijk kinderen en hun gezinnen zo vroeg en zo snel mogelijk goede en afgestemde zorg bieden en leerkrachten in de klas ondersteunen.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Nieuwe Autoriteit: Geweldloos Verzet
De leerkracht = DE BELANGRIJKSTE PERSOON in de schoolloopbaan van je kind! PARTNER vd ouders …
Nieuwe Autoriteit: Geweldloos verzet
Groepsdynamiek 1.

Welkom ik maak me sterk.
Pestbeleiden in het lager onderwijs Evelyne Taillieu.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Studiedag ‘Idealen, hoe radicaal is radicaal?’ WORKSHOP CENTRAAL MELDPUNT & DIENST JEUGDINTERVENTIE.
Geweldloos verzet. Aanleiding Ouders en kinderen hebben te maken met agressief gedrag in het gezin. Geweldloos verzet.
Welkom ! Informatieavond Groep  Vakken en doelen  Van klas naar groep  Sociale en emotionele ontwikkeling  Afspraken in de klas  Afspraken.
Logopedie op de Vuurtoren
Hoever staan wij met ouderbetrokkenheid?
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Observatieplaatsing binnen het regulier onderwijs
Participatie en empowerment in gezondheidsbevordering
Workshop VIB volwassenen (met moeilijk te begrijpen gedrag)
  In essentie -moed en mildheid -graag durven zien (waarlijk ont-moeten, in de ogen kijken) -durven laten raken en dit delen (durven/kunnen/willen delen.
OPEN-KLAS Vernieuwd zorgproject waar leerlingen de verantwoordelijkheid nemen over hun eigen leerproces. Een boeiende werkplek waar leerlingen leren out-of-the-box.
Geweldloos verzet in de praktijk
Kwaliteits- onderzoek
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
TOOL – team afspraken IN TEAM AUTHENTIEK ZIJN IN ONZE WAARDEN
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Herstellend handelen – hergo introductie
Overzicht modules CKG Glorieux
Overzicht modules CKG Glorieux
Transcript van de presentatie:

Geweldloos verzet en nieuwe autoriteit op school Studiedag Poziliv 29 april 2015

Verloop van de voorstelling Historiek Geweldloos Verzet en Nieuwe Autoriteit Doel van Nieuwe Autoriteit Nieuwe Autoriteit op school: ankerpunten en praktijkvoorbeelden vanuit Ziekenhuisschool Stad Gent

What’s in a name… New authority Nieuwe autoriteit Non violent resistance Geweldloos verzet

Een beeld …

Doel van Nieuwe Autoriteit Volwassenen krachtiger maken in het omgaan met moeilijk gedrag van jongeren

Nieuwe autoriteit en geweldloos verzet op school

P.E.N. Presence, Empowerment, Net-support

P.E.N Presence, Empowerment, Net-support 4 pijlers: Focus op gezagsfiguren (leerkracht, ouders, verpleegkundige,....) “Aanwezige” leerkracht : escalatie beperken Ondersteunende context: denken en handelen als team Herstel i.p.v. straf

Gezagsfiguren In de praktijk: ijzer smeden als het koud is Leerkracht, ouders, schoonmaakster, verpleegkundige..... Het doel is niet om het gedrag van kinderen onder controle te krijgen, Wél om in moeilijke situaties als opvoeder in je eigen kracht te blijven staan

Aanwezigheid In de praktijk : bladwijzer When you have to walk, walk! Don’t talk Doel: Voorkomen van escalatie – Fysiek en mentaal er staan Omgaan met het niet gewenste gedrag - Niet tegelijk omgaan met moeilijk gedrag en lesgeven. - Geweldloze en duidelijke communicatie - Markering geven = duidelijk, transparant, betrouwbaar, verantwoordelijk

Steunende context In de praktijk : klassenraden multi-disciplinair overleg Van ‘I’ naar ‘WE’ : samen de verantwoordelijkheid opnemen Moeilijk gedrag in de klas bij een individuele leerkracht is een probleem van de hele school Duidelijke communicatie : ‘wij accepteren dergelijk gedrag niet op school’ Samenwerking met de ouders

Herstel ipv straf In de praktijk Herstel= uitnodiging voor de leerling Iets herstellen laat je terug bij de groep horen Herstelactie van de lln wordt geaccepteerd De verantwoordelijkheid van het herstel ligt bij de gezagsfiguur Herstel gebeurt altijd