Gebruikerscomité van het RRNP Preventie en bestrijding van identiteitsfraude. Christophe Verschoore Coördinator Preventie en bestrijding van identiteits.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ESF Krachtlijnen van de komende programmering (Stand van zaken januari 2005)
Advertisements

7 december 2011 Modernisering van de bevolkingsdiensten O pneming van de geboorten door gemeente van gebeurtenis in het Rijksregister. Naar een volledige.
HET IN OVEREENSTEMMING BRENGEN VAN HET RIJKSREGISTER MET HET BESTAND VAN DE AFGEVOERDEN GEHOUDEN DOOR DE KRUISPUNTBANK VAN DE SOCIALE ZEKERHEID ADVIES.
Werkboek kwaliteitszorg voorstelling 4/12/2004. Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen • Het boek is een instrument voor een collectieve.
Elektronische vreemdelingenkaarten
Project Vreemdelingentitels met biometrie 2 en 4 juli 2013.
Cied en Biometrie F. Maes. Agenda •Elektronische identiteitskaart van Belg 10 jaar geldig -Stand van zaken •Project Biometrie -Stand van zaken.
BEPALING VAN DE HOOFDVERBLIJFPLAATS
De elektronische identiteitskaart Denis Van Melsen.
Infomoment Oproep ontwikkelings- educatie oktober 2013.
Resultaten organisatiestudie Zorgsystemen Ondernemingsraad 28 augustus 2008.
Voorontwerp van wet “Diverse bepalingen”, hoofdstuk “Administratieve vereenvoudiging” Deel “Rijksregister”
Is er nog hoop voor geïnterneerden?
Revitalisering Wiltsangh
Ontwerp van wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging Deel “Rijksregister” 6 november 2013.
Ontwerp van wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging Deel “Rijksregister” I. Delhez
E. Nezer SLA-actieplan teneinde de termijnen voor de invoering van de bijwerkingen te verkorten.
omzetting van de richtlijn 2006/123/CE FOD Sociale Zekerheid – Van De Sande J.M. FOD Economie – AD Economisch Potentieel.
Implementatie Uniek Loket 26 november thema’s Ondernemingen Ondernemerschap Omgevingsfactoren 5 perspectieven Sensibiliseren Informeren Adviseren.
Convenant Opmaak strategisch plan operationeel actieplan 2008 Opmaak strategisch plan operationeel actieplan 2008.
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
KSZ-BCSS Frank ROBBEN – Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Veralgemeend gebruik van de elektronische identiteitskaart in de.
Gardiens de la paix/ Gemeenschapswachten Week van de integrale veiligheid/ Semaine de la sécurité intégrale.
Samenwerking tussen de PZ Boraine en de gemeenschapswachten van de gemeente Colfontaine 29 juni 2011.
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
Kinderopvangzoeker 5 juli Voor ouders is opvang zoeken eenvoudiger Voor voorzieningen en lokaal loket zijn de vragen beter zichtbaar Voor het beleid.
Lokale acties en campagnes alcohol en drugs Werkgroep lokale acties en campagnes.
1 Het nieuwe Partnerschapsverdrag Toelichting bij een evolutie.
Nieuwe wijze van overleg met de gebruikers van het RR Christiane Rouma
22 oktober 2014 Wet van 15 december 2013 houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging Deel “Rijksregister”
Voorstelling van de resultaten van de Consultatie Thema: Toegankelijkheid.
De Wiekelaar als ontmoetingspunt De rol van Kulturhusen en de Wmo.
FOD FINANCIEN Algemene Administratie van de Bijzondere Belastinginspectie (AABBI)   infosessie
Opvang asielzoekers: een menselijk en daadkrachtig beleid 04/09/2015.
21 oktober 2015 Modernisering van het Rijksregister Vervanging van het centrale systeem Gebruikerscomité Eric Roelandt.
21 oktober 2015 Gebruikerscomité Servercertificaten Problemen en oplossingen Eric Roelandt.
21 oktober 2015 BeSt Address en structuur IT020 in het Rijksregister Gebruikerscomité Marc Ruymen.
Nieuwe wijze van overleg met de gebruikers van het RR Isabelle Delhez
Social work Week 2.
21 oktober 2015 Intrekking van de eID Bestrijding van terrorisme en radicalisme Régis Tranno y.
Psychosociale risico’s (PSR’s)
Kennisnetwerk bedrijventerrein- management. Waarom een kennisnetwerk? Eerdere doelstelling om informatiedoorstroming vanuit verschillende beleidsdomeinen.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Procedure bij de gemeente Cees Ortelee. Opbouw presentatie 1. Stand van zaken bij de gemeente 2. Vervolg: Bestemmingsplanprocedure 3. Vragen.
AMS O / 1 CDD onder de Wwft Vereniging van Compliance Officers Amsterdam, 22 januari 2008 Kleis Broekhuizen Joost Italianer.
Voorstel voor nieuwe verordening LIFE-programma EU financiering voor milieu en klimaatactie Publ. 12 December 2011.
Hervorming GPMI Provinciale ontmoetingsdagen 2016
De lokale overheid als actor in de vermaatschappelijking van zorg Katrien Schryvers OCMW-voorzitter 20 mei 2016.
5 jaar Vlaams Partnerschap Water voor Ontwikkeling REALISATIES VPWvO
Peter Grouwels Communicatiedienst
PREVENTIE EN BESTRIJDING VAN IDENTITEITSFRAUDE Christophe Verschoore
Opleiding Hiërarchische lijn Onthaalbeleid
Communicatie na rampen en terreur. Internationale good practices.
Elektronische kennisgeving van geboorte
Stand van zaken visieontwikkeling gezinsopvang
Het verwijzingsrepertorium Implementatie van het project "Hubs-Metahub" 1.
Kick off Strategische Benchmark GGD 25 maart 2015
26/10/2016 Stand van zaken betreffende de nieuwe organisatie van de Algemene Directie Instellingen en Bevolking.
BuurtInformatieNetwerken (BIN)
BuurtInformatieNetwerken (BIN)
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Risico- en crisiscommunicatie in tijden van en
Mediprima en Dringende Medische Hulp
Beleidsplan vrijwilligersbeleid Mark Borremans - DVP
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
2/01/2019 De Lokale Integrale Veiligheidscel inzake radicalisme, extremisme en terrorisme Preventie van gewelddadige radicalisering -> recent fenomeen.
AV 23 oktober 2013 LOP Antwerpen basisonderwijs
Informatiemoment 04 maart 2016
Presentatie - Melding bewakingsactiviteiten en exploitatiezetel
Seminar Luchtruim & Regelgeving
Transcript van de presentatie:

Gebruikerscomité van het RRNP Preventie en bestrijding van identiteitsfraude. Christophe Verschoore Coördinator Preventie en bestrijding van identiteits – en domiciliefraude. 21 oktober 2015

PREVENTIE EN BESTRIJDING VAN IDENTITEITS- FRAUDE Waarom? Regeerakkoord: fraudebestrijding = 1 prioriteit. Bestrijding van identiteitsfraude = één van de prioriteiten van de Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken. Constante en toenemende identiteitsfraude (fysiek of virtueel). Zet de deur open naar diverse vormen van fraude en misdrijven/misdaden. RR = primaire bron van informatie met betrekking tot de identificatie. Moet juistheidsgaranties bieden. AD Instellingen en Bevolking (RR) = centrale actor lokalisering/identificatie van de bevolking. Expertise in de aanmaak en de uitreiking van identiteitsdocumenten. Technische infrastructuur en lokaal programma m.b.t. het beheer van de identiteitskaarten. Succesvolle synergieën. 1

Preventie en Bestrijding van Identiteits-Fraude Enkele basisvaststellingen: -Geen wettelijke definitie van identiteitsfraude. -Geen centralisering van de statistieken m.b.t. opgespoorde fraude. -Geen permanente ondersteuning van de actoren op het terrein. -Veel “protocollaire” werkgroepen, maar weinig impact op de actoren op het terrein. -Geen uniformering van de praktijken en uitwisselingen tussen de betrokken departementen. -Gebrek aan een wettelijke basis voor het gebruik van een aantal ID- gegevens en met betrekking tot de aanvaarding/weigering van een aantal brondocumenten voor de identificatie van een persoon. -Er wordt geen rekening gehouden met de slachtoffers. 2

FEDERALE TASK FORCE “PREVENTIE EN BESTRIJDING VAN IDENTITEITSFRAUDE” Deze werkgroep omvat deskundigen van de FOD Binnenlandse Zaken (ADIB, DVZ, ADVP), de Federale Politie-OCRFD en de FOD Buitenlandse Zaken. Komt sinds eind 2014 regelmatig bijeen (+/- 1x/maand). Doelstellingen: Elkaar beter leren kennen om zich beter op elkaar af te stemmen! Een stand van zaken opmaken van de bestaande praktijken in de betrokken departementen; De informatiestromen tussen de betrokken departementen eenvormig maken; Op gezamenlijke wijze reageren op een aantal nieuwe vormen van fraude; Sensibiliseren over de risico’s op (administratieve) identiteitsfraude; 3

Federale Task Force “Preventie en bestrijding van identiteisfraude Een aantal procedures op elkaar afstemmen vanuit een streven naar administratieve vereenvoudiging en meer duidelijkheid voor de actoren op het terrein; De documenten bepalen waarmee in een aantal situaties rekening gehouden moet worden om de identiteit van een natuurlijke persoon in de gemeenten vast te stellen; Rekening houden met de nationale en Europese verslagen met betrekking tot identiteitsfraude; Voorbereidend en verkennend werk vóór de uitvoering van een uitwisselings- en opleidingsprogramma met de gemeenten in 2016; Uitwisselingen met de actoren op het terrein organiseren en de respectieve expertises verbeteren; 4

Federale Task Force “Preventie en bestrijding van identiteisfraude “Best practices” bepalen voor de actoren op het terrein; Tools en initiatieven ontwikkelen om het hoofd te bieden aan identiteitsfraude; In een tweede fase de privésector sensibiliseren voor de preventie en bestrijding van identiteitsfraude en rekening houden met de weg die de slachtoffers van identiteitsfraude afleggen; De grensoverschrijdende samenwerking verbeteren; Enz.  De inspanningen en expertises bundelen om de initiatieven van de actoren op het terrein te vergemakkelijken en om een expertisenetwerk op te richten, gebaseerd op de gerealiseerde uitwisselingen en op de praktische gevallen die men tegenkomt. “Eendracht maakt macht!” 5

Initiatieven genomen door de ADIB in 2015 Bevestigen van de rol van het RR in de preventie en bestrijding van identiteitsfraude (ontwerp van wet tot aanpassing). Opslaan van de foto- en handtekeninghistoriek van de houder van een elektronische identiteitskaart (laatste 15 jaar) – Toegang tot deze gegevenshistoriek verleend door de Commissie voor de Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer (wetsontwerp, zal gevolgd worden door een uitvoerings-KB). Oprichting en coördinatie van een interdepartementale expertisegroep “Task Force Preventie en Bestrijding van Identiteitsfraude”. Oprichting van een Helpdesk Fraude bij de ADIB = nationaal SPOC voor de gemeenten (aangepast ticketsysteem, dossieropvolging, controle in de DB, samenstelling van dossiers, traceerbaarheid, aanklacht bij het Parket en informatie aan partners). 6

Initiatieven genomen door de ADIB in 2015  De laatste foto van de houder zal continu op zichtbare wijze opgenomen worden in Belpic (lokaal programma) gedurende het afgifteproces, PVD, vernietiging van een kaart.  Verdere fysieke beveiliging van de documenten en de afgifteprocessen (elektronische DB, beter beveiligde eID, CIP, enz.).  Omzendbrief van 30/06/2015: aanwijzing van een gemeentelijk referentieambtenaar (gemeentelijk SPOC) Eerstelijnsondersteuning en - begeleiding door de nationaal SPOC aan de gemeentelijk SPOC wanneer hij/zij geconfronteerd wordt met vragen of vermoedens met betrekking tot identiteitsfraude.  Wet van 10 augustus 2015: intrekking eiD (radicalisme).  Check doc voor mobiele applicaties en Webservice. 7

ONDERSTEUNING EN BEGELEIDING VAN DE GEMEENTEN – ACTIES EN TIMING Omzendbrief van 30/06/2015: aanwijzing gemeentelijk SPOC. Stand van zaken 01/09/2015: 2/3 van de gemeenten hebben een gemeentelijk SPOC aangewezen. Bedankt! Er werd een herinnering verstuurd op 06/10/2015. Omzendbrief aan de gemeenten van de Federale Task Force onder coördinatie van de ADIB (voorzien in november) met betrekking tot de bestrijding van identiteitsfraude. De volgende punten zullen erin opgenomen worden: context/ Federale Task Force/ nationaal Spoc en gemeentelijk Spoc/ Wat moet de gemeentelijk SPOC doen indien identiteitsfraude vermoed of vastgesteld wordt aan het gemeenteloket (twijfels over de identiteit/nationaliteit van de aanvrager (lookalike)/veelvuldige PVD/zichtbaar vervalst document)?/ Uitwisselingsgroepen en opleidingen/ Aankondiging van een event. 8

ONDERSTEUNING EN BEGELEIDING VAN DE GEMEENTEN – ACTIES EN TIMING Voorbereiding van een door de gemeentelijk Spoc te gebruiken standaardformulier wanneer identiteitsfraude vermoed wordt of gebleken is (vereenvoudiging, traceerbaarheid en rationalisering van de acties - oktober – november 2015). Voorbereiding door de Federale Task Force van de inhoud/tools/Best Practices die aan de gemeenten dienen te worden voorgesteld tijdens de uitwisselingsgroepen/ opleidingen + logistieke aspecten (oktober 2015 tot januari 2016). Haalbaarheidsstudie van een Event “Bestrijding van identiteitsfraude in België” ter inleiding van de acties die op het terrein gevoerd zullen worden (oktober 2015 tot januari 2016). Indien OK (februari – maart 2016). Uitwisselingsgroepen/opleidingen (begin maart - april 2016). 9

INLICHTINGEN Informatie? Suggesties? Samenwerking? Christophe Verschoore Attaché Dienst Bevolking en Identiteitskaarten – Coördinator Preventie en bestrijding van identiteits- en domiciliefraude. FOD Binnenlandse Zaken – Algemene Directie Instellingen en Bevolking Park Atrium, Koloniënstraat 11 te 1000 Brussel Website: (Rubrieken Bevolking en identiteitsdocumenten) 10

11