Sociaal leren in een leernetwerk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Informatieavond 22 april 2013
een didactiek voor opleiden op school
LOB-middag Haaglanden
Reflectievaardigheden en instrumenten
Succesvolle implementatie van een onderwijsinnovatie
Werken naar onderwijsbehoeften
MA Het netwerk(en) voorbij Kenmerken van kwalitatieve leergemeenschappen.
Reflectievaardigheden en instrumenten
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2011 Reitdiep College locatie Kamerlingh Onnes Tien jaar werken.
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
ICT in het schrijfonderwijs
Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar. INHOUD 1.Uitgangspunten en focus RdMC bij professionalisering 2.Inhoudelijke aspecten vraagsturing 3.Criteria.
LPC R&D-aanpak in ontwikkeling Anje Ros, KPC Groep Martin van Reeuwijk, APS Gert Kamphof, CPS Lessen uit onderzoek, Tussen onderzoek en praktijk.
HAN Faculteit Educatie.
VERLEIDEN TOT LEREN Velon 2007
Rondetafel VELON-congres Evaluatie academische dieptepilots
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Introductie workshop 1.
Het bevorderen van zelfgestuurd leren van pabostudenten op de werkplek
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
BOSS Presentatie titel Lau Mijnders
Honoursonderwijs in HBO
Samenwerken aan kenniscratie in duurzame netwerken. Ria Kauffman en Mies de Koning De Kenniswerkplaats.
Samen werken aan praktijkonderzoek!
Meer innovatieve professionals
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Opleiden in de school, voor nu en in de toekomst
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Onderzoeklijn in de opleiding Studiedag Interactum
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
Informatieoverdracht PO-VO (onderdeel van project Effectief schakelen) Esmee Hornstra, PO-Raad.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd!
Taal- en rekenbeleid in de regio Mariëlle Verhoef (projectleider taal en rekenen) Herman Krikhaar (coördinator Profijt)
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Praktijkwerkplaats Netwerken in het partnerschap.
Coaching in regioleren
Motiveren: de ins en outs!
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
Hoever staan wij met ouderbetrokkenheid?
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Toolkit professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
Doorlopende leerlijnen PCOU
‘Motiveren kan je leren’
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Sociaal leren in een leernetwerk Een doorkijkje ‘Schrijven Kun je Leren’

Aanleiding: de sores van een hogeschool Gebruik maken van de innovatieve ontwikkelingen binnen de opleidingsscholen Werken aan een onderzoeks- en ontwikkelagenda van de hogeschool Studenten werken samen in heterogene groepen met medestudenten, leerkrachten, docenten en onderzoekers  meer historie  minder eenzaam

Inbedding Samenwerkingsverband Opleiden in School Graafschap Achterhoek Liemers met meer dan 70 opleidingsscholen: Pilot in 2012-2014 rond onderwijs in teksten schrijven Vanaf 2014 Versterking Samenwerking Lerarenopleiding en Scholen 5 leernetwerken Omgaan met verschillen Pesten Ouderbetrokkenheid Lezen Teksten Schrijven

De praktijk… Maandelijkse werkdagen waarin:  Ons schrijfonderwijs stelt niet veel voor, de taalmethode geeft weinig steun. Leerkrachten weten niet hoe ze het schrijven van onze leerlingen kunnen verbeteren. En het ergste is nog, dat leerlingen schrijven niet leuk vinden…. Maandelijkse werkdagen waarin: Leerkrachten, studenten, docenten en onderzoekers ontwerpend en onderzoekend samenwerken aan het oplossen van een ondervonden onderwijskundig knelpunt. Derde- en vierdejaarsstudenten hun minor of afstudeerwerkstuk richten op het thema van het leernetwerk waar zij bij aan zijn gesloten.  Op welke manier kunnen we de instructie van de leerkrachten verbeteren?  Hoe bereiken we dat leerlingen met succes zelf hun schrijfproces kunnen sturen?  Hoe bereiken we dat kinderen schrijven leuk gaan vinden?

Aanleiding: externe trends ‘samenwerking tussen praktijkgericht onderzoek, onderwijs en werkveld’ ‘kenniswerkplaatsen’ ‘leerwerkgemeenschappen voor docenten, onderzoekers, studenten, leerkrachten’ ‘actuele levensechte leerwerkomgevingen binnen en buiten de hogeschool

Onderzoeksvraag Welke sociale configuratie kan ondersteunend zijn voor het optimaliseren van de professionele ontwikkeling van leraren-netwerken? Sociale configuratie: opbouw uit losse elementen

Dimensies van sociaal leren Theoretisch raamwerk: 4 dimensies 11 indicatoren Toetsing raamwerk in enkelvoudige en meervoudige casestudy: Opnames (video – audio) reflective notes observaties digitale leeromgeving Interviews Interventies: terugkoppeling beeld op dimensies Adviesgesprekken netwerk en trekkers DSL staan beschreven in jaarboekartikel blz. 23 box 2 Succesfactoren sociaal leren zijn opgenomen in de vragenlijst dimensies sociaal leren: Praktijk- relevantie voor eigen praktijk Domein en waarde – gericht op creëren van waarde voor het domein ( feedback op ontwikkeld materiaal en uiteindelijk delen met de buitenwereld) Verbondenheid – kenniswerkers, eventueel informele activiteiten Organisatie- waarbij ook aspecten als gelijkwaardigheid van de deelnemers en een gevoel van veiligheid belangrijke kijkpunten zijn ( uit de interviews kwam ook juist naar voren dat gelijkwaardigheid zo wordt gewaardeerd, juist omdat de verschillen in expertise tussen de deelnemers van het netwerk zo groot zijn)

Resultaten PRAKTIJK Een stabiel leernetwerk met een vaste kern van leerkrachten, docenten en onderzoekers met een groeiende historie en verbonden door een gezamenlijke passie: de wens het onderwijs in het schrijven van teksten in de basisschool te verbeteren. Een netwerk dat door studenten wordt gekozen en gewaardeerd vanwege de kansen die er voor hen liggen: authentiek samenwerken met professionals, kansen om over ideeën te sparren, ontwerpen breder uit te proberen, onderzoek te verruimen naar meer scholen. Een herkenbaar netwerk dat met gepaste trots van zich laat horen. Een blijvertje binnen de hogeschool.

Resultaten: ‘het schrijven van een verhaal’ Uit de leerlijn voor groep 7: ‘wie’: Kinderen kunnen een verhaal schrijven waarin een probleem van een hoofdpersoon wordt uitgewerkt. Resultaten: ‘het schrijven van een verhaal’ DOMEIN EN WAARDECREATIE Literatuurstudie  observerend leren als onderdeel van de instructie: passend bij een ontworpen leerlijn: Voorbeeldteksten van leerlingen Voorbeeldteksten uit jeugdliteratuur Videoclips van leerlingen die vertellen hoe zij een probleem bij het schrijven van verhalen oplossen. https://www.youtube.com/watch?v=v55OFEoLTQU&feature=youtu.be

Resultaten: het schrijven van een verhaal. DOMEIN EN WAARDECREATIE. Ontwikkelen van materialen voor de schrijffase van leerlingen, waardoor ze hun schrijfproces kunnen plannen, monitoren en evalueren en waardoor ze samen met medeleerlingen gericht over hun tekst in gesprek kunnen gaan. Flankerend onderzoek: ontwerpgericht. Publicaties in jaarboek Iselinge en SLO-tijdschrift voor Taal

Resultaten Dimensie Verbondenheid Samen presenteren in workshops op veldcontactdagen Samen werken aan publicaties Je school in beeld: dat is een feest Aan het stuur van implementatie in de school Blik naar buiten: SLO, UU, Welten. Stichting Taalvorming Taakgericht, informeel, gezellig

Resultaten Domein Organisatie Een vierjarenplan Jaarlijks vaststellen jaarplan Jaarverslag Wisselende rollen, wisselend voorzitterschap Koppel docent-leerkracht-student bereiden agenda voor Thuisbasis is de DRIVE-omgeving

STELLING VERBONDENHEID IN EEN NETWERK ONTSTAAT VANZELF WANNEER DE GROEPSLEDEN EEN GEZAMENLIJK DOEL NASTREVEN.

Relaties tussen fasen, dimensies en rollen Ploegen – Praktijk – Domein en Waardecreatie - Inspirator Zaaien – organisatie - Coördinator Cultiveren – verdieping Domein en Waardecreatie – Inspirator Oogsten - Domein en Waardecreatie – Creator Doorlopend – Verbondenheid - Inspirator Instrumenten: Toolkit netwerkleren app Interview leidraad dimensies Pagina 84-86 jaarboek interview leidraad

Waarom aansluiten bij bestaand onderzoek voor de masterthesis? Overwegingen vooraf: Leren van professionele onderzoekers Samenwerken in een team van onderzoekers in een onderzoekstraject Bijdrage leveren aan duurzaam onderzoek (in dit geval netwerkleren) De student formuleert zelf een onderzoeksvraag Terugblik: Transfer resultaten naar eigen praktijk Een unieke ervaring die ik voor geen goud had willen missen Onderzoeksresultaten worden gebruikt voor vervolgonderzoek en zijn bruikbaar voor theorievorming Belangrijk vanuit onderzoeksoogpunt is dat de master student een eigen onderzoeksvraag moet hebben.

Zelfdeterminatietheorie (Deci & Ryan, 2000) Autonome motivatieregulering: Intrinsieke motivatie Interne regulering Identificatie Optimaal bij: Autonomie Competentie(ontwikkeling) Verbondenheid Externe regulering: Introjectie Externe regulering Aansturing: Gecontroleerde omgeving Externe prikkels

Instrumenten Sociale configuratie Dimensies voor sociaal leren ( Vrieling et al., in press) Interviewleidraad Onderzoek Emmy Motivatie Vragenlijst voor professioneel leren (Jansen in de Wal et al., 2014) Interviewleidraad met aanvullingen voor het onderzoek naar de motivatieregulering

Hypothese: Bevindingen: Effect van een optimale sociale configuratie op de motivatieregulering voor professioneel leren van de deelnemers. Hypothese: Deelname aan een leernetwerk, dat kan sturen op een optimale sociale configuratie gezien de doelen van het netwerk, optimaliseert de autonome motivatieregulering van de individuele deelnemer Voor startende leerkrachten en studenten een ‘ boost’ voor de motivatie voor het beroep Bevindingen: De score op autonome motivatie was gemiddeld > 4 op een vijfpunt Likertschaal De gemiddelde score op motivatie is licht gestegen tijdens het onderzoekstraject De autonome motivatie van, met name, studenten en jonge leerkrachten kreeg een ‘boost’

Stelling Professioneel leren in leernetwerken leidt altijd tot een hogere autonome motivatie bij de deelnemers. Onderwerp via >Beeld >Koptekst en voettekst

En nu verder…. Verdieping en adaptie Nieuw schrijfgenre: de betogende tekst. Aanvraag ingediend binnen Raakpubliek voor een tweejarig onderzoek i.s.m. Welten.

Vragen? Eric Besselink (eric.besselink@iselinge.nl) Emmy Vrieling (emmy.vrieling@ou.nl)