Ontwikkelingen Overheid.nl Hans Flier Directie Burgerschap en Informatiebeleid - BZK.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DSH : praktische afspraken Leuven 2 februari 2009.
Advertisements

10 januari 2006 Algemene Ledenvergadering - Project Website(s) 1 Project Website(s)
Overheid heeft Antwoord © Juriconnect 2008 Officiële bekendmakingen van de overheid Lucien de Moor Manager Juridisch cluster Overheid heeft Antwoord ©
Overheidsmonitor Standaarden Transparantie DIENSTverlening De burger CENTRAAL Interactieve verwijzingen Toegankelijkheid Ranking Sep 2009 Vergeleken Gemeenten.
Mid- en Front Office TOEKOMST, PLANNING EN OVERLEGMODEL DIGITAAL SOCIAAL HUIS NA DECEMBER 2013 Koen Renders, team Mid- en Front Office, CIPAL dv.
(SNEL)vergunningen in Peel en Maas
Bost Adviesgroep BV Waddinxveen1 Bost Adviesgroep BV Postbus AH Waddinxveen Bezoekadres: Noordkade 64 (geb. A) 2741 EZ Waddinxveen (t)
eHerkenning Richard Blad Werksessie eHerkenning, 17 januari 2012
E-Procurement als beleidsinstrument Studiedag voor lokale overheden.
25 januari 2008Naam van de Spreker Wat is het....en wat levert het u op.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Presentatie gemeente Veere Rob van der Zwaag
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
Agenda Gebruikersdag Digitaal Sociaal Huis Vera – 23 april 2009 Voorstelling Cevi/Logins Voordelen samenwerking Vera – Cevi/Logins Demo eLoket ®
Algemene inleiding Wabo
De omgevingsvergunning Op weg naar één integrale vergunning 14 juni 2007 Joke de Vroom.
Martin Eikenboom, ICTU/Advies Overheid.nl
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
Elektronische dienstverlening in de lift
Het e-zorgplan
Introductie G!DS. Inhoud  Wat is G!DS?  Wat kan ik met G!DS?  Data in G!DS  Kwaliteitscontrole  Uitvoer uit G!DS  G!DS Sites  Aan de slag met G!DS.
Breda MENSEN Organisatie Gemeente GEBRUIKER Portal Bezoeker STAD Ondernemers.
Digitaal mei 2014.
Meetup Toptaken-website 29 januari 2015, Deventer – Michiel van Straalen, Adviseur nieuwe media.
Programma 26 januari 2015 in Zoetermeer 14:00Start bijeenkomst onder leiding van Renske Keur 14:05Welkom door regionaal ambassadeur Marc Rosier 14:10Beter.
Beter en concreter – BZK / EZ / VNG Kader Grondslag in bestuurlijke afspraken Uitvoeringsagenda Rijksoverheid en gemeenten ( mei 2015) – gericht.
Rob van de Velde, Geonovum Geeft GIDEON de samenhang die nodig is voor samenwerken ? Doelmonitoring GIDEON, 14 oktober 2009.
Vooruit met de Regionale economie 28 januari 2015 wethouder Jop Fackeldey Regionaal ambassadeur Beter en Concreter.
Digitale Dienstverlening aan Ondernemers Patrick van Domburg Wethouder gemeente Zoetermeer.
Het Ondernemingsdossier Pilot van KHN i.s.m. de Gemeente Leiden.
Schermenproject Seniorendag 2 oktober Schermenproject Makkelijk contact tussen (oudere) alleenstaanden onderling en zorgondersteuners, o.a. studenten.
MijnOverheid Roadmap Louis Tinselboer
Workshop Berichtenbox voor Bedrijven
Wetgeving digitale overheid (GDI)
Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.
De Bouwplaats-ID, een goed idee?
Toekomst voor de catalogus (voor niet-digitaal materiaal) belangrijkste mogelijke rollen van de catalogus: –lokaliseren van known items (“locatie”- en.
Welkom. Inspirerende omgeving Ruim 30 vooraanstaande bedrijven op het gebied van duurzame energie presenteren zich aan u in het Dubo Trade Centre. Uiteenlopende,
1. 1 Digitale interacties aangepast aan de burger/ondernemer o digital first o 1 uniek loket (vlaanderen.be) o toestelonafhankelijk o gebruik e-loket.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
DELFT MAAKT BOUWEN MOGELIJK ! Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
Dienstverlening 2010 – Agenda Ontwikkelingen en de opgaven voor (5 beloften aan de burger) De stand van zaken in Dordrecht.
Wet gemeentelijke schuldhulpverlening door: Hans de Vroome (beleidsadviseur W&I en projectleider armoedepact BPV) 13 november 2012.
Erik Frints & Jorn ten Have Aan deze presentatie kunnen geen rechten worden ontleend. SDE
Titel van de presentatie | 20 oktober 2010 Afsprakenstelsel eHerkenning Freek van Krevel Versie 28 november 2011.
Voortgangsrapportage Vitaal Leudal September – Oktober 2014 Tbv commissie Bestuur en Middelen oktober 2014.
BGT Cartoons GeoBuzz congres 25 & 26 november 2014 Live tekensessie door Willem van Albeslo.
Vergunningprocedures Vliko Zoeterwoude 2 april 2014.
Profiel Netbeheer en diensten klanten
mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016
Open Data PMA 3 december 2015 Om het onderwerp open data wat levendiger te maken willen we een korte presentatie geven, met daarin: een concreet voorbeeld.
Van beleid tot regelgeving
De Digitale Overheid, Open Data en Omgevingswet
Overheidsmonitor Standaarden Transparantie DIENSTverlening
Idensys pilot Rotterdam
Uw wereld draait door Logius 9 mei 2017
Wij willen als gemeente/organisatie X onze klanten centraal stellen
AmsterdaMaps Delen is beter dan vermenigvuldigen
Invoeringswet Omgevingswet
Digitale toegankelijkheid in Nederland
Actiehouderbijeenkomst Actieplan Open Overheid
Landelijke Voorziening Bekendmaken en Beschikbaar stellen Wat is het, hoe werkt het en wat moet u doen? Versie: 12 januari 2019 Titel: bereik vergroten?
Leegstand en regionale samenwerking
Investor Pitch Digitale toegankelijkheid Oktober 2018
Energiebesparing bij bedrijven
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Open Data gemeente Nijmegen
Digitale Dienstverlening aan Ondernemers
Transcript van de presentatie:

Ontwikkelingen Overheid.nl Hans Flier Directie Burgerschap en Informatiebeleid - BZK

Overheid.nl Biedt informatie over overheidsorganisaties m.b.t.: – Contactgegevens (‘Staatsalmanak’) – Diensten en producten (Samenwerkende Catalogi) – Algemene bekendmakingen/kennisgevingen (Staatscourant, gemeenteblad ed.) – Wet- en regelgeving (wettenbank) – Open data Vier nieuwe ontwikkelingen in de komende tijd

1. Digitaal 2017: elektronische bekendmaking Regeerakkoord: De dienstverlening door de overheid moet beter. Bedrijven en burgers kunnen uiterlijk in 2017 zaken die ze met de overheid doen, zoals het aanvragen van een vergunning, digitaal afhandelen. -> Alle wettelijk voorgeschreven bekendmakingen/kennisgevingen worden digitaal -> Ter inzage leggen wordt digitaal publiceren

Waarom digitaal bekendmaken ? Veel bekendmakingen nu nog in huis-aan-huisbladen en (regionale) dagbladen – Lastig te doorzoeken – Beperkt bereik door bezorggebied, bezorgproblemen, NEE-NEE sticker Veel verwijzingen naar stukken die op het stadhuis/provinciehuis ter inzage liggen – Lastig in te zien door afstand en openingstijden Elektronisch publiceren bespaart administratieve lasten – 178 mln per jaar voor burgers en bedrijven

Hoe digitaal bekendmaken? Alle bekendmakingen digitaal publiceren in: – Staatscourant, – gemeenteblad, – provinciaal blad, – waterschapsblad, – Blad gemeenschappelijke regeling. (nu al verplicht voor regelgeving; 25% decentrale overheden publiceert vrijwillig alles) Publicatiebladen publiceren via overheid.nl (GVOP; 90% decentrale overheden doet dit nu al vrijwillig) Digitaal ter inzage leggen via Overheid.nl (nu vooral populair bij Waterschappen)

Attendering op bericht over de buurt Burger krijgt recht op attendering per Metadata mbt locatie aanduiding van de bekendmaking is hiervoor essentieel – bestuurlijke gebieden, percelen, gebouwen, ruimtelijke plannen, trajecten, coördinaten, ed. Register van GR’s en aangesloten bestuursorganen

Vergroten aantal abonnees Nu nog slechts abonnees op de attenderingsservice = 1% van de huishoudens, tegenover 37% dat het huis-aan-huisblad leest Oplossing: ongevraagd attenderen van mensen met een account op MijnOverheid (in 2017 ca. 10 mln). Vragen daarbij: welke standaardinstelling (straal 500 m rond woning, leeftijd > 25 jaar?). Abonnement te wijzigen via 4 e tabblad in MijnOverheid

2. Wet-GDI GDI-voorzieningen krijgen een wettelijke grondslag en een verplicht karakter. Informatieverplichting: – Alle producten en diensten ontsluiten via de eigen website (> procedures die tot een besluit leiden) – Metadata conform standaard Samenwerkende Catalogi beschikbaar stellen aan centraal register (voor rijksproducten via AZ/DPC en RVO) – Ontsluiting burgerproducten op Overheid.nl en ondernemersproducten op ondernemingsplein

Wat is hiervoor nodig? Wegwerken achterstallig onderhoud: – Overheden voor bijna 100% aangesloten op Samenwerkende catalogi (is verplicht via Dienstenwet voor bepaalde ondernemers- producten) – Verplichte producten worden grotendeels al aangeboden (wordt nader onderzocht) – Uniforme productnamenlijst wordt geactualiseerd

3. Visie overheid.nl/Ondernemersplein Regieraad dienstverlening heeft een om visie gevraagd Verschillende websites ontsluiten overheidsdiensten en andere rechten en verplichtingen voor burger en bedrijf: – Overheid.nl (algemene informatie en burgerproducten) – Ondernemersplein (voor bedrijven) – Rijksoverheid.nl (alleen van de Rijskoverheid) – MijnOverheid (persoonlijke informatie) – Berichtenbox bedrijven/Ondernemersdossier (bedrijfsspecifieke informatie) Deze websites zijn complementair BZK, EZ en AZ gaan onderzoeken of een vorm van integratie mogelijk is. Gebruiker zou één portaal moeten ervaren.

4. Life-events op Overheid.nl Zie hiervoor de volgende presentatie