Ontwikkelingen Overheid.nl Hans Flier Directie Burgerschap en Informatiebeleid - BZK
Overheid.nl Biedt informatie over overheidsorganisaties m.b.t.: – Contactgegevens (‘Staatsalmanak’) – Diensten en producten (Samenwerkende Catalogi) – Algemene bekendmakingen/kennisgevingen (Staatscourant, gemeenteblad ed.) – Wet- en regelgeving (wettenbank) – Open data Vier nieuwe ontwikkelingen in de komende tijd
1. Digitaal 2017: elektronische bekendmaking Regeerakkoord: De dienstverlening door de overheid moet beter. Bedrijven en burgers kunnen uiterlijk in 2017 zaken die ze met de overheid doen, zoals het aanvragen van een vergunning, digitaal afhandelen. -> Alle wettelijk voorgeschreven bekendmakingen/kennisgevingen worden digitaal -> Ter inzage leggen wordt digitaal publiceren
Waarom digitaal bekendmaken ? Veel bekendmakingen nu nog in huis-aan-huisbladen en (regionale) dagbladen – Lastig te doorzoeken – Beperkt bereik door bezorggebied, bezorgproblemen, NEE-NEE sticker Veel verwijzingen naar stukken die op het stadhuis/provinciehuis ter inzage liggen – Lastig in te zien door afstand en openingstijden Elektronisch publiceren bespaart administratieve lasten – 178 mln per jaar voor burgers en bedrijven
Hoe digitaal bekendmaken? Alle bekendmakingen digitaal publiceren in: – Staatscourant, – gemeenteblad, – provinciaal blad, – waterschapsblad, – Blad gemeenschappelijke regeling. (nu al verplicht voor regelgeving; 25% decentrale overheden publiceert vrijwillig alles) Publicatiebladen publiceren via overheid.nl (GVOP; 90% decentrale overheden doet dit nu al vrijwillig) Digitaal ter inzage leggen via Overheid.nl (nu vooral populair bij Waterschappen)
Attendering op bericht over de buurt Burger krijgt recht op attendering per Metadata mbt locatie aanduiding van de bekendmaking is hiervoor essentieel – bestuurlijke gebieden, percelen, gebouwen, ruimtelijke plannen, trajecten, coördinaten, ed. Register van GR’s en aangesloten bestuursorganen
Vergroten aantal abonnees Nu nog slechts abonnees op de attenderingsservice = 1% van de huishoudens, tegenover 37% dat het huis-aan-huisblad leest Oplossing: ongevraagd attenderen van mensen met een account op MijnOverheid (in 2017 ca. 10 mln). Vragen daarbij: welke standaardinstelling (straal 500 m rond woning, leeftijd > 25 jaar?). Abonnement te wijzigen via 4 e tabblad in MijnOverheid
2. Wet-GDI GDI-voorzieningen krijgen een wettelijke grondslag en een verplicht karakter. Informatieverplichting: – Alle producten en diensten ontsluiten via de eigen website (> procedures die tot een besluit leiden) – Metadata conform standaard Samenwerkende Catalogi beschikbaar stellen aan centraal register (voor rijksproducten via AZ/DPC en RVO) – Ontsluiting burgerproducten op Overheid.nl en ondernemersproducten op ondernemingsplein
Wat is hiervoor nodig? Wegwerken achterstallig onderhoud: – Overheden voor bijna 100% aangesloten op Samenwerkende catalogi (is verplicht via Dienstenwet voor bepaalde ondernemers- producten) – Verplichte producten worden grotendeels al aangeboden (wordt nader onderzocht) – Uniforme productnamenlijst wordt geactualiseerd
3. Visie overheid.nl/Ondernemersplein Regieraad dienstverlening heeft een om visie gevraagd Verschillende websites ontsluiten overheidsdiensten en andere rechten en verplichtingen voor burger en bedrijf: – Overheid.nl (algemene informatie en burgerproducten) – Ondernemersplein (voor bedrijven) – Rijksoverheid.nl (alleen van de Rijskoverheid) – MijnOverheid (persoonlijke informatie) – Berichtenbox bedrijven/Ondernemersdossier (bedrijfsspecifieke informatie) Deze websites zijn complementair BZK, EZ en AZ gaan onderzoeken of een vorm van integratie mogelijk is. Gebruiker zou één portaal moeten ervaren.
4. Life-events op Overheid.nl Zie hiervoor de volgende presentatie