Aan de slag met een digitale tool voor woordenschat

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Academisch Nederlands Wie heeft daar behoefte aan? 17 maart 2011 Hilde Rombouts Monitoraat op maat.
Advertisements

Hogere denkvaardigheden
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Feedback • Wat – Feedback betekent "terugkoppelen" en is onlosmakelijk verbonden aan leerprocessen: het is bedoeld om cursisten inzicht in hun eigen leerproces.
Invullen e-profiel Ga naar
Workshop Gamification. Doel workshop Inzicht gamification Toepassen van gamification voor eigen module.
Onze missie is leidend. Deze legitimeert ons bestaansrecht in de regio
Boom uitgevers Den Haag. Korte presentatie BJu en de digitale wereld Onze visie op digitaal in het Hoger Onderwijs? En-en: boek plus digitaal (inclusief.
Almere in vogelvlucht!. Doel v/d les? Voorkennis activeren over Almere/Flevoland.
Startconferentie SPINE - Voorbeeld van digitaal leren - Sociaal leren in een digitale omgeving - De toren van BabelBabel Willibrord Huisman, IOWO 26 maart.
AO 2 december 2009 Voorfase en startfase AO & Op weg naar ons eigen AO en Ons eigen ontwerp.
Informatieavond informatieavond CENTRAAL EXAMEN 2015.
ik zie , ik zie wat jij niet ziet!
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Nathan de Wijze en de Drie Ringen Een parabel over interreligieuze dialoog.
Wandelen op het water Van letterlijk naar post- kritisch geloof.
Seculariseer uw school! 20 tips Hoe de katholieke identiteit van uw school zéker verloren laten gaan? “Ironie is de hoogste vorm van ernst.” (S. Kierkegaard)
Programmeren Spreekbeurt Joris.
Grootmoeders ring Een oefening in cognitieve geloofsstijlen.
Taalbeleid in de 21 ste eeuw Hoe kan digitalisering de taalvaardigheid van studenten in het hoger onderwijs versterken? Een casus vanuit de student Forum.
BOMBERBOT Programmeerlessen in het PO
Samen Scheikunde Doen Jonge kinderen op ontdekking in de keuken.
Hoe in de CLIL-klaspraktijk omgaan met woordenschat (vakterminologie) en functionele taalhandelingen? Jurgen Stevens -Leerkracht Sint-Aloysiuscollege Ninove.
Lezen: doe het goed voor
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Wjk.
Onderzoek doen Een complexe (maar uitdagende) klus!
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Actuele ontwikkelingen in het bètaonderwijs in de opleiding, ondersteund door SLO? Maarten Pieters.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Schoollogo’s Uiting van Recontextualisering?!. Schoollogo’s Werkvorm: logo’s aan het woord  TOPICS: welke rol kunnen logo’s spelen in een katholieke.
Digitale vaardigheden in je les. Yvon Bom Kellebeek College.
Landelijke dag lerarenopleiding Biologie Ecent conferentie 16 mei 2012.
Het fitte voorjaar Dit is jouw kans om gezellig en op een leuke manier Fit te worden/blijven! I.s.m. het management team organiseert het Feestcomité vele.
Platform Opleider2025 Samenwerking tussen BVMBO en Katapult (voorheen Platform Betatechniek – publiekprivaatsamenwerken). De cursief gedrukte woorden doen.
Aan de slag Vervolg: vanmiddag Inventarisatie: Groepjes (heterogeen)
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Interactief oefenen, formatief toetsen
Opdracht voor Orienterende stage EA2X0
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Kennis delen.
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Digitale videofragmenten in het onderwijs
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
Interactief oefenen, formatief toetsen
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Mijn visie op onderwijs
taal speelt een rol in alle vakken
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Duurzame inzetbaarheid
Les 2: gegevens samenvatten
Activeren en differentiëren bij Grieks en Latijn
Het succes van de taalbewuste docent
Samenwerking die je vleugels geeft
Nederlands / Vlaams Platform Taalbeleid Hoger Onderwijs Platformbijeenkomst n.a.v. Adviesrapport ‘Vaart met taalvaardigheid. Taalbeleid in het hoger.
Meer kansen in de KHLeuven via taalondersteuning
Bijeenkomsten vakdidactiek
Duurzame inzetbaarheid
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Gedragsproblemen en stoornissen
Voorbereidende opdracht thema 2, week 1.5
Feedback Reinier Geurts.
Cijferloos lesgeven bij talen
Workshop Digitale Tools
Voorbeeld. Tijdens een SLB les heb ik mijn netwerk in kaart gebracht. Ik kwam er achter dat mijn netwerk niet zo heel groot is. Als ik kijk naar welke.
Transcript van de presentatie:

Aan de slag met een digitale tool voor woordenschat Taalbeleid in de 21ste eeuw Hoe kan digitalisering de taalvaardigheid van studenten in het hoger onderwijs versterken? Aan de slag met een digitale tool voor woordenschat Een casus vanuit de docent Forum taalbeleid hoger onderwijs 19 mei 2015

Forum taalbeleid hoger onderwijs 19 mei 2015 Casus woordenschat Een docent gaat in zijn colleges aan de slag met een digitale tool voor woordenschatverwerving Forum taalbeleid hoger onderwijs 19 mei 2015

Forum taalbeleid hoger onderwijs - 19 mei 2015 Casus woordenschat Webapp (Howest) Andere mogelijke tool Woordentrainer Howest Forum taalbeleid hoger onderwijs - 19 mei 2015

Forum taalbeleid hoger onderwijs 19 mei 2015 Casus woordenschat Docent motiveert andere docenten om dit ook te doen mondeling via mail Forum taalbeleid hoger onderwijs 19 mei 2015

Forum taalbeleid hoger onderwijs 19 mei 2015 Casus woordenschat Balans Weinig opvolging door docenten Geen gebruik van het woordenboek door studenten Forum taalbeleid hoger onderwijs 19 mei 2015

Forum taalbeleid hoger onderwijs 19 mei 2015 Discussievraag Op welke manier kan de docent collega’s stimuleren om met de woordenschattool in de opleiding aan de slag te gaan? Werkwijze: placemat Forum taalbeleid hoger onderwijs 19 mei 2015

Forum taalbeleid hoger onderwijs 19 mei 2015 Placemat Stap 1 Drie minuten om zelf ideeën op te schrijven (in stukje placemat dichtst bij jou) Forum taalbeleid hoger onderwijs 19 mei 2015

Forum taalbeleid hoger onderwijs 19 mei 2015 Placemat Stap 2 Vertel aan elkaar welke suggesties je hebt. (5 minuten) Forum taalbeleid hoger onderwijs 19 mei 2015

Forum taalbeleid hoger onderwijs 19 mei 2015 Placemat Stap 3 Schrijf de ideeën waar iedereen kan achterstaan in het middenvak van de placemat (5 minuten) Forum taalbeleid hoger onderwijs 19 mei 2015

Forum taalbeleid hoger onderwijs 19 mei 2015 Placemat Stap 4 Breng verslag uit Forum taalbeleid hoger onderwijs 19 mei 2015

Welke vind jij bruikbaar in je opleiding en/of lespraktijk? Tips? Bekijk de ideeënkaarten. Ze gaan over een woordenschattool gebruiken 21st century skills inzetten toetsen van woordenschatvaardigheden Welke vind jij bruikbaar in je opleiding en/of lespraktijk? Forum taalbeleid hoger onderwijs 19 mei 2015

Forum taalbeleid hoger onderwijs 19 mei 2015 Vragen? Forum taalbeleid hoger onderwijs 19 mei 2015