Kennis maken en kennis delen AVE geeft antwoord

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Leren van rampen’ Presentatie Bestuurlijke stand van zaken * februari 2002 *
Advertisements

Wie gaat daar eigenlijk over?
Outcome monitoring van gedragsproblemen via een leerlingvolgsysteem Jan Willem Veerman Intervisiedag Leerlijnen, Utrecht, 4 maart 2009.
Programma AMB Stand van zaken De Werkschool Drechtsteden/Zuid Holland Zuid Drechtstedendinsdag, 1 november 2011.
Model-handelingsprotocol AMHK 10 uitgangspunten
Nieuwe Wmo – Platform VO
Ons idee Holtkampschool Goes.
Expertise team ACT Jeugd BAVO-Europoort
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
1.3 Informatie 1.4. Communciatie
LPC R&D-aanpak in ontwikkeling Anje Ros, KPC Groep Martin van Reeuwijk, APS Gert Kamphof, CPS Lessen uit onderzoek, Tussen onderzoek en praktijk.
Integraal Toezicht Jeugdzaken
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
juni Transitie jeugdzorg
Crisismanagement in de zorg: communicatie op het grensvlak met het openbaar bestuur 1 november 2012 Marco Zannoni.
Steeds krachtiger bestuur in:
De kern van het arrangeren
Maatschappelijke en sociale impact Historisch perspectief.
Presentatie Aanpak van geweld in Afhankelijkheidsrelatie in het Sociale domein Bijeenkomst 30 oktober Kenniscafe Movisie Marike de Boer 0.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
Workshop Van referentiekader naar een Regionaal Crisisplan.
moderniseren van het curriculum.
Uitvoeringskader toegang en toeleiding Jeugdhulp
Plan van Aanpak Banencommissie Gepresenteerd op ALV in Hoogwoud 6 okt door Gerrit de Groot.
De beweging in het Sociaal Domein: kans of ramp? 8 oktober 2014
Verdringing: Vrijwilligerswerk in veranderende tijden
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Deskundigheidsbevordering gerontopsychiatrie
Bekendheid met ‘Veiligheidshuis’?
Vorige keer Standaardfouten bij het formuleren Dubbelopfouten.
Voorblad.
Transferium onderwijs observatie onderzoek onderwijs observatie onderzoek.
Lyceum de Grundel Leerlingbegeleiding 2014/2015.  Overdracht  Informatie en afstemming  Continuïteit.
GROEPSFEEST 20 maart Bouwplannen – Korte historie 2005: eerste studie door architectenbureau Arks groepsfeest 2007: ambitieuze voorstelling van.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Model-handelingsprotocol AMHK “Informatie & reflectie” Presentatie op bijeenkomst voor gemeenteambtenaren op 1 april 2014 Michel Simon.
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
‘Voorkomen fraude in het gemeentelijk sociaal domein’
1 Programma Opening De aanpak van woonoverlast vanuit de woningcorporatie, Hester van Buren (RvB Rochdale) De aanpak van woonoverlast:
IB Klankbordgroep: “Delen van ervaring en kennis om te verbeteren.” 6 oktober 2015.
Samenhang jgz - jeugdzorg Workshop RIVM Hilde Kalthoff 13 november 2008.
Social work Week 2.
Tafel dagbesteding gemeenten
Methodiek: Plancyclus
Niet in angst, maar leven met vertrouwen 1.God is veilig 2.in een onveilige wereld. 3.Je voelt je niet altijd veilig? 4.Belijdt Hem als je beschermer 5.en.
Gluren bij de buren Bestrijding van thuisloosheid Lessen uit Amsterdam Alert, 36 (3),
DAPPR Samenspel 1. DAPPR Samenspel: doelen & resultaten > Doelen  Vergroten inzicht in eigen rol  Vergroten inzicht in elkaars rol en handelingsmogelijkheden.
Bureau Jeugdzorg De provincie en Bureau Jeugdzorg: een bijzondere relatie.
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Wraparound care in de Utrechtse praktijk Marlies Kennis (Gemeente Utrecht) Projgrammamanager jeugd en zorg gemeente.
ESF Regiobijeenkomst Verantwoording casemanagement april 2015.
1 André Jacobi Landelijke Coördinatie Infectieziektebestrijding Cib/RIVM Ciska Stom - Oefenen, waarom zou je? -De kracht van het kleine -Oefenbank.
Dat houdt je bij de les! Haal hier uw startkwalificatie.
OP DE TOEKOMST VOORBEREID investeringen in vernieuwing van het sociaal domein Adviescommissie 19 maart 2013.
Megastallen-nee! Het Brabants burgerinitiatief voor een groen, gezond en diervriendelijk platteland Introductie: wie ben ik, waarom voer ik actie Drijfveren.
Zonder transformatie ook geen transitie FACT en SWT samen! Ferd Crone burgemeester van Leeuwarden F-ACT congres 18 september….. Heerenveen/DKV.
Saskia Spapen (min BZK) Bianca Lubbers (min BZK) Herman Schotman (BvB Amersfoort) Jan Bekkering (BvB Eindhoven) Blok voor Blok congres 1 okt 2014 Highlights.
Transformatie van het sociale domein Maatschappelijke kansen en risico’s Decentralisatie-conferentie Provincie Limburg 24 oktober 2013.
Wat is de rol van de GGD bij PSH? In gesprek over ‘wat te doen’ en ‘hoe dat te doen’ Thérèse Claassen, projectleider modelconvenant PSH Michel Dückers,
Businesscase Participatiewet Martin Heekelaar Projectleider.
Transities sociale domein VV Uitleg Introductiefilmpje roltraproltrap Kanteling Het gesprek Begrippen.
Onderwijs Zorg Combinaties “Jeugdhulp op school?!”
Toekomst gegevensuitwisseling in de Sector Werk & Inkomen Bijeenkomst Manifestgroep 4 februari 2015.
Omgevingsdienst Brabant Noord …voor een schone en veilige leefomgeving.
HANGJONGEREN IN GEMEENTEN
GGD Voorbereid 5 maart 2009.
Verbetering Secundaire waterkeringen
‘Maatschappelijke zorg & ambulantisering in de GGZ’:
Uitdagingen voor lokale overheden
Onderzoeksvraag: Wat zijn de succesfactoren van de verschillende Open Dagen binnen de stichting en hoe kunnen we ervoor zorgen dat deze met elkaar worden.
Veiligheidshuis Zeeland Organisatie en kerntaken
Transcript van de presentatie:

Kennis maken en kennis delen AVE geeft antwoord Willem Jan Borghardt en Nicole Langeveld

5 minuten welkom, voorstellen en inleiding (Nicole en Willem Jan) Opzet workshop   5 minuten welkom, voorstellen en inleiding (Nicole en Willem Jan) 5 minuten toelichting casus en uitdelen, vormen van kleine groepjes (3/4 personen per groepje) (Nicole) 20 minuten bespreken en invullen van het format in kleine groepjes (Nicole + Willem Jan rondlopen, aanschuiven bij groepjes) 15 minuten ‘college’ AVE:  obv casus/toelichting van AVE (Willem Jan) 15 minuten ‘discussie/reflectie obv college en formats (Nicole en Willem Jan) Vragen aan groep: Reflectie: Hoe hebben jullie het aangepakt? (input is het format), wat zijn onderlinge verschillen? Overeenkomsten/verschillen met methodiek AVE en je eigen aanpak? Wat neem je mee naar huis? Etc… ductie CCV en onze rol 25 april 2017 |

Zijn er al vragen vooraf? Wat wilde je altijd al weten over AVE? Ook vragen wat deelnemers zelf al doen op dit vlak. 25 april 2017 |

Toelichting casus en aan de slag! Behandelcasus AVE Inleiding Op 1 mei 2014 komt de familie Jansen voor het eerst met een melding voor in het systeem van het Meldpunt Overlast Leeuwarden (MOL). De dan zevenjarige zoon Piet wordt rond 20.00 uur fietsend op het Cambuurplein aangetroffen. Het is druk op straat, want er staat een wedstrijd van SC Cambuur op het programma. Piet fietst zonder verlichting tussen de auto’s door. Hij wordt door de politie thuisgebracht, daar blijkt dan dat de ouders hem niet hebben gemist. Deze melding is de eerste in een serie van vele meldingen door en over de familie Jansen die te maken hebben met: Woonoverlast Bedreiging en intimidatie Vernielingen. De familie Jansen bestaat uit vader Rob (1972), moeder Maartje (1978) en vijf kinderen (geboren tussen 1998 en 2005). Sinds enkele jaren zorgt de familie voor overlast in de wijk. Buurtbewoners zijn bang voor het gezin en durven eigenlijk niet (meer) te melden. De politie heeft meerdere zorgmeldingen gedaan over de kinderen. In 2014 komt het gezin onder de aandacht van het veiligheidshuis. Met diverse partners (zowel hulpverlening als strafrechtelijk) is een plan van aanpak voor het gezin opgesteld. Multiproblem gezin In juli 2014 heeft de familie een waarschuwing ontvangen van de burgemeester op grond van artikel 174a gemeentewet. De overlast is hierna, ondanks meerdere gesprekken en hulp in het gezin, doorgegaan. De kinderen zijn vanaf de zomervakantie 2013 niet meer naar school geweest zo blijkt uiteindelijk. School meldt dit niet actief omdat de lessen beter verlopen zonder de vijf kinderen. Het gezin heeft diverse schulden en is geen stabiele leefomgeving. Na de zomer van 2014 heeft de woningbouwvereniging de familie aangezegd dat zij het huurcontract wil ontbinden, maar dat het gezin nog een laatste kans kan krijgen. Onderdeel van deze laatste kans is tevens hulpverlening. Vanuit deze laatste kans woning gaat de overlast echter onverminderd door. In december 2014 is de situatie geëscaleerd nadat de laatste kans woning (al dan niet moedwillig) onbewoonbaar werd. Vanaf dat moment onttrekt het gezin zich aan hulpverlening en verdwijnt volledig uit het lokale beeld. Gelet op de onbewoonbaarheid en het ontrekken aan de zorg, wil Jeugdzorg een ondertoezichtstelling (OTS) met daarbij een voorwaardelijke uithuisplaatsing opleggen, maar op grond van een gezinsonderzoek door de Raad voor de Kinderbescherming wordt dit in het najaar van 2014 niet geëffectueerd. Vlam in de pan Het gezin zoekt vanuit het onderduikadres de media op en presenteert zich zelf als slachtoffer van de situatie. Ze stellen dat de hulpverlening faalt en dat Jeugdzorg hen bedreigt met uithuisplaatsing van het gezin. 25 april 2017 |

Escalatiemodel Fryslân Aanpak ter voorkoming van escalatie

Escalatiemodel Fryslân De ruis is soms groter dan het probleem… een duidelijke route helderheid over rollen aansluiten bij wat er al is

Vergelijking met rampen Als de samenwerking het probleem is, of kan worden: Helderheid zonder discussie: GRIP Duidelijkheid in verantwoordelijkheden

Duidelijkheid in verantwoordelijkheden Casusregie Procesregie Met wie werk je samen Operationele verantwoordelijkheid Bestuurlijke verantwoordelijkheid

Problemen worden voorkomen en als ze zich voordoen tijdig gesignaleerd

Reguliere 3D aanpak Mensen hebben hulp nodig Samen plan maken

Complexe domeinoverstijgende problematiek Samenwerking stagneert of is niet effectief Veiligheid in gevaar

Totale escalatie Dreiging maatschappelijke onrust Mogelijke aandacht media

Reflectie & discussie Onderlinge verschillen? Overeenkomsten/verschillen met methodiek AVE en je eigen lokale aanpak? Wat neem je mee naar huis? 25 april 2017 |