De educatieve uitgever anno 2012 Harold Rimmelzwaan 10 november 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitale leermiddelen
Advertisements

Ontwikkelingen in het Nederlandse bibliotheeklandschap Bas Savenije (KB), OCLC Contactdag 31 oktober 2013.
Waarom werken met het programma De baan die bij me past?
Implementatie ECK Op een nieuwe manier bestellen, betalen en leveren van leermateriaal 1.
Zoektocht naar de didactiek van het digitale leren
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Schoolboeken de klas uit? Een korte inleiding…… Michiel Maas, programmamanager VO 23 januari 2008.
Op een nieuwe manier bestellen, betalen en leveren van leermateriaal
Leefbaarheid & wonen en voorzieningen Anders organiseren in West Brabant.
(Concept) Edurep Jaarplan 2014 Manon Haartsen, productmanager Edurep (Kennisnet)
Kluwer Juridisch Onderwijs Digitale portfolio. Kluwer Nederland •Juridisch (Deventer) - afd. Onderwijs •Financieel / Fiscaal (Deventer) •Overheid (Alphen.
ECC Educatieve ContentCatalogus
Digitale leermaterialen op internet leermiddelendatabase, open methodes en wikiwijs Darco Jansen Programmamanager.
Kennisnet en de Kennisnet Federatie
Docentendag Schilderen en Onderhoud: lesmateriaal
Digitale leermiddelen in het mbo
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
Implementatie ECK: Distributie en Toegang VO ECK Klantdag, 14 mei 2013 Willem-Jan van Elk, Tony Heemskerk.
Wikiwijs Jan-Bart de Vreede Productmanager Wikiwijs / Manager Diensten.
ECK Educatieve contentketen in het MBO arjan van Venrooy Nico Verbeij
Belangrijke onderzoeksgegevens uit het DUO-onderzoek van VNCI/RGC Jan Apotheker and Gerard van Koten Stuurgroep Nieuwe Scheikunde RGC;17.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Leermiddelen: digitaal – open - … Gedachten, aandachtspunten en expertise RdMC / OUNL Jos Kusters Darco Jansen Hans Hensen.
ECK 2 Mixen en matchen van leermateriaal
Omgaan met de leermiddelendiscussie
Klantendag Voorzieningen 12 april Klantendag 12 april 2012 Triple A status van het Nederlands onderwijs.
Boom uitgevers Den Haag. Korte presentatie BJu en de digitale wereld Onze visie op digitaal in het Hoger Onderwijs? En-en: boek plus digitaal (inclusief.
SURF SiX Op reis door het land van uitwisselbaarheid en hergebruik.
Normen en standaarden voor elektronische leeromgevingen Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 30 maart 2004.
Leertechnologie standaarden in Nederland, resultaten en plannen Peter Sloep (OUNL / Fontys) Pierre Gorissen (SURF SiX / Fontys) 18 november 2003.
Onderwijsstandaarden
Metadata en Webstroom SURF SiX expertisegroep Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 16 november 2004.
SURF SiX expertisegroep Leertechnologie in de Lage Landen Pierre Gorissen, Fontys Hogescholen Frank Benneker, Universiteit van Amsterdam Jocelyn Manderveld,
SCORM en Pierre Gorissen ELO-Team 27 januari 2004.
Exchange learning results & assesments Henk Nijstad – May 2012.
ECK 2.0 Referentie architectuur v 035
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
ECK Distributie & Toegang Start ontwerpproces nummervoorziening
`Programma Netwerk Informatiemanagers 9 oktober 2014
Anita Lohman & Bert Bouwhuis
Workshop ‘visieversneller’
Een digitaal leerplatform
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans Voel de chemie met Chemie.
Project ELLES samen naar een Blended Learning Lab
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
Bring Your Own Device OUDERAVOND BS D’N HEIAKKER DEURNE 3 JUNI 2014.
ICT in het onderwijs Van doceren naar arrangeren Simon Rozendal
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Mathijs Tieleman. Ilias binnen Bouw- en Infra opleidingen (ROC’s­)
Nl.tree, de ISP voor het onderwijs Onderwijs en Internet Congres 16 april 2003, Amsterdam Aad van Diepen, manager marketing.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Welkom! iPad in de brugklassen 26 mei De meerwaarde van de iPad in de les
Maandag 14 november 2016 Titel presentatie ondertitel.
Voor talenten in uw klas!
Presentatie EduCheck SOML
Implementatie ECK Jorrit Janszen
OECR Onderwijskundig Expertise Centrum Rotterdam.
Informatieavond ‘devices’ op de Sav
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
December 25, 2018.
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 30 mei i 2018.
Open bouwblokken voor de adaptieve engine
Wikiwijs Maken materiaal in ELO’s
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
Gepersonaliseerd leren en flexibilisering
Transcript van de presentatie:

De educatieve uitgever anno 2012 Harold Rimmelzwaan 10 november 2011

2 Jongeren van de 21 e eeuw 2

33 De maatschappij verandert globalisering technologischeontwikkeling versnelling individualisering

44 One Size Fits All?

55 Het onderwijs verandert Onderwijssysteem ontstaan tijdens industriële revolutie Nog steeds zeer fabrieksmatig opgezet vanuit logistieke optimalisatie van het onderwijsaanbod De kentering: Flexibilisering Individuele leerbehoefte en -vermogens centraler Mogelijk gemaakt door digitalisering

66 Changing Education Paradigm

77 De onderwijsmarkt Als geheel: 3,8 miljoen leerlingen op 8300 onderwijsinstellingen kosten: € 38 miljard/jaar gemiddeld: € per leerling per jaar (BAO: € 6.500, WO: € ) Voor leermiddelen: VO: € 320,- per leerling per jaar, (x = €300 miljoen euro) Bronnen: CBS jaarboek onderwijs in cijfers, 2010 eengezondebasisvoorgoedonderwijs.nl

88 Computergebruik in klas neemt toe Bron: Vier in Balans, Kennisnet, 2011

99 Elke leerling een laptop?

10 Bron: Vier in Balans, Kennisnet, 2011 Internet belangrijkste toepassing

11 Bron: Vier in Balans, Kennisnet, 2011 Docent als ontwikkelaar

12 Bron: Vier in Balans, Kennisnet, 2011 Materiaal van uitgevers belangrijk

13 Bron: Vier in Balans, Kennisnet, 2011 Steeds meer digitaal leermateriaal

14 Alleen een boek is niet meer voldoende

15 Gedifferentieerd leeraanbod

16 Digitaal leerlingvolgsystemen 16

17 Tracking en tracing op leerling niveau 17

18 Marktdynamiek content is commodity bedreigingen: bestaande spelers schuiven op in de keten drempel voor nieuwe toetreders laag in digitale wereld markt bestaat voor bijna 100% uit publiek geld context is King: methode is anker voor docent Digitalisering is kans en vehicle Van methode naar workflow management voor docent en schoolleiding ‘’Seamless’’ integratie van lesmateriaal/services in schoolomgeving

19 Educatieve uitgever staat midden in deze ontwikkeling uitgevers hebben steeds meer digitaal leermateriaal in de vorm van content, apps en toepassingen uitgevers maken eigen materiaal combineerbaar met materiaal van anderen (open leerlijnen) Van prijs per boek naar licentie modellen

20 Uitgevers werken samen met onderwijsinstellingen blended publishing met elkaar voorbeeld: directetoegang.nl met andere ketenpartners voorbeeld: programma Educatieve Contentketen

21 oriënteren vinden toegang krijgen en gebruiken De keten: basisprocesgebieden uitgevers leveren beschrijven gebruiker

22 oriënteren vinden toegang krijgen en gebruiken De keten: vraag en aanbod uitgevers leveren beschrijven meta data ontsluiting leerlingdocent vakgroep gebruiker

23 oriënteren vinden toegang krijgen en gebruiken Een uitwisselingsuitdaging ontsluiting uitgevers leveren beschrijven meta data nodig: ketenvoorzieningen en standaardisatie leerlingdocent vakgroep gebruiker

24 oriënteren vinden toegang krijgen en gebruiken De ketenvoorzieningen ontsluiting uitgevers leveren beschrijven meta data leerlingdocent vakgroep gebruiker ketenvoorzieningen Digitaal Platform Digitale Catalogus

25 oriënteren vinden toegang krijgen en gebruiken De standaarden ontsluiting uitgevers ketenvoorzieningen leveren beschrijven Digitaal Platform Digitale Catalogus meta data Opvragen metadata (SRU/SRW) Metadata Harvesting (OAI-PMH) Metadata Harvesting (OAI-PMH) Content packaging (ADL SCORM) Afspelen content (ADL SCORM-RTE) NL LOM (IEEE LOM) Opvragen metadata (SRU/SRW) Uitwisselen toetsen (QTI) leerlingdocent vakgroep gebruiker

26 oriënteren vinden toegang krijgen en gebruiken Keten als ecosysteem ontsluiting uitgevers leveren beschrijven meta data ketenvoorzieningen Digitaal Platform Digitale Catalogus leerlingdocent vakgroep Ecosysteem: samenhang en co- dependency pluriformiteit keuzevrijheid groei en ontwikkeling op eigen wijze en in eigen tempo gebruiker

27 oriënteren vinden toegang krijgen en gebruiken Meerdere stromen in één keten ontsluiting uitgevers leveren beschrijven meta data ketenvoorzieningen Digitaal Platform Digitale Catalogus leerlingdocent vakgroep gebruiker

28 Toekomst educatieve uitgevers Uitgever wordt educatieve dienstverlener Vervult cruciale rol in verbeteren kwaliteit onderwijs Levert 100% digitaal portfolio aangevuld met print Werkt met licentiemodellen Levert gereedschap voor docent met aantoonbaar leerrendement per leerling Grootste uitdaging ? managen van de verandering ! ‘’ Alleen een boek is niet meer voldoende’’