De educatieve uitgever anno 2012 Harold Rimmelzwaan 10 november 2011
2 Jongeren van de 21 e eeuw 2
33 De maatschappij verandert globalisering technologischeontwikkeling versnelling individualisering
44 One Size Fits All?
55 Het onderwijs verandert Onderwijssysteem ontstaan tijdens industriële revolutie Nog steeds zeer fabrieksmatig opgezet vanuit logistieke optimalisatie van het onderwijsaanbod De kentering: Flexibilisering Individuele leerbehoefte en -vermogens centraler Mogelijk gemaakt door digitalisering
66 Changing Education Paradigm
77 De onderwijsmarkt Als geheel: 3,8 miljoen leerlingen op 8300 onderwijsinstellingen kosten: € 38 miljard/jaar gemiddeld: € per leerling per jaar (BAO: € 6.500, WO: € ) Voor leermiddelen: VO: € 320,- per leerling per jaar, (x = €300 miljoen euro) Bronnen: CBS jaarboek onderwijs in cijfers, 2010 eengezondebasisvoorgoedonderwijs.nl
88 Computergebruik in klas neemt toe Bron: Vier in Balans, Kennisnet, 2011
99 Elke leerling een laptop?
10 Bron: Vier in Balans, Kennisnet, 2011 Internet belangrijkste toepassing
11 Bron: Vier in Balans, Kennisnet, 2011 Docent als ontwikkelaar
12 Bron: Vier in Balans, Kennisnet, 2011 Materiaal van uitgevers belangrijk
13 Bron: Vier in Balans, Kennisnet, 2011 Steeds meer digitaal leermateriaal
14 Alleen een boek is niet meer voldoende
15 Gedifferentieerd leeraanbod
16 Digitaal leerlingvolgsystemen 16
17 Tracking en tracing op leerling niveau 17
18 Marktdynamiek content is commodity bedreigingen: bestaande spelers schuiven op in de keten drempel voor nieuwe toetreders laag in digitale wereld markt bestaat voor bijna 100% uit publiek geld context is King: methode is anker voor docent Digitalisering is kans en vehicle Van methode naar workflow management voor docent en schoolleiding ‘’Seamless’’ integratie van lesmateriaal/services in schoolomgeving
19 Educatieve uitgever staat midden in deze ontwikkeling uitgevers hebben steeds meer digitaal leermateriaal in de vorm van content, apps en toepassingen uitgevers maken eigen materiaal combineerbaar met materiaal van anderen (open leerlijnen) Van prijs per boek naar licentie modellen
20 Uitgevers werken samen met onderwijsinstellingen blended publishing met elkaar voorbeeld: directetoegang.nl met andere ketenpartners voorbeeld: programma Educatieve Contentketen
21 oriënteren vinden toegang krijgen en gebruiken De keten: basisprocesgebieden uitgevers leveren beschrijven gebruiker
22 oriënteren vinden toegang krijgen en gebruiken De keten: vraag en aanbod uitgevers leveren beschrijven meta data ontsluiting leerlingdocent vakgroep gebruiker
23 oriënteren vinden toegang krijgen en gebruiken Een uitwisselingsuitdaging ontsluiting uitgevers leveren beschrijven meta data nodig: ketenvoorzieningen en standaardisatie leerlingdocent vakgroep gebruiker
24 oriënteren vinden toegang krijgen en gebruiken De ketenvoorzieningen ontsluiting uitgevers leveren beschrijven meta data leerlingdocent vakgroep gebruiker ketenvoorzieningen Digitaal Platform Digitale Catalogus
25 oriënteren vinden toegang krijgen en gebruiken De standaarden ontsluiting uitgevers ketenvoorzieningen leveren beschrijven Digitaal Platform Digitale Catalogus meta data Opvragen metadata (SRU/SRW) Metadata Harvesting (OAI-PMH) Metadata Harvesting (OAI-PMH) Content packaging (ADL SCORM) Afspelen content (ADL SCORM-RTE) NL LOM (IEEE LOM) Opvragen metadata (SRU/SRW) Uitwisselen toetsen (QTI) leerlingdocent vakgroep gebruiker
26 oriënteren vinden toegang krijgen en gebruiken Keten als ecosysteem ontsluiting uitgevers leveren beschrijven meta data ketenvoorzieningen Digitaal Platform Digitale Catalogus leerlingdocent vakgroep Ecosysteem: samenhang en co- dependency pluriformiteit keuzevrijheid groei en ontwikkeling op eigen wijze en in eigen tempo gebruiker
27 oriënteren vinden toegang krijgen en gebruiken Meerdere stromen in één keten ontsluiting uitgevers leveren beschrijven meta data ketenvoorzieningen Digitaal Platform Digitale Catalogus leerlingdocent vakgroep gebruiker
28 Toekomst educatieve uitgevers Uitgever wordt educatieve dienstverlener Vervult cruciale rol in verbeteren kwaliteit onderwijs Levert 100% digitaal portfolio aangevuld met print Werkt met licentiemodellen Levert gereedschap voor docent met aantoonbaar leerrendement per leerling Grootste uitdaging ? managen van de verandering ! ‘’ Alleen een boek is niet meer voldoende’’