WELCOME TO OUR LAUNCH EVENT. ONDERZOEK IVOX Perceptie, behoeften, prioriteiten en gedrag mbt duurzaamheid bij de Belgen meten en beter begrijpen 1000.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Cawar Consumer Awareness. Doelstellingen  Bepalen wat de omvang van de problemen rond consumptie is.  De kwaliteit evalueren van de informatie die wordt.
Advertisements

Perspectief op gezondheid 20/20 Wim Groot 14 oktober 2010.
Milieuproblemen in Nederland
05/07/ De handel: gaat nog jobs creëren in 2010! Dominique Michel Gedelegeerd bestuurder 25 februari 2010.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Alumni-event Dinsdag 17 september 2013
Lijn denkers en Politiek Wat maakt het een land zwak.
Basis│ JUNGIAANSE TYPOLOGIE
Transitie-arena 3 juni 2010 To Simons. Maatschappelijke uitdagingen.
Hoofdstuk 5 Werelden van verschil
Delta/DMH, een onzichtbare betrokkene.
Rechtvaardige Transitie Enkele uitdagingen voor de vakbonden.
Allochtonen in het hoger onderwijs
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
Gezondheidsmanagement
Jongeren en de natuur Keyfindings Marc Johnston Mei 2010.
“… en dan krijg ik dus 40 leerlingen” Onderwijs, arbeidsmarkt en het invullen van de, gezamenlijke, maatschappelijke rol.
Sjoerd Kooiker (met dank aan Josje den Ridder)
…… kennisterrein ….. ……naam en functie ……. …… naam bedrijf …….
Presentatie projectgroep Inleiding Duurzaam Bouwen
VERANDERINGEN IN DE LANDBOUW  Nieuw contract met samenleving voedselvoorziening  voedselkwaliteit, voedselveiligheid, milieu, natuur, landschap, dierenwelzijn,
niet van nu Thema’s als ‘actief burgerschap’ stonden al voor de crisis op de agenda - “De verzorgingsstaat herwogen” (WRR 2006) - ‘Andere overheid, (kabinetsvisie.
CanDo Coaching.
Naar een eerlijke voedsel- voorziening duurzame kleinschalige landbouw en fair trade als deel van de oplossing Oxfam-Magasins du monde, Oxfam Solidariteit.
DUURZAAM ONDERNEMEN DEFINITIE PIJLERS ACTIEPLAN M.V.O CONCREET
Hard/t voor IS Het PI: Een actor in ontwikkeling 13 oktober 2008 Delft Sara Kinsbergen.
Perspresentatie Gemeenteraadsverkiezingen 14 oktober 2012.
HR Onderzoek FD HR Enquête de resultaten - Mei 2009.
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
5.1 Wat kun je doen met groen?
Visie & Strategie.
Visie op Duurzaamheid  .
Werken aan een nieuwe internationale overeenkomst EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Klimaatverandering.
Psychologisch contract
Presentatie Presentatie door Elja Barten en John v/d Kimmenade van Stichting Welzijn Laarbeek.
Kinderen kunnen meer dan je denkt, ze zijn ondernemend, creatief en vooral erg nieuwsgierig. De wereld van techniek is voor hen dan ook een wereld waarin.
Provinciaal infomoment Standpunt van de doelgroepen 1.
Schrikbeeld van elke recreatieondernemer? ACHTERGROND Volgens de Richtlijn ‘duurzaam gebruik pesticiden’ (2009/128/EG) moet het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
| Aukje Nauta | Duurzame inzetbaarheid, van wens naar werkelijkheid Duurzame inzetbaarheid, van wens naar werkelijkheid.
Wat reist er met je mee !? Over reflecteren op jouw professionele identiteit.
Onderzoek levenslang leren Klankbordgroep 1 december 2009 Onderzoek in opdracht van:
Kompas voor het diplomalandschap. Ik vind het belangrijk om te weten wat het verschil is tussen de diploma’s van Wetenschap & Technologie Internationaal.
Omvang werkloosheid 1-jan-131-jan-141-okt-14 1-dec-14 WWB/BBZ IOAW IOAZ 576 Subtotaal bijstandTotaal Subtotaal WWWW
Groen links.  Onderwijs  Integratie  Europa  Duurzaamheid  Economie Punten die we gaan behandelen.
Is op zoek naar jou. M: Milieu O: Op S: School MOS is een organisatie die werd opgericht door het Departement Leefmilieu, Natuur en Energie. Zo wil men.
INSPELEN OP VERANDERINGEN IN BINNENSTEDEN Tegengaan van leegstand Stadswerkcafé.
Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen
Vieren wat bereikt is! En wat nog beter kan. 1 november 2008 Rotterdam Sara Kinsbergen.
Beeldvorming Vlaanderen EWI-Focus, 12 oktober 2010 Tom De Smedt, afdeling Communicatie (DAR)
De winst zit in de opbrengst NINTES experience september MVO; op weg naar nieuwe opbrengsten? Henk Folkerts, Rijnconsult.
Workshop Netwerk Klimaat en Transitie En Circulaire economie.
Planet2050 Healthy Planet, Happy people 1 Duurzaamheid en klimaatverandering.
Veilig werken via gedragsverandering Danny Wilms
Training Energiecoaches Nijkerk
Double Quality Counseling VEENENDAAL
19 november 2014 Dr. Carina Wiekens Lectoraat Netintegratie
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Welkom Havo 5..
Onderwerpen Beschikbaarheid van woningen Betaalbaarheid van woningen
Goede contacten met collega’s en leveranciers, tevreden klanten, in een bedrijf dat voluit kiest voor een positieve impact op mens en milieu. Dit alles.
Onderwerpen Beschikbaarheid van woningen Betaalbaarheid van woningen
Verantwoordelijkheid van Organisaties
Vertrouwen opbouwen SESSIE 17.
Duurzaam ondernemen.
De NWOW, de OISZ engageren zich !
De NWOW, de OISZ engageren zich !
De NWOW, de OISZ engageren zich !
Transcript van de presentatie:

WELCOME TO OUR LAUNCH EVENT

ONDERZOEK IVOX Perceptie, behoeften, prioriteiten en gedrag mbt duurzaamheid bij de Belgen meten en beter begrijpen 1000 Belgen

PERCEPTIE DUURZAAMHEID Te vaag DuurzaamheidsmoeErgernis aan het woord Containerbegrip

1/2 de blijft erg geïnteresseerd in duurzaamheid maar wil: -Meer concrete invulling (75%) -Acties dichter bij de burger (50%) -Meer transparantie en duidelijkheid over motieven en doelstellingen (50%) MOE ≠ BEU Initiatief moet vooral van derden komen: 71% verwacht meer inspanningen van bedrijven 54% wil actievere rol overheid

Hoge duurzaamheidsverwachtingen van bedrijven en overheid, maar lage bereidheid bij burgers om eigen gedrag te veranderen: -‘slechts’ 1 op 3 vindt zichzelf duurzame burger -bijna 1 op 2 zal eerder kiezen voor comfort of prijs dan voor duurzaamheid -40% zou duurzamer willen leven -1 op 3 geeft toe dat dit in de praktijk niet lukt DUURZAAMHEIDSPARADOX

Top prioriteit duurzaamheidacties: -klimaat opwarming, milieuvervuiling en waterschaarste Prioritaire sectoren om actie te ondernemen: -energie – landbouw – voeding => sterkste link met klimaat en milieu PRIORITEITEN VOLGENS DE BELG

Privé: -Energiezuinig wonen -Aanpassen eetgewoonten -Recycleren afval Professioneel: - Vrijwilligerswerk in duurzaamheidsprojecten tijdens werkuren (67%)  1 op 5 werkgevers maakt dit mogelijk AANDACHTSPUNTEN VOOR BURGERS

AANDACHTSPUNTEN VOOR BEDRIJVEN Sterke band tussen bedrijven en duurzaamheid voor: -Duurzaam produceren -Klimaat -Milieu Zwakke relatie met: -Onderwijs -Gezondheidszorg -Armoedebestrijding

AANDACHTSPUNTEN VOOR NGO’s Sterke band tussen NGO’s en duurzaamheid voor: -Armoedebestrijding -Klimaatverandering -Anti-discriminatie Zwakke relatie met: -Onderwijs -Werkloosheid -Gezondheid

PIJNPUNTEN EN OPPORTUNITEITEN -Duurzaamheidsinspanningen van bedrijven worden volgens Belgen vooral gedaan om commerciële redenen (70%) -Belgen zijn sceptisch over hoe bedrijven communiceren over duurzaamheid (47%) -Er is ruimte voor meer investeringen in duurzaamheid: 1/3 de stelde vast dat werkgever door crisis eerder minder investeerde in duurzaamheid -1 op 3 gelooft sterk in impact samenwerking tussen NGO’s en bedrijven 1 op 5 ziet NGO’s en VZW’s als voortrekker in duurzaamheidsverhaal

CONCLUSIE Duurzaamheidsmoeheid is reële bedreiging Interesse en awareness bij burgers blijft hoog Nood aan vernieuwende invulling en dynamiek