WELCOME TO OUR LAUNCH EVENT
ONDERZOEK IVOX Perceptie, behoeften, prioriteiten en gedrag mbt duurzaamheid bij de Belgen meten en beter begrijpen 1000 Belgen
PERCEPTIE DUURZAAMHEID Te vaag DuurzaamheidsmoeErgernis aan het woord Containerbegrip
1/2 de blijft erg geïnteresseerd in duurzaamheid maar wil: -Meer concrete invulling (75%) -Acties dichter bij de burger (50%) -Meer transparantie en duidelijkheid over motieven en doelstellingen (50%) MOE ≠ BEU Initiatief moet vooral van derden komen: 71% verwacht meer inspanningen van bedrijven 54% wil actievere rol overheid
Hoge duurzaamheidsverwachtingen van bedrijven en overheid, maar lage bereidheid bij burgers om eigen gedrag te veranderen: -‘slechts’ 1 op 3 vindt zichzelf duurzame burger -bijna 1 op 2 zal eerder kiezen voor comfort of prijs dan voor duurzaamheid -40% zou duurzamer willen leven -1 op 3 geeft toe dat dit in de praktijk niet lukt DUURZAAMHEIDSPARADOX
Top prioriteit duurzaamheidacties: -klimaat opwarming, milieuvervuiling en waterschaarste Prioritaire sectoren om actie te ondernemen: -energie – landbouw – voeding => sterkste link met klimaat en milieu PRIORITEITEN VOLGENS DE BELG
Privé: -Energiezuinig wonen -Aanpassen eetgewoonten -Recycleren afval Professioneel: - Vrijwilligerswerk in duurzaamheidsprojecten tijdens werkuren (67%) 1 op 5 werkgevers maakt dit mogelijk AANDACHTSPUNTEN VOOR BURGERS
AANDACHTSPUNTEN VOOR BEDRIJVEN Sterke band tussen bedrijven en duurzaamheid voor: -Duurzaam produceren -Klimaat -Milieu Zwakke relatie met: -Onderwijs -Gezondheidszorg -Armoedebestrijding
AANDACHTSPUNTEN VOOR NGO’s Sterke band tussen NGO’s en duurzaamheid voor: -Armoedebestrijding -Klimaatverandering -Anti-discriminatie Zwakke relatie met: -Onderwijs -Werkloosheid -Gezondheid
PIJNPUNTEN EN OPPORTUNITEITEN -Duurzaamheidsinspanningen van bedrijven worden volgens Belgen vooral gedaan om commerciële redenen (70%) -Belgen zijn sceptisch over hoe bedrijven communiceren over duurzaamheid (47%) -Er is ruimte voor meer investeringen in duurzaamheid: 1/3 de stelde vast dat werkgever door crisis eerder minder investeerde in duurzaamheid -1 op 3 gelooft sterk in impact samenwerking tussen NGO’s en bedrijven 1 op 5 ziet NGO’s en VZW’s als voortrekker in duurzaamheidsverhaal
CONCLUSIE Duurzaamheidsmoeheid is reële bedreiging Interesse en awareness bij burgers blijft hoog Nood aan vernieuwende invulling en dynamiek