Het perspectief van de verzorgende

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Aandacht voor het steunend netwerk
Praten met kinderen over de wereld !
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
De Drama Driehoek.
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Over consumenten, gedrag en marketing
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
De vijf geheimen van effectieve communicatie
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Een kruikenverhaal Een waterdrager vervoerde twee kruiken welke op een stuk hout over zijn schouders hingen. Maar één van de twee had een barst. Terwijl.
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
HGW en gesprekken met leerlingen
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Het wezen van ‘contact’
Interpreteren van data
Dilemmatest vroeger en nu © 2013 Museum Elisabeth Weeshuis
Met handen en voeten geloven 1
De oudere stagiaire.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
de eerste groepsbijeenkomst
de derde groepsbijeenkomst
Ken je kracht…Deel je kracht…
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Een lespakket voor leerlingen ROC verzorgenden niveau 3
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
HOE VOELT HET OM ZELF EEN MANTELZORGER TE ZIJN?. Oefening:  Aan iedere deelnemer wordt een bepaalde rol toegekend, waarvan 1 persoon de mantelzorger.
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Het kost niets om dit te lezen.... het kost niets om te proberen !!! Te kijken maar doorlezen tot het einde het kost niets om te proberen !!! Te kijken.
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Het perspectief van de mantelzorger
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Het perspectief van de oudere
VERSTERK WAT WERKT.
Coaching week Rotterdam Academy.
Solliciteren: wat wil ik?
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
welkom op de Kerstviering van de Koningin Julianaschool in groep 7B
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Methodiek: Plancyclus
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Welkom ik maak me sterk.
welkom op de Kerstviering van de Koningin Julianaschool
Met een gebogen hoofd zit Carmen aan tafel met haar boek. Met een moeilijk gezicht kijkt ze naar de opdrachten voor zich. Over een paar weken is haar.
TRANSACTIONELE ANALYSE Kwaliteit van de hulpverleningsrelatie.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Bijeenkomst aandachtsfunctionarissen Sociale netwerk versterking - Sociaal kapitaal - 10 maart 2016 PF Gezin & Omgeving.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
1.7 Iedereen is bezig Samengestelde zinnen. Opa heeft alles wat zijn hartje begeert. Opa wil graag een hut hebben. Kun je hier één zin van maken?
Creatief schrijven. Programma -Klassengesprekje: schrijf je weleens? -Inkomopdracht: een gebeurtenis -Creatief verhaal schrijven: tijdcapsule Wat gaan.
Patiënt Zorgverlener Leidinggevenden Voor een open omgeving moet op deze drie niveaus beleid bestaan.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Mondzorg - persoonsgericht
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Studiedag FEBE Weldoen bij persoonlijke dilemma’s…
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Transcript van de presentatie:

Het perspectief van de verzorgende Welkom bij de vierde bijeenkomst van Familie (in)zicht Het perspectief van de verzorgende

Programma bijeenkomst ‘Het perspectief van de verzorgende’ Introductie: wat gaan we doen? Startronde: hoe heb je de voorbereiding ervaren (in één zin) Terugblik op de e-module Groot rollenspel: het netwerkgesprek ‘Wel Thuis’ Huiswerkopdracht Wat neem je mee?

Wat raakte je bij het meest bij de voorbereiding? In één zin…..

De e-module Roept u maar… De regie Waarom is eigen regie belangrijk? Ben jij je altijd bewust waar de regie ligt? Hoe laat je de regie bij de zorgvrager?

Presentiebenadering Presentiebenadering zegt: Hoe zit dat bij jullie? Alles draait om de goede en nabije relatie Intens deelhebben aan alledaagsheid; van koffieleuten tot mee-eten, van knikkeren en voetballen tot samen een potje janken om wat niet lukken wil, van meegaan naar de Sociale Dienst tot jarenlang trouw elke dinsdag even langskomen Hoe zit dat bij jullie? Worden jullie volgens de presentiebenadering opgeleid? Verpleegkundigen leren om (verpleeg)problemen op te lossen, het gaat goed met je als je geen problemen hebt. Is dat waar je als hulpverlener voor moet zorgen? Welke vorm van hulp waarderen de ouderen?

Geluksgericht werken Geluksgericht werken komt uit de positieve psychologie Je werkt geluksgericht door: het bewust worden en versterken van positieve emoties van je cliënten het onderzoeken van waarden, behoeften, talenten en positieve relaties Het omgaan met en accepteren van tegenslag en lijden. Focus jij meestal op het versterken van het goede, of focus je vooral op problemen vinden en oplossen? Welke concreet voorbeeld van geluksgericht werken kan je verzinnen?

Meerzijdige partijdigheid Als je een gesprek met meerdere partijen leidt, is het van belang om niemand aan te wijzen als schuldige. Dit principe komt van de Hongaarse gezinstherapeut Nagy en heet meerzijdige partijdigheid. Je luistert open en nieuwsgierig naar ieders kant van het verhaal. Je neemt ieders zienswijze serieus en kiest geen partij. Je verplaatst je in ieders positie. Je zoekt bewust naar de behoefte of wens van de ander, zodat je begrip en sympathie voor die persoon kunt opbrengen. Dit geeft je inzicht in wat elke partij denkt, voelt of wil. Je vertrouwt op jezelf en je professionaliteit. Wanneer je iedereen gehoord hebt, zul je de weg vinden die naar een oplossing leidt, waarbij je recht doet aan de diverse belangen. Heb je een voorbeeld van een situatie waar je al één of meer van deze principes (bewust of onbewust) hebt toegepast?

Scharrelruimte Scharrelruimte: de ruimte die de hulpverleners krijgen of nemen om in plaats van gecontroleerde zorg, menselijke zorg te bieden. In die ruimte kunnen zij: doen wat zij denken dat goed is in de situatie kijken naar waar de zorgvrager echt behoefte aan heeft en niet alleen maar naar de problemen Heb jij scharrelruimte tijdens je stage?

Zie jij jezelf dit doen? ‘Op een nacht komt meneer Reijnders uit bed. In eerste instantie denk ik dat hij de weg naar bed kwijt is; een eigen invulling, die dus niet klopt. Wat is het geval? Deze bewoner ziet mij aan voor zijn kind, voor wie hij moet zorgen. In plaats dat ik hem naar bed begeleid, wil hij mij naar zijn bed brengen. Ik vertel hem dat ik beneden een eigen bed heb. Hij gelooft daar niets van. Als hij de slaapplek ziet, is het echter goed. Als een zorgzame vader stopt hij me in en gaat zelf op de bank slapen. Af en toe komt zijn hoofd omhoog om te kijken of ik echt ga slapen en dan knikt hij goedkeurend. Zelf heb ik die nacht natuurlijk niet veel geslapen...'

Optie: Oefening scharrelruimte in groepjes Rondje: zou jij kunnen doen wat de nachtzuster deed? Moeten jullie scharrelruimte krijgen/nemen? Als je scharrelruimte hebt, hoe kun je de presentiebenadering op je afdeling dan uitvoeren? Wat doe je dan anders dan nu? Tijd: 15 minuten – Terugkoppeling: 10 minuten

Groot rollenspel ‘Fijn Thuis’ in de vissenkom Verzorgende: Fatima Cliënt: Cora van Houten Partner: Karel van Houten Zoon: Erik van Houten Buurvrouw: Greet Offermans De rest van de groep observeert

Huiswerkopdracht De helft van de groep plakt de uitwerking op de muur, verspreid over de ruimte Ga bij je uitwerking staan en licht deze toe Andere helft loopt rond en gaat in ieder geval bij drie uitwerkingen kijken Ouderen en mantelzorgers geven feedback op de posters. Wissel, de tweede helft van de groep plakt posters op.

Wat neem je mee/wat geef je mee Studenten vormen groepjes Wat neem je van de afgelopen weken met je mee? Denk aan: benadering, houding, enzovoorts Ouderen en professional vormen ook een groepje Wat geven jullie de studenten mee? Tijd: 10 minuten - Terugkoppeling: 10 minuten

Evaluatie Evaluatieformulieren invullen en inleveren In één zin: hoe heb je de bijeenkomst ervaren?

Dank voor je aandacht!