Regionale Economie, Haven- en Vervoerseconomie (RHV) Retail en Mobiliteit in de binnenstad Fietsstad 2016 Symposium Bikenomics - 13 Oktober 2015 Giuliano.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkelingen in de retailmarkt
Advertisements

Retailmarketing hoofdstuk 5, paragraaf 5.5
Branche analyse drogisterijen Onderzoek online marketing activiteiten
Hengelo loopt leeg!.
5 vwo Stedelijke gebieden § 5
1.
AHS yes! 121research Wicher van Vreden 8 oktober
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Fun of functie in Haarlem?
GfK Supermarktkengetallen
Lemelerveld is van de kaart ! 5 oktober 2007 Koopzondag Clemens van Ewijk – Auto van Ewijk.
Vraag en aanbod H1. Vraag van de consument Over het algemeen geldt dat consumenten minder gaan kopen van een product als de prijs hoger wordt. Er bestaat.
Randstad Werkmonitor state of mind arbeidsmarkt (werknemer perspectief) juli – augustus 2007 B
Paragraaf 3+4. Hoe kan het dat je besluit een nieuwe telefoon te kopen?  De mening van vrienden en familie  De eigen smaak en leeftijd  De financiële.
 Opdracht van de federale overheid  Georganiseerd door het OCMW  Dit in iedere stad  Gemeubelde woning  Basisbehoeften  OCMW zorgt ook voor sociale.
Hst 3: De wereld van de stad
Wonen in Nederland Hst 3: Stedelijke vraagstukken van grote en middelgrote steden in Nederland.
Fietsbeleid in Culemborg
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 5 t/m 8
De stad als woonplaats Stad Veel huizen en weinig ruimte
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
L EIDEN. 1. V ERBREDING BASISAANBOD Voldoende ruimte: meer grote winkelvloeroppervlakten (>1000 m²) Actief aantrekken grote formules Stimuleren nieuwe.
BMC 4/5/
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
Zeist Er is echt werk aan de winkel! Gerard Zandbergen winkelwiskundige, betrokken bewoner.
2 vmbo-T/havo 2 steden, §6 en 7
Activatie in een recessie 20 januari 2009
MARKTVERKENNING Gemaakt door Demy, Reda en Matthijs.
Fietsen en supermarktbezoek: kansen voor kleine supermarkten - resultaten SOAB-Benchmark 6 gemeenten - Fiets in de Versnelling 10 november 2010 Ineke Spapé.
Hoofdstuk 1 Arme en rijke Nederlanders.
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
De Impact van een Superstore: een case study van Primark Alexandrium
Cijfers & Trends Ondernemen In de Kappersbranche 1 april 2015.
© GfK 2015 | Supermarktkengetallen | april 2015
OPDRACHT B. ING BANKIEREN APP Omschrijving: Altijd en overal uw particuliere en uw zakelijke bankzaken regelen via uw mobiel of tablet. Download deze.
Symposium: (Geen) zorgen om leegstand #bbdebat. Uitdagingen in zorgvastgoed Willemijn Souren 24 september 2015.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 9 Prijs.
Winkelen in Nieuwegein Retailavond 13 oktober 2015 Retailavond 13 oktober
1© GfK | De Nederlandse Investeringsmonitor | November 2015 De Nederlandse Investeringsmonitor © GfK | November 2015.
Cluster- en ketenonderzoek Gemert-Bakel uitgevoerd door: gemeente Gemert-Bakel i.s.m. BKG Bart Janssen Thema-avond BKG – 15 oktober 2015.
Storesafari. Bekijk het filmpje OFF- EN ONLINE 2
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
Heike Delfmann / Lectoraat Veranderend Ondernemerschap NHL 1.
Informatieavond Blauwe zone Winkelcentrum Parijsch.
Detailhandelsvisie Teylingen. Opbouw avond Introductie - belangrijkste conclusies laten zien - belangrijkste actiepunten laten zien Uitwerken - belangrijkste.
WonenBreburg Energie Januari I.Achtergrond & het telt! Panel II.Profiel panelleden III.Resultaten onderzoek Inhoud rapport 2.
INSPELEN OP VERANDERINGEN IN BINNENSTEDEN Tegengaan van leegstand Stadswerkcafé.
Op weg naar een sterke, toekomstbestendige retail Toekomstscenario’s.
Economische verkenning van ‘s-Hertogenbosch en binnenstad Louis van Vals Economische verkenning van ‘s-Hertogenbosch en binnenstad Louis van Vals.
ZONDAGOPENSTELLING WINKELS GEMEENTE DE BILT BEHOUD VAN DIVERSITEIT, LEEFBAARHEID & VEILIGHEID.
De gemeente moet mensen zelf laten kiezen naar welke dagbesteding ze gaan.
New Commerce Innovatie thema februari 2008 N°2 1. Korte omschrijving van het thema. · Wat is de gedachte achter dit thema? Wat willen we onder.
Medezeggenschap Nu & Toekomst Landelijke Cliënten Raad 6 september 2014.
Verkoop en advies Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media.
Zonder goede bereikbaarheid en parkeervoorzieningen veel minder winkelomzet drs. Hans P. van Tellingen directeur/eigenaar Strabo bv
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
Welkom havo 4..
Inventarisatie effecten FOC Bleizo
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
Gelderland ziet ruimte
Omgevingsvisie Emmen Centrum Gemeenteraad
Thema 5 “De Stad”.
Binnenstad Dynamisch centrum Wonen Werken Recreëren.
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
© GfK 2014 | Supermarktkengetallen | december 2014
Fietsen en supermarktbezoek: kansen voor kleine supermarkten - resultaten SOAB-Benchmark 6 gemeenten - Fiets in de Versnelling 10 november 2010 Ineke.
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
Slimme gemeenten doen aan Smart Mobility
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
OMGEVINGSANALYSE 2018 LOP Oudenaarde Basis
Transcript van de presentatie:

Regionale Economie, Haven- en Vervoerseconomie (RHV) Retail en Mobiliteit in de binnenstad Fietsstad 2016 Symposium Bikenomics - 13 Oktober 2015 Giuliano Mingardo Erasmus Universiteit Rotterdam 1

Regionale Economie, Haven- en Vervoerseconomie (RHV) Inhoudsopgave De ontwikkeling van mobiliteit; De relatie tussen mobiliteit en retail Discussie over de rol van de fiets in de besluitvormingsproces van de consument/bezoeker; 2

Regionale Economie, Haven- en Vervoerseconomie (RHV) Ontwikkeling van stedelijke mobiliteit 3

Regionale Economie, Haven- en Vervoerseconomie (RHV) Hoe is de mobiliteit veranderd in de laatste decennia? Er zijn twee belangrijke veranderingen in de manier waarop men zich sinds de tweede helft van de 20 e eeuw voortbeweegt : 1.De matrix Herkomst - Bestemming (woon – werk) is veranderd; 2.Het aantal en soort activiteiten is veranderd;

Regionale Economie, Haven- en Vervoerseconomie (RHV) 5 Ontwikkeling van stedelijke mobiliteit

Regionale Economie, Haven- en Vervoerseconomie (RHV) Ontwikkeling van het woon-werk verkeer 6 HUISWERKPLEK HUIS SCHOOL KINDEREN WERKPLEK GYM SUPERMARKET

Regionale Economie, Haven- en Vervoerseconomie (RHV) De toekomst van mobiliteit 7

Regionale Economie, Haven- en Vervoerseconomie (RHV) De toekomst van mobiliteit Aanbod van mobiliteit Aanbieders van een mobiliteitsvorm (NS, Auto Lease maatschappij, Batavus,…) Aanbieders van meerdere mobiliteitsvormen (Mobility Mixx, NS,…) SERVICE PROVIDER Vraag naar mobiliteit Vraag naar een mobiliteitsvorm (auto, OV, fiets,…) Vraag naar een mobiliteitsoplossing (van A naar B) 8 Rol van de fiets?

Regionale Economie, Haven- en Vervoerseconomie (RHV) Mobiliteit en retail 20 October 20159

Regionale Economie, Haven- en Vervoerseconomie (RHV) Detailhandel Het probleem: Dalende omzetten; Teruglopende winkelpassanten; Leegstand van winkels; De oorzaak: a)Economische crisis: we zitten midden een van de diepste recessies van de afgelopen decennia; b)Internet: het gedrag van de consument is drastisch veranderd; c)Overaanbod aan m 2 retail: te veel gebouwd op het moment dat het het minste nodig was [a+b] 10

Regionale Economie, Haven- en Vervoerseconomie (RHV) 20 October AD, 12 mei 2015

Regionale Economie, Haven- en Vervoerseconomie (RHV) 12 AD, 16 apr 2014

Regionale Economie, Haven- en Vervoerseconomie (RHV) 13 AD, 11 jan 2014

Regionale Economie, Haven- en Vervoerseconomie (RHV) Rotterdam - binnenstad 20 October Modal split bezoekers Rotterdam AUTO 21.5%15.5% OPENBAAR VERVOER 26.2%38.9% FIETS 18.5%19.1% LOPEN 33.6%19.4% P+R5.8% Modal split omzet winkels Rotterdam AUTO 23.8% 16.5% OPENBAAR VERVOER 16.6% 39.9% FIETS 14.2% 19.5% LOPEN 45.3% 16.7% P+R5.9%

Regionale Economie, Haven- en Vervoerseconomie (RHV) KSO 2011 – Waarom kiezen bezoekers voor een bepaald winkelgebied? 217 winkelgebieden in 158 gemeenten in de Randstad; Meer dan 70,000 telefonische enquêtes; 15 RankRedenGenoemd door 1 dichtst bij huis 60% 2 compleetheid winkelaanbod 38% 3 compleetheid aanbod artikelen 25% 4 parkeermogelijkhed en 18% 5 bereikbaarheid per auto 16% 6 sfeer/uitstraling winkelgebied 14% 7 prijsniveau winkelaanbod 13% 8 parkeertarief 5%

Regionale Economie, Haven- en Vervoerseconomie (RHV) AUTOFIETS LOPEN OV

Regionale Economie, Haven- en Vervoerseconomie (RHV) Aandeel vervoerwijzekeuze in de weekomzet (naar type winkelcentrum) SOAB, 2011

Regionale Economie, Haven- en Vervoerseconomie (RHV) Winkelgedrag (I&O, 2015) Winkelgedrag in Oost-Nederland: Koopgedrag is veranderd Groter deel niet-dagelijkse bestedingen via internet gedaan Veranderingen in koopgedrag lijken vooral middelgrote steden te treffen 20 October “Dichterbij huis en vaker vanuit thuis”, I&O Research, 24 september 2015

Regionale Economie, Haven- en Vervoerseconomie (RHV) Winkelgedrag (I&O, 2015) Consumenten blijven hun dagelijkse boodschappen (voornamelijk food) grotendeels in hun eigen woonplaats doen. Sterker: de oriëntatie op de eigen woonplaats is zelfs toegenomen. Dit geldt niet voor de ‘niet-dagelijkse’ inkopen (non-food). 20 October

Regionale Economie, Haven- en Vervoerseconomie (RHV) Winkelgedrag (I&O, 2015) Ten opzichte van 2010 is er het internetwinkelen sterk gegroeid. Inmiddels koopt nog slechts 17% niet op internet. In 2010 was dat nog 42%. Vier op de tien online shoppers geven aan dat internetwinkelen voor hen tot minder uitgaven in fysieke winkels heeft geleid. Met name kernen met inwoners hebben een relatief sterke omzetkrimp. 20 October

Regionale Economie, Haven- en Vervoerseconomie (RHV) Het besluitvormingsproces van de consument/bezoeker 20 October

Regionale Economie, Haven- en Vervoerseconomie (RHV) 4-stappen model Hoe neemt de consument/bezoeker de beslissing om een product te kopen/stad te bezoeken? 4-stappen model: – 1e stap: de beslissing tussen kopen of niet kopen; – 2e stap: de beslissing wat te kopen – 3e stap: de beslissing waar het product te kopen; – 4e stap: de beslissing hoe naar de winkel te gaan; 20 October

Regionale Economie, Haven- en Vervoerseconomie (RHV) Wat beïnvloedt het besluitvormingsproces? 1e stap: kopen of niet kopen? Heb ik iets nodig? Hoe groot is die behoefte? Kan ik het betalen? 2e stap: wat wil ik kopen? Duur of goedkoop? Design of niet? Rood of groen? … 20 October

Regionale Economie, Haven- en Vervoerseconomie (RHV) Wat beïnvloedt het besluitvormingsproces? 3e stap: Waar zal ik het kopen? Ikea of Gamma? Binnenstad of shopping mall? Fysieke winkel of internet? 4e stap: Hoe ga ik daar naartoe? Auto of fiets? Is het makkelijk te bereiken? Kan ik daar parkeren? Wat kost dat? 20 October Rol van de fiets?

Regionale Economie, Haven- en Vervoerseconomie (RHV) Bedankt Giuliano Mingardo Erasmus Universiteit Rotterdam 20 October