Startbijeenkomst HAN project Werkplekleren 09-03-2015 Loek FM Nieuwenhuis en collega’s Lectoraat beroepspedagogiek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Herontwerp PDG-opleiding
Advertisements

De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
LOB-middag Haaglanden
Actielijnen School –Ex programma Matching-offensief
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
Leren en innoveren in de regio: overwegingen bij reCoMaLab Loek Nieuwenhuis Beroepspedagogiek 6 juni 2013.
Mobiliteits Academie Formule V Htas Project Formule V.
Prof. dr. Loek FM Nieuwenhuis Symposium OU 5 oktober 2012 Heerlen
BPV in Entree Springplank naar werk?.
Ontwerpprojecten In de praktijk
Leerbedrijf partner in opleiden Jan Fleer 15 november 2004
Begeleiding startende leraren
Netwerkdag WERKPLEKLEREN
Maatwerk vanuit Management in Zorg en Dienstverlening HAN/MZD/2011.
Workshop Onderzoeksontwerp
Van, voor én door het onderwijs.
1 Is de afgestudeerde mbo-student klaar voor het hbo?
Begeleiding op SintLucas en de eindhovense school
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Doorlopende duale leerweg MBO-HBO ICT bijdrage nummer Hanriette Ruigt Haagse Hogeschool Jan van der Staaij Albeda College.
WERKPLEKLEREN in contexten van lerarenopleiding Onderzoeksproject.
16 april 2009 Recessie, scholing en… de Associate degree Hans Daale Leido.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Het potentieel van werkplekleren
Competentiegericht Opleiden bij de Brandweer
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
Nadere presentatie van de Centrale Onderzoeksagenda t.b.v. Zomerschouw te Emmen op 6 juni 2013 door Ineke Delies.
Vernieuwend vakmanschap
Resultaten BPV-evaluatie
LOB instrumenten Aanbod van de kenniscentra aan VO en MBO ter ondersteuning van loopbaanoriëntatie en -begeleiding.
Kennisatelier Stage 23 april 2009
Van, voor én door het onderwijs.
Professional in Beeld Leerwerkgemeenschap Minkema College
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
moderniseren van het curriculum.
“het ritme van het bedrijf” Uitgangpunt van regionalisering 29 maart 2007 Pauline van der Laan.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Academie voor Onderwijsleiderschap 16 april
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
De kunst van de schoolklas binnen de docentenopleiding
Praktijkervaring en reflectie
Ontwerpen met Werkplekleren: vernieuwing deeltijd (en voltijd)
Werkplekleren: vliegwiel voor responsiviteit?! workshop Jaarcongres Vereniging Hogescholen 23 april 2015 Marion Agterberg, Aimée Hoeve, Vincent Keizer,
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
Kansen implementatie vakwedstrijden
Samen Slim Bouwen aan de Toekomst
Met Minder Meer en Beter
In het mbo Marga Douma-Alta 2 november 2016
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Leiding geven aan school ontwikkeling
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Stages in klare taal Daphne Keller - stagecoördinator
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Persoonlijke begeleiding
UMCG Gilde niveau 4 MBO verpleegkundige.
19 juni 2019 in 't Spant in Bussum
Lennart Nooij & Linda Lemmens
Studeren met een functiebeperking (SMF) succesvol van V(S)O naar HBO Netwerkdag verbinding V(S)O – HBO 19 juni 2018 Hogeschool Windesheim.
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

Startbijeenkomst HAN project Werkplekleren Loek FM Nieuwenhuis en collega’s Lectoraat beroepspedagogiek

Lectoraat Beroepspedagogiek HAN, kenniscentrum Kwaliteit van Leren Overdracht van vakmanschap in brede zin: beroepsgroepen beroepsonderwijs communities of practice leven lang leren en ontwikkelen OU, leerstoel bij Welten wetenschappelijk onderzoek naar leraren en leraarsgedrag leren en werken van docenten in het MBO

Conclusies review 2010 Effecten werkplekleren overwegend positief, onder voorwaarden.  Stimuleren kwaliteit leerbedrijf, begeleiding, samenwerking school-bedrijf Beroepsopleiding goede startkwalificatie voor de arbeidsmarkt.  Stimuleren van afronding van beroepsonderwijs Transitie van school naar werk verloopt beter voor mensen met meer work-based beroepsopleiding.  Stimuleren BBL. Over het algemeen hoge rendementen van postinitiële training.  Meer stimuleren van postinitiële scholing en LLL. Meer gebruik maken van (quasi-) experimenteel onderzoek naar effectieve vormgeving (op basis van objectieve competentiebeoordeling).

Dualisering HBO: treurig beeld Reenalda 2011: survey + cases (23 HS; 310 < n < 1817) grote verschillen tussen en binnen opleidingssectoren Samenwerking school-praktijk minimaal. Leertaken variëren; de uitvoering is mager Begeleiding en beoordeling niet gereguleerd. Beoordeling is niet op orde. Studenten niet voorbereid op zelfsturing. Reflectie laat te wensen over. Reden tot twijfel of studenten in hun praktijkperiode in staat zijn om verder te reiken dan puur uitvoerend werk en daarmee hun hoger-onderwijsdoelen te realiseren.

Ontwerpen van beroepsonderwijs 1. Beroepsprofielen en Proeve van bekwaamheid 2. Ontwikkeling van expertise 3. Ingrediënten van vakmanschap 4. Werkplekleren als traject a. Praktijksequensen b. Co-makership c. Leerprocessen d. Begeleiding en assessment 5. Het extended team: leiding, docent, mentor 6. Op zoek naar standaarden van kwaliteit

WPL: Theorie & Ontwerp 7 Acquisitie Participatie Geconstrueerd: Simulatie Authentiek

Variatie in WPL 1. Volwassen werknemers: traditionele leerlingwezen plaatsen (politie; chemische industrie) 2. Klassieke stages en duale trajecten (politie, werktuigbouw; facility management; verplegeing) 3. Leerafdelingen (ziekenhuizen; verpleeghuizen) 4. Leerbedrijven binnen ROC’s (administratie; veligheid; hotel; jeugdondernemingen) Nieuwe en traditionele vormen van WPL; de uitdaging is vergelijkend onderzoek met meer traditionele vormen.

Leerafdelingen voor verpleging Van traditioneel inservice…… Eén leerling Perifere participatie Team van ervaren verpleegsters Stagebezoek van docenten …… naar leerafdelingen Team van leerlingen Collectieve verantwoordelijkheid Collaboratieve begeleiding door verpleegsters én docenten

Politie academie Experimenteren met duaal ritme AK

Ondernemersvaardigheden in een jeugdonderneming Authentiek werk biedt weinig relevante praktijkervaring Jeugdonderneming biedt alle relevante taken binnen een gesimuleerde context  verschillende leer-werk contexten hebben verschillende voor- en nadelen  Ontwerpen van beroepsonderwijs = inrichten van praktijksequensen

HAN-WPL: opzet en ambitie Organiseren professionele kennisgemeenschap HAN-breed Leren van elkaar: good practices en inspiratie Ontwikkelen van nuttig instrumentarium Experimenteren met elkaar: volgende periode Voltijd én deeltijd Vier thema’s: – kwaliteit leerwerkplaats ( = leerpotentieel) – match werkplek en opleiding – verbinden leren en werken – resonsiviteit: (team)leren van werkplekleren Korte klap: vijf workshops (dit schooljaar) en één HAN- conferentie (oktober 2015).

Contact

Werkplekleren - Sequentiëren Pre-service periode: – Kan de deelnemer aan de slag in de praktijk? – Voldoende conceptuele bagage? Simulatie in leerwerkbedrijven: – Authentieke taken – Beheersbaarheid leerprocessen Benutten echte praktijk: – Leerpotentieel van de werkplek – Leerafdelingen of traditionele leerplaats – Jobrotatie (ook voor werknemers) Afmaken leerprocessen via reflectie: – Weer terug naar school – Koppelen aan vakkennis