Waarom zijn interetnische contacten eigenlijk zo belangrijk? Pieter-Paul Verhaeghe PhD. Student Sociologie Universiteit Gent 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Universiteit van Amsterdam
Advertisements

Ilse Flink Afdeling Maatschappelijke Gezondheidszorg Erasmus MC
LEERKRACHT MIJN SPREEKBEURT LAURENT GOEMAN.
Uitdagingen voor een divers personeelsbeleid
DE IRONIE VAN GELIJKHEID OVER ETNISCHE DIVERSITEIT OP DE WERKVLOER
Meerwaarde van eigentijds onderwijs
De Sociale Barometer De compacte, snelle en doeltreffende personeelsenquête; echte verbeteringen, hogere waardering, groter draagvlak.
Dilemma’s en perspectieven
Breuklijnen: ontstaan (cursus p. 137)
Hoofdstuk 6 Sociale ongelijkheid.
Diversiteit Social Issue Diversiteit Business Issue Multicultureel Vakmanschap Hans van den Bergh MPA Gekleurde plafonds
Etnocentrische reacties van Nederlanders op allochtonen longitudinale en cross-nationalevergelijkingen.
Allochtonen in het hoger onderwijs
D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
Utrecht University Samenwerking tussen school en ouders met een migratie achtergrond: ‘Partnerschap in de maak’’ Platform Allochtone Ouders 6 juni 2009.
Gemiste kansen Culturele diversiteit en de jeugdzorg
Gemiste Kansen Culturele diversiteit en de jeugdzorg
Klein antwoord op een grote vraag… Jeugdwerk voor allen, zone09.
11.1: Uitsluiting of opsluiting HC Opdracht samenvatten Opdracht discriminatie Nakijken / huiswerk.
0 Kinderen met bijzondere behoeften in Vlaanderen: gezinskenmerken en hun positie in het onderwijssysteem Leen Sebrechts PhD Student, Department of sociology,
Project ter bevordering van sociale cohesie en veiligheid
Trainingsproject voor burgers met kwetsbaarheid. Samenwerking.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Voeding vroeg in het leven; de nieuwste resultaten uit de ABCD-studie
Social Medicine CQ-index: betrouwbaarheid en validiteit voor allochtone bevolkingsgroepen Karien Stronks afd. Sociale Geneeskunde AMC/UvA Onderzoekersforum.
DE OVERGANG ONDERWIJS-ARBEIDSMARKT Rationeel of emotioneel ?
Consortium ZeGNN Katja van Groesen, verloskundige kring friesland
Jongeren Preventie Team
Overheidsbeleid 6.1 Integratiebeleid 6.2 Toelatingsbeleid
Kenniscentrum Woonzorg Brussel
Dilemma’s en perspectiev en Lespresentatie Daan Rijpkema, Anouk Donkervoort & Hans Udo.
Een nieuwe op achtergestelde buurten in het Brussels stedelijk gewest
Mobiliteit op de werkvloer : een praktijkvoorbeeld
1 BUE: de eerste cijfers Gijs Martens HRM Netwerk 22/02/02.
Toeleiding & Faciliteren ‘Niet sport’ groepen Activiteiten in de wijk Groepen fysiotherapie Doorverwijzen Sport op maat Netwerk Opstarten programma’s.
Lid van de club. Doel deelproject 1 Verklaren individuele en/of geografische factoren de participatie in sportlidmaatschap Hoe inclusief zijn sportverenigingen.
M OGEN WE NOG MULTICULTUREEL DENKEN ? O VER DIVERSITEIT, SOCIALE COHESIE EN DE INTEGRATIE - ERKENNINGSPARADOX F RANCOIS L EVRAU EN P ATRICK L OOBUYCK 1.
Prof. Dr. Maurice Crul Erasmus Universiteit Rotterdam Vrije Universiteit Amsterdam.
Gezondheidszorg en de allochtone vrouw
Algemene Sociologie PA – B1
INFORMATICA 3° JAAR. Voornaam : _______________________ Familienaam : Geboortedatum : Adres : Telefoon : Informatica: * typen: O ja O neen * beschik je.
Ambassadeurs Latent Talent. Waarom dit project? Vlaams Minister van Onderwijs en Werk in zijn tienkamp voor gelijke onderwijskansen:  ‘Bestrijd vooroordelen.
De donkere kleur van armoede
Oudere migranten en eenzaamheid Een vergeten thema? September 2015 Harry Moeskops.
Sociologie en Diversiteit hoorcollege 4
STRAATKWAAD & JEUGDCRIMINALITEIT EEN GROEP MET TWEE GEZICHTEN - CRIMINALITEIT ONDER AMSTERDAMSE ANTILLIANEN.
Gemiste kansen Culturele diversiteit en de jeugdzorg Auteur: Wilma A.M. Vollebergh (Bron:
De Turkse groep in Nederland: splendid isolation?.
Loopbaanleren in het hbo Onderwijsdag HHS 4 november 2008 Dr. F. Meijers.
Een nieuwe verbinding tussen docent/slb’er en student Significanties assessment bij BRV Online intakearrangement.
Marokkaanse Nederlanders Hun positie in 10 onderwerpen Achterstand en vooruitgang Hoe de integratie te bevorderen?
Tekst hier Positieve beeldvorming rond diversiteit stimuleren in de media.
Netwerkvorming examencommissies: overbodige luxe?.
De werkwijze van de op hoofdlijnen. Regulier overleg met Woonpartners op directie niveau. Overleg met gemeenten en overige partijen in het werkgebied.
De weg naar succes Bevorderende factoren voor de participatie van 2 e generatie vrouwen met een niet- westerse achtergrond Wil van Nunen.
De onderneming Hoofdstuk 1 Welk type ondernemer ben ik?
23 juni 2017.
Culturele diversiteit
Wat weten we over discriminatie op de stagemarkt?
Gelijke kansen op school: het kan!
Wat weten we over discriminatie op de stagemarkt?
POWL, Domeinspecifiek Leren
3. Oorzaken van criminaliteit
Hindoescholen nader beschouwd
Workshop basisonderwijs
Diversiteit en integratie
Rookenquête 2018 Een onderzoek voor Stichting tegen Kanker, uitgevoerd door GfK Belgium Rapport 1.
Transcript van de presentatie:

Waarom zijn interetnische contacten eigenlijk zo belangrijk? Pieter-Paul Verhaeghe PhD. Student Sociologie Universiteit Gent 1

Waarom zijn interetnische contacten zo belangrijk? 1. Sociaaleconomische integratie van etnische minderheden 2. Sociale cohesie van de samenleving

Zijn interetnische contacten beter voor de sociaaleconomische integratie dan intra-etnische contacten?

Interetnische contacten > Intra-etnische contacten – Betere sociaaleconomische positie autochtonen – Intergroepsrelaties : nieuwe informatie Beschikbare evidentie bevestigt deze stelling Maar interetnische contacten = interklasse contacten  Is het netto-effect van interetnische contacten spurious of niet??

Sociale klasse van de sociale contacten Lage klasseHoge klasse Etniciteit van de sociale contacten Etnische minderheid A Intra-etnische, Intra-klasse contacten B Intra-etnische, Inter-klasse contacten Etnische Nederlanders en Belgen C Inter-etnische, Intra-klasse contacten D Inter-etnische, Inter-klasse contacten Mogelijke sociale contacten van etnische minderheden van de lage sociale klasse

Sociaaleconomische integratie etnische minderheden Respondent: - Etniciteit - SES Sociale netwerk leden: - Etniciteit - SES

Sociaaleconomische integratie etnische minderheden Respondent: - Etniciteit - SES Sociale netwerk leden: - Etniciteit - SES

Intra-etnische interklasse contacten zijn beter – Sociale identiteitstheorie  hogere motivatie – Meer inzicht in specifieke problemen Interetnische interklasse contacten zijn beter – Angst voor statusverlies Meer onderzoek naar intra- en interetnische interklasse contacten is nodig

Bevorderen interetnische contacten de sociale cohesie van een samenleving?

Contacttheorie Interetnische contacten  Minder vooroordelen en hogere tolerantie Beschikbare evidentie bevestigt deze stelling – Condities zijn faciliterend, maar niet noodzakelijk – Bidirectioneel Meer onderzoek is nodig - Longitudinaal onderzoek bij de algemene populatie - Verschillen tussen allochtonen en autochtonen - Andere indicatoren van sociale cohesie

Waarom zijn interetnische contacten zo belangrijk? 1. Sociaaleconomische integratie van etnische minderheden?  Ja, neen, misschien… maar! 2. Sociale cohesie van de samenleving?  Ja, hoogstwaarschijnlijk wel… maar!