Taalbeleid in de 21 ste eeuw Hoe kan digitalisering de taalvaardigheid van studenten in het hoger onderwijs versterken? Een casus vanuit de student Forum.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lieve De Wachter Jordi Heeren
Advertisements

Academisch Nederlands Wie heeft daar behoefte aan? 17 maart 2011 Hilde Rombouts Monitoraat op maat.
Uitwerken van een Wiskundige In- en UitStapToets en een Individuele Leerlijn bij toekomstige leerkrachten lager onderwijs uniform voor al de lerarenopleidingen.
Doelen in AlfaNT2 - plus Simon Verhallen
Groep 7&8 INFORMATIEMIDDAG Maandag 24 september 2012.
LEREN OMGAAN MET MEERTALIGHEID IN HET BASISONDERWIJS IN DE VLAAMSE RAND- EN TAALGRENSGEMEENTEN Ervaringen uit het Rand & Taal- evaluatieonderzoek
Studiesucces door integratie werkvormen
Allochtonen in het hoger onderwijs
Secundair onderwijs Studieaanbod.
Taaltesten en taalcursussen voor Erasmusstudenten
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Welke techniek toepassen ? Herhalingsoefeningen. Situatie 1: Gegeven : de doelpunten die 10 topscoorders in de voetbalcompetitie hebben gemaakt in seizoen.
Hoger onderwijs in cijfers Persconferentie Brussel, 15/12/2011.
Naar een taalbeleid in het OCMW?
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Naar een taalgerichte lerarenopleiding ENW AUGent Penvoerende instelling: HoGent 2.
Valentine Vanderhaeghen - 10/11/2009 Trajectbegeleider- Monitoraat Politieke en Sociale Wetenschappen Het leerkrediet & Art. 22 OER Infosessie 1 ste Bachelor.
Professie & Hoger Onderwijs 2013 Centraal staat het verder ontwikkelen en uitdragen van projectmanagement als vak Dit doen we door: het stimuleren van.
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Bachelor/Master-stelsel Een faculteit op weg naar morgen.
Solidariteit tussen de verschillende leeftijden… 29/04/2015.
lessen op vijf niveaus (basisonderwijs, voortgezet onderwijs, MBO)
Aan de slag met een digitale tool voor woordenschat
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
Luci-platform. Online hulp bij je studiekeuze Maart 2015: Luci-test = oriënteringstest Oktober 2015: Uitbreiding naar het Luci-platform Vragen?
30 november Welkom! Instructie  De implementatie van het rekenonderwijs is geslaagd, een actieplan is overbodig.
* 1F = BASISSCHOOL * 2F = VMBO * 3F = HAVO & MBO.
Infosessie studievoortgangs- maatregelen criminologie December 2014.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Voor toekomstige studenten Durf denken!. HET VOORBEREIDEND JAAR NEDERLANDS 2013 Gedetailleerd programma: Niveau 1: 9/1/2013-5/2/2013 Niveau 2: 8/2/2013-8/3/2013.
Wat betekent dat voor huidige VWO-ers Fried Keesen University College Utrecht UU Internationale Universiteit.
Introductie: Wat is HBO5?. Inhoud Wat is HBO5? Waarom HBO5? Welke opleidingen HBO5 in CVO Crescendo? Waar kan ik terecht voor meer informatie?
Master historische taal- en letterkunde Presentatie donderdag 8 mei 2008.
Meerwaarde van samenwerking LOP Diest Oa in detecteren en oplossen van gekende en onverwachte problemen van anderstalige nieuwkomers.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
LOP Lokeren en armoedebeleid: Leerlingen maken het verschil! LOP Lokeren en armoedebeleid: Leerlingen maken het verschil! Studiedag LOP’s en armoedebeleid.
Voorstelling dienst Studieadvies Informatie- en kennismaking Studentenvoorzieningen 19 oktober 2012.
Raad voor Rechtsbijstand Lia Combrink en Susanne Peters Wetenschappelijk onderzoekers Positionering van sociaal raadslieden in de juridische keten.
Mysteriespel: De moord op Willem van Oranje
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN!.
HBO MVT ~ WO MVT Utrecht,
Europa Mijn thuis.
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Terugkoppeling herijkingswensen
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Rendeert voor ons allemaal !
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
ICT-basisvaardigheden & woordenschat
Rendeert voor ons allemaal !
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Bevraging m.b.t. studiekeuze
Fabels en feiten 2de bachelor psychologie
Fabels en feiten 1ste bachelor psychologie
Het succes van de taalbewuste docent
Nederlands / Vlaams Platform Taalbeleid Hoger Onderwijs Platformbijeenkomst n.a.v. Adviesrapport ‘Vaart met taalvaardigheid. Taalbeleid in het hoger.
Meer kansen in de KHLeuven via taalondersteuning
Gelijke onderwijskansen via taalbeleid :
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Onderwijsmaterialen module: “Ontwerp je eigen eHealthapp.”
Op weg naar taalbeleid vo-hbo!
Cijferloos lesgeven bij talen
Leerkrediet
Een onderzoek naar de effectiviteit ervan
Transcript van de presentatie:

Taalbeleid in de 21 ste eeuw Hoe kan digitalisering de taalvaardigheid van studenten in het hoger onderwijs versterken? Een casus vanuit de student Forum Taalbeleid en Taalondersteuning Hoger Onderwijs 19 mei 2015

Casus “de student” K. heeft anderstalige ouders, maar is geboren en getogen in een Vlaamse stad. Ze volgde in het secundair onderwijs humane wetenschappen (ASO) en heeft zich ingeschreven in eerste bachelor psychologie aan de universiteit. K. spreekt thuis een andere taal met haar ouders en Nederlands met haar zus. In het begin van het academiejaar heeft K. een niet-bindende taaltest afgelegd. Die test (multiple choice) peilde naar woordenschatkennis, inzicht in tekststructuur en argumentatie. K. behaalde een onvoldoende, voornamelijk op woordenschatkennis. De universiteit biedt als remediëringstraject een digitaal platform aan met generieke oefeningen op taalvaardigheid, o.a. op woordenschat en inzicht in tekststructuren. K. heeft al veel van die oefeningen gemaakt, maar het is moeilijk om de transfer naar haar eigen cursus te maken. Ze blijft problemen ondervinden in de hoorcolleges en het cursusmateriaal, vooral op het gebied van woordbegrip. Daardoor kan ze geen goede notities maken en blijft de syllabus moeilijk te begrijpen. Forum Taalbeleid en Taalondersteuning Hoger Onderwijs 19 mei 2015

Casus “de student” -Meertaligheid -ASO-opleiding -1 ste bachelor psychologie -Taaltoets afgelegd: problemen met woordenschat -Digitaal platform met oefeningen  Blijvende problemen op gebied van woordbegrip, vnl. bij noteren en syllabusverwerking Forum Taalbeleid en Taalondersteuning Hoger Onderwijs 19 mei 2015

Discussie in groep: 1. Kunnen digitale remediëringsinstrumenten taalondersteuning bieden aan deze student? Wat betekent dit concreet? 2. In hoeverre moeten / zullen vakdocenten bij verbeterwerk van meertalige studenten rekening houden met taal? Of primeert de inhoud? 3. Zijn eenmalige acties, zoals de taaltest, wel relevant bij deze student? Zijn universiteitsbrede oefeningen taalvaardigheid voor alle studenten bruikbaar?  Noteer op flappen Forum Taalbeleid en Taalondersteuning Hoger Onderwijs 19 mei 2015

Synthese Hoe kan een breed taalbeleid digitale tools voor deze student maximaal inzetten? Forum Taalbeleid en Taalondersteuning Hoger Onderwijs 19 mei 2015

Tips? Forum Taalbeleid en Taalondersteuning Hoger Onderwijs 19 mei 2015

Vragen? Forum Taalbeleid en Taalondersteuning Hoger Onderwijs 19 mei 2015