Taalbeleid in de 21 ste eeuw Hoe kan digitalisering de taalvaardigheid van studenten in het hoger onderwijs versterken? Een casus vanuit de student Forum Taalbeleid en Taalondersteuning Hoger Onderwijs 19 mei 2015
Casus “de student” K. heeft anderstalige ouders, maar is geboren en getogen in een Vlaamse stad. Ze volgde in het secundair onderwijs humane wetenschappen (ASO) en heeft zich ingeschreven in eerste bachelor psychologie aan de universiteit. K. spreekt thuis een andere taal met haar ouders en Nederlands met haar zus. In het begin van het academiejaar heeft K. een niet-bindende taaltest afgelegd. Die test (multiple choice) peilde naar woordenschatkennis, inzicht in tekststructuur en argumentatie. K. behaalde een onvoldoende, voornamelijk op woordenschatkennis. De universiteit biedt als remediëringstraject een digitaal platform aan met generieke oefeningen op taalvaardigheid, o.a. op woordenschat en inzicht in tekststructuren. K. heeft al veel van die oefeningen gemaakt, maar het is moeilijk om de transfer naar haar eigen cursus te maken. Ze blijft problemen ondervinden in de hoorcolleges en het cursusmateriaal, vooral op het gebied van woordbegrip. Daardoor kan ze geen goede notities maken en blijft de syllabus moeilijk te begrijpen. Forum Taalbeleid en Taalondersteuning Hoger Onderwijs 19 mei 2015
Casus “de student” -Meertaligheid -ASO-opleiding -1 ste bachelor psychologie -Taaltoets afgelegd: problemen met woordenschat -Digitaal platform met oefeningen Blijvende problemen op gebied van woordbegrip, vnl. bij noteren en syllabusverwerking Forum Taalbeleid en Taalondersteuning Hoger Onderwijs 19 mei 2015
Discussie in groep: 1. Kunnen digitale remediëringsinstrumenten taalondersteuning bieden aan deze student? Wat betekent dit concreet? 2. In hoeverre moeten / zullen vakdocenten bij verbeterwerk van meertalige studenten rekening houden met taal? Of primeert de inhoud? 3. Zijn eenmalige acties, zoals de taaltest, wel relevant bij deze student? Zijn universiteitsbrede oefeningen taalvaardigheid voor alle studenten bruikbaar? Noteer op flappen Forum Taalbeleid en Taalondersteuning Hoger Onderwijs 19 mei 2015
Synthese Hoe kan een breed taalbeleid digitale tools voor deze student maximaal inzetten? Forum Taalbeleid en Taalondersteuning Hoger Onderwijs 19 mei 2015
Tips? Forum Taalbeleid en Taalondersteuning Hoger Onderwijs 19 mei 2015
Vragen? Forum Taalbeleid en Taalondersteuning Hoger Onderwijs 19 mei 2015