Samenhangend onderwijs in de natuurwetenschappen en wiskunde binnen de profielen?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Handelingsgericht werken en de IB
Advertisements

Gabriëlschool Hoofdlocatie/Het Kristal
Schoolpartnerschappen in Europa
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Rekenbewust Vakonderwijs Bij rekenbewust vakonderwijs werken vakleraren ook aan de rekenkundige aspecten van hun vak, met als doel bij hun vak meer begrip.
Etty Hillesum Lyceum, Deventer Locatie: Het Vlier
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Overstap 4 vmbo-tl naar 4 havo
A LGEMENE OUDERAVOND S TAND VAN ZAKEN HAVO september 2012.
Keuzebegeleiding Mevrouw Annemarie van der Plaat Decaan VWO 2.
WSNS Passend Onderwijs Stappenplan
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
De weg naar de competente docent
Welkom.
Leerplan in beeld Inhouden Doelen en Niveaus
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Inhoud - Waarom afstemming en wanneer kansrijk - Ontstaan en opbouw van de Handreiking - Gebruik van de Handreiking, ook voor wiD - Discussie Samenhang.
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
1 DE OUDER ALS COACH 3 VWOOSCAR ROMERO Donderdag 7 oktober 2010.
1.Oplossingen voor vergrijzing vinden 2.Vernieuwing van binnen uit stimuleren; scholen zelf aan zet 3.Leren van en met elkaar InnovatieImpuls Onderwijs.
Veldwerk bovenbouw havo en vwo
Beoordelen met behulp van rubrics
Aanleiding en doel project Verzuim 18+ We missen je Elly Pastoor
Welkom.
De rol van docenten in onderzoekende didactiek
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
De kubus van CSPE succesfactoren!
Welkom voorlichting sectorkeuze mavo 3
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
Samenhang voor de N-profielen Opdracht voor dit project: NVON: samenhangend onderwijs binnen het exacte gebied Min. Van onderwijs: ontwikkelen van “robuuste.
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Woensdag 8 januari 2014 Ouderavond profielkeuze 3 vwo en 3 vwo-Xtra.
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
Keuzebegeleiding Mevrouw Annemarie van der Plaat Decaan VWO.
Passend onderwijs in swv Helmond-Peelland vso Arrangementen extra ondersteuning basisondersteuning TLV ACT School 1 oktober 2012 VSO 5,21% LGF 2,27% 92,52%
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
GROEP 8.
De profielkeuze op het Gymnasium Felisenum Drs. M. Kraanen (docent geschiedenis)
Welkom bij de workshop: Geschiedenis van scheikunde in de klas? Rosalie Blom.
1.Wat houdt het in.. 2.Kenmerken 3.Toelating 4.Toelating vervolg 5.Leerjaar 1: vakken 6.Leerjaar 1: indeling 7.Doorstroom INHOUD Brugklas T/T- excellent.
Voorlichtingsavond 5HAVO / 6VWO Examentrainingen Studiekring 25 en 26 april 2016 Veluws College Walterbosch 12 januari 2016
Mavo 20 januari Welkom René Fondse teamleider Mavo.
Profielkeuze in de tweede fase 8 december Even Voorstellen Janneke Aitink: 3H1,3H2 Marieke Lutjeboer: 3H1.
Teachers Teaching with Technology™ Bouwen van dynamische modellen voor de Nspire 2 Cathy Baars Jaco Scheer.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Welkom Ouders / Verzorgers 2HTL.. 1.Keuze moet bij de leerling passen Wie ben ik? Waar ben ik goed/slecht in? Waar liggen mijn interesses? 2.Keuze moet.
Welkom op de informatieavond Het Hooghuis Stadion Jan van Vucht, locatiedirecteur.
Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen
1 Bètavakvernieuwing na Ange Taminiau, Berenice Michels, Pascal Marsman.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
Voorlichtingsavond 2e fase en profielkeuze
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
NLT: een vak voor jou?.
Welkom Ouders / Verzorgers 2HTL.
Burgerschap meten Bevordering van sociale en maatschappelijke competenties van leerlingen Identificatie van werkzame aanpakken en de randvoorwaarden waaronder.
Avila College meer dan onderwijs school voor mavo en onderbouw havo
Welke wiskunde moet ik kiezen? Klas 3V
Profielkeuze in de tweede fase
Profielkeuze in de tweede fase
Voorlichtingsavond 2e fase en profielkeuze
Jeannine Acampo Decaan vwo en docente scheikunde
Van Maerlantlyceum Invoering laptops leerjaar 1 en leerjaar 4
Onderwijsraad Een nieuw perspectief op het leraarschap
Jeannine Acampo Decaan vwo en docente scheikunde
Transcript van de presentatie:

Samenhangend onderwijs in de natuurwetenschappen en wiskunde binnen de profielen?

Meer afstemming wenselijk?

Er is samenhang : -op het gebied van vakinhoud -op het gebied van vaardigheden

Het potentieel aan samenhang wordt niet of nauwelijks benut Tussen de ontwikkelgroepen voor de 2e fase is er nauwelijks of geen sprake van afstemming geweest Op de meeste scholen worden de vakken vaak zonder enige afstemming op elkaar gegeven

De wens tot meer afstemming komt van OC en W Maar….. ook van de scholen zelf!

Redenen : Afstemming kan leiden tot efficiency in leren van begrippen en vaardigheden Het onderwijsprogramma wordt minder versnipperd Veel vervolgstudies gaan over vakgrenzen heen Docenten worden gestimuleerd tot samenwerking en leren van elkaar

Redenen (vervolg) : Overladenheid voor leerlingen terugdringen Leerlingen krijgen een kennisstructuur met meer dwarsverbindingen Leerlingen kunnen kennis en vaardigheden adequater inzetten bij het bestuderen van interdisciplinaire thema’s Leerlingen worden mogelijk enthousiaster voor exacte vakken

Aanleidingen om in actie te komen Men wil een bètalab inrichten Er worden profielteams gevormd Het PWS wordt tweevakkig ANW krijgt een andere invulling De vaardigheden vragen om een gemeenschappelijke aanpak

Rekening houden met de vier aspecten De inhoud van de programma’s De schoolorganisatie Het personeel De leerlingen

Terrein van afstemming bij natuurkunde, scheikunde, biologie, ANW en wiskunde Vakinhoud Vakvaardigheden Algemene vaardigheden Didactische en pedagogische aanpak

Ondersteuning Ondersteuning op maat Meer informatie:

Opdracht U gaat nu een vakoverstijgende sectievergadering voorbereiden! Kies uw eigen aanleiding ( bijv. 2vakkig PWS, inrichten betalab, spreiden p.o.) Zoek de benodigde informatie op digimap.slo.nl Bestudeer ook (de tips van) het stappenplan Maak de agenda voor deze sectievergadering met de relevante stukken Vul vraag 7 en 8 in van het vragenformulier

Ondersteuning Ondersteuning op maat voor meer informatie