Samenhangend onderwijs in de natuurwetenschappen en wiskunde binnen de profielen?
Meer afstemming wenselijk?
Er is samenhang : -op het gebied van vakinhoud -op het gebied van vaardigheden
Het potentieel aan samenhang wordt niet of nauwelijks benut Tussen de ontwikkelgroepen voor de 2e fase is er nauwelijks of geen sprake van afstemming geweest Op de meeste scholen worden de vakken vaak zonder enige afstemming op elkaar gegeven
De wens tot meer afstemming komt van OC en W Maar….. ook van de scholen zelf!
Redenen : Afstemming kan leiden tot efficiency in leren van begrippen en vaardigheden Het onderwijsprogramma wordt minder versnipperd Veel vervolgstudies gaan over vakgrenzen heen Docenten worden gestimuleerd tot samenwerking en leren van elkaar
Redenen (vervolg) : Overladenheid voor leerlingen terugdringen Leerlingen krijgen een kennisstructuur met meer dwarsverbindingen Leerlingen kunnen kennis en vaardigheden adequater inzetten bij het bestuderen van interdisciplinaire thema’s Leerlingen worden mogelijk enthousiaster voor exacte vakken
Aanleidingen om in actie te komen Men wil een bètalab inrichten Er worden profielteams gevormd Het PWS wordt tweevakkig ANW krijgt een andere invulling De vaardigheden vragen om een gemeenschappelijke aanpak
Rekening houden met de vier aspecten De inhoud van de programma’s De schoolorganisatie Het personeel De leerlingen
Terrein van afstemming bij natuurkunde, scheikunde, biologie, ANW en wiskunde Vakinhoud Vakvaardigheden Algemene vaardigheden Didactische en pedagogische aanpak
Ondersteuning Ondersteuning op maat Meer informatie:
Opdracht U gaat nu een vakoverstijgende sectievergadering voorbereiden! Kies uw eigen aanleiding ( bijv. 2vakkig PWS, inrichten betalab, spreiden p.o.) Zoek de benodigde informatie op digimap.slo.nl Bestudeer ook (de tips van) het stappenplan Maak de agenda voor deze sectievergadering met de relevante stukken Vul vraag 7 en 8 in van het vragenformulier
Ondersteuning Ondersteuning op maat voor meer informatie