De 360° feedback = insteek voor persoonlijke ontwikkeling niet voor de formele evaluatie Wat wel kan meespelen in de evaluatie van de kaderfuncties,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
meten van competenties
Advertisements

De Profile Selector 2 april 2017.
Competenties bij de Vlaamse overheid
Online Matchen ‘Van Recruitment tot kwalitatieve selectie’
Aan de slag met vakmanschap! Kick-offTeam/datum. Film Vakmanschap.
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Het elektronische zorgplan Openstaande zorgplannen
Competentiemanagement Gemeentebestuur Knokke-Heist september 2009
COMPETENTIEONTWIKKELING
meten en observeren van competenties op de werkvloer
POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO
Evaluatie van de decretale graden
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
Wat kun je er (niet) mee binnen het onderwijs?
E-competentiescan. Wie kunnen de scan gebruiken? De medewerker Vult de scan in en krijgt inzicht in eigen handelen De leidinggevende Krijgt een beeld.
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
Tellen van het aantal personen uit de kansengroepen in het personeelsbestand vrijwillige registratie Kaat Matthys.
Conferentie DHRM Fred Slaghekke beleidsmedewerker P&O
Prestaties beoordelen
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Deel wat je weet en weet wat je deelt
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
HR - netwerk september BUE over HR - netwerk september Waarom zouden we? (1) Belang van kwaliteitsvol leidinggeven Daarom sinds jaren.
Functieprofiel en beoordeling
1 Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!
Comet Competence Measurement Tool
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Performance management Retailmanagement hoofdstuk 7, paragraaf beoordeeld worden.
Beoordelen in de zorg lonend?. Programma OnderzoeksopzetOnderzoeksopzet OnderzoeksverantwoordingOnderzoeksverantwoording OnderzoeksresultatenOnderzoeksresultaten.
Opzet Pop toetst flexibel en competent  Onderwijsconcept Academie voor Popcultuur  Flexibel onderwijsprogramma  Competentiegericht beoordelen Hanzehogeschool.
BUE (Bottom Up Evaluatie) Infosessie leidinggevenden 27/11/2012.
1 BUE: de eerste cijfers Gijs Martens HRM Netwerk 22/02/02.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Professioneel persoonlijkheidsprofiel
Centrale facilitering van personeelsprocessen
Aanpassingen software
1 BOTTOM UP FEEDBACK - WERKJAAR Infosessie BUE werkjaar Intro BUE-kader Verloop BUE-traject en technische instructies Rol als BUE-begeleider.
Onafhankelijk onderzoek ûnôfhinklik ûndersyk
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap afdeling vorming Ontwikkel je loopbaan op het juiste spoor… infosessie potentieelinschatting 20 en 21/01/03 Gerda.
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
Methode Strategisch personeelsmanagement
Timing Aanlevering informatie Potentiële problemen Sjabloon Contactinformatie.
BUE (Bottom Up Evaluatie) Infosessie medewerkers- 26/11/2012.
1 BUE Middenkader 2004 Een eerste verkenning van de resultaten.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap afdeling vorming Een traject van competentiegerichte ontwikkeling voor alle teamleden van het GVDC.
1 BUE Middenkader 2003 Een eerste verkenning van de resultaten.
Loopbaanontwikkeling OOP
Aan de slag met vakmanschap
Plannen en waarderen binnen de functioneringscyclus
Werkveldconferentie 13 november 2014
LOOPBAANSCAN MEDEWERKERS SECTOR WATERSCHAPPEN. JOUW LOOPBAAN De nieuwe cao sector waterschappen biedt kansen om jezelf verder te ontwikkelen in je loopbaan!
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
SMART- leerdoelen Competentieprofiel
Psychosociale risico’s (PSR’s)
1 Begeleiding & evaluatie personeel Fanny Van de Genachte, beleidsmedewerker personeelszaken Gemeentebestuur Knokke-Heist Omdat investeren in mensen de.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 5 Wat doen leidinggevenden?
meten van competenties
COMPETENTIEONTWIKKELING
Competentiemanagement en evaluatie Informatiesessie personeel
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
Begeleiding & evaluatie personeel
De omkadering en opvolging van uw stage
Gebruik van Video en het Prospectrapport
Talent management Personeelpunt
Online feedbacktool Vlaamse overheid
Werken met plezier en goed presteren
Infosessie 2019 Hoofdinspecteur met bijzondere specialisatie
Transcript van de presentatie:

De 360° feedback = insteek voor persoonlijke ontwikkeling niet voor de formele evaluatie Wat wel kan meespelen in de evaluatie van de kaderfuncties, is de wijze waarop zij de ontwikkelingsopportuniteiten, aangereikt door de 360°-feedback, zullen aangrijpen.

… In 3 stappen een ster op de werkvloer… … om onze burgers optimaal te helpen… Bij ons is de 360°feedback een onderdeel van de opvolgingsronde, waarin we ook een moment willen creëren om eens naar de vaardigheden van de medewerker te kijken (en niet enkel naar de opvolging van de taken). Ook eens stilstaan bij zijn talenten, en misschien ook bij zijn leerpunten.

Wie zijn de feedbackgevers?

Hoger kader 180°360° 1ste beoordelaar + ev. 2de beoordelaar 1/ Neerwaartse feedback door de leidinggevenden 2/ Feedback over zichzelf Zijwaartse feedback door collega’s = vrije keuze Input feedbackgevers in stars door de dienst personeelszaken, in overleg met feedbackontvanger en leidinggevende 3/ Opwaartse feedback door de medewerkers

Middenkader 90° ->360° 1ste beoordelaar 2de beoordelaar 1. Neerwaartse feedback door de leidinggevenden 2, Feedback over zichzelf Zijwaartse feedback door collega’s = vrije keuze Opwaartse feedback door de medewerkers = vrije keuze

Nieuw 2015 : bottom up feedback voor alle middenkader-leidinggevenden Uitbreiding naar alle middenkaders-leidinggevenden? 360° feedback cyclus 2013-2014: 74 % vrijwillige uitbreiding middenkader leidinggevend (26 op 35) 60 % vrijwillige uitbreiding middenkader niet-leidinggevend (16 op 27)

Feedbackgevers : algemene voorwaarden Minimum 6 maanden samenwerken Voldoende zicht hebben op het werk van de feedbackontvanger Geen persoonlijke selectie

Beter geen oordeel dan een fout oordeel!!!

Hoe verloopt de bevraging ?

Basis = Competenties Competentie = de capaciteit of eigenschap, waarover iemand beschikt, die nodig is om succesvol te zijn in zijn functie. Herkenbaar, observeerbaar bij een medewerker (succesvol gedrag) Meetbaar en beoordeelbaar In zekere mate te ontwikkelen door opleiding en coaching Competenties zijn eigenschappen die je terugziet in succesvol gedrag; deze eigenschappen zijn de basis van gedrag en kan je niet zien; de basis is een soort ijsberg : het grootste gedeelte zit onder water; je gedrag is het topje van de ijsberg; de top steekt boven water uit en kan je dus wel zien

INDIVIDUEEL COMPETENTIEPROFIEL COMPETENT PERSONEEL Woordenboek met 22 competenties ALGEMENE KERN-COMPETENTIES SPECIFIEKE KERN-COMPETENTIES per PERSONEELSCATEGORIE FUNCTIESPECIFIEKE COMPETENTIES Competentie = een talent, eigenschap of vaardigheid (waar je goed in bent) en die nodig is om succesvol te zijn in je functie. Herkenbaar, waarneembaar bij een medewerker (we zien succesvol gedrag) Meetbaar en beoordeelbaar In meer of mindere mate te ontwikkelen door opleiding en coaching INDIVIDUEEL COMPETENTIEPROFIEL

Individueel competentieprofiel in persoonlijk actieplan

Competentie -> gedragsvoorbeelden

360°feedback – De bevraging Iedereen krijgt één mail of meerdere mails met link naar de vragenlijst. !!!! Goed kijken naar naam persoon voor wie de vragenlijst moet ingevuld worden. Na bewaren worden de gegevens automatisch opgenomen in het starsprogramma Via het systeem de vragenlijst overlopen. Nadruk leggen op : knop “geen oordeel”. = intuïtieve beoordeling van gedrag Opmerkingen nav de test doornemen en verduidelijken. Naar de vragenlijst

Vragenlijst 360°feedback

Hoe worden de resultaten gerapporteerd ?

360°feedback – De rapportering Rapportering gaat enkel naar feedbackontvanger en zijn/haar eerste beoordelaar Dit gebeurt eenmalig via mail Nadien : kunnen de rapporten door de betrokkenen geraadpleegd worden in het stars programma Rapportering leidinggevenden is niet anoniem Rapportering medewerkers en collega’s is anoniem (1 gemiddelde) (tenzij slechts één feedbackgever) Naar de rapporten

Rapport uit 360°feedback Rapporten worden via het systeem getoond. Overschatting Verkeerde inschatting Maximum valt samen met eigen score Minimum stressbestendig en visie valt samen met eigen score

Waar vinden we onze rapporten terug in stars?

Historiek 360°feedback

Evolutie 360°feedback

Evolutie 360°feedback

Evolutie 360°feedback

Wat dient er te gebeuren met de 360°feedback?

360°feedback wordt vertrouwelijk meegenomen naar het opvolgingsgesprek met de hogere leidinggevende Wijziging taakafspraken Resultaats-gebieden Taakafspraken persoonlijke ontwikkeling Vormings-behoeftes

Resultaten 360°fb in persoonlijk actieplan

Competentie en talentontwikkeling in het persoonlijk actieplan

Vragen persoonlijke ontwikkeling en loopbaan