De 360° feedback = insteek voor persoonlijke ontwikkeling niet voor de formele evaluatie Wat wel kan meespelen in de evaluatie van de kaderfuncties, is de wijze waarop zij de ontwikkelingsopportuniteiten, aangereikt door de 360°-feedback, zullen aangrijpen.
… In 3 stappen een ster op de werkvloer… … om onze burgers optimaal te helpen… Bij ons is de 360°feedback een onderdeel van de opvolgingsronde, waarin we ook een moment willen creëren om eens naar de vaardigheden van de medewerker te kijken (en niet enkel naar de opvolging van de taken). Ook eens stilstaan bij zijn talenten, en misschien ook bij zijn leerpunten.
Wie zijn de feedbackgevers?
Hoger kader 180°360° 1ste beoordelaar + ev. 2de beoordelaar 1/ Neerwaartse feedback door de leidinggevenden 2/ Feedback over zichzelf Zijwaartse feedback door collega’s = vrije keuze Input feedbackgevers in stars door de dienst personeelszaken, in overleg met feedbackontvanger en leidinggevende 3/ Opwaartse feedback door de medewerkers
Middenkader 90° ->360° 1ste beoordelaar 2de beoordelaar 1. Neerwaartse feedback door de leidinggevenden 2, Feedback over zichzelf Zijwaartse feedback door collega’s = vrije keuze Opwaartse feedback door de medewerkers = vrije keuze
Nieuw 2015 : bottom up feedback voor alle middenkader-leidinggevenden Uitbreiding naar alle middenkaders-leidinggevenden? 360° feedback cyclus 2013-2014: 74 % vrijwillige uitbreiding middenkader leidinggevend (26 op 35) 60 % vrijwillige uitbreiding middenkader niet-leidinggevend (16 op 27)
Feedbackgevers : algemene voorwaarden Minimum 6 maanden samenwerken Voldoende zicht hebben op het werk van de feedbackontvanger Geen persoonlijke selectie
Beter geen oordeel dan een fout oordeel!!!
Hoe verloopt de bevraging ?
Basis = Competenties Competentie = de capaciteit of eigenschap, waarover iemand beschikt, die nodig is om succesvol te zijn in zijn functie. Herkenbaar, observeerbaar bij een medewerker (succesvol gedrag) Meetbaar en beoordeelbaar In zekere mate te ontwikkelen door opleiding en coaching Competenties zijn eigenschappen die je terugziet in succesvol gedrag; deze eigenschappen zijn de basis van gedrag en kan je niet zien; de basis is een soort ijsberg : het grootste gedeelte zit onder water; je gedrag is het topje van de ijsberg; de top steekt boven water uit en kan je dus wel zien
INDIVIDUEEL COMPETENTIEPROFIEL COMPETENT PERSONEEL Woordenboek met 22 competenties ALGEMENE KERN-COMPETENTIES SPECIFIEKE KERN-COMPETENTIES per PERSONEELSCATEGORIE FUNCTIESPECIFIEKE COMPETENTIES Competentie = een talent, eigenschap of vaardigheid (waar je goed in bent) en die nodig is om succesvol te zijn in je functie. Herkenbaar, waarneembaar bij een medewerker (we zien succesvol gedrag) Meetbaar en beoordeelbaar In meer of mindere mate te ontwikkelen door opleiding en coaching INDIVIDUEEL COMPETENTIEPROFIEL
Individueel competentieprofiel in persoonlijk actieplan
Competentie -> gedragsvoorbeelden
360°feedback – De bevraging Iedereen krijgt één mail of meerdere mails met link naar de vragenlijst. !!!! Goed kijken naar naam persoon voor wie de vragenlijst moet ingevuld worden. Na bewaren worden de gegevens automatisch opgenomen in het starsprogramma Via het systeem de vragenlijst overlopen. Nadruk leggen op : knop “geen oordeel”. = intuïtieve beoordeling van gedrag Opmerkingen nav de test doornemen en verduidelijken. Naar de vragenlijst
Vragenlijst 360°feedback
Hoe worden de resultaten gerapporteerd ?
360°feedback – De rapportering Rapportering gaat enkel naar feedbackontvanger en zijn/haar eerste beoordelaar Dit gebeurt eenmalig via mail Nadien : kunnen de rapporten door de betrokkenen geraadpleegd worden in het stars programma Rapportering leidinggevenden is niet anoniem Rapportering medewerkers en collega’s is anoniem (1 gemiddelde) (tenzij slechts één feedbackgever) Naar de rapporten
Rapport uit 360°feedback Rapporten worden via het systeem getoond. Overschatting Verkeerde inschatting Maximum valt samen met eigen score Minimum stressbestendig en visie valt samen met eigen score
Waar vinden we onze rapporten terug in stars?
Historiek 360°feedback
Evolutie 360°feedback
Evolutie 360°feedback
Evolutie 360°feedback
Wat dient er te gebeuren met de 360°feedback?
360°feedback wordt vertrouwelijk meegenomen naar het opvolgingsgesprek met de hogere leidinggevende Wijziging taakafspraken Resultaats-gebieden Taakafspraken persoonlijke ontwikkeling Vormings-behoeftes
Resultaten 360°fb in persoonlijk actieplan
Competentie en talentontwikkeling in het persoonlijk actieplan
Vragen persoonlijke ontwikkeling en loopbaan