DE IDEALE UNIVERSITEIT Een geschiedenis van spanningen Henk Procee Em. hoogleraar Universiteit Twente www.henkprocee.nl.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Advertisements

REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Workshop creatief brainstormen
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
Business Onderwijs: vakgericht of competentiegericht
User Centred Development
De nexus onderwijs-onderzoek: vorming door onderzoek en leren van onderzoekscompetenties? studiedag Bologna experten - Maarten Simons Laboratorium voor.
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Voorbereiding aanvraag pilot ronde 4b Projectleider: hbo instelling en twee mbo instellingen Proces: project management - Fase 1: werkgroep strategie &
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
Paragraph  People wanted to avoid war in the future.  League of Nations (1919) had failed.  In 1945: 2 nd try: United Nations.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/008] theme: ‘I have to arrest you, you’ve stolen my heart’ … can-do : kan een eenvoudig face-to-face gesprek.
EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community Programme for Employment and Social Solidarity (PROGRESS ). The information contained.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Monday, 30 March 2015 maandag 30 maart 2015 Leonard Cohen is still on stage This must be a miracle at his age I’m sure that you like this song Enjoy.
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Peer Assisted learning Studiedag PAL 9 mei 2008 Rob Vierendeels Tom Vermeiren Jeroen Van den Broek Bart Van Peer PALKHK-Team.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Keuzevrijheid: lust of last?
Community Service in het Hoger Onderwijs in Nederland Prof. Dr. Lucas Meijs Professor Strategische Filantropie & Vrijwilligerswerk Rotterdam School of.
Evenementen en middelengebruik Evenemeneten en middelengebruik2 Ton Snip  Middelenexpert politie Noord-Holland.
Het “Nieuwe Werken” Ties Arts Oude wijn in nieuwe zakken? Of onontkoombaar……..
‘ Weg met de student ‘ Weg met de student Rene F.W. Diekstra.
Brainstorming Rogier van der Linde, WAT & WAAROM BRAINSTORMEN 2 Genereren van ideeën of oplossingen voor één of meerdere problemen waar je normaal.
“De geesteswetenschappelijke discipline heeft afstand genomen van haar taak om leraren op te leiden en richt zich nu ook voornamelijk op onderzoek. Geesteswetenschappen.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Prof. dr. Fons Coomans UNESCO Chair ‘Human Rights and Peace’
De Betekeniseconomie.
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Cursus Bijbelverklarende Prediking Zaterdag 8 oktober 2016
Vergelijkend onderzoek naar de rechtspositie van ouders en leerlingen
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
Samenwerken & lobby Harde lessen & hoe nu verder.
Evolutieleer Natuurwetenschappen.
Festlied Von dem Berge zu den Hügeln Niederab das Tal entlang
Salt & Light Zout & Licht
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
De taaltaak
Unit 2 herhaling Goodmorning! Great to see you again :-) Get your workbook and take a seat.
Muziek - Ricky King - Medley
Verlangen naar God Longing for God
Thinking like an economist
12 maart. 12 maart Marginalised people in general do not have much power over destinies because they are often not represented in decision making or.
Crohn’s Disease and medicinal cannabis oil A WORKING PROTOCOL
Participatory Action Research
De IDEale universiteit Een geschiedenis van spanningen
English 23 April 2018.
BSc Honours Programme 30 credits extra-curricular, on top of your regular bachelor study programme Integrate your knowledge in a challenging multidisciplinary.
Working in Europe to Connect Talent Development in Higher Education
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Matthew 16 “But who do you say that I am?”  Simon Peter replied, “You are the Christ, the Son of the living God.”  And Jesus answered him, “Blessed are.
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

DE IDEALE UNIVERSITEIT Een geschiedenis van spanningen Henk Procee Em. hoogleraar Universiteit Twente

Henk Procee - filosofie en reflectie

DE IDEALE UNIVERSITEIT: thema’s  Aanleiding: De Nieuwe Universiteit  De lange geschiedenis van de universiteit in het kort  Doorwerkende spanningen uit die geschiedenis  Ratio en oratio  Vrijheid versus vrijheid  Kritisch versus kritisch  Onderzoek en onderwijs  Formeel en informeel curriculum  Ivoren toren en ondernemende universiteit  Framing Henk Procee - filosofie en reflectie

De Nieuwe Universiteit Voor een kritische universiteit en maatschappij Eisen van de Bezetting February 13, 2015 by NewUni 1. Democratisering en decentralisering van het bestuur van de universiteit. 2. Afschaffing van het huidige allocatiemodel: financiering op basis van kwaliteit, niet op basis van kwantiteit. 3. Stopzetting van het huidige Profiel 2016 (FGw). 4. Referenda per instituut en opleiding over de samenwerking tussen de UvA en de VU op de FNWI. 5. Duurzame carrièreperspectieven voor al het personeel. 6. Geen vastgoedspeculatie met onderwijsgeld. De algehele onderliggende motivatie bij al deze punten is onvrede met de huidige bestuurswijze. Top-down, op rendement gericht beleid ondermijnt namelijk waar een universiteit om zou moeten draaien: onderwijs en onderzoek.  Henk Procee - filosofie en reflectie

“De Nieuwe Universiteit” is an effort by students, teachers and researchers to re-align the methods of the university with its own mission: “to explore the potential of nature and improve the quality of life”. We are part of a larger national movement and sympathise with the protest at the UvA. Here in Wageningen we may face different challenges than they do at the University of Amsterdam, but both ours and theirs are rooted in the same problem: excessive efficiency-thinking. This manifest is made to address the problems and to propose the required solutions. For now, we are optimistic to make meaningful progress without having to occupy university buildings and invite any person involved with the Wageningen University to join the conversation in our scheduled GA’s. DNU does not blame or protest against individuals, but does condemn actions and rejects the ideology behind these actions. Henk Procee - filosofie en reflectie

A preliminary list of demands, in no particular order:  A clear and enforceable barrier between science and corporate influence  More democratic involvement for students and teachers  An independent press for The Resource  The acknowledgement that efficiency thinking takes place at the Wageningen University and active opposition against the excessive efficiency measures that are imposed from the national government  Trans-disciplinary research and education: the convergence of scientific fields is needed to tackle the greatest challenges in life science.  Divestment from fossil fuels  Restructuring of the strict tenure track system Henk Procee - filosofie en reflectie

DE IDEALE UNIVERSITEIT: Vragen Van wie is de universiteit? Voor wie is de universiteit? Waartoe is de universiteit? Hoe moet de universiteit georganiseerd worden? En daarom: terug naar het begin Henk Procee - filosofie en reflectie

DE OUDHEID  Socrates  bc  Plato : Academie  bc Aristoteles : Lyceum  bc  Isocrates: School voor retorica  bc

DE OUDHEID LOGOS - betekenissen 1.Woord (Isocrates): communicatie 2.Rede (Socrates): kritiek Henk Procee - filosofie en reflectie

MIDDELEEUWEN Europa's oudste universiteit de Universiteit van Bologna Italië, 1088 Henk Procee - filosofie en reflectie

Nederland  1425 Leuven  1575 Leiden  1585 Franeker  …….  1880 Vrije Universiteit  1905 Delft  1918 Wageningen  1961 Twente (laatste drie tot 1986 hogeschool) Henk Procee - filosofie en reflectie

Artes Liberales Henk Procee - filosofie en reflectie

ORATIO en RATIO  Nadruk op trivium: oratorische traditie (woord, Isocrates) Na de VERLICHTING  Nadruk op quadrivium rationalistische traditie (rede, Socrates) ‘ Henk Procee - filosofie en reflectie

Twee soorten vrijheid Als God me met de ene hand de waarheid zou aanbieden en met de andere het zoeken naar waarheid, dan zou ik voor de tweede mogelijkheid kiezen. Gotthold Lessing 1.Voor vrije mensen 2.Om mensen vrij te maken Alfred Upman, president van de Miami University,1930: The liberal arts, we say, are the liberalizing arts, the studies that liberate the mind and send it questing on strange and alluring adventures. Henk Procee - filosofie en reflectie

DE IDEALE UNIVERSITEIT Situatie universiteiten rond 1800 Drie hogere faculteiten (overheidstoezicht) Een lagere faculteit (“filosofische”) (Later: indeling in disciplines) Scheiding onderzoek - onderwijs Henk Procee - filosofie en reflectie

BILDUNG Wilhelm von Humboldt ( ) taalkundige, diplomaat, politicus Henk Procee - filosofie en reflectie

BILDUNG Centrale uitgangspunt van Von Humboldt: Het kenmerk van de universiteit moet Henk Procee - filosofie en reflectie wetenschappelijk denken zijn niet wetenschappelijke kennis

BILDUNG Dit uitgangspunt heeft gevolgen: 1. onderzoek en innovatie: Bildung und Aufklärung 2. sterke relatie onderzoek – onderwijs: Lehre und Forschung 3. geen aansturing door geldschieters: Freiheit und Einsamkeit 4. vorming intellectueel karakter studenten: Bildung durch Wissenschaft 5. rol docenten geen kennisoverdracht maar introductie in wetenschappelijk denken: Einheit von Lehre und Forschung Henk Procee - filosofie en reflectie

BILDUNG - losse citaten Bij uitgangspunt Es ist eine Eigentümlichkeit der höheren wissenschaftlichen Anstalten, daß sie die Wissenschaft immer als ein noch nicht ganz aufgelöstes Problem behandeln, und daher immer im Forschen bleiben, da die Schule es nur mit fertigen und abgemachten Kentnissen zu tun hat und lehrt. Henk Procee - filosofie en reflectie

BILDUNG - losse citaten Studenten en docenten Die Verhältnis zwischen Lehrer und Studenten wird daher durchaus ein anderes als vorher. Der erstere ist nicht für die letzteren. Beide sind für die Wissenschaft da. Das Kollegienhören selbst ist eigentlich nur zufällig; das wesentlich Notwendige ist, daß der Student zwischen der Schule und dem Eintritt ins Leben eine Anzahl von Jahren ausschließlich dem wissenschaftlichen Nachdenken an einem Orte widme, der Lehrer und Lernende in sich vereinigt. Henk Procee - filosofie en reflectie

BILDUNG - losse citaten Bij studenten Ihr (universitaire vorming) Wesen besteht darin, innerlich die objektive Wissenschaft mit der subjektiven Bildung, äusserlich den vollendeten Schulunterricht mit dem beginnenden Studium unter eigener Leitung zu verknüpfen. Denn nur die Wissenschaft die aus dem Inneren stammt und in’s Innere gepflantzt werden kann, bildet auch den Charakter um. Henk Procee - filosofie en reflectie

LIBERAL EDUCATION John Henry Newman ( ) classicus, wiskundige, kardinaal Henk Procee - filosofie en reflectie

LIBERAL EDUCATION Taak van de universiteit: 1 Expansion of the mind 2 Cultivation of the mind verantwoordelijke gentleman Henk Procee - filosofie en reflectie

LIBERAL EDUCATION: The Idea of the University If then a practical end must be assigned to a University course, I say it is that of training good members of society... It is the education which gives a man a clear, conscious view of their own opinions and judgements, a truth in developing them, an eloquence in expressing them, and a force in urging them. It teaches him to see things as they are, to go right to the point, to disentangle a skein of thought to detect what is sophistical and to discard what is irrelevant. Henk Procee - filosofie en reflectie

LIBERAL EDUCATION: The Idea of the University Certainly a liberal education does manifest itself in a courtesy, propriety, and polish of word and action, which is beautiful in itself, and acceptable to others; but it does much more. It brings the mind into form,—for the mind is like the body. Henk Procee - filosofie en reflectie

LIBERAL EDUCATION: The Idea of the University The nature of the case …recommend to us this division of intellectual labour between Academies and Universities. To discover and to teach are distinct functions; they are also distinct gifts, and are not commonly found united in the same person. Scheiding van onderzoek en onderwijs Henk Procee - filosofie en reflectie

LIBERAL EDUCATION GEVOLGEN: 1.scheiding onderzoek onderwijs 2.Sterk tutorial systeem 3.Inzicht in de samenhang der wetenschappen 4.Bevordering van het maatschappelijke verantwoordelijkheidsbesef Henk Procee - filosofie en reflectie

ACADEMISCHE VORMING in Nederland Onduidelijke mix van Von Humboldt en Newman Henk Procee - filosofie en reflectie

In Nederland Na 1800: de patriottenbeweging Binnen de universiteiten: disputen Universiteiten: formeel curriculum Disputen: informeel curriculum Henk Procee - filosofie en reflectie

De Kritische Universiteit Steeds meer studenten uit andere milieus Start 1968 Kritiek op ivoren toren (maatschappelijke irrelevantie) regentenmentaliteit (machtsverhoudingen) Gevolgen democratisering, inspraak, verandering bestuursstructuur Henk Procee - filosofie en reflectie

De ondernemende universiteit Vanaf de jaren 90 van de vorige eeuw maatschappelijke relevantie wordt vertaald naar betaalbaarheid bestuur wordt top-down (CvB, RvT, benoemde decanen) bestuur wordt verantwoordelijk voor de financiën (van ambtelijk naar lump sum) universiteiten de definiëren zichzelf als spelers op een internationale concurrerende markt (research universiteiten) Henk Procee - filosofie en reflectie

Lessen uit bedrijfsleven Universiteit als productiebedrijf voor onderzoek en onderwijs * centrale rol beheer * personeel als productiefactor (lean management) * student als klant (hebben veel in te brengen) * internationale concurrentie * rendement

Nog meer lessen uit bedrijfsleven Verwar NIET met elkaar: * Product en Proces * Inspanningsverplichting en Resultaatverplichting Henk Procee - filosofie en reflectie

Spanningen 1.Vrijheid (van of voor) 2.Kritiek (Popper of Marx) 3.Curriculum (formeel en informeel) 4.Student als rite de passage of als volwassene 5.Onderwijs en onderzoek 6.Vorming en opleiding 7.Eenheid of veelheid 8.HRD en HRM Henk Procee - filosofie en reflectie

FRAMING Van wie is de universiteit? Voor wie is de universiteit? Waartoe is de universiteit? Hoe moet de universiteit georganiseerd worden? Henk Procee - filosofie en reflectie