Welkom op de informatieavond van groep 4a!
Onze klas!
Wij maken er een zonnig schooljaar van!
Opening: Welkom Even voorstellen! Juf Natasja van Veelen-Strijbis en juf Damiëtte de Korte-Wink Onze werkdagen: Juf Natasja: maandag, dinsdag, woensdag (om de week) Juf Damiëtte: woensdag (om de week), donderdag, vrijdag Gedicht
Inhoud: In de klas Aan het werk Veiligheid en M5 De vakken Het LVS Zorg
Alvast even een nadenkertje: Wat vindt u leuk om te doen in de klas? Beroep Hobby Muziek Sport Creatief
In de klas: Groepsvorming in de eerste weken Veel aandacht voor de regels en routines Veilige sfeer is de basis, dan kom je tot leren School- en klassenregels: zelf en positief formuleren Dagelijks terugkoppelen Groepshulpen / groepsnamen Positieve benadering: welk gedrag willen we wel? Tussendoor veel bewegen in de klas! Afmelden bij ziekte: voor 8.30 uur bellen of een mail Excursies of hulp: briefje mee of via een mail Zending: elke vrijdag Woensdag groente- en/of fruitdag
Aan het werk: Dagritme op bord Halve uren, korte spanningsboog Groepjes, tweetallen of toetsopstelling Directe instructiemodel De vier beren Instructietafel Stoplicht Timer RT vooral in de klas juf Ada buiten de klas op dinsdag (dyslexie, rugzak) Levelwerk en uitdagend werk
Ook nog samen spelen!
M5: Melden, Meten, Maatregelen, Maatwerk en Menselijk Anoniem melden via de website Meldformulier Pester in beeld krijgen De pester krijgt hulp Openheid in de groep Rondje langs de groepen door M5 team Begeleiding door Richard van der Grijn van Indus
Maar ook: Veel aandacht voor de omgang met elkaar Werken aan een positieve sfeer waarin iedereen zich veilig voelt Samen evalueren met parels en puzzels Zonnetje van de week Leerkracht-kind gesprekken (HGW) Oudergesprek HGW in oktober: ouders vertellen over hun kind: waardevol! Samenwerking met ouders
Godsdienst: Methode: ‘Startpunt’ Kinderbijbel Bidden en danken, ook vanuit de kinderen Ruimte voor gesprekken en belevenissen van de kinderen Zingen Kring
Taal Werken met thema’s: Woordenschat Taalbeschouwing Stellen Methode: ‘Taal op Maat’ Werkboek Niet alle lessen Werken met thema’s: Waar woon jij? Wat eten we vandaag? Woordenschat Taalbeschouwing Stellen Grammatica Naamwoorden Telwoorden Lidwoorden Methodetoets na ieder thema
Spelling: Methode: ‘Strategisch spellen’ Elke dag spelling Ongeveer 20 nieuwe woorden per week Spellingkaarten (knijpers) ter ondersteuning Maandag en dinsdag de woorden aanbieden en een oefendictee van eerder aangeboden woorden (herhaling) Elke woensdag leren Elke donderdag dictee Elke vrijdag de foutjes verbeteren Digitaal oefenen met BLOON
Lezen: Methode: ‘Strategisch lezen’ Ieder leest op zijn eigen Avi-niveau en kan verder 1. Begin: klassikale instructie 2. Instructie in een klein groepje 3. De rest leest in hun leesboek op eigen niveau 4. Leerkracht maakt een leesrondje
Maar ook: Plezier in het lezen Leeshoek in de klas Circuit met infoboeken en strips Leesboeken van thuis meenemen mag Voorlezen in de klas en thuis Woordenschat Lezen bij de andere vakken Bibliotheek: lidmaatschap voor kinderen gratis Avi toets wordt regelmatig afgenomen Streven is E4 beheersen Duo-lezen met groep 7
Schrijven: Methode: ‘Pennenstreken’ Herhalen cijfers en schrijfletters Starten met aan elkaar schrijven Starten met hoofdletters Aandacht voor schrijfhouding en pengreep 3 x per week Potlood In principe starten met vulpen halverwege het jaar Verhalen schrijven Kleurenpen Schrijfmuziek
Rekenen: Methode: ‘Wereld in getallen’ Projecttaken Weektaken op niveau * of ** of *** Formulier weektaak Weektaak thuis afmaken Extra werk op eigen niveau: bijwerkboek, plusboek, oefenboek Routeboekje Schrift, werkboek Computer Methodetoetsen: iedere 4 weken
Rekentaal: erbij en eraf Begrijpend lezen Concreet materiaal Groep 4: Automatiseren Oriëntatie op de getallen tot 100 Sommen + en - tot en met 20 Sommen + en - tot en met 100 Tafels van vermenigvuldiging 1 – 10 Geld Tijd: halve en hele uren analoog en digitaal Meten Sommendictees en tempotoetsen
Wat kunt u thuis oefenen? Tafels Klokkijken Automatiseren sommen tot 10 Tafelblad en rekenplacemat om mee te nemen
Geschiedenis: Methode: ‘Argus Clou’ Boek en werkboek Digibord
Muziek: Methode: ‘Moet je doen’ Zingen, luisteren, muziek maken, vastleggen en bewegen Doe-vak
Gym en bewegen: Donderdagmiddag gym Gymspullen Sportief gedrag Gastlessen “Doe ff gezond” Fittest “Doe ff gezond” In de klas tussendoor ook zoveel mogelijk bewegen! Bijv. Met move to learn Gezonde tussendoortjes en woensdag fruitdag
Begrijpend lezen: Humpie Dumpie Oefenboek Cito Nieuwsbegrip Begrijpend lezen vaker op het rooster Zeer belangrijk bij alle andere vakken en bij keuze vervolgonderwijs
Nieuwsbegrip: Vanaf tweede helft groep 4 Actuele onderwerpen Samenwerken in tweetallen Toetsen Woordenschat Filmpje Jeugdjournaal Huiswerk: ‘Andere tekstsoort’ thuis maken Controle door de leerkracht
Natuur en techniek: Methode: ‘Natuniek’ Digibord Boek en werkboek Thema’s natuur en techniek wisselen elkaar af Klassikaal en leren samenwerken Weizigt School TV: Huisje boompje beestje
Knutselen en tekenen: Creatief bezig zijn Motoriek Verschillen tussen kinderen Verschillende technieken en materialen Zoveel mogelijk aansluitend bij thema’s
Verkeer: ‘Stap vooruit’ krant Actueel Digibord Praktische verkeerslessen
Het LVS (leerlingvolgsysteem) CITO leerlingvolgsysteem Niet-methodegebonden Niveau I t/m V (lijst bij het rapport) Toetsen in groep 4: DMT, AVI, Spelling, Rekenen-wiskunde, Begrijpend lezen Twee toetsmomenten per jaar: januari/februari en juni De AVI toets wordt vaker afgenomen
Zorg: Groepsplannen: HGW: handelingsgericht werken voor lezen en rekenen Sociaal-emotionele ontwikkeling volgen IB: Leontine Teeuw Vertrouwenspersoon: Karin van den Oever SMW
Is uw telefoonnummer veranderd. Is uw e-mailadres veranderd Is uw telefoonnummer veranderd? Is uw e-mailadres veranderd? Verdere bijzonderheden? Graag even doorgeven! http://www.prinsbernhardschooldordrecht.nl
Heeft u nog vragen? Kijk gerust even rond! Bedankt voor uw komst!