Van Big Data naar Smart Data Het combineren van sociale media met survey inzichten GfK Belgium Tim Meeusen 22/09/2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Principes van marketing - Hoofdstuk 18
Advertisements

Mobile Apps Hartelijk welkom en dank voor de uitnodiging om te komen vertellen over sociale media en digitale/mobiele media.
De conversation manager. Jef Claes. WOM • Massacommunicatie + WOM – Consument beïnvloed mekaars koopgedrag – 20 ste  21 ste eeuw • Internet (overtippingpoint.
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Experts/Blogs & Social Media Reed Business 29 augustus 2011 Alex Beishuizen.
All Media are SOCIAL Eenleven zonder media, is dat mogelijk? Media spelen een belangrijke rol in ons sociale leven en zijn een primaire levensbehoefte.
Livy BV Randstad BM Almere Introductie Livy Professional De online oplossing voor professionele woning transacties.
Over consumenten, gedrag en marketing
Workshop Social Media Laat jij jouw bedrijf op z’n kop zetten door Social Media ?
Wat is interactieve marketing?
Aankoop van duurzame consumenten goederen: Hoe denkt de consument… Steven Van Belleghem Sr. Consultant InSites Consulting.
Het bereiken en vasthouden van de verzekeringsconsument Prof.dr. Ed Peelen.
CBS Microdatamiddag 8 november 2007 Voorburg 1 Martin Luppes Speerpuntprogramma Internationale Economische Relaties (SIER) Integratie van microdata uit.
Publieke innovatie: Big Data
Nieuwe media: instrumenten in de kenniseconomie Van vinken naar vonken Hans Mestrum Trendwatcher
CRM vs SCRM Yana Callaert – 3 MAS. Marketing Bij traditionele marketing verloopt de communicatie vooral in één richting; het bedrijf adverteert en de.
Hoe kan het jou veranderen?
27 januari 2011.
Microsoft Windows Vista vanuit gebruikersperspectief.
Guerrilla Marketing Een originele invulling van de P van promotie
Innovatie-gunstig Johnson & Johnson
Social Media Door Dyonne en Yanthe
(social) media monitoring bij De Nederlandsche Bank
Retail Round Table 19 Maart 2014 Woerden. Agenda RRT 19 maart 15:00-15:15 Ontvangst. 15:15-16:00 Lopende trajecten & ervaringsuitwisseling. 16:00-16:15.
© Shopping 2020 TRENDS EN ONTWIKKELINGEN INKOOP EN SUPPLY CHAIN expertgroep Inkoop en Supply Chain Juni 2014.
Doel van het boek Een beeld geven van hoe de wetenschap en het publiek elkaar bekijken en met elkaar omgaan Een duidelijker beeld te geven van de sociale.
Dossier Empowerment.
Social media presentatie
Steven van Belleghem. - Inspirator bij B-Conversational - Frequente spreker op congressen en binnen bedrijven. - Business coach en geeft advies omtrent.
DMK – lesweek /09/06/mobile-advertising-nederland een-nieuw-perspectief/ Aanvullende PowerPoint op.
Better Practices Theater Trends, Cases en Onderzoek Welkom in het Better Practices Theater Doe mee aan het Nationaal Benchmark- en Trendonderzoek Klantinteractie.
De Gelukkige Consument
Meer interactie tussen de OCMW’s en de POD MI Social media Provinciale Ontmoetingsdagen Lente 2015.
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
 Wat is het?  Mogelijkheden  In praktijk  Opgericht in februari 2005  Platform waar iedereen video’s kan uploaden  In 2006 overgenomen door Google.
Online video strategie. ALGEMEEN YouTube is 2 de grootste zoekmotor, na Google Zoekopdracht Google geeft steeds meer videoresultaten Kan gelijk waar en.
DMK – week 4. Onderwerpen week 5 deel 1 Tio Onderwerpen DMK: Digitale marketingtoepassingen vervolg Webcare: wat is webcare en waar doe ik daar mee? Mobile.
E-commerce. Een inleiding in online handelen “ Marrena van Reijssen”
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Gastvrije Social Media Communiceren met uw omgeving. twitter.com/nbovtweets facebook.com/nbovbakkerij youtube.com/nbovbakkerij.
26 augustus Dialoogmarketing. Kader. Ontwikkelingen. Kansen voor uitgevers. Frans Reichardt Holy Cow! Direct Communications.
SOCIAL MEDIA INZETTEN VOOR HET AANTREKKEN VAN NIEUWE STUDENTEN Het gebruik van de Social Media door 5 en 6 VWOers Marc Zinck Stagno Workshop “Social Media.
Patiëntervaringssonderzoek CQI-Z Drs. Ana Prieto Lestegas Marktonderzoeker Afdeling Marketing&Communicatie.
Muzieklandschap Doel van deze module Een schets van het werkveld creëren aan de hand van relevante voorbeelden en veranderingen in de muziekindustrie.
Disruption in Retailing Customer will buy differently Prof Dr Cor Molenaar RSM/ErasmusUniversity eXQuo consultancy.
Op weg naar een sterke, toekomstbestendige retail Toekomstscenario’s.
New Commerce Innovatie thema februari 2008 N°2 1. Korte omschrijving van het thema. · Wat is de gedachte achter dit thema? Wat willen we onder.
Gewoon (digitaal) ondernemen met de klant (aan tafel) Uden - 2 juni 2016 Ralph van Dam - Digital Marketing Strategist.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
LET’s get Social.
Crossmedia in een marketing fullservice bureau
Veilig werken via gedragsverandering Danny Wilms
Bits & Bytes Magazine Media.
Thema 3: De verzorgingsstaat
Standaarden en spelregels voor de Slimme Stad
Gewoon Speciaal ICT, 5 oktober 2016 Odeth Bloemberg, schoolpsycholoog
MARKTONDERZOEK – OP ZOEK NAAR INSIGHTS
Grip & Controle op digitalisering
= Data management Voor uitvoering en communicatie Informatie tijdens het ontwerp- en het bouwproces Werken met het InfraModel Het begin van de verandering!
Thema 3: De verzorgingsstaat
Bits & Bytes Magazine Media 2017.
Content Marketing Wat is het? Voorbeelden Hoe pak je het aan?
Hergebruik modellen binnen juridische sector
Plant & Business Mbo 3 – 4 3 jarige opleiding.
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
De brug naar de consument
WORLD INSURTECH REPORT CAPGEMINI VERSCHAFT TOEKOMSTGERICHT PERSPECTIEF
Social media voor statenleden/politici
Hoe omarmen Nederlandse non-profit organisaties informatietechnologie?
Transcript van de presentatie:

Van Big Data naar Smart Data Het combineren van sociale media met survey inzichten GfK Belgium Tim Meeusen 22/09/2015

Abstract Door de digitale evolutie is traditioneel survey onderzoek niet meer de enige manier om de mening van de bevolking te achterhalen. Via sociale media delen burgers immers spontaan en op basis van ervaringen hun mening. Het combineren van deze data met traditionele survey inzichten laat ons toe de burger en zijn gedrag beter dan ooit voorheen te begrijpen. Digital Market Intelligence van GfK focust zich op de digitale evolutie van de consument en de markt, en de impact van deze evolutie voor private en publieke sectoren. Door het begrijpen van de nieuwe (mondige) burger en het gebruiken van nieuwe technologieën in onderzoek, werpt GfK zich op als een digitale specialist binnen marktonderzoek.

1. Een veranderend datalandschap 2. Een nieuwe aanpak van data integratie 3. Social media als top van de ijsberg aan mogelijkheden

Een veranderend datalandschap

Batterij WiFi Behoefte aan waardering en erkenning Zelf-ontplooiing Behoefte aan waardering en erkenning Behoefte aan sociaal contact Behoefte aan veiligheid en zekerheid Lichamelijke behoeften WiFi Batterij

Toenemende complexiteit consumer experiences Consumenten hebben macht en zijn moeilijker te ‘lezen’ Opkomst van digital met een sterk groeiend aantal touch points Mobile als katalysator voor verandering: always on Hogere snelheid van innovatie Cyclus van innovatie wordt alsmaar korter

Survey onderzoek als gatekeeper naar kennis De stem van de burger Vandaag Survey onderzoek als gatekeeper naar kennis Vroeger

Een nieuwe aanpak via data integratie

Autor / Thema der Präsentation 13.08.2007 Social Media Intelligence 101 Het belang en uitdagingen in het omgaan met Social Media Content Wat maakt social media relevant? Beschouw het niet als een silo Aanpak van verklaring en relaties Integreren! (framework, data, …) Niet enkel data aanleveren Spontane consumer experiences Impact op koopbeslissingen Verbinden van alle media types Deel van iedereens dagelijks leven / trends

Het business model voor GfK One GfK: Business Model for Global Scale & Results Consumer Choices (WHAT) Retail Measurement Audience Measurement Mobile Measurement Cross-Media Measurement Data Partnerships Data Integration Platforms Data & Marketing Science Consumer Experiences (WHY) Brand & Customer Experience Market Opportunity & Innovation Digital Market Intelligence User Experience Measurement Shopper incl. Consumer Panel Snelheid – Insights met impact – Data uit alle bronnen

Waarom SMI toevoegen aan brand tracking? Standaard social media KPIs Buzz Volume Indicatieve brand awareness en relevantie in social media Sentiment Positieve, neutrale & negatieve emotionele expressies Thema Welke dimensies heeft het merk? …aangevuld voor brand tracking Extreme Sentiment Welke emoties kunnen we waarnemen veroorzaakt door opwinding? (‘wow’ & ‘yikes’) Action Signals Identificeren van zowel positieve als negatieve gedragsmatige handelingen. Eventuele indicator voor evolutie in voorkeur. …luisterend naar relaties Relationship Signals Welke signalen worden er verzonden door de consument via social media? Geeft aan in welke richting de relatie evolueert.

Waarom SMI toevoegen aan brand tracking? Drie redenen… 1. WAARSCHUWEN Aanvoelen & reageren Opsporen van kritieke gebeurtenissen & trends in de markt Snel reageren! 2. VERRIJKEN Ontdek topics die niet behandeld worden in traditionele brand-tracking Verklaar de onbekendes Diepere kijk om inzichten of hypotheses tot stand te brengen Verklaren van veranderingen in brand tracking 3. VERKLAREN Probleem-gebaseerde analyse

Sony brand trends in social media Playstation brand trends in social media

Waarom SMI toevoegen aan brand tracking? Drie redenen… 1. WAARSCHUWEN Aanvoelen & reageren Opsporen van kritieke gebeurtenissen & trends in de markt Snel reageren! Verklaar de onbekendes 2. VERRIJKEN Ontdek topics die niet behandeld worden in traditionele brand-tracking Probleem-gebaseerde analyse Diepere kijk om inzichten of hypotheses tot stand te brengen Verklaren van veranderingen in brand tracking 3. VERKLAREN

Social media gebruiken om te verrijken en verklaren ARF 2014 re:think Convention + Insights Zone 4/24/2017 9:20 AM4/24/2017 9:20 AM Social media gebruiken om te verrijken en verklaren Brand tracking framework and metrics Social media framework and signals EXPERIENCE KNOW PREDISPOSITION PRE-DISPOSITION PRE-DISPOSITION Recent Brand Experience Awareness, Consideration, Preference KNOW See, shop, buy CONNECT Relationships PREDISPOSITION EXPERIENCE CONNECT Sentiment, Arousal (WOW) Action Signals Relationship Signals + Themes Search, hear, click, tweet D2_T4_GfK_BehavioralEcon_Fl 5_v02

Sociale media als top van de ijsberg aan mogelijkheden

#DigitalSingleMarket Opbouwen van een volledig en inzichtelijk beeld Online services gebruikt door consumenten, zowel in eigen land als cross-border Percepties en gedragsmatige motivaties voor online activiteiten Feitelijke en waargenomen barrières voor (cross-border) e-commerce

E-commerce experiences #DigitalSingleMarket Het combineren van bevraagd en geobserveerd gedrag E-commerce experiences Core Survey CAWI via SSI 20 minuten EU 28 landen Clickstream data Core Clickstream data GfK LEOtrace via GfK panels Minimum 2 weken Polen, België E-commerce experiences GfK LEOtrace via GfK panels Minimum 2 dagboeken Polen, België

#DigitalSingleMarket Online bereik: een globale digitale wereld

#DigitalSingleMarket Cross-border koopgedrag

Let’s stay in touch Tim Meeusen Bert Hendrickx Research Executive – Public Services Tim.Meeusen@gfk.com Bert Hendrickx Senior Research Expert - DMI Bert.Hendrickx@gfk.com

GfK Belgium | Arnoud Nobelstraat 42, 3000 Leuven | T +32 16 74 24 24 | F +32 16 74 24 01 | info.be@gfk.com