Van Big Data naar Smart Data Het combineren van sociale media met survey inzichten GfK Belgium Tim Meeusen 22/09/2015
Abstract Door de digitale evolutie is traditioneel survey onderzoek niet meer de enige manier om de mening van de bevolking te achterhalen. Via sociale media delen burgers immers spontaan en op basis van ervaringen hun mening. Het combineren van deze data met traditionele survey inzichten laat ons toe de burger en zijn gedrag beter dan ooit voorheen te begrijpen. Digital Market Intelligence van GfK focust zich op de digitale evolutie van de consument en de markt, en de impact van deze evolutie voor private en publieke sectoren. Door het begrijpen van de nieuwe (mondige) burger en het gebruiken van nieuwe technologieën in onderzoek, werpt GfK zich op als een digitale specialist binnen marktonderzoek.
1. Een veranderend datalandschap 2. Een nieuwe aanpak van data integratie 3. Social media als top van de ijsberg aan mogelijkheden
Een veranderend datalandschap
Batterij WiFi Behoefte aan waardering en erkenning Zelf-ontplooiing Behoefte aan waardering en erkenning Behoefte aan sociaal contact Behoefte aan veiligheid en zekerheid Lichamelijke behoeften WiFi Batterij
Toenemende complexiteit consumer experiences Consumenten hebben macht en zijn moeilijker te ‘lezen’ Opkomst van digital met een sterk groeiend aantal touch points Mobile als katalysator voor verandering: always on Hogere snelheid van innovatie Cyclus van innovatie wordt alsmaar korter
Survey onderzoek als gatekeeper naar kennis De stem van de burger Vandaag Survey onderzoek als gatekeeper naar kennis Vroeger
Een nieuwe aanpak via data integratie
Autor / Thema der Präsentation 13.08.2007 Social Media Intelligence 101 Het belang en uitdagingen in het omgaan met Social Media Content Wat maakt social media relevant? Beschouw het niet als een silo Aanpak van verklaring en relaties Integreren! (framework, data, …) Niet enkel data aanleveren Spontane consumer experiences Impact op koopbeslissingen Verbinden van alle media types Deel van iedereens dagelijks leven / trends
Het business model voor GfK One GfK: Business Model for Global Scale & Results Consumer Choices (WHAT) Retail Measurement Audience Measurement Mobile Measurement Cross-Media Measurement Data Partnerships Data Integration Platforms Data & Marketing Science Consumer Experiences (WHY) Brand & Customer Experience Market Opportunity & Innovation Digital Market Intelligence User Experience Measurement Shopper incl. Consumer Panel Snelheid – Insights met impact – Data uit alle bronnen
Waarom SMI toevoegen aan brand tracking? Standaard social media KPIs Buzz Volume Indicatieve brand awareness en relevantie in social media Sentiment Positieve, neutrale & negatieve emotionele expressies Thema Welke dimensies heeft het merk? …aangevuld voor brand tracking Extreme Sentiment Welke emoties kunnen we waarnemen veroorzaakt door opwinding? (‘wow’ & ‘yikes’) Action Signals Identificeren van zowel positieve als negatieve gedragsmatige handelingen. Eventuele indicator voor evolutie in voorkeur. …luisterend naar relaties Relationship Signals Welke signalen worden er verzonden door de consument via social media? Geeft aan in welke richting de relatie evolueert.
Waarom SMI toevoegen aan brand tracking? Drie redenen… 1. WAARSCHUWEN Aanvoelen & reageren Opsporen van kritieke gebeurtenissen & trends in de markt Snel reageren! 2. VERRIJKEN Ontdek topics die niet behandeld worden in traditionele brand-tracking Verklaar de onbekendes Diepere kijk om inzichten of hypotheses tot stand te brengen Verklaren van veranderingen in brand tracking 3. VERKLAREN Probleem-gebaseerde analyse
Sony brand trends in social media Playstation brand trends in social media
Waarom SMI toevoegen aan brand tracking? Drie redenen… 1. WAARSCHUWEN Aanvoelen & reageren Opsporen van kritieke gebeurtenissen & trends in de markt Snel reageren! Verklaar de onbekendes 2. VERRIJKEN Ontdek topics die niet behandeld worden in traditionele brand-tracking Probleem-gebaseerde analyse Diepere kijk om inzichten of hypotheses tot stand te brengen Verklaren van veranderingen in brand tracking 3. VERKLAREN
Social media gebruiken om te verrijken en verklaren ARF 2014 re:think Convention + Insights Zone 4/24/2017 9:20 AM4/24/2017 9:20 AM Social media gebruiken om te verrijken en verklaren Brand tracking framework and metrics Social media framework and signals EXPERIENCE KNOW PREDISPOSITION PRE-DISPOSITION PRE-DISPOSITION Recent Brand Experience Awareness, Consideration, Preference KNOW See, shop, buy CONNECT Relationships PREDISPOSITION EXPERIENCE CONNECT Sentiment, Arousal (WOW) Action Signals Relationship Signals + Themes Search, hear, click, tweet D2_T4_GfK_BehavioralEcon_Fl 5_v02
Sociale media als top van de ijsberg aan mogelijkheden
#DigitalSingleMarket Opbouwen van een volledig en inzichtelijk beeld Online services gebruikt door consumenten, zowel in eigen land als cross-border Percepties en gedragsmatige motivaties voor online activiteiten Feitelijke en waargenomen barrières voor (cross-border) e-commerce
E-commerce experiences #DigitalSingleMarket Het combineren van bevraagd en geobserveerd gedrag E-commerce experiences Core Survey CAWI via SSI 20 minuten EU 28 landen Clickstream data Core Clickstream data GfK LEOtrace via GfK panels Minimum 2 weken Polen, België E-commerce experiences GfK LEOtrace via GfK panels Minimum 2 dagboeken Polen, België
#DigitalSingleMarket Online bereik: een globale digitale wereld
#DigitalSingleMarket Cross-border koopgedrag
Let’s stay in touch Tim Meeusen Bert Hendrickx Research Executive – Public Services Tim.Meeusen@gfk.com Bert Hendrickx Senior Research Expert - DMI Bert.Hendrickx@gfk.com
GfK Belgium | Arnoud Nobelstraat 42, 3000 Leuven | T +32 16 74 24 24 | F +32 16 74 24 01 | info.be@gfk.com