Informatiebijeenkomst Nieuwe schooltijden?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
WELKOM! INFORMATIEAVOND Dinsdag 25 maart uur
Advertisements

Oriëntatie avond ouders 27 maart 2013
Andere (school)tijden?
Op de informatieavond Continurooster Welkom.
Andere schooltijden OBS Molenbeek 8 mei 2012
Continurooster Integraal Kind Centrum De Vonkenmorgen Februari 2013.
INFORMATIEAVOND veranderende schooltijden
Andere (school)tijden in het onderwijs
“Andere Schooltijden”
Vijf-gelijke-dagen model
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Schooltijden Het beste onderwijs Uitwerking van een aantal voorstellen.
Informatieavond ‘Andere schooltijden’ De Bolster 22 maart 2012
Tussenschoolse Opvang OBS Molenbeek 15 juni 2011
Informatieavond schooltijden
Andere schooltijden Informeren.
1. 2 Andere Tijden Vijf-gelijke-schooldagen-model. Agenda voor vanavond: Uitleg van het doel van deze avond. Wat zijn de schooltijden? Hoe ziet een dag.
Andere (school)tijden?
Welkom informatieavond “schooltijden”
Welkom informatieavond “schooltijden”
Welkom welkom.
Andere schooltijden op De Wegwijzer?
Rust, regelmaat en ruimte
Medezeggenschapsraad Franciscusschool
Welkom op de informatieavond Andere Schooltijden
Informatieavond 19 november
Andere Schooltijden 12 januari 2015.
Informatieavond Mariaschool Wierden
OBS De Waarborg Schooltijden Gezamenlijke ouderavond 7 april 2015.
ANDERE TIJDEN Informatieavond CBS De Bron en CBS De Fontein 5 oktober 2015 Eelke Hoekstra Wat betekent dit voor de kinderen, de ouders en de leerkrachten?
Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Mei 2015 Dhr. B. Korenstra c.b.s. de Vuurvlinder.
Informatieavond Project Andere Schooltijden Donderdag 26 november 2015 Locatie: OBS De Bussel 19h45 – 22h00 Effies gauw, gauw is an de skeet sturven!
SCHOOLTIJDEN ST.-WILLIBRORDUSSCHOOL 11 NOVEMBER 2015.
Informatieavond continurooster “Andere tijden” 16 november 2015
Presentatie schooltijden oudergeledingen 23 november 2015Presentatie schooltijden oudergeledingen 1.
Vijf gelijke dagen model  De praktijk  Waarom?  Voordelen  Nadelen.
Andere schooltijden….. Waarom? Is toch prima zo?.
Schooltijden. 18 januari 2016Ouderavond schooltijden2 Agenda 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen.
 Welkom  Aanleiding  Proces  Huidig model  Nieuw model  Gevolgen voor ouders  Gevolgen voor personeel  Vragen.
SCHOOLTIJDEN op De Havelt 12 januari AGENDA: 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen procesbegeleider.
BS Het Venster SCHOOLTIJDEN op Het Venster 19 januari 2016.
SCHOOLTIJDEN op De Kastanjelaar Informatieavond 1 februari 2016.
Ouderavond De Doornick Onderwerp: Wel/geen continurooster?
op KC de Samenstroom 2 februari 2016
Ouderavond 11 januari 2016.
Informatieavond Adalbert Basisschool ‘Andere schooltijden?’
Andere Schooltijden Obs Het Veenpluis. Welkom namens team en MR van Het Veenpluis! Fijn dat u bent gekomen.
Informatie avond 2 februari Doelstellingen De redenen voor de drie scholen in Ouderkerk a/d Amstel om dit 5 gelijke dagen model voor te stellen.
Welkom Sterrenschool Schooltijden Huisvesting. Een Sterrenschool bouw je samen Team Klankbordgroep (OV / MR en overige ouders)
Inhoud van de avond uur: opening voor- en nadelen huidige rooster voor- en nadelen continurooster korte pauze stellingen vragen? hoe nu verder?
ANDERE SCHOOLTIJDEN? ADALBERT BASISSCHOOL in onderwijs en opvang.
5 Gelijke dagen schooljaar november 2014.
Informatieavond schooltijden. Informatieavond   Aanleiding   Warming-up   Algemene info   Pauze   Aan de slag   Afsluiting en vervolg.
Continurooster 5 gelijke dagen model Maart 2011 m.z.r. / schoolleiding c.b.s. de Vuurvlinder.
Informatie avond schooltijden aanpassing 13 mei 2013 Agenda 1.Welkom; ouders, Jelte de Graaf, Monique van de Oever 2.Doel van de avond 3.Presentatie nieuwe.
Welkom Dinsdag 2 april uur Andere schooltijden.
Informatie/brainstormavond schooltijden. Indeling van de avond  Welkom: voorstellen werkgroep schooltijden  Uitslag ouderpeiling  Info schooltijdenmodellen.
Tijd voor andere schooltijden?. Waarom deze informatie avond?  De MR zal zich neutraal opstellen  Vanavond zal ook niet besloten worden of er een continurooster.
Welkom Schoolcaf é : ‘Andere Tijden’. Doel van de avond  Kennismaken met de verschillende mogelijkheden wat betreft schooltijden  In gesprek over voorkeursmodel.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
ANDERE TIJDEN St. Bernardus, Bergeijk, 21/6/2016 Rein van Dijk.
De nieuwe school Impressie.
Andere schooltijden; continurooster
Schooltijdenonderzoek
Informatieavond onderzoek nieuwe schooltijden
Andere Tijden? Informatie-Werkavond andere schooltijden.
Andere Tijden in onderwijs en opvang
Ouderbijeenkomst Andere schooltijden
5 gelijke dagen model op de Damiaanschool
Transcript van de presentatie:

Informatiebijeenkomst Nieuwe schooltijden? Cuneraschool, Rhenen 26 mei 2015

Agenda Aanleiding Context (maatschappelijk en wettelijk kader) Mogelijke schooltijdenmodellen op een rij Procedure/planning Afsluiting (21.00u)

Goed om daarover open en tijdig met elkaar in gesprek te gaan! Aanleiding Verhuizing naar nieuw gebouw Vragen vanuit (nieuwe) ouders of de school overstapt naar een ander rooster Tijden zijn veranderd Omgeving verandert Sluiten de huidige schooltijden dan nog wel aan? Goed om daarover open en tijdig met elkaar in gesprek te gaan!

Maatschappelijke context Schooltijden zijn bepalend voor de inrichting van ons leven: Voor kinderen Voor ouders Voor leerkrachten Voor BSO’s, verenigingen Voor de maatschappij Het veranderen van schooltijden moet dus goed afgewogen worden!

Hoe is de zeggenschap over schooltijden geregeld? Informeren Raadplegen: Ouderraadpleging verplicht! MR bepaalt procedure Beslissen: Directie neemt voorgenomen besluit Oudergeleding van de MR heeft instemmingsrecht m.b.t. vaststelling van onderwijstijden Personeelsgeleding heeft instemmingsrecht over werk- en pauzetijden

Wettelijke context Leerlingen: In 8 jaar basisonderwijs minimaal 7520 uur onderwijs ( gemidd. 940 lesuren per jaar) Schooldag mag langer dan 5,5 uur per dag duren Geen verplichte verdeling meer van 3520 lesuren in onderbouw en 4000 lesuren in bovenbouw Zelfs 4 dagen mag, maximaal 7x per jaar

Wettelijke context Leerkrachten: Naleven Arbeidstijdenwet Minimaal half uur pauze aaneengesloten verplicht bij werkdag langer dan 5,5 uur Naleven CAO PO Half uur vrije pauze (zonder kinderen) tussen 10-14u is verplicht Na toestemming P(G)MR te splitsen in 2x kwartier

Mogelijke schooltijdenmodellen Huidige “klassieke” schooltijdenmodel Continurooster Vijf gelijke dagenmodel Bioritme-model 7-tot-7-model/Dagarrangement Flexibele onderwijstijden Deze zijn nog experimenteel. Nog niet structureel financierbaar

Huidig klassieke schooltijdenmodel Lang blok onderwijs in de ochtend (3,5 uur) Lange middagpauze met mogelijkheid tegen betaling over te blijven Kort blok onderwijs in de middag ( 2uur) Alle kinderen hebben woensdagmiddag vrij, maar de groepen 5 t/m 8 zijn een kwartier later uit De groepen 1 t/m 4 zijn ook op vrijdagmiddag vrij

Huidig schooltijdenmodel   08.15- 11.45 u 11.45/12.00 - 13.00 u 13.00-15.00 u  15.00 u maandag Vso Onderwijs Tso/vrije tijd Nso/vrije tijd dinsdag woensdag donderdag vrijdag of Pauze groep 5-8 onderwijs groep 5-8 Nso/ vrije tijd

Pluspunten Kinderen en ouders zijn eraan gewend Alles is nu georganiseerd en er op ingericht Fijne lange woensdagmiddag zodat kinderen kunnen afspreken Kinderen kunnen tot rust komen/eten/spelen Tussen de middag rust voor leerkracht; Kinderen en leerkrachten zijn er even tussen uit Minder opvoedtaken leerkracht

Minpunten Pauze net te lang/te kort Er moet tussenschools iets geregeld worden TSO onrustig/ niet leuk/ te duur/ te lang/ onveilig Leerkrachten hebben daar in de middag last van Verschil in schooltijden onderbouw en bovenbouw Wisselende schooltijden verwarrend Gebroken dagen Schooldag is lang

Continurooster Lang blok onderwijs in de ochtend Korte middagpauze waarin alle kinderen op school blijven Kort blok onderwijs in de middag Alle kinderen hebben nog steeds op woensdagmiddag vrij De groepen 1 t/m 4 blijven ook op vrijdagmiddag vrij

Mogelijk voorbeeld van een Continurooster   08.15 - 11.45 u 11.45 - 12.15 u 12.15 - 14.30 u 14.30 u maandag Vso Onderwijs pauze Nso/vrije tijd dinsdag Pauze woensdag donderdag vrijdag Nso/vrije tijd of pauze groep 5-8 of onderwijs groep 5-8

Goed afwegen of een continurooster Plussen / Minnen De tijd tussen de middag wordt korter Alle kinderen blijven over Er blijft een overblijfvoorziening nodig ivm de rust/ pauzetijden van de leerkrachten Woensdagmiddag blijft vrij voor alle kinderen Vrijdagmiddag blijft vrij voor onderbouw Alle kinderen zijn eerder thuis of gaan eerder naar BSO/Oppas (hogere kosten KOV?) Schuiven met werktijden voor ouders/ leerkrachten Goed afwegen of een continurooster voldoende oplevert! Hoe bevalt dit  vragen aan teamleden Heggerank en Vonder.

Vijf gelijke dagenmodel Vijf gelijke schooldagen Voor alle kinderen gelijk Geen lange vrije woensdag- en vrijdagmiddag Aaneengesloten blok onderwijs met korte lunchtijd met leerkracht in de klas

Mogelijk voorbeeld van een vijf gelijke dagenmodel   08.15 - 11.45 u 11.45 - 12.15 u 12.15 - 13.45 u 13.45 u maandag Vso Onderwijs Pauze Nso/vrije tijd dinsdag woensdag donderdag vrijdag

Plussen voor ouders/ kinderen Duidelijker weekrooster Een evenwichtiger ritme/structuur voor kinderen, ouders en onderwijs Alle leerjaren gelijke uren en eenzelfde rooster Meer effectieve lestijd Vrije tijd voor kinderen is beter verdeeld Ouders meer mogelijkheden bij kiezen werkdagen Betere overgang naar Voortgezet onderwijs Makkelijker instappen in buitenschoolse activiteiten Loopt meer in de pas met nieuwe onderwijstijden op andere scholen

Minnen voor ouders/ kinderen Wennen aan nieuw ritme Zwaarder voor de jongste kinderen: Van 23,5 uur p/w naar straks 25 uur p/w) (Andersom: bovenbouw gaat van 25,75 uur p/w naar 25) Aanpassen ouders: Werktijden Opvang Extra kosten door langere opvang na schooltijd? Overbruggingsjaar is nodig: Uitgangspunt is gemidd. 940 uur p.j. over 8 jaar Onderbouw maakt nu 880 uur Bovenbouw maakt nu 1000 uur

Plussen voor team Meer medewerkers krijgen dezelfde werktijdfactor waardoor meer uitwisseling en mobiliteit mogelijk is Onderwijs is evenwichtiger over de week heen in te plannen Er ligt minder druk op ma/ di/ do Meer tijd en ruimte om na school te overleggen Meer mogelijkheden voor studiemomenten

Minnen voor team Wennen aan nieuw ritme Lunchen met kinderen in de klas Geen overblijfkrachten meer Ervaren van grotere werkdruk Minder contact met collega’s tot 13.45u Niet meteen aansluitend oudergesprekken Is het onderling te regelen met pauze tijden? Aanpassen: Werktijdfactor Werktijden en - dagen Contracten? Privesituatie

Argumentenkaart De voor en nadelen van het huidige model zijn de vorige keer besproken en op placemats uitgewerkt. Deze zijn terug te vinden op de website van school. Daar staat ook deze zogenaamde argumentenkaart. Herkent u deze nog? Hierop kunt u alles wat we vanavond bespreken nog even nalezen. Kort wil ik met u de argumenten voor en tegen het huidige model nog even doorlopen. Wat zijn voor u de plussen (ouders betrekken, volgende sheet nog niet laten zien)

Procedure/planning Vandaag: 1e informatiebijeenkomst over 3 basismodellen Is er behoefte aan het verder uitwerken van 1 of 2 alternatieven naast het huidige model? Zo ja,  dan verder uitwerken Presentatie van uitwerking in 2e informatiebijeenkomst na zomervakantie 2015 Ouderraadpleging (enquête) over wenselijkheid alternatief Besluit schoolleiding  instemming MR nodig, zowel van oudergeleding als van personeelsgeleding Voorbereiding van eventuele wijziging schooltijden Eventuele invoering nieuw model: 2016-2017

Afsluiting Vragen/ zorgen/ suggesties? Presentatie en informatiemateriaal staan op schoolwebsite Mogelijkheid om te reageren of vragen te stellen per e-mail: mr@cuneraschool-skovv.nl