Passend onderwijs in swv Helmond-Peelland vso Arrangementen extra ondersteuning basisondersteuning TLV ACT School 1 oktober 2012 VSO 5,21% LGF 2,27% 92,52%
Intentie -Passend onderwijs voor alle leerlingen -Vergroten van ondersteuningsmogelijkheden in regulier -Doorstroom van speciaal naar regulier onderwijs
Van vso naar vo -> voor wie? In beeld brengen van leerlingkenmerken: -Cognitieve factoren -Verwerkingstijd -Executief functioneren -Zelfredzaamheid -Motivatie -Realistisch zelfbeeld -Ervaringen
Van vso naar vo -> voor wie? Rekening houden met omgevingsfactoren: -School; voorbereiding, afstemming -Gezin; draagvlak, flexibiliteit, vertrouwen -Sociale netwerk
Van vso naar vo -> wat is nodig? Samenwerking tussen: -Leerling/ouders -Regulier vo -Regulier vso
Van vso naar vo -> wat is nodig? Motivatie Communicatie Kennis Vertrouwen Voorbereiding
Van vso naar vo -> wanneer? Afhankelijk van: -ontwikkeling leerling -wens van leerling/ouders -inschatting vso en vo
Van vso naar vo -> hoe? -Leerling in beeld brengen -Vaardigheidsontwikkeling monitoren -Zelfstandigheid -Leerstrategieen -Sociale vaardigheden -Onderwijsinrichting afstemmen
Van vso naar vo -> hoe? -Overstapmoment vaststellen -Overstapprocedure doorlopen -Evalueren
Van vso naar vo -> hoe? Overstapprocedure bestaat uit: -Gesprekscyclus -Transitietraject -Evaluatie