Effectief vergaderen Goed vergaderen is een kunst. Zowel van de voorzitter als van de deelnemers wordt een grote mate van vergaderdiscipline gevraagd.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom !!! Stichting Lodewijk de Raet Geert Vansieleghem
Advertisements

Effectief Vergaderen Floris Wolswijk
De kern van projectmanagement
Werkoverleg Leidinggeven Blz. 95.
Welkom bij de presentatie van
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Vergelijk 2008 en 2010 MR vragen. wn 9% wn 0% wn 26% wn 4%
Vergaderen en notuleren
Leerlingenraad… eventjes de ouders informeren
Media & Creativiteit 5 - Trends MEDMEC05 – Les 7 Roelof de Vries Feedback.
Deelkwalificatie 102, methodisch werken, hfd. 3
Naam instelling…………… Datum visitatie……………. VISITATIE ORGANISATIE ONCOLOGISCHE ZORG.
SPO Utrecht 19 januari 2012 Welkom Voorstellen De praktijk Het portaal.
Welkom Project ‘Introductie’ Workshop vergaderen Opleiding Vastgoed en Makelaardij 1 of 8 oktober 2007 M. Daemen.
inleiding Thijs Waanders Rens Velthuis Stan de Leeuw Roy broshuis
PGO! In PGO ligt het accent op het zelf doen, je gaat actief aan de slag met vragen uit een beroep, je bestudeert praktijksituaties en leerstof die daar.
Schriftelijk communiceren voor teamleiders Blok 1
Vergaderen en onderhandelen
Werkoverleg en Medezeggenschap
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Opleiding HRM deel II onderluitenant
Leidinggeven H3 Overleg Logistiek supervisor.
Papierloos vergaderen in het onderwijs
MEETING SYSTEMS BV VOOREFFECTIEFVERGADEREN.  Meeting Systems bv levert software als hulpmiddel om het vergaderen te ondersteunen met de volgende kenmerken:
Vergaderen.
1 Jongerenwerkgroep voor Sterrenkunde Kaderweekend – 29 januari 2006 Vergaderen.
Sessie vergadertechnieken
Ambassadeurs 31 juli 2014 Agenda
Vergaderen tijdens een project
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Lastige situaties bij het coachen van groepen
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
4 oktober 2004 S amengestelde kledijcommissie Agenda 4 oktober 04 Goedkeuring verslag 12 juli Samenvatting van de vragen 12 juli Voorstel van verdere aanpak.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Vergadertechnieken. Uit welke vaste onderdelen bestaat een vergadering? Vooraf weet iedereen wanneer en waar de vergadering plaatsvindt.Vooraf weet iedereen.
PAL projecten Energy College H. Brinkers, G. Schenkel R. van Iterson.
En nu doorpakken… Yao-Hua Tan Voorzitter Breed-expertoverleg RGS.
Communicatie. Lesinhoud Doel van de les Terugblik Stof over vergaderen Vragen.
Sessie vergadertechnieken
1.
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Piet Van Schuylenbergh
Vergaderen, vergadertechnieken, overleggen
Een vergadering organiseren
Rob Goossens Wat weten we nog?.
Deel 6: Lezen Hoofdstuk 2 Notulen 1.
Deel 4: Spreken en gesprekken
Een strategie aanbevelen
Digi(bord)boek project <titel project>
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Vergadering Personeelsdienst
Training Vergaderen Een project van: In opdracht van:
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Vergaderen, vergadertechnieken, overleggen
Spreken en gesprekken 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.3
De Ondernemingsraad.
Een strategie aanbevelen
SPREKEN: HET BETOOG Betoog: een spreekbeurt waarin je een standpunt inneemt ten aanzien van een stelling en dat standpunt verdedigt. Formuleer een duidelijk.
Een strategie aanbevelen
Rapportage van voortgang of status
Samenwerken en communicatie
Schrijven 2.3 en 2.4 Formuleren en stijl 2.2
Een strategie aanbevelen
Algemene Ledenvergadering
Actieleren.
Een strategie aanbevelen
Transcript van de presentatie:

Effectief vergaderen Goed vergaderen is een kunst. Zowel van de voorzitter als van de deelnemers wordt een grote mate van vergaderdiscipline gevraagd. In deze presentatie wordt daarop ingegaan. De doelstelling van deze presentatie is om de discussie te openen over effectief vergaderen en de bijdrage die een ieder daaraan kan leveren.

Voor de vergadering De voorzitter De deelnemers Heeft een ieder tijdig over datum en tijdstip geïnformeerd Heeft een ieder tijdig de relevante vergaderstukken toegezonden Heeft tijdig afspraken met deelnemers gemaakt over eventuele bijdragen in de vergadering De deelnemers Hebben de toegezonden stukken goed gelezen Hebben vragen met betrekking tot de verschillende onderwerpen geformuleerd Hebben eventuele bijdragen goed voorbereid Komen op tijd Het is belangrijk dat een vergadering goed voorbereid wordt. Niet alleen van de voorzitter, maar ook van de deelnemers wordt in deze iets verwacht. Belangrijk is dat iedereen ruim op tijd op de hoogte is van de vergadering en nog belangrijker is dat iedereen de relevante vergaderstukken ruim voor de aanvang van de vergadering in huis heeft. Alleen dan is een goede voorbereiding, eventueel met consultering van andere belanghebbenden mogelijk. Van de deelnemers mag verwacht worden dat zij zich serieus op een vergadering voorbereiden. Dit betekent minimaal dat alle toegezonden stukken goed gelezen zijn.

Tijdens de vergadering(1) De voorzitter Opent de vergadering op de afgesproken tijd Vergadert volgens de afgesproken agenda Bewaakt de tijd per agendapunt Probeert iedereen bij de vergadering te betrekken Leidt de verschillende onderwerpen kort in Probeert standpunten samen te vatten Zoekt naar mogelijkheden om de verschillende opvattingen bij elkaar te brengen Grijpt in wanneer deelnemers van het agendapunt afdwalen Rondt af met een samenvatting en een conclusie De voorzitter heeft tijdens de vergadering een begeleidende en sturende rol. Hij moet de discussies zodanig in banen leiden dat iedereen een bijdrage kan leveren, dat de discussies geordend verlopen en dat een agendapunt in de daarvoor beschikbare tijd afgerond wordt. Aan het einde van de discussie wordt het resultaat door de voorzitter kort samengevat en stelt hij de conclusies vast.

Tijdens de vergadering(2) De deelnemers Nemen actief aan de vergadering deel Luisteren goed naar elkaar Geven elkaar de kans om uit te praten Stellen verduidelijkende vragen Blijven bij het te behandelen onderwerp Gaan niet met elkaar over andere dingen praten Van de deelnemers wordt in de eerste plaats verwacht dat zij goed naar anderen luisteren en anderen de kans geven om hun bijdrage te leveren. Ook al ligt een interventie op de tong, spaar die even op tot iemand uitgesproken is. Als iets onduidelijk is vraag dan om een nadere uitleg. Verder wordt van de deelnemers vergaderdiscipline verwacht. Dit betekent minimaal dat zij niet tijdens de vergadering met anderen onderonsjes aangaan of non-verbaal gedrag ten toon spreiden waardoor de voorzitter of anderen van het onderwerp en de discussie afgeleid worden.

Na de vergadering De voorzitter De deelnemers Zorg voor snelle toezending van de (concept) notulen aan de deelnemers Zorgt voor de uitvoering van de eigen uitgangspunten Bewaakt de voortgang van de openstaande actiepunten De deelnemers Lezen de (concept) notulen en geven opmerkingen/wijzigingen door Brengen andere belanghebbenden op de hoogte van de resultaten van de vergadering Voeren de eigen actiepunten uit Bewaken de voortgang van openstaande punten Na de vergadering moeten notulen zo spoedig mogelijk aan de deelnemers verzonden worden. Dit biedt voor de deelnemers de gelegenheid om vanuit deze notulen andere belanghebbenden of geïnteresseerden op de hoogte te brengen van de resultaten van de vergadering. Iedereen is vervolgens verantwoordelijk voor het snel en adequaat uitvoeren van de eigen actiepunten. Daar waar zaken uitgezet moeten worden is degene die het uitgezet heeft, verantwoordelijk voor de bewaking van de voortgang.