Loopbaan oriëntatie en begeleiding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Advertisements

Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Sollicitatiegesprek.
Communicatief gedrag + / -
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
INSTRUCTIE 1: Verzamel zoveel mogelijk verschillende soorten gekleurd papier en pakpapier. Vergeet geen zwart en wit papier. Zorg dat ieder van jullie.
Johari venster & feedback
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
huiswerk IAM competenties
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Iedereen coach naar Jef Clement.
Welkom op onze thema-avond
UITLEG PARAGRAAF 4.2 Klas: 2M5.
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
CanDo Coaching.
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Schrijven met een strategie
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
De oplossing optellen oefenen doorwerken verbeteren de oefening het huiswerk verkeerd.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
De dag van het solliciteren Blok 1
Woordenschat groep 5, thema 6, les 5
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
De ondernemende student Hoofdstuk 8Leiding nemen, geven en ontvangen.
De ondernemende student Hoofdstuk 3Persoonlijke presentatie en reflectie.
Portfolio Presentatie
BenFit; waarom? we geloven dat voor iedereen een gezond en gebalanceerd leven bereikbaar is de regie weer terug krijgen over je leven, lichaam en gewicht.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
LOOPBAANSCAN MEDEWERKERS SECTOR WATERSCHAPPEN. JOUW LOOPBAAN De nieuwe cao sector waterschappen biedt kansen om jezelf verder te ontwikkelen in je loopbaan!
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Welkom ik maak me sterk.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Woordjes leren.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Wat is nou D&P -Kennismaking met het bedrijfsleven -Algemene kennis en vaardigheden -Professionele kennis en vaardigheden -Loopbaanoriëntatie en –ontwikkeling.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Verdieping Timemanagement
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
In 2017 ga jij: je diploma halen;
Hand-Out.
LOB zeven stappen naar succes
Week 1, les 5.
© UNIEK IN DE KLAS.
Burgerschap Samenwerkend leren
Nee Zeggen!.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
1. Kan je alleen aan wetenschap doen of heb je anderen nodig?
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Thema 4: Zo bereik je meer
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Slim tellen.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Slim tellen.
ADL Les 1.
ADL Les 1.
Laat de vragen eerst even aan de docent zien!!
Procedures aan begin van het jaar
Mindset, targets en doelen
Wat leer je allemaal op school?
Fit voor de zorg Als organisatie toekomstbestendig zijn door (nog) slimmer en efficiënter te werken. Precies daarover gaat het programma Fit voor de zorg.
Transcript van de presentatie:

Loopbaan oriëntatie en begeleiding LOB Loopbaan oriëntatie en begeleiding 1

Algemeen: Drie periodes LOB. Iedere periode is er een ‘thema’ waar- aan wordt gewerkt. Deze eerste periode zullen we het voor het grootste deel over studievaardigheden hebben. Daaraan gekoppeld zit een project… (Daarover later meer!)

Les 1: wie ben je, wat kan je, wat wil je? Doelen: leer elkaar(s mogelijkheden) kennen, weet waarom het belangrijk is om te weten waar je (niet) goed in bent. Ken de 7 stappen van het samenwerken.

Testje: beoordeel zelf of je er goed of minder goed in bent! Goed Matig Niet zo goed Ambitie (je wilt je best doen om nieuwe dingen te leren en vooruit te komen in je leven) Je weet wat je wel of niet kunt Je bent je bewust van je eigen fouten Je doet je best om je fouten te verbeteren Je stelt doelen en doet je best om die te bereiken Je kunt keuzes maken en beslissingen nemen Je bent wereldwijs (je bent op de hoogte van het nieuws, hoe het toegaat in de wereld en hoe je dingen moet aanpakken om iets te bereiken) Je leeft gezond (je zorgt dat je in goede conditie blijft en niet ziek wordt)

Testje: beoordeel zelf of je er goed of minder goed in bent! Goed Matig Niet zo goed Je weet hoe belangrijk het is om diploma’s te halen Je bent bereid nieuwe dingen te leren Je kunt je concentreren (aandacht ergens bij houden) Je hebt doorzettingsvermogen (taken afmaken, stopt niet zomaar als je iets lastig vindt) Je kunt taken voor school plannen. Je kunt je mondeling goed uitdrukken (in NL) Je kunt je schriftelijk goed uitdrukken (in NL) Je kunt lezen wat er staat (niet te snel denken dat je het wel weet en achteraf blijkt dat je het verkeerd begrepen hebt) Je kunt een verslag schrijven Je kunt rekenen

Testje: op papier… Lees de hand-out en vul voor jezelf de test over verschillende intelligenties in. Jij bent misschien heel intelligent op een bepaald vlak terwijl je klasgenoot juist intelligent is op een ander vlak. Als je samenwerkt leer je van elkaar en kan je elkaar fantastisch aanvullen. Hoe kan je goed samenwerken? Daarvoor zijn 7 stappen. Welke stappen zijn dat…?

Samenwerken in 7 stappen Overleg samen (Hoe doen we het, wanneer moet het klaar zijn?) - Geef elkaar de ruimte om eigen ideeën en meningen naar voren te brengen - Luister goed naar elkaar - Stel vragen over ideeen en meningen voordat je kritiek levert - Geef geen afbrekende maar constructieve feedback op elkaars ideeën en voorstellen 2. Verdeel de taken (Wat doe ik? Wat doe jij? Wat doen anderen?) 3. Informeer elkaar over de voortgang van het project (Hoe ver ben ik? Hoe ver ben jij? Of: Hoe ver zijn jullie?) 4. Help elkaar bij het uitvoeren van moeilijke of vervelende taken. 5. Los problemen op en kijk of het daarna beter gaat. Werkt een oplossing niet? Zoek dan nieuwe oplossingen die welk werken. 6. Leer van fouten. Leer van je eigen fouten maar ook van de fouten van collega’s met wie je samenwerkt. 7. Evalueer het project. Zijn we tevreden met het resultaat? Doen we het de volgende keer op dezelfde manier of anders?

Hoe ben jij intelligent? Hoe werk je goed samen?