Antwoorden bij Verantwoorden 23 september 2015 Need to know - nice to know Robert Vos Secretaris Overlegplatform Publieke Verantwoording (OPV) Ministerie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
[Titel bijeenkomst] [Datum] Presentatie door: [naam]
Advertisements

Agenda Voorstellen Aanleiding Vraagstelling Aanpak
Een Virtueel Clearinghouse van en voor het Hoger Onderwijs DAIR-Seminar 7 november 2003.
Samen kunnen we meer … Partindag 2013 Workshop beleidsplan schrijven Lucy Engelen, Partin.
Ledenbijeenkomst Prestatie-Indicatoren Opvang Stichting Federatie Opvang Amersfoort, 8 februari 2012.
Deelnemers werkgroep Gemeenten die de “of” vraag zijn gepasseerd
Extern bouwtoezicht Middachtenweg Den Haag
SBR: een toekomstvaste aanpak De kern van SBR  SBR vermindert rapportage- en administratiewerk  SBR biedt efficiencyvoordelen: eenmalig inrichten,
COMPLIANCE THE CORPORATE MELTDOWN?
Epidemiologische functie GGD Ton Houben Voorzitter vakgroep Epidemiologie GGD’en Nederland.
Een blik op de toekomst Niels van Buren Hogeschool Rotterdam 4 februari 2011.
Inkomensverzorger voor de sector zorg en welzijn
De informatie gestuurde haven
Van tweeluik naar driehoeken
Thema-bijeenkomst 6 september 2012
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
Personeel & Organisatie
Grip op de Omgevingsdienst Midden-Holland
“Van data naar didactiek”
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Regionale samenwerking rondom jongeren Ton EimersMichiel van der Grinten.
Agenda Ontvangst Welkom Veldonderzoek, SPV - toelichting op de thema’s/vragen - individuele beoordeling - groepsgewijze bespreking - Plenaire bespreking.
SBR: een toekomstvaste aanpak
Steeds krachtiger bestuur in:
1 Klanttevredenheidsonderzoek Vergunningverlening Presentatie LOVH Sjoerd Zegers – 18 november 2010.
De schoolmanager als maatschappelijk ondernemer Inleider: Leo Lenssen 31 oktober 2007 Vos/ABB.
Het vertrouwen van de overheidsaccountant
Huishoudelijk reglement  Doelstellingen  Bestuur  Werkgroepen  Projectverantwoording.
Branche in Zicht Kantoorpresentatie Juli september Inhoud  Wat is Branche in Zicht (BiZ)?  Wat levert BiZ ons kantoor op?  Wat levert.
Informatiebijeenkomst informatiemodel AMW oktober 2007.
(social) media monitoring bij De Nederlandsche Bank
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Welkom Bij de onafhankelijke partij voor elke Bestenaar.
Informatiemanagement
Het LWOO op de HJZ De kinderen Doelstelling Inrichting onderwijs
Risicomanagement binnen de decentralisaties
Optimaliseren BPV keten
Van tweeluik naar driehoeken
In het publiek belang Hoe verder met de toekomst van accountants?
Boekhouding en administratie
Administratieve lasten (AL) 19 mei Opzet 1. Introductie 2. AL en kwaliteit 3. VWS Actieplan AL 4. Programma Verspilling 5. AL en de Uitwisseling.
Transparantie en prestatieverbetering in de corporatiesector
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
Insights & Essentials Willem van Putten
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s
De Bouwplaats-ID, een goed idee?
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Introductieavond voor bestuursleden Beleidsvorming binnen een Scoutinggroep.
Arbeids-voorwaarden watersector Bijeenkomst platform OR’en Waterbedrijven Arbeidsvoorwaarden watersector Kansen en bedreigingen Epe, 21 november 2008 Danielle.
Europese aanbesteding Last voor het bedrijfsleven Lust voor de publieke sector…… Of andersom ??? Ad van Amerongen.
Voor welke uitdagingen staan uw gemeenten volgens de informatie op Aisia Okma ( VNG/KING) Wat is.
Het Virtueel Kantoor Een eerste toelichting op het Virtueel Kantoor voor pgo-organisaties.
Eenduidige werkgeversbenadering Marcel Tijdhof en Han Holtkamp (POWI) Hengelo, 26 mei 2011.
Doorontwikkelen BRON in vogelvlucht Wiebe Buising, ministerie van OCW Tonny Plas, saMBO-ICT.
Vormgeven aan Publiek Private Samenwerking in Amsterdam: een grote uitdaging PPS als aanjager van structurele samenwerking tussen gemeente, onderwijs.
BOOM Beheer en Onderhoud Op Maat Efficiënt, maatwerk, kwaliteit, uitwisselen BOOM Beheer en Onderhoud Op Maat
Samenspel RvB en RvT moet professioneler: belang van diversiteit Rienk Goodijk Hoogleraar Governance in het semipublieke domein GITP/TiasNimbas Business.
PH Forum debat, Utrecht 28 september 2009 Toekomst voor GGD Epidemiologie Betere cijfers, minder geld! Lejo van der Heiden Afdelingshoofd OGZ/ Directie.
De corporatiesector, onderwijs en zorg vergeleken Naar Maatschappelijk ondernemen 2.0 in de corporatiesector Gebaseerd op: Omgevingsanalyse t.b.v. de parlementaire.
Convenant ‘Extra investeringen Langdurige Zorg ’ Peter Kruithof directie Langdurige Zorg.
Toekomst gegevensuitwisseling in de Sector Werk & Inkomen Bijeenkomst Manifestgroep 4 februari 2015.
Kernbevindingen Evaluatie GR GGD Haaglanden Presentatie aan AB Maandag 4 juli 2016 Marcel Benard Heleen Stigter.
2 Keurmerk ZZP-ers in zorg en welzijn 5 oktober 2016.
KNVI Congres Introductie BI.
Manifest van Salentein Projectvoorstel Coaches en erfbetreders
Project Kwaliteit brandweerpersoneel
Verrichtingenthesaurus
Minimaal Sturingsmodel, digitalisering en informatievoorziening
Seminar Luchtruim & Regelgeving
Toezicht op Goed Bestuur bij IGJ Toezichtfestival maart 2019
Transcript van de presentatie:

Antwoorden bij Verantwoorden 23 september 2015 Need to know - nice to know Robert Vos Secretaris Overlegplatform Publieke Verantwoording (OPV) Ministerie van Financien

2 Overlegplatform Publieke Verantwoording Doelstelling: a)verhoging kwaliteit verantwoording (dus: beter), b)vermindering administratieve lasten (dus: efficiënter), c)vergroting onderlinge vergelijkbaarheid (dus: transparanter). Onafhankelijke voorzitter (Johan de Leeuw/voormalig SG/SZW). Ingesteld voor twee jaar. Deelnemers: vertegenwoordigers uit de sectoren in de semi-publieke sector (wooncorporaties, zorg, decentrale overheden, onderwijs, overige ZBO’s). Financiën is opdrachtgever en faciliteert (secretariaat).

Overlegplatform uitvloeisel van Adviesrapport Platform Publieke Jaarverslaggeving (dec. 2013): Constatering: Veel informatie wordt opgevraagd bij instellingen door veel partijen soms ad hoc en vaak ongecoördineerd soms schriftelijk, soms digitaal, soms allebei Kortom: in het bos de bomen niet meer zien 3

Werkgroep 1 van het overlegplatform: Need to Know/digitalisering 1. Wat is volgens u als ‘need to know’ informatie? 2. Hoe kan je ‘need to know’ informatie meer structureren? 4

5 Rapport Platform Publieke Jaarverslaggeving (dec. 2013) Negen (hoofd)categorieen ‘need to know’: Strategische doelstellingen Besturingsmodel (governance) Risicoprofiel Financiële cijfers Prestaties/niet-financiële kengetallen Inrichting en kwaliteit bedrijfsvoering Naleving van de regelgeving Omgang met de omgeving Duurzaamheid/maatschappelijk verantwoord ondernemen Uitdaging: wat kan je waar vinden (‘op twee A4tjes)?

6 Aanpak in werkgroep need to know Negen hoofdcategorieën verder invullen voor de vier grote sectoren: inventariseren welke informatie is er/wordt al ergens opgevraagd vergelijken (overeenkomsten/verschillen) en van elkaar leren analyseren/onderzoeken mogelijkheden tot: - informatie uit zelfde bron/op zelfde basis: eenmaal ‘verzamelen’ - mogelijkheden tot standaardiseren: eenduidigheid (belangrijke) definities - koppelingen/koppelvlakken tussen systemen (system to system) - uitwisselen informatie (SBR/XBRL) aan alle partijen (relatie open data) verkrijgen draagvlak voor verbetermogelijkheden

Tijdpad werkgroep Nu inventarisatie/vergelijkingsfase (tot eind 2015) Daarna analysefase: onderzoeken verbetermogelijkheden (tot half 2016) Tenslotte verkrijgen draagvlak (tot eind 2016) Graag uw reactie/input! 7