DE MENING VAN OUDERS OVER DE SCHOOLAANPAK VAN PESTEN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
Advertisements

Informatieavond 22 april 2013
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Ouders en Kinderen Centraal
Datum Naam school Naam presentator Organisatie presentator.
Kinderen online.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Enquete BS Noorderbreedte
Les 7 Deze les duurt 90 minuten
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Ontwikkelingstraject kinderen
Ouder-enquête 2011 Oostvaarderscollege thema-avond 18 april 2012.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Scolaris... School Met Een Visie. Wij bieden: Verschillende richtingen In een aangenaam klimaat Met aandacht voor de noden van uw kind Individuele begeleiding.
De eerste bevindingen in de Regio’s Raak Jo Hermanns.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Speerpunten uitkomst leerlingen- en oudertevredenheidsonderzoeken.
TRANSVISIE ZORG Gert Bekendam
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Een online dagboek van en door de groep.
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Verantwoorden over passend onderwijs Congres Antwoorden bij Verantwoorden 23 september 2015.
Pesten Nee, dat doen wij niet..
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Ouderavond pesten Welkom
MakeTech Platform-Allianties Basisscholen. MTP-Allianties BSO  Idee geboren tijdens in regio Hoge Dunk, tijdens een seminar in 2009 (naast vele andere.
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Ouderbetrokkenheid 3.0© E-book Van informeren naar samenwerken
Ouderavond 11 januari 2016.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Kindcentrum [naam] Voor ieder kind van 0 tot 13 jaar!
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Uitkomsten van de enquête van ouders Februari 2016.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
Welkom Goed dat u er bent! We starten met 5 stellingen over pesten. Doet u mee? Log in op 
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Mediawijsheid competentie:
Oudertevredenheidsonderzoek:
Vragenlijst sociale media en beeldscherm gebruik
Informatieavond september 2016
Gezondheid en leefstijl
Het zorgcontinuüm.
Leerlingen en ouders aan het woord
Zorglokaal DE EVALUATIE.
Mediawijsheid competentie:
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Betrokken ouder, tevreden ouder
Onze school is een KiVa-school!.
Kwaliteits- onderzoek
Arline Spierenburg november 2018
Voor iedereen! Zonder oordeel, open, betrokken en actief!
PESTEN Politie Charlois Reinier de Groen.
Transcript van de presentatie:

DE MENING VAN OUDERS OVER DE SCHOOLAANPAK VAN PESTEN Ouders aan het woord DE MENING VAN OUDERS OVER DE SCHOOLAANPAK VAN PESTEN Ashley Jongmans IN OPDRACHT VAN: BASISSCHOOL DE BUKEHOF 2 juli 2015

2 juli 2015 Het onderzoek in het kort De adviezen Aanleiding Adviesvraag Onderzoeksvragen Conclusie De adviezen Doelen Uitwerking Mogelijke obstakels

225.000

Aanleiding Oudertevredenheidsonderzoek 2014 ‘Ik ben tevreden over de manier waarop de school het pesten tussen kinderen aanpakt.’ Bron: De Bukehof, 2014

Adviesvraag Hoe kan de oudertevredenheid t.o.v. de aanpak tegen pesten op de Bukehof worden verhoogd? Bron: De Bukehof, 2014

Onderzoeksvragen HOOFDVRAAG: Welke belevingen hebben de ouders van basisschool de Bukehof over de manier waarop de school het pesten tussen kinderen aanpakt? LITERATUURONDERZOEK Wat is de mening van ouders over bestaande methoden in het basisonderwijs om pestgedrag te voorkomen en/of verminderen? De betekenis van ‘pesten’ in dit onderzoek Ouderbehoeften t.o.v. anti-pestmethoden De onderlinge relatie tussen kind, ouders en de school m.b.t. de aanpak van pesten Bestaande anti-pestmethoden VELDONDERZOEK Wat is de drijfveer van de ouders achter de ontevredenheid over de aanpak van pesten op de Bukehof? Beeld van algemene anti-pestmethoden Beeld van de anti-pestaanpak van de Bukehof Mening over anti-pestaanpak van de Bukehof Reden achter (on)tevredenheid Andere en/of aanvullende verbeterpunten

De conclusies LITERATUURONDERZOEK VELDONDERZOEK Schoolbrede aanpak van pesten Stimulatie van kinderen om over pesten te praten Bereikbaarheid vertrouwenspersoon Voldoende ontwikkelingsvrijheid Goed pauzetoezicht Duidelijke regels tegen pesten Lesprogramma pesten Ouder als eindverantwoordelijke Houding/steun van de leerkracht Communicatie kind-ouder-school VELDONDERZOEK Alertheid van ouders en leerkrachten op signalen van pesten Verantwoordelijkheidsgevoel van ouders om pestgevallen te melden aan de school Leerkrachtafhankelijkheid Controle tijdens de pauze Iemand bereikbaar waarbij leerlingen in vertrouwen kunnen praten Onwetendheid schoolaanpak pesten Topiclijst

De conclusies (toevoeging) Onwetendheid schoolaanpak pesten Na uitleg over het algemeen tevreden PBS Leefregels Pestprotocol Onbekend Positief Mits grenzen/consequenties Bekend Maar wat gebeurt ermee in de klas (buiten incidenten)? Bekend, inhoud onbekend Eerst met kinderen apart spreken Redenen + onderliggende problemen van pester achterhalen Metingen per klas bijhouden en op inspelen bij stijgende lijn

De adviezen Studiedag werknemers gericht op pesten Schoolbrede anti-pestdag Online pestsignalen delen

1) Studiedag gericht op pesten DOELEN Werknemers stimuleren meer alert te zijn op (signalen van) pesten De leerkrachtafhankelijkheid m.b.t. de aanpak van pesten verminderen  De oudertevredenheid over de schoolaanpak van pesten verhogen

1) Studiedag gericht op pesten UITVOERING Toepassing pestprotocol op een casus Kennisdeling: ervaringen delen Controle tijdens pauzemomenten: brainstormen over verbeteringen

1) Studiedag gericht op pesten MOGELIJKE OBSTAKELS Samenwerking met verschillende scholen  Intervisiemiddagen/-avonden binnen de school

2) Schoolbrede anti-pestdag DOELEN Ouders stimuleren alert te zijn op signalen van pesten Ouders stimuleren verantwoordelijkheid te nemen om deze bevindingen met de school te delen Ouders op de hoogte stellen van de schoolaanpak van pesten op de Bukehof  De oudertevredenheid over de schoolaanpak van pesten verhogen

2) Schoolbrede anti-pestdag UITVOERING 19 april: nationale anti-pestdag Leerlingen, ouders en werknemers betrekken bij de organisatie en uitvoering Levend familiespel Pesten = strafpunten; pro-sociaal gedrag = overwinning Informatie over huidige pestaanpak van de Bukehof Informatie over signalen van pesten/pestslachtoffers

2) Schoolbrede anti-pestdag MOGELIJKE OBSTAKELS Het neemt veel tijd in beslag Hoge ouderbetrokkenheid Enthousiaste werknemers Leerlingen leren samen en door het te doen Niet alle ouders kunnen aanwezig zijn Ouders bereiken via het kind Middels foto’s en video’s van de anti-pestdag Link via nieuwsbrief & ‘nieuws’ op de website

3) Online pestsignalen delen DOELEN Ouders stimuleren om signalen van pesten met de school te delen, ook wanneer het signalen betreft die niet over hun eigen kind gaan of die nog in een voorgaand stadium van pesten zijn Mogelijk indirecte doelen: Werknemers stimuleren meer alert te zijn op (signalen van) pesten De leerkrachtafhankelijkheid m.b.t. de aanpak van pesten verminderen  De oudertevredenheid over de schoolaanpak van pesten verhogen

3) Online pestsignalen delen UITVOERING Voor ouders en (oudere) leerlingen Komt terecht bij vertrouwenspersoon Melden (onvoldoende) pestaanpak van leerkracht Bekendmaking optie van belang: via nieuwsbrief, ‘nieuws’ op website, mededeling schoolplein Structuur invulformulier: naam/anoniem betrokkenen/klas behoefte aan persoonlijk contact behoefte aan contact over vervolgstappen

3) Online pestsignalen delen MOGELIJKE OBSTAKELS (Jongere) leerlingen kunnen dit niet zelfstandig Blackbox binnen de school De uitvoering brengt kosten met zich mee Kosten zijn op aanvraag Gevaar: ‘klaagmuur’ Duidelijkheid waar de optie voor bedoeld is Duidelijkheid over stappen en verantwoordelijken

CONCLUSIES Alertheid van ouders en leerkrachten op signalen van pesten Verantwoordelijkheidsgevoel van ouders om pestgevallen te melden aan de school Leerkrachtafhankelijkheid Controle tijdens de pauze Iemand bereikbaar waarbij leerlingen in vertrouwen kunnen praten Onwetendheid schoolaanpak pesten ADVIEZEN 1) Studiedag gericht op pesten 2) Schoolbrede anti-pestdag 3) Online ervaringen delen

CONCLUSIES Alertheid van ouders en leerkrachten op signalen van pesten Verantwoordelijkheidsgevoel van ouders om pestgevallen te melden aan de school Leerkrachtafhankelijkheid Controle tijdens de pauze Iemand bereikbaar waarbij leerlingen in vertrouwen kunnen praten Onwetendheid schoolaanpak pesten ADVIEZEN 1) Studiedag gericht op pesten 2) Schoolbrede anti-pestdag 3) Online ervaringen delen

Verhoging van de oudertevredenheid over de schoolaanpak van pesten CONCLUSIES Alertheid van ouders en leerkrachten op signalen van pesten Verantwoordelijkheidsgevoel van ouders om pestgevallen te melden aan de school Leerkrachtafhankelijkheid Controle tijdens de pauze Iemand bereikbaar waarbij leerlingen in vertrouwen kunnen praten Onwetendheid schoolaanpak pesten ADVIEZEN 1) Studiedag gericht op pesten 2) Schoolbrede anti-pestdag 3) Online ervaringen delen Verhoging van de oudertevredenheid over de schoolaanpak van pesten

Conclusie Hoe kan de oudertevredenheid t.o.v. de aanpak tegen pesten op de Bukehof worden verhoogd? Studiedag gericht op pesten Schoolbrede anti-pestdag Online pestsignalen delen