LEREN ONDERZOEKEN Inleiding: Wat heb je nodig? - Handleiding “leren onderzoeken”, dit is ook je werkboek. Wat gaan we doen? Theorie. Hoe zet je een onderzoek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het schrijven van een practicum verslag
Advertisements

Het doen van eigen onderzoek
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels
Naam: Mijn info : Klik op “Naam”. Vul je naam in. Doe hetzelfde met “sport” Hier kun je een foto / tekening Invoegen.
Ecologie Inleiding. Onderzoekstijd 1E, Ecologie bestaat uit 16 lessen van 2 uur. - Je werkt in groepjes van 2. - Iedereen krijgt zijn eigen werkboek. Wat.
Kan je de onderdelen van een verslag uitleggen
Verslag TL3.
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Een biologisch onderzoek
Voorzetsels.
Verslaglegging Wat hebben we geleerd.
CSE Vaardigheden.
Experimenteel onderzoek
Ruimte voor partnerlogo’s (plaats een wit vlak achter de logo’s om deze tekst en het kader te verbergen) Leerlijn onderzoekend leren Dick Kraaij,
T2. Planten.
Het gedrag van pissebedden.
Klik ergens op het witte deel van deze pagina om verder te gaan
Wat willen we onderzoeken?
A Datum: Namen Titel: (kort en bondig) Onderzoeksvraag: Hypothese:
Natuurwetenschappelijk verslag
Kan je de onderdelen van een verslag uitleggen
CanDo Coaching.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
Return to Sender.
Thema 1. Inleiding in de biologie.
Thema 1. Inleiding in de biologie.
NLT Aardrijkskunde/biologie
Kenmerken van organismen BIODOEN
Portfolio Presentatie
TECHNISCH ONTWERPEN TECHNISCH ONTWERPEN.
PSO. Praktisch school onderzoek.
Thema 1. Inleiding in de biologie.
Thema 1. Inleiding in de biologie.
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Experiment.
Verbranding en Ademhaling
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Lezen: doe het goed voor
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Thema 2 PLANTEN Basisstof 1 -De levenscyclus van een plant
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Wat is een goede onderzoeksvraag?
Geneeskunde. Wat is een wetenschapper? ? Kwalitatief onderzoek Vragen die beginnen met Waarom, Welke, … Oriënteren kennis Kwantitatief onderzoek Vragen.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Grammatica zinsdelen H1 t/m H6
Introductie Taak Werkwijze Bronnen Beoordeling Introductie Bloemen kan je bijna overal om je heen zien. Van bloemen kun je heerlijk genieten. Je kunt.
Een onderzoek naar het kiemen en groeien van een bruine boon
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
Ontdekkingen in de zomer
De vraag is je beste vriend
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
Natuurkunde-project Typ hier de titel van je project Jouw naam
B. Stof 5 Natuurwetenschappelijk onderzoek
Digi(bord)boek project <titel project>
Welkom instructeurs!.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Titel wetenschapsproject
Onderzoeken 1HV.
Onderzoek Basisstof 6.
Titel van wetenschappelijk project
Wetenschapsbeursproject
ONTWERPEN LES: HELP! TEVEEL WATER!.
Voorkennis Wiskunde Les 7 Hoofdstuk 2/3: §2.5, 3.1 en 3.2.
Onderzoek doen met de Grow –app NIBI
Transcript van de presentatie:

LEREN ONDERZOEKEN Inleiding: Wat heb je nodig? - Handleiding “leren onderzoeken”, dit is ook je werkboek. Wat gaan we doen? Theorie. Hoe zet je een onderzoek op (uitleg natuurwetenschappelijke methode). Start met twee kleine onderzoeken (met een voorschrift). Eén uitgebreidere onderzoeken (zonder voorschrift). Het bepalen van de waterkwaliteit van het overloop gebied naast de rondweg en een sloot verderop. Zelfstandig een klein onderzoek bedenken en uitvoeren. Mits er tijd voor is. 6. Voor elk verslag krijg je een beoordeling. 7. Weging: 1ste en 2de 1x, 3de en 4de 2x.

LEREN ONDERZOEKEN Hoe begin je aan een onderzoek? Zoek een onderwerp. Het moet wel een onderzoek zijn wat ergens op slaat. Fout is. Hoeveel gloeilampen passen er in een slaapzak? Is niet relevant. Goed is. Hoeveel warmte houd een slaapzak vast? Goed is. Met hoeveel gloeilampen kun je een ruimte tot bijv. 20°C verwarmen?

LEREN ONDERZOEKEN 2. Theoretische verkenning. Je zoekt achtergrondinformatie op wat je nodig hebt voor je onderzoek. Let op! Noteer direct die bronvermelding voor je verslag.

LEREN ONDERZOEKEN 3. Opstellen onderzoeksvraag (Wat wil ik weten). Fout is. Welke kleur vind je het leukst? Goed is. Welke kleur is het felst? Hier enkele voorbeelden zie blz. 8: Ik wil wat weten over de reactiesnelheid en gebruik alcohol? - Ik wil weten bij welke potgrond tuinkers planten het beste groeien? - Ik wil wat weten wanneer je natter wordt in de regen, als ik ren of loop? Veranderd de reactiesnelheid bij mannen en vrouwen door gebruik van alcohol? Bij welke potgrondsoort groeien tuinkers planten het best? Met welke snelheid wordt je het meest vochtig als je door de regen loopt?

LEREN ONDERZOEKEN Variabelen Je hebt bij een onderzoek te maken met drie soort variabelen: Onafhankelijke variabele  deze bepaal jij of stel jij in. Afhankelijke variabele  deze is afhankelijk van wat jij instelt, dus ga je meten. Controle variabelen  deze variabelen hou je constant/verander je niet.

Voorbeelden verschillende variabelen LEREN ONDERZOEKEN Voorbeelden verschillende variabelen PROEF: Groei tuinkersplanten bij verschillende potgronden. Wat voor variabelen kun je hierbij bedenken? Invullen op blz. 10. Onafhankelijk variabelen: Afhankelijk variabelen: Controle variabelen: Deze moeten gelijk blijven voor een goed onderzoek. Soort potgrond Groei van de plant (kun je meten) Hoeveelheid water, temperatuur, licht.

LEREN ONDERZOEKEN Wat is een goede hypothese? Antwoord op de onderzoeksvraag. Moet experimenteel getoetst kunnen worden. Waarnemingen en resultaten bevestigen/verwerpen hypothese. Voorbeeld: Waarom stinken Denekampers? Omdat ze dat altijd doen. Zit in de genen.

LEREN ONDERZOEKEN - Plan van aanpak (werkplan). Stapsgewijs aangeven wat je gaat doen. - Benodigdheden: Lijst van materialen wat je nodig hebt. Voorbeeld: Wat heb je denk je nodig bij de proef: Groei tuinkersplanten bij verschillende potgronden. Opdracht: Schrijf een werkplan en maak een lijst van benodigdheden voor de proef. Blz. 12.

Zorg voor …. aantal potgronden van diverse merken. LEREN ONDERZOEKEN Werkplan Zorg voor …. aantal potgronden van diverse merken. Vul een bloempot voor ¾ met de potgrond. Plant 25 zaadjes in elke pot. Geef voldoende water aan elke pot. Meet naar een week de lengte van de stengels en neem het gemiddelde. Laat de langste en de kortste weg. 6. Controle van het gemiddelde. Dit gebeurt via STD (standaard afwijking van het gemiddelde). Gaat het beste via Excel: STD berekenen

LEREN ONDERZOEKEN Benodigdheden: - Diversen potgronden - Tuinkerszaden (25 per bakje) - Bakjes - Water - Stikker of stift - Meetlat

LEREN ONDERZOEKEN Resultaten: Conclusie: Discussie: Presenteer dit in een waarnemingstabel of diagram. Zo kun je in één opslag zien wat je resultaten zijn. Korte omschrijving van je resultaten in de vorm van een verhaal. Conclusie: Kort en bondig antwoord op de onderzoeksvraag. Dus geen extra informatie. Verder koppel je het terug naar je hypothese. Discussie: Commentaar op je onderzoek. Foutenanalyse.

Hoe maak je een grafiek of diagram in Excel? LEREN ONDERZOEKEN Hoe maak je een grafiek of diagram in Excel? Grafiek maken

Samenvattend. De natuurwetenschappelijke methode LEREN ONDERZOEKEN Samenvattend. De natuurwetenschappelijke methode 1. Vraagstelling. Wat willen we onderzoeken? 2. Hypothese. Wat veronderstellen we? Je bedenkt een antwoord op de vraag. 3. Werkplan. Wat gaan we doen? Nauwkeurige beschrijving van de proef. 4. Benodigdheden. Wat hebben we nodig? 5. Resultaat. Wat nemen we waar? 6. Welke conclusie(s) kunnen we trekken? 7. Discussie. Commentaar op de proef, fouten analyse.

LEREN ONDERZOEKEN 1ste onderzoek. We doen een experiment met tuinkers. We willen onderzoeken of een zaadje van tuinkers het beste ontwikkelt in het licht of in het donker. Bedenk bij deze korte omschrijving van de proef mogelijke onderzoeksvraag. Bedenk bij je onderzoeksvraag bijbehorende hypothese. Bedenk de drie variabelen? onafhankelijke afhankelijke controle Bedenk een werkplan met de tip die hieronder staat. Tip. We gebruiken watten i.p.v. potgrond en plastic bekers als i.p.v. bloempotten Bedenk je lijst van benodigdheden die jij nodig hebt. Invullen op blz. 23.

LEREN ONDERZOEKEN 2de onderzoek. Je kiest per groep twee experimenten Groei tuinkers in verschillende mestconcentraties Groei tuinkers in verschillende zoutconcentraties Groei tuinkers met diversen gekleurd licht Voorkeur regenwormen Gedrag pissebedden Schoolgedrag van vissen Wandgedrag Gerbil (Naaktzoolrenmuis) Maak hiervan een verslag volgens de natuurwetenschappelijke methode zoals je die geleerd hebt. Blz. 27.

LEREN ONDERZOEKEN 3de onderzoek. Het bepalen van de waterkwaliteit van het overloop gebied naast de rondweg en een sloot verderop. Voorbereiding: invullen op blz. 30. Verzamel info over de waterkwaliteitsbepaling m.b.v. macrofauna (K-waarde). Hoe je de waterkwaliteit kunt berekenen en wat je moet doen. Maken van plattegrond van het te onderzoeken gebied. Punt 1 t/m/ 4 van de natuurwetenschappelijke methode voorbereiden. We gaan het veld in voor verzamelen en analyseren. Resultaat is: tekeningen van de dieren die je vind en de berekening van de K-waarde.

LEREN ONDERZOEKEN 4de onderzoek. Zelfstandig experiment. Eigen idee van een onderzoek, mits er tijd voor is.