GBWeek groepsvorming “Niet voor niets koppen krantenberichten dat de zomervakantie de taalontwikkeling van kinderen remt. Zo heeft ook een groep kinderen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Advertisements

sociale media: de nieuwe realiteit
Wie heeft de stickers van de juf gepakt?
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Presentatie over Cyberpesten
Verborgen vormen van pesten
Autonomie in de derde graad
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Realisatie kindcentrum
H1 wikken en wegen Paragraaf 1+2.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Welkom bij Leefstijl.
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
Een veilige school Niet voor 8.30 uur en uur op school. Dan is er geen toezicht.
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Duo Die Twee een interactieve kwis.
Autonomie in de derde graad
Pass’t Montessorionderwijs ?
Verhaal 1“Hallo ik ben nieuwe juf”
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Welkom bij onze PBS reis
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’.
Regels en afspraken.
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Aanpak problematisch gedrag
Workshop klassenmanagement
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
BenFit; waarom? we geloven dat voor iedereen een gezond en gebalanceerd leven bereikbaar is de regie weer terug krijgen over je leven, lichaam en gewicht.
Business Model You Wie jou helpt (Key partners) Wat je doet
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Welkom. Muziek en zangtalenten Meer dan 300 vrienden op facebook, maar hoe goed kennen die jou eigenlijk als je alleen maar de leuke dingen op facebook.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Groepsdynamiek 1.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
Het BELANG van BEWUST BEWEGEN
Methodiek: Plancyclus
Opdrachten en eindopdracht
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
De grote verkeersquiz Hoeveel ken jij over de verkeersborden?
Dingen in de kring van nonverbaal naar verbaal en weer terug Suzanne van Norden en Lucie Visch Workshop Een vluchteling / asielzoekerskind in de groep.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
MasterPeace Creating peace. Together.. SKILLZZ Les 1.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Een goede start, daar kun je maar beter gelijk mee beginnen!
Oudertevredenheidsonderzoek:
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Ouderen en activiteiten
Verschillen in de klas en een veilige (leer)omgeving
Studiemoment: ‘Samen positief op reis’
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
SEL Les 2: normen en waarden.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Goed gedrag kun je leren! SW PBS: Positive Behavior Support
Transcript van de presentatie:

GBWeek groepsvorming “Niet voor niets koppen krantenberichten dat de zomervakantie de taalontwikkeling van kinderen remt. Zo heeft ook een groep kinderen na de zomervakantie weer tijd nodig om zich sociaal te vormen”

GBWeek groepsvorming Wat we nodig hebben: Goede relatie ouders-kind-school De basisbehoefte volgens Maslow Kennis van groepsprocessen, sociale waardering en acceptatie Doelgerichte groepsbevorderende activiteiten Reflectie en evaluatie

GBWeek groepsvorming Als ouders en leraar op een lijn zitten wat betreft de aanpak richting het kind, verdubbelt het effect Ouders Leraar Kind De startgesprekken helpen ons hierbij

GBWeek groepsvorming Maximale ontplooïng talent Kennis Waarderen en respect Sociale waardering; acceptatie Veiligheid en orde Basis behoeften, eten, drinken, slapen Plaatsen zonder toezicht creëren onveiligheid. Kinderen die gepest worden geven bijna altijd aan dat dit in een kleedkamer bij gym gebeurt of in de hal of bij de toiletten. Verder houdt veiligheid in dat je niet bang hoeft te zijn uitgelachen te worden en je trouw mag zijn aan je persoonlijke voorkeuren. Je bent gezond, voelt je veilig en hebt een sociale functie in de groep. Dan is het, in de vierde laag tijd om respect te geven en te ontvangen.

GBWeek groepsvorming https://www.leraar24.nl/video/5846#tab=0 Forming Storming Norming Performing Reforming

GBWeek groepsvorming De forming/norming bij een geleide groep: I Op een vriendelijke en stevige manier laten zien dat jij de leerkracht bent; Maak oogcontact, wie kijkt je aan en wie kijkt weg; Biedt gelegenheid tot vragen stellen en stel je open; scan de groep II Samen aandacht besteden aan positieve groepsregels, maak ze zichtbaar en spreek elkaar erop aan; jij vertoont het voorbeeldgedrag; elke dag voor iedereen aandacht, niemand is hier anoniem

GBWeek groepsvorming III Sommige kinderen voeren de boventoon, mits er overeenstemming is over de groepsnormen is dit geen probleem; helderheid binnen de kaders; individuele verschillen en groepsbelang worden besproken; stel open vragen; ben nieuwsgierig IV Gebruik energizers en benoem het doel voor de kinderen, wil een energizer zinvol zijn dan moet dit leerdoel expliciet worden benoemd en met de groep besproken

GBWeek groepsvorming Acties: Stel met je groep positief gestelde groepsregels op Straal vertrouwen uit, je gaat ervan uit dat het goed gaat. Belonen i.p.v. straffen Energizers (ook voor plezier) Coöperatieve leervormen Ben eerlijk, praat m.b.v. de ik-boodschap

GBWeek groepsvorming Wat we al hebben en gaan gebruiken: Taakspel; positieve regels voor in de klas, op de speelplaats en in de gang KIJK volgsysteem; acties opnemen in pedagogisch groepsplan Leefstijl en Journaalactiviteiten; op rooster totaal 1,5 uur per week (kalender) Veiligheidsprofiel en anti-pestprotocol Kinderpanel sociale veiligheid

GBWeek groepsvorming We verzamelen inspirerende materialen in witte boekenkastje in teamkamer Raakvlak met HD is mogelijk Je noteert inspirerende artikelen of websites op muurkrant of stuurt ze door via teamapp We gaan aan de slag in 4 groepjes (individuele activiteiten, groepsactiviteiten, groepsoverstijgende activiteiten, schoolactiviteiten) Met een coöperatieve werkvorm aan de slag