Juf Miranda Molengraaf Informatie avond 2015-2016 Groep 1-2a Juf Linda van Kuijk Groep 1-2a Juf Miranda Molengraaf Groep 1-2b Juf Linda Kerstens
Programma Dagindeling Methodes Observatie en registratie Groep 2 op woensdag Afsluiting
Dagindeling Inloop
kring
Werken met het planbord
Fruit eten
Boekje lezen na fruit eten
kring
Buiten spelen
Muziek, leefstijl en gym vinden altijd ‘s middags plaats. Kring Werken Buitenspelen Muziek, leefstijl en gym vinden altijd ‘s middags plaats.
Letterkennis Letter van de week
Spelletjes en activiteiten rondom de letter van de week
In totaal omvat Kleuterplein 10 leerlijnen: - taal-lezen - rekenen - sociaal-emotionele ontwikkeling - beeldende vorming - bewegingsonderwijs - muziek - drama - wereldoriëntatie/burgerschap - voorbereidend schrijven - Engels
Ik & Ko Onze oude kleutermethode combineren we geregeld met de thema’s van Kleuterplein. Ko komt nog gezellig logeren!
Leefstijl Lessen en activiteiten om sociaal - emotionele vaardigheden en gezondheidsvaardigheden aan te leren. Dit leren gebeurt hier vooral via spel, beweging en creativiteit. Onderwerpen zijn: Samen in de klas. Praten en luisteren. Dit ben ik. Wat ik voel. Mensen die belangrijk voor me zijn. Samen spelen. Zorgen voor jezelf.
Observeren en registreren DORR (Dagelijks Observeren Rapporteren en Registreren)
Cito toets Rekenen voor kleuters (alleen groep 2) Getallen meten meetkunde
CPS toetsen leesvoorwaarden
Groep 2 op woensdag Op woensdagochtend gaan alleen de kinderen uit groep 2 naar school. Voorbereiding op groep 3 De overgang van groep 2 naar groep 3 is voor de meeste kinderen een grote stap Verplichte opdrachten. We besteden aandacht aan:
CPS Fonemisch bewustzijn: Fonemisch bewustzijn staat voor ‘het bewustzijn van klanken in woorden’ en bestaat onder meer uit analyseren (hakken), synthetiseren (plakken) en vaardigheden rondom letters. Voorbereidingen op het fonemisch bewustzijn: Luisteren Bewustzijn van zinnen en woorden Bewustzijn van lettergrepen Rijmen
Fonemisch bewustzijn Sorteren van woorden op beginklank. Plakken: losse klanken samenvoegen tot een een woord: v/i/s= vis. Hakken: leren een woord klank voor klank uit te spreken: v/i/s/= vis. Isoleren van klanken: wat hoor je in het midden bij mier = /ie/. Een klank in een woord toevoegen /vervangen / weglaten.
CPS rekenen Gecijferd bewustzijn ; oftewel de voorwaarden om later te leren rekenen. De rekenactiviteiten in groep 1/2 zijn opgebouwd rond de drie domeinen: - Getallen - Meten - Meetkunde
Boekjeskring Samen en zelfstandig boekjes ‘lezen’
Voorbereidend schrijven Schrijfhouding pen greep een vloeiende schrijfmotoriek
Circuit leren om zelfstandig aan opdrachten te werken
Afronding Kleutergids Contact met de leerkracht Hulpvraag computer- en techniekouders Vragenronde