IJsbrand Jepma Inspiratiedag

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Advertisements

RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Grote en kleine kwaliteit
Ouders en Kinderen Centraal
Kandinsky College Malderburchtstraat
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Introductie.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Kwaliteitszorg als meerwaarde
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Motivatie van de professional Willy Limpens
Methodiek: ‘leer der te volgen methoden’. (Uit: Van Dale woordenboek)
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
- 1 - maandag 21 juli 2014 OPDIC | | OPDIC het fundament onder uw bedrijfsvoering.
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Hoe onderhoud ik de dialoog met mijn partners?. Samen werken voor meer publiek Tot UitinBrabant.nl, Uitmarketingburo, Brabants Bureau voor Toerisme.
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Betrokkenheid op de werkvloer
Deel anders, mijn organisatie
Motiveren van vrijwilligers
moderniseren van het curriculum.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Marije Boonstra & IJsbrand Jepma BKK Inspiratiedag Lerenderwijs Amersfoort 21 november 2014.
Workshop ‘visieversneller’
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Innoveren. Wat is innovatief organiseren Innovatief organiseren is leren het vertrouwde los te laten.
Loopbaanontwikkeling OOP
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Wat is duurzame inzetbaarheid voor ouderen ?
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Geïntegreerde schoolverbetering
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
Ons leervermogen moet in de 5 de versnelling – maar hoe ? Pim Verheijen NSCU – bestuurslid / oprichter Cap Cloud - online platform voor performance, kennis,
Leren op de werkplek Mári van Beers 14 maart 2013.
"Zorgen dat leren werkt: het E-model“ 19 APRIL 2016 'S-HERTOGENBOSCH.
1 Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing 30 oktober 2010 Wil van der Coelen Regisseur zelfsturing.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Duurzaam HRM methodologische uitgangspunten 8 mei 2014 Dr. Leni Beukema.
Kindcentrum De Troubadour samen aan het roer Mirjam Brussée Afdelingsmanager 0-6.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Centraal inwerkprogramma docenten HAN
Participerend Leiderschap
Anders kijken, anders doen
Hoe leren professionals?
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
Feedbackplatform bijeenkomst 2 Instellingstoets Kwaliteitszorg en Kwaliteitszorg 2020 Maandag 6 februari 2017.
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Verwijzen naar kookboek.
GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK VI
Duurzame inzetbaarheid van de professional
De Wever Zorg Innovatie Centra
Programma Inwoners- en Overheidsparticipatie Maak ‘t Meer
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Toekomst Fysieke Overlegtafel BOV/Kempen Resultaten inventarisatie
Inspiratiedag kinderopvang 2 april 2015
“Ontwikkelingsgericht Leidinggeven, hoe doe je dat?”
In gesprek over werkdruk
Workshop “de coachende praktijkopleider”
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Van Eiland naar wijland
Ontwikkeling, wij als EBS
Een lerende en adaptieve organisatie
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

IJsbrand Jepma Inspiratiedag “Samen innoveren en professionaliseren op de werkvloer” 11 september 2015

Kennen jullie Lerenderwijs? 1. Ik ken het boek niet (‘Doesn’t ring a bell’). 2. Ik heb er wel eens van gehoord (‘De klok en de klepel’). 3. Ik heb het op mijn bureau liggen (‘Ligt onder een andere stapel werk die eerst af moet’). 4. Ik heb er diagonaal doorheen gebladerd (‘Er zit muziek in’). 5. Ik heb het van A tot Z gelezen (‘I’m a believer!’)

Lerenderwijs: de verbinding

Lerenderwijs: hoe te gebruiken Lerende organisatie is de vorm die je kunt gebruiken om de inhoud van het pedagogisch kader te implementeren Kern: werken aan hoogwaardige pedagogische kwaliteit vanuit ‘a whole system approach’

Lerenderwijs: de basis (1) Theoretische basis in vijf disciplines: Persoonlijk meesterschap Mentale modellen Gemeenschappelijke visie Teamleren Systeemdenken

Lerenderwijs: de basis (2) “… organisaties waarin mensen steeds beter in worden om tot stand te brengen wat ze echt willen, die een voedingsbodem zijn voor nieuwe, steeds meeromvattende ideeën, waar een gezamenlijk streven mogelijk gemaakt wordt en waar mensen voortdurend leren hoe ze samen kunnen leren.”

Lerenderwijs: de basis (3) Het competente systeem (CoRe): werken aan competentie op meerdere niveaus Praktijkervaringen van 11 BKK-pilots ‘lerende organisatie’ Gesprekken met toonaangevende experts

Werk jij in een lerende organisatie? %? Intermezzo: buzzing! Werk jij in een lerende organisatie? %?

Lerenderwijs Praktijkboek voor leidinggevende in kinderopvang Leidinggevende is de motor / katalysator! 11 bouwstenen in 3 lagen: Deel I. De pedagogische taak Deel II. Organisatie in ontwikkeling Deel III. Open naar buiten Vertrekpunt: Waar sta ik nu? (nulsituatie) Waar wil ik heen? (standaard / norm) Hoe kom ik daar? (ontwikkelingsproces)

Infoboxen Pedagogisch kader: inhoudelijke verbindingen Kennis: werken aan de kennisbasis, leuke ‘weetjes’ Borging: tips & trucs voor verankering, organisatiebrede inbedding Reflectie: vragenderwijs, introspectie, helikopter blik

Bouwstenen van lerende organisatie (1) 1) Leidinggevende: ondersteunend, begeleidend, vragend en coachend 2) Team: kritisch reflecteren vanuit een stevige kennisbasis 3) Monitoring en evaluatie: volgen en waarderen van ontwikkelingen (meten = weten) 4) Visie, missie en doelen: richtsnoer en inspiratiebron, innovaties toetsen aan fundament 5) Innoveren: gebruik maken van bestaande kennis en inzichten en zelf produceren (actieonderzoek)

Bouwstenen van lerende organisatie (2) 6) Structuur: plat / horizontaal, korte lijnen, inspraak binnen kaders, balans tussen top-down en bottom-up 7) Cultuur: open, gezonde aanspreekcultuur, kritisch, maar opbouwend 8) Professionalisering: training, ervaringsleren, formeel leren doortrekken naar informeel leren en vice versa 9) Omgeving: reageren en anticiperen op wet, regelgeving en beleid, beroepsonderwijs, onderzoek, ouders Facilitering: fragiel, dus tijd, ruimte, capaciteit en budget

H8: Professionaliseren (1) 1. Praktijkvoorbeeld 2. Samenhang met andere bouwstenen professionaliseren is vertakt met alle andere bouwstenen van de lerende organisatie 3. Wat zijn de uitgangspunten? legitimering teamleren professionaliseringsmodel borging

H8: Professionaliseren (2) 4. Waar sta je nu? Hoe is het beleid rondom professionalisering in jouw organisatie? Hoe groot is het professionaliseringsbudget per medewerker? Is professionalisering verplicht / facultatief? Is professionalisering structureel / incidenteel? Heb je inspraak op eigen professionalisering? Wordt er gebruik gemaakt van expertise van jou, andere medewerkers? Doet de leidinggevende mee? Maak je van te voren een borgingsplan?

H8: Professionaliseren (3) 5. Wat kun je doen? Organiseer het leren op de werkplek Doe aan organisatieleren Bevorder een positief professionaliseringsklimaat Schep leerstructuren binnen de organisatie Benut de expertise die er al is Maak van tevoren een borgingsplan Leg het professionaliseringsbeleid vast

H8: Professionaliseren (4) 6. Inspirerende voorbeelden Video-interactiebegeleiding (VIB) inzetten bij verbetering van de zes interactievaardigheden 7. Samengevat

Leren doe je in je dagelijkse werk! 70-20-10-model 70 procent van leren en ontwikkelen komt uit werk 20 procent van leren en ontwikkelen komt uit collegiaal samenwerken 10 procent van leren en ontwikkelen komt uit scholing

Opbrengsten praktijkonderzoek lerende organisatie (1) Werken aan de lerende organisatie is motiverend (energie, dynamiek, nieuw elan, arbeidssatisfactie) Leidinggevende en pedagogisch medewerkers zijn kernpersonen in lerende organisatie en borging daarvan De lerende organisatie is veelomvattend en langer durend: niet toepassen van één dwingende methodiek / kunstje

Opbrengsten praktijkonderzoek lerende organisatie (2) Inzetten van breed palet aan technieken: datagestuurd verbeteren, intervisie, maatjesleren, video-interactie feedback, Wanda, mobiliteit, PTL, heterogene teams, ZevenZien, leren op de werkplek, training, dagboek, actieonderzoek, e.d. Dé lerende organisatie bestaat niet: géén blauwdruk, geen lineair proces van ontwikkeling e.d. Past goed bij ‘een leven lang leren’, ‘éducation permanente’

10 Tips and tricks voor lerende organisatie (1) 1. Bouw aan een open en veilige cultuur (‘elkaar durven aanspreken op verantwoordelijkheid’) 2. Geef ruimte aan initiatief vanaf de werkvloer (‘botom-up’) 3. Weet wie wat kan en hoe je dat kunt inzetten (‘talentmanagement’) 4. Steek in op het niveau de direct leidinggevenden 5. Zoek verbinding met wat er al gebeurt

10 Tips and tricks voor lerende organisatie (2) 6. Doe het rustig aan, stapje voor stapje 7. Investeer in combinatie van (team)training en individuele coaching 8. Zorg voor een praktische insteek 9. Werk systematisch en cyclisch aan verbetering 10. Leer van je fouten en vier je successen!

Twee benaderingen bij de lerende organisatie Reizigersmodel: er is een toekomstvisie en een duidelijke bestemming Trekkersmodel: er is geen vastomlijnde visie en einddoel is niet van tevoren bekend Welke benadering past jullie kinderopvangorganisatie?

IJsbrand Jepma: ij.jepma@sardes.nl Opmerkingen en vragen? IJsbrand Jepma: ij.jepma@sardes.nl