Investeren op lange termijn in een competent systeem Chris De Kimpe Pedagogische Ondersteuning in Kinderopvang Stad Gent.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Prima Pleegzorg Op volle kracht vooruit! 12 juni 2012
Advertisements

‘Samen werken aan een Taalbeleid.’
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
Wie zijn wij? • Stichting Regionale Kinderopvang de Paraplu • Vanaf 1991 professionele kinderopvang in de Kempen • Begonnen met 1 vestiging in Bladel.
Moderne stadsbibliotheek én Communicatiehuis van en voor de (Nederlandstalige) gemeenschapsvoorzieningen in Brussel Gemeenschappelijk initiatief van VGC.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Project Intensieve Praktijkbegeleiding Workshop 8 februari 2007 Cor van Waveren ROC Friese Poort.
Samenwerken in burgerschap
Wat leren we uit de Studio Kinderarmoede en andere inspiratiebronnen?
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Seminar « De lerende gemeente » heet u welkom! Antwerpen, 28 oktober 2010 Een co-productie van Antwerp Management School, het CNO, de VVSG en Politeia.
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
“Let’s talk about you & me”
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Even voorstellen Anja Hol
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Op school en in de scholengemeenschap
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
BMC 4/18/2017 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 4/18/2017.
Administrateur-generaal
Training Capaciteitsgerichte benadering Jasper Kimenai en Hechmi Souguir uur.
Pedagogische ondersteuning binnen een competent systeem
 5 gemeenten  25 schoolbesturen  83 scholen  ca llngen.
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
Programma voorlichting 8 december :15Inloop 19:30Welkom ouders & leerlingen 19:30 – 20:45 Programma leerlingen Twee workshops o.l.v. de heer Giethoorn.
(mee)Bewegen in de jeugdzorg. Kaders 1.Landelijke visies op opvoeding en jeugdzorg 2.Transitie jeugdzorg 3.Gedeelde missie en visie in Overijssel 4.Organisaties.
Sportieve omgeving / onderneming Hulsberg Jack Opgenoord Huis voor de Sport.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
Stichting Veteranen Actief Veteranen met een missie 2.0 augustus 2011 GEWAAGD DOEL Waarheen gaan wij? HOGER DOEL Waarom bestaan wij? KERNKWALITEITEN.
Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! Regio Twente, 10 april
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Een korte versie van de ppt. studiedag januari 2016.
Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent Departementshoofd Luc Heyerick.
Feedback Stakeholders Jong & Overal thuis Dialoogdag 21 april tal stakeholders aanwezig 13 werksessies Doel Dialoogdag Verrijking en toetsing.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
SAMEN HUIS VAN HET KIND – DE KRACHT VAN EEN NETWERK TURNHOUT – 23/06/2016.
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
Lerende netwerken Jonge Kind in de stad Utrecht: Leren doe je samen!
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Verwijzen naar kookboek.
Visie op zorg DOOSG – IVA SOG
WELKOM
Freekids Kinderopvang
PBS in Florida, wat kunnen wij leren?
BMC 5/9/2018 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 5/9/2018.
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Lokaal loket kinderopvang
Leiding geven aan school ontwikkeling
In gesprek over werkdruk
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Waarom wordt uw gemeente ook leeftijdsvriendelijk?
Reflectieve medewerkers (leren) reflecteren
Lokaal loket kinderopvang
Basistekst : Talentontwikkeling
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Lerend Netwerk Regie Buitenschoolse Opvang 24 september 2019
Transcript van de presentatie:

Investeren op lange termijn in een competent systeem Chris De Kimpe Pedagogische Ondersteuning in Kinderopvang Stad Gent

Een traditie van vernieuwing Stad Gent kent een lange traditie van investeren in kwantiteit en kwaliteit in opvang en onderwijs  met extra aandacht voor jonge kinderen uit gezinnen met migratieachtergrond en lage inkomens. De Pedagogische Begeleidingsdienst ondersteunt de kwaliteit in basisscholen (1970) en voorzieningen voor kinderopvang (1979)  met een coherent beleid rond professionele ontwikkeling, permanent leren en met een open houding voor innovatie  in samenwerking met nationale en Europese partners

Economische functie om werk en gezin te combineren : investeren in kwantiteit Pedagogische functie om kinderen kansen tot ruime ontwikkeling te bieden : investeren in kwaliteit Sociale functie om actief burgerschap voor iedereen mogelijk te maken : investeren in toegankelijkheid en systemische kwaliteit Investeren in kinderopvang : evenwichtig investeren in diverse functies

Beschikbaar, toegankelijk, betaalbaar Respect voor diversteit Participatie van ouders Ingebed in de buurt Hoge pedagogische kwaliteit Kinderopvang Gent : kernwaarden

Gent, ongeveer inwoners 1150 kinderen van 0 to 3 jaar bezoeken 29 kinderdagverblijven 4500 kinderen van 2,5 to 6 jaar bezoeken 42 Initiatieven Buitenschoolse Opvang 650 medewerkers staan in voor de opvang Kinderopvang Gent

Organigram Dienst Kinderopvang Stad Gent

Voor elk niveau van de organsiatie Met een ruime waaier van initiatieven, gedurende een lange periode Met de ondersteuning van pedagogische begeleiders Een competent systeem van professionele ontwikkeling

Voor begeleiders en verantwoordelijken Bijscholingen over kinderen, ouders, teams, buurt Collegagroepen rond specifieke thema’s Introductiecursus voor nieuwe medewerkers over missie, visie, waarden van de Dienst Kinderopvang Individueel niveau

Voor alle medewerkers die samen werken voor kinderen en ouders Pedagogische Conferentie + opvolging Coaching bij reflectie op de praktijk Coaching bij ondersteuning veranderingsprocessen Coaching bij introduceren nieuwe pedagogische profielen Bijscholing voor nieuwe teams Team-/ Instellingsniveau

Regiobijeenkomsten van verantwoordelijken van voorzieningen evolueerden van informatieve vergaderingen naar supervisiegroepen en lerende netwerken Ontwikkelen van een gemeenschappelijke visie Uitwisselen van good pratice Balans tussen pedagogische en organisatorische aspecten Introduceren van nieuwe materialen, methodes,mthodieken Nauwe samenwerking tussen regio-coördinator als leider en pedagogische begeleider als facilitator Regio niveau

Pedagogische Conferentie voor alle medewerkers 2 daagse voor verantwoordelijken Algemeen verslag vakantiewerking (st)Ibo’s Supervisiegroepen rond specifieke thema’s voor verantwoordelijken en begeleiders Ontwikkeling van materialen, kijkwijzers, brochures Overleg met Diko team, team pedagogisch begeleiders, departement, beleid DiKo niveau

Participatie in adviesgroepen en supervisiegroepen, bij Vlaamse overheid, Kind en Gezin Workshops op conferenties Actief in internationale netwerken, projecten en onderzoeken Gast voor vele nationale en internationale bezoekers Nationaal and internationaal niveau

Pedagogisch begeleiden

Kritische factoren bij pedagogische begeleiding Beschikbaar gedurende een lange periode Sterk geloof en vertrouwen in de capaiteiten van medewerkers Kennis en kunde om medewerkers te betrekken, te stimuleren, te ondersteunen Caoch met een waarderende en participatieve benadering Pedagogische visie van de organisatie ontwikkeld met participatie van alle actoren Breed en open voor reflectie en discussie over gemeenschappelijke waarden Interventies ingebed in een coherent pedagogisch raamwerk Verantwoordelijken worden ondersteund als eerste actor van de veranderingenen Begeleiders worden actief betrokken als eigenaars van de veranderingen Verantwoordelijken en begeleiders blijven actor en eigenaar van het veranderingsproces

Valkuil voor pedagogisch begeleiders

Hoe begeleiders graag willen leren Delen van praktijkervaring met collega’s Bron van inspiratie voor nieuwe collega’s Voorkeur voor actieve vormen van leren “je leert door te stelen van de ervaringen van je collega’s” Leren vanuit de praktijk In teams met een gemeenschappelijke visie en openheid experimenteren, reflecteren en discussieren medewerkers over elkaars interventies “het gevoel aanvaard te worden versterkt je vertrouwen and dat hielp me om beter met ouders te communiceren wat dan weer mijn zelfvertrouwen versterkte” Reflecteren in een gemeenschappelijke en open cultuur

Hoe begeleiders graag willen leren Open communiceren en onderhandelen om tot een gemeenschappelijke aanpak te komen “problemen worden altijd met ouders besproken, we zoeken samen naar een oplossing, want er zijn in de meeste gevallen geen pasklare oplossingen “ De dialoog met ouders als bron van professionaliseren Begeleiders ervaren dat ze een positieve bijdrage leveren in het leven van kinderen en volwassenen “mezelf kunnen zijn, en tegelijkertijd het verschil kunnen maken voor anderen, de andere in een relatie aanvaarden als verschillend” De overtuiging dat elke medewerker het verschil kan maken

Draagt het competent systeem in Gent bij tot een hoge pedagogische kwaliteit van medewerkers ?

A high quality workforce in ECEC must be able to reflect critically on practice and to construct new pedagogical approaches together with children and parents (Peeters, 2008; CoRe, 2011)

Het competent systeem in Gent is op het goede spoor en heeft nog een lange weg te gaan....

Bedankt Met dank aan alle kinderen, ouders, professionelen met wie ik mocht samenwerken