Calamiteit: donderslag bij heldere hemel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een gebrek aan patiëntveiligheid
Advertisements

Hoofdinspecteur verpleging en chronische zorg
Medische fouten en de rol en taken van het Openbaar Ministerie
Proactief veiligheidsmanagement
Geef uw zorgverlener toestemming voor het delen van uw medische gegevens! Informatiefolder gegevensuitwisseling voor zorgconsumenten in Zuid-Holland.
Naam spreker Datum Maagprotectie. Programma 0.00 uurInleiding en doel 0.05 uurStellingen I 0.15 uurSignalen in de praktijk 0.45 uurPreventie in de praktijk.
Veiligheid en communicatie in de gezondheidszorg
Raamovereenkomst Delegatie Voorbehouden Handelingen
Leren dienstdoen op de huisartsen post. Aios deel, leren dienstdoen op de Hap. Hao deel, begeleiden Aios op Hap. Taakverdeling Aios, Hao, Hap. Wetten en.
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
DE KLACHTENCOMMISSIE Rotterdam en Zuid-Holland Zuid. mr A.G. Scheele- Mülder, voorzitter klachtencommissie Infoavond 14 oktober 2010.
Ter gelegenheid van het ske symposion  1350 per jaar  Daarvan ca 850 in raadkamer ◦ 300 ingetrokken ◦ 240 niet ontvankelijk ◦ 310 ongegrond.
Preventief Verzuimmanagement
De vasculaire patiënt Wiens zorg is het?.
Een gebrek aan patiëntveiligheid Gevolgen en oplossingen Workshop Congres Veilig Incident Melden KNMG, Utrecht 24 november 2006 Mr Sophie Hankes Slachtoffers.
Op het spreekuur De communicatie omtrent hormoontherapie tussen patiënt, huisarts en gynaecoloog dr. Dominique Dewilde.
Sandra Tamis 1 september 2006
Beleid en andere instanties
Patiëntveiligheid VIM in de praktijk
Ir.drs. A. van der Star MSHE UMC Groningen
Patientveiligheid: juridische aspecten
Claudia Lobo kaderarts HVZ in opleiding
WebHIS Call Manager 3.5.
Kwaliteitsavond CHP Westland
Kwaliteitsavond CHP Westland 14 april 2011 Mede mogelijk gemaakt door Bristol-Myers Squibb en Astra Zeneca.
Sombere patiënten. Mevrouw Aalders VG: Mevrouw Aalders, 79, coxartrose, DM II met retinopathie. Zelfbewuste vrouw. Komt zelden. Na dood man 2005 in aanleunwoning.
BOT Bedrijfs Opvang Team
Zeggenschap voor zorgvragers
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Fouten horen erbij maar je moet er wel wat mee doen.
Het realiseren van werkafspraken geriatrie tussen de 1 e en 2 e lijn in de regio Zwolle en omstreken. Joke Schmitz, Huisarts en deelneemster van de NHG-kaderopleiding.
Les 2:Vriendschap, relatie en seksualiteit
Medicatieoverdracht Regionale werkafspraken medicatieoverdracht in de keten, Regio Den Bosch e.o. en Oss-Uden-Veghel.
Spoedzorg in Nederland Waar staan we en waar gaan we?
Verpleegkundig redeneren
Plancyclus, les 2 Actualiteit
1 Bewonersbijeenkomst Gouda 8 juli Programma Inleiding – door wethouder Siebe Keulen Directe Maatregelen – Maarten Cassee en Wim van Erp/ Stedin.
DAPPR Samenspel 1. DAPPR Samenspel: doelen & resultaten > Doelen  Vergroten inzicht in eigen rol  Vergroten inzicht in elkaars rol en handelingsmogelijkheden.
OM en medisch beroepsgeheim Openheid & OM OM legt op zitting steeds verantwoording af; Openheid is een pijler van de rechtstaat; Macht die.
Week 3 CAT vragen oefenen Dr. U.M.H. Klumpers (cursuscoördinator, psychiater) Psychisch Functioneren 2016.
Zorgcalamiteiten en het UMCG Jan van der Iest december 2015
Onderzoek na een suïcide of ernstige poging daartoe En de rol van de geneesheer-directeur en van de IGZ Mw Houkje Tamsma, Geneesheer-directeur GGZ Friesland.
De maatschappelijke legitimatie van visitatie Prof mr Johan Legemaate, AMC/UvA 29 januari 2015.
De nieuwe KNMG-Meldcode Waarom een nieuwe Meldcode? Kindermishandeling groot maatschappelijk probleem Artsen: –Melden relatief.
Titia Lekkerkerk Goede zorg, klachten en geschillen: wat verwacht u?
W KKGZ Enkele (nieuwe) aspecten mbt openheid over incidenten.
Het betrekken van patiënten bij calamiteitenonderzoek Dr Carla Veldkamp Manager kwaliteit, veiligheid en verantwoording, Canisius-Wilhelmina.
Open communicatie na ernstige klachten of calamiteiten
Cardiopulmonale consulten op de huisartsenpost: interviewstudie Angel Schols Basisarts en promovendus.
Pesten op het werk.
Zicht op Samenspel! Meander & Bas Schepers. Programma EERSTE HELFT –Inleiding –Verwachtingen & Vragen –Project of Traject ? –Volgen RUST TWEEDE HELFT.
Calamiteiten WMO en Casus Haagse Praat - 19 april 2016 PROTOCOL Meldingen Calamiteiten WMO: Een casus.
Gezond Vertrouwen Ronnie van Diemen. Gezond vertrouwen Arts en organisatie, 10 juni
Meldplicht datalekken en Algemene verordening gegevensbescherming (achtergronden en verplichtingen) Mr. Dr. Anne Wil Duthler Advocaat en senator, voorzitter.
Patiëntveiligheid Fouten en alledaags leiderschap.
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
Medicatieoverdracht Regionale werkafspraken medicatieoverdracht in de keten, Regio Den Bosch e.o. en Oss-Uden-Veghel.
Dr. Els M.L. Verschuur Invitational Conference NPZZG
Disclosure belangen NHG spreker
Fouten en alledaags leiderschap
Huisarts en spoed: Hoe doen we het NU? Doen we het goed?
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
Transparantie en vertrouwen in het toezicht
Generieke module 24 uurs acuut Betrekken van naasten Nienke Hoekstra, psychiater/ systeemtherapeut i.o. Joke van de Veer, familie vertrouwenspersoon.
Samenwerking bij de afwikkeling van letselschade na een medisch incident Just trust! mr Annemiek van Reenen-ten Kate, re.
Wat doet het Wmo-toezicht?
“Het zijn de kleine dingen die het doen!”.
Disclosure belangen NHG spreker
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
Fouten en alledaags leiderschap
Transcript van de presentatie:

Calamiteit: donderslag bij heldere hemel Dr. Wim Verstappen, huisarts Dr. Paul Zwietering, inspecteur IGZ

PROGRAMMA 00 Inleiding Wim Verstappen Na de melding: Wat doet IGZ? - Prisma methode - Inleiding op de casus Paul Zwietering Leer- en verbeterpunten uit casus in subgroepen Bespreken analyse en verbeterpunten Paul Zwietering 55 Take-home-messages Wim Verstappen

Een ‘dagelijkse’ calamiteit Nachtdienst huisartsenpost 02.00u 43-jarige vrouw dyspnoe. Atypische pijn op de borst, rug. Anamnestisch en bij onderzoek: myogene klachten. 10.00u: zelfde beeld, visite arts denkt aan galstenen en laat patiënte opnemen. Diagnose: MI

Acute zorg en calamiteiten Complex / risicovol Multifactorieel Overdracht Ouderen Onbekende patiënten triagisten / triagesystemen procedures en werkafspraken

Uitgangspunten Veilig werken is de norm, maar fouten en calamiteiten komen voor. Nabestaanden/ patiënten / zorgverleners (‘second victim’) verdienen zorgvuldige afhandeling. Doel: Leren van ongewenste gebeurtenissen.

Definitie calamiteit Calamiteit: Niet-beoogde of onverwachte gebeurtenis in de gezondheidszorg die tot de dood of een ernstig schadelijk gevolg voor een patiënt heeft geleid. Een calamiteit moet wettelijk gemeld worden bij de IGZ.

Aantal klachten, calamiteiten en MIP-meldingen HDS met 500 Aantal klachten, calamiteiten en MIP-meldingen HDS met 500.000 patiënten 2010 2011 2012 Klachten 231 243 274 MIP-meldingen 75 79 72 Calamiteiten 13 12 14 Verrichtingen 271.209 269.711 259.092

CALAMITEITENONDERZOEK Evt. banden luisteren Medisch dossier raadplegen Betrokkenen interviewen Prisma-analyse en verbeterplannen Calamiteitenbespreking met alle betrokkenen Verbeterpunten formuleren en implementeren

Vaak bij calamiteiten Myocardinfarct CVA SAB Arteriële vaatafsluiting Torsio testis (Gemiste) meningitis New-onset diabetes

PROGRAMMA 00 Inleiding Wim Verstappen Na de melding: Wat doet IGZ? - Prisma methode - Inleiding op de casus Paul Zwietering 20 Verbeterpunten uit casus in subgroepen Bespreken analyse en verbeterpunten Paul Zwietering 55 Take-home-messages Wim Verstappen

Wat doet de IGZ? Melding door huisarts of HAP (www.igz.nl) Verzoek tot analyse Beoordelen beschrijving, basisoorzaken en leerpunten Verwachting: transparantie Gericht op organisatie en professionals Doel: laten zien dat je geleerd hebt van calamiteit Gerechtvaardigd vertrouwen in verantwoorde zorg Eventueel: maatregelen

Analyse volgens PRISMA Het gaat niet om verwijten, maar om leren Topgebeurtenis: wat had er beter gekund, waardoor de calamiteit mogelijk niet was opgetreden? Welke dingen gingen er mis of…….? Waardoor is het zo gegaan? En wat is hier weer van de oorzaak? Doorgaan met oorzaken tot je niet meer verder komt SMART formuleren van leer- en verbeterpunten

Een calamiteit Patiënt met mogelijke cerebrale bloeding wordt niet verwezen naar het ziekenhuis AS wordt niet preventief verlaagd op basis van protocol Hoe komt dat/ oorzaken? HA1 overlegt niet met/verwijst niet naar neuroloog volgens CBO-richtlijn Triagist 1, 3 en 4 stellen verkeerde urgentie HA2 maakt een verkeerde risico-inschatting HA2 laat zich mede leiden door beleid eigen HA HA2 gaat alleen af op anamnese via de telefoon HA2 overlegt niet met/verwijst niet naar neuroloog volgens CBO-richtlijn HA2 kent CBO richtlijn niet? HA2 overweegt geen aanpassing van de AS HA2 stelt geen DD op en geeft geen vangnet HA3 maakt een verkeerde risico-inschatting RAV verwijst patiënt naar HAP i.p.v. vervoer naar ziekenhuis RAV beoordeelt snijwond hoofd niet als schedeltrauma? RAV volgt LCA 5.17 niet? RAV communiceert bevindingen LCA 5.17 niet met HAP Hoe komt dat/oorzaken? Eigen huisarts maakt een verkeerde risico-inschatting Een calamiteit

Een calamiteit Één casus, 2 groepen met 1 opdracht 20 minuten Lees de casus Wat ging er niet (helemaal) goed? Analyseer tot echte basisoorzaken Formuleer leerpunten voor organisatie en huisartsen Nabespreking 15 minuten

En de huisarts? Het kan u ook‘overkomen’. Meld een calamiteit. Werk mee met de afhandeling. Zorg voor jezelf. Zorg voor je collega als die betrokken is bij een calamiteit.

Dank u wel voor uw aandacht!