Van actie naar interactie Interne communicatie Van actie naar interactie
Inhoudstafel Inleiding Doelstelling van de interne communicatie Voorwaarden 3 pijlers Teamwerk Besluit
Inleiding Interne communicatie = zeer belangrijk! Sterke verandering: digitaal (Wikipedia,…) iedereen heeft een stem Binnen bedrijven: meer nood aan interactie
Doelstellingen Nieuwe ideeën Betere samenwerking Snelle verandering
Voorwaarden Luisterbereidheid Vertrouwen Creativiteit Constante objectiviteit interne communicatie goede werking van de organisatie
3 pijlers Mediamix Lijncommunicatie Informele communicatie Personeelsbladen Internet Nieuwsbrieven Vergaderingen Persoonlijke contacten Informatiesessies Teambuildings Sportdagen Culturele activiteiten
3 pijlers Lijncommunicatie = communicatie tussen topmanagement, middenkader & medewerker. Doel Beleid (opgelegd door management) overbrengen naar medewerkers Motiveren medewerkers om dit beleid te volgen
Teamwerk Wisselwerking tussen ≠ ondersteunende diensten ≠ partijen op elkaar inspelen Hoe groter de verstandhouding vd ≠ partijen Hoe groter de kans op succes
Besluit Bedrijven opstellen communicatieplan strategische doelstellingen doel = verbeteren interne communicatie Succes = hangt af van de mogelijkheden Gestructureerd beeld vd doelgroepen = noodzakelijk
Bron http://www.fedweb.belgium.be/nl/binaries/COMM%20Coll%203%2 0Vision%20interne%20NL_tcm120-3338.pdf