Van actie naar interactie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onze kernwaarden.
Advertisements

Communicatie en draagvlak
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Organisatiecultuur = het feitelijk gedrag van de medewerkers van een organisatie dat voortkomt uit een stelsel van impliciete en expliciete veronderstellingen,
Motivatie van de professional Willy Limpens
Visie Mensontwikkeling WSD
Loopbaancentrum Zwolle
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
29 mei 2007BKD Business Class 2007 Strategisch Innoveren in MKB’s dr. Tinne Lommelen MERIT & UHasselt.
Facility management en inkoop
Alle communicatie tussen medewerkers van een organisatie
Organisatiecultuur.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Brainstorm sociale media in het onderwijs
eGovernment in Vlaamse gemeenten
Prospekta Collectieve kunstmarketing sinds 8 jaar.
PROCES GROEI EN DOORONTWIKKELING Ruth Claes
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Wat is een communicatieplan?
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
NGO’s in het OOG van de STORM. “Hoe goed is het goede doel?” “Van elke € 100 gaat er slechts één naar het Zuiden” “Geen financiële transparantie in de.
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
OCMW Roeselare | directie P&O | dienst prestatie- en ontwikkeling Leiderschapstraject OCMW Roeselare Geïntegreerd leertraject voor alle hoofdverpleegkundigen.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
Waarom won CAW Metropool de prijs voor de ‘beste interne campagne’ 2010? BViC Wintercheck.
“Slimmer werken in de zorg” In samenwerking met CVN Jongeren: Babette Scheelen en Marco van Westerlaak En medewerkers van Oosterhof: Jacqueline Cornelissen.
Teamwerk. Heldere doelstellingen Teamwerk Heldere doelstellingen Initiatief tonen.
The Quality Businesses Network Ruud Vlek en Kees van Oosterhout.
Marketingproject-communicatieplan
De case Oostkamp.
FLOW WEP Toepassing bij [corporatie].
OCMW Eeklo, Visstraat 150 medewerkers210 medewerkers Stadsbestuur Eeklo, Industrielaan Divers in interesse, opleiding & leeftijd Eeklo als gezonde stad.
KLACHTENBEHANDELING Klachtenbehandeling Woensdag 7 september 2005.
Op school en in de scholengemeenschap
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
B AAS BOVEN BAAS ( SCOREN MET EXCELLENTE INTERNE COMMUNICATIE ) Sophie D’Hondt Sadan-opdracht deel 2 BaTP A2.
TRANSITIE BINNEN DE ORGANISATIE. En nu?  Denk intern na over manieren om deze materie verder te laten binnensijpelen in het dagelijkse doen en denken.
Evenwicht in sturing.
Naar een optimaal HR - beleid
Interne communicatie (IC) binnen ANB is een aandachtspunt. Er was al een degelijke basis aanwezig. Die wordt nu verder geoptimaliseerd en spoort samen.
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
Management en leidinggeven
Strategie DAG 1: Missie : WAAR WE VOOR STAAN Waarom bestaan we, toegevoegde waarde, Waarin onderscheiden we ons? Visie : WAAR WE VOOR.
Kwaliteit en beleid
Relatie tussen het PI en bedrijven Anne van Opijnen (2015)
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Ideeën voor doorontwikkeling Hervormingsagenda Rijksdienst November 2013 DG OBR.
Welke veranderprocessen spelen nu binnen de LVNL of komen eraan?
Dienstenmarketing Week 4.
Certificering van assetmanagement
Aan de slag met een gespecialiseerde jobcoach Zin?Ja! Sessie 21 april
Communicatie over veranderingen in zorg en welzijn – gemeenten en zorgaanbieders Saskia ter Kuile communicatiemanager In voor zorg! 24 feb 2015.
Dienst Communicatie Huisstijlhervorming Inhoudstafel Logo’s, labels,… Kleuren Drukwerk Beeld Samenwerken Taal Onlinecommunicatie Infrastructuur.
Agenda 1.Onthaal en begeleiding 2.Denkmodel risico-evaluatie en analyse 3.Evaluatie VGM-antennes Pauze 4.Procedure zwangerschap 5.Ventilatie 6.Keuzemodule.
6 september 2012 Heb jij genoeg ruimte om je werk goed te doen? Ans Jansen.
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Business Process Management
Individuele analyse kijkstages
Workshop 5: Diensten voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg
Rani van den abbeele Klas: saw 1c
B B O Probleem of uitdaging Besluit of oplossing beeld vorming
Beleid en regelgeving Les 1.
STRATEGIE MANAGEMENT STRUCTUUR CULTUUR PROCESSEN MEDEWERKERS
Een lerende en adaptieve organisatie
Vzw Mechelen MeeMaken.
Transcript van de presentatie:

Van actie naar interactie Interne communicatie Van actie naar interactie

Inhoudstafel Inleiding Doelstelling van de interne communicatie Voorwaarden 3 pijlers Teamwerk Besluit

Inleiding Interne communicatie = zeer belangrijk! Sterke verandering: digitaal (Wikipedia,…)  iedereen heeft een stem Binnen bedrijven: meer nood aan interactie

Doelstellingen Nieuwe ideeën Betere samenwerking Snelle verandering

Voorwaarden Luisterbereidheid Vertrouwen Creativiteit Constante objectiviteit  interne communicatie  goede werking van de organisatie

3 pijlers Mediamix Lijncommunicatie Informele communicatie Personeelsbladen Internet Nieuwsbrieven Vergaderingen Persoonlijke contacten Informatiesessies Teambuildings Sportdagen Culturele activiteiten

3 pijlers Lijncommunicatie = communicatie tussen topmanagement, middenkader & medewerker. Doel Beleid (opgelegd door management) overbrengen naar medewerkers Motiveren medewerkers om dit beleid te volgen

Teamwerk Wisselwerking tussen ≠ ondersteunende diensten ≠ partijen op elkaar inspelen Hoe groter de verstandhouding vd ≠ partijen Hoe groter de kans op succes

Besluit Bedrijven  opstellen communicatieplan strategische doelstellingen doel = verbeteren interne communicatie Succes = hangt af van de mogelijkheden Gestructureerd beeld vd doelgroepen = noodzakelijk

Bron http://www.fedweb.belgium.be/nl/binaries/COMM%20Coll%203%2 0Vision%20interne%20NL_tcm120-3338.pdf