“Als je een schip wilt bouwen, moet je werklui niet opdragen hout te verzamelen, je moet niet het werk verdelen en orders geven. Leer in plaats daarvan mensen eerst te verlangen naar de eindeloze zee.” Antoine de Saint-Exupery
Presentatie SDV-platform Inspiratietour Van SDV naar D&P Februari 2014
Regiobijeenkomsten jan-feb 2014
Doelen vernieuwing vmbo Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Doelen vernieuwing vmbo Toekomstbestendig: - organiseerbaar - ontwikkelingen mbo en arbeidsmarkt Herkenbaar en overzichtelijk Verbeterde aansluiting vervolgopleidingen Vmbo = fundament beroepskolom
ec zw te is Uitgangspunten Kern-, Profiel-, Keuzeprogramma Kernprogramma = hart van de sector In elke sector wordt één kernprogramma aangeboden… ec zw te is … altijd in combinatie met profiel- en keuzedelen
Structuur Kern-, Profiel-, Keuzeprogramma 4 Keuzedelen Schoolexamen PROFIEL 4 Profieldelen Centraal examen KERN
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Kern A. Algemene kennis en vaardigheden B. Professionele kennis en vaardigheden C. Loopbaancompetenties en loopbaandossier vijf loopbaancompetenties (motieven, capaciteiten, netwerken, werkexploratie, loopbaansturing)
Stand van zaken per sector Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Stand van zaken per sector Profielen: Economie Economie en ondernemen Horeca, bakkerij, recreatie Techniek Bouwen, wonen, interieur Productie, installeren, energie Mobiliteit en transport Media, vormgeving & ICT Zorg & welzijn Zorg en welzijn Intersectoraal Dienstverlening & Producten Groen
“Alles blijft zoals het is…” Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo V A L K U I L “Alles blijft zoals het is…” Bij invoering van de nieuwe profielen verdwijnen alle afdelingsprogramma’s. De 35 afdelingen gaan op in 9 profielen De programma’s zijn echt nieuw!
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Advies Start met visie-ontwikkeling Vragen die beantwoord moeten worden: Welke onderwijsvisie hebben we Welke profielen bieden we aan Volgorde profiel - keuze Welke keuzemogelijkheden bieden we als school (binnen of buiten profiel, binnen of buiten sector) Hoe geven we LOB vorm Hoe ziet het onderwijsprogramma er uit Betrek bij de visie-ontwikkeling alle betrokkenen (docenten, (AVO en beroepsgericht), leidinggevende, decanen, onderbouw en bovenbouw, enz.)
onderwijsorganisatie onderwijstijd lessentabel leeractiviteiten groepering van leerlingen docentrollen (minimum) aanstellingsomvang normjaartaak (takenplaatje) bevoegdhedenregeling scholingsbeleid functiebouwwerk managementstructuur koppeling docenten aan leerlingengroepen teamsamenstelling financiën gebouw inrichting materiële ondersteuning onderwijsorganisatie personeel organisatievorm middelen/randvoorwaarden
Hoe nu verder met SDV? Sectoraal binnen profiel Z&W Vaardigheden binnen context ZW 2. Intersectoraal binnen profiel D&P Talent herkennen en verdiepen 3. Vakcollege Dienstverlening Vo – mbo / meer praktijk, minder theorie
Platform SDV kiest voor D&P Breed opleiden als brug naar meer dan een beroep Burgerschap en cultuur als wezenlijk onderdeel van het curriculum Leren binnen en buiten de school Uitstel van studie- en beroepskeuze Intensieve (loopbaan) begeleiding en coaching … om toe te werken naar een onderbouwde en bewuste keuze voor een vervolgopleiding
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrijdag M1 M2 45 minuten ISP BO 3x45 min AVO 7 x 45 min M2 3x45 minuten ISV
Technologie & commercie Dienstverlening& en commercie Ondernemen techniek, bouw, grond, infra en onderhoud X-media en vormgeving mediatechniek publieke en particuliere veiligheid informatie en communicatie gezondheid, sport en bewegen Ondernemen economie en administratie facilitaire dienstverlening handel en ondernemerschap wellness, toerisme en recreatie hospitality verzorging, zorg en welzijn horeca en bakkerij Dienstverlening& en commercie
Leren buiten de school Een dag per week, kortere of langere tijd Assistent van een professional Kennis maken met een organisatie/bedrijf, werkritme, algemene vaardigheden, meewerken en toepassen, spiegelen talenten aan eigen ervaringen in praktijk Leerafdeling (vmbo – mbo – hbo) Win-win voor leerling – school – bedrijf/organisatie
gerichtheid vanuit de mentor gerichtheid vanuit de leerling Onderbouwde keuze voor vervolgopleiding Het best mogelijke diploma (Voorbereiding op) Goed burgerschap verantwoordelijkheid nemen: - eigen groep - ouders Mentoraat Presenteren persoonlijk leerplan: doelbewustzijn vergroten sociale verbondenheid stimuleren Coaching gerichtheid vanuit de mentor Richten Reflecteren verbinden aan capaciteiten, interesses, ambities leer- studievaardigheden sociale vaardigheden ondersteuning taal/rekenen cultuur/burgerschap MAS …….. Versterken Verwerken Meesterschap gerichtheid vanuit de leerling portfolio Pedagogische opdracht: vorming maatschappelijke & culturele waarden in algemeen en schoolwaarden in het bijzonder: zo gedragen wij ons op Echnaton (en daarbuiten) Primaire taak: kennis en vaardigheden De leerling en zijn talenten
Kwaliteitenreflectie Activeren tot netwerken Evt eigen network inzetten Feedback geven op netwerk en netwerken Expertise inbrengen over netwerken Actief luistern Valideren Waarderen: kwaliteiten/motieven benoemen Aanzetten tot nadenken Relateren aan andere situaties Laten interpreteren van eigen kwaliteit/motief Ervaring Waar was je trots op? Wat heeft indruk op je gemaakt? Wat kon je niet los laten? Wanneer voelde je je super/rot? Keuze Wat is een relevante vervolgstap gezien leervraag of prestatiedoel (binnen of buiten de school) Wat is nog nodig om tot een goede keuze voor sector of opleiding te komen? Kwaliteitenreflectie Wat deed je hierin heel goed? In welke situatie (binnen of buiten school) deed je dit ook heel goed? Ben je hier altijd al goed in geweest? Hoe noem je deze kwaliteit? Motievenreflectie Wat maakte deze ervaring bijzonder? Wat raakte jou? Herken je dit in andere situaties? Wat zegt dat over wat jij belangrijk vindt? Hoe zou je deze waarde/ambitie/leerregel /toekomstdroom willen noemen? Is wat je wilt ook wat je kunt of andersom? Netwerken Wie heb je nodig voor onderzoek over jezelf of werk dat bij je past/ om iets uit te proberen of te bewijzen? Wie zit er in je netwerk? Hoe ziet je netwerk er uit (kwaliteit/kwantiteit) Hoe ga contact leggen? Wat doe je om contact te houden met mensen in je netwerk? Zelfbeeld Netwerk Werk/ Opleidings beeld Toekomstbeeld Prestatiebewijs Loopbaansturing Wat wil je onderzoeken over jezelf/werk? Wat wil je uitproberen, leren en bewijzen? Welke activiteit/ervaring is daar voor nodig (binnen of buiten de school)? Hoe kun je dit organiseren? Waar zit de uitdaging in? Wat is je volgende stap en waar moet het toe leiden (toekomstbeeld)? Wat is er voor nodig om een goede keuze te maken? Hoe hebben eerdere keuzes/activiteiten uitgepakt? Werkexploratie Hoe ziet het werk/de opleiding er uit? -wat moet je doen/kunnen/willen? -wat zijn moeilijke aspecten/dilemma’s -hoe wordt hier mee omgegaan? -wat zijn uidagingen/onwikkelingen? Kun en wil jij dit werk/deze opleiding doen? Welke werkzaamheden passen het beste bij jou? Doorvragen Samenvatten Nagaan wat nog nodig is Aanzetten tot verder onderzoeken Feedback Laten interpreteren van werkzaamheden die passen Activeren tot onderzoeken van zelf en werk Activeren tot experimenteren en bewijzen Helpen formuleren van nieuwe leervraag\prestatiedoel
SDV-platform gaat op inspiratietour… inspireren door ervaren – good practise Echnaton Almere inspireren tot actie – aan de slag met het team inspireren tot veranderen – in gesprek met schoolleiding