Effectief communiceren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De vrijwilliger van vandaag • wil zich niet binden. Wel; tijdelijke taak • wil afgebakend pakket, overzichtelijk • verschillende typen mensen passen bij.
Advertisements

Jan Evertsenstraat Amsterdam
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Communicatie met de klant
De psychologie van communicatie
Lotgenotencontact.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Feedback geven en ontvangen
Hoofdstuk 3 Interpersoonlijke communicatie
Hogescholen in Dialoog
Gedrag in organisaties, 9e editie
BEGELEIDING EN COACHING Tafeltennistrainer 2. Opleidingen Begeleiden en coachen 1. Begeleiden en coachen. –Belang en verschillen. Voorbeeld, normen en.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 2 Interpersoonlijke communicatie
Taalstoornissen bij Fronto-temporale dementie
Liefde en trouw is de manier waarop God met de mens omgaat in het verbond
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Het wezen van ‘contact’
Communicatie Communicatieproces Communicatievormen Communicatielijnen
PRESENTEREN KUN JE LEREN
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Gespreksvaardigheden
Communicatie en dementie
Communicatie en relatie
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Even voorstellen .
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
COMMUNICATIE Week 1 Docent:.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Beroepshouding en beroepscode
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
VP15 Begeleidingskunde Bert Buter December 2015 Hoofdstuk 8.
Wat is Gedrag? Gedrag is volgens TSI……………
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Communicatie & Relatie
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Dagdeel 3 conflicthantering
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
Gedrag in organisaties, 9e editie
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Aktief Luisteren: Eerst proberen om te begrijpen, dan pas om begrepen te willen worden* LSD Gebruik LSD voor effectieve communicatie, om de ruis tussen.
Communicatie Opletten, meedoen en meedenken
Hand-Out.
Communicatie 5e les.
Op het werk, in de klas en prive.
Observeren Helpt je: scherper te kijken naar
Op het werk, in de klas en prive.
Communicatie 4e les.
Praktijk Opleiders Cursus
H1 Media en communicatie
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
Communicatie.
Zintuiglijke waarneming
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Training communicatie
Leidinggeven Communicatie.
Communicatie 7e les.
Communicatie 6e les.
Op het werk, in de klas en prive.
Besturen en Communiceren
Les 5: Verbale communicatie
Les 6: non-verbale communicatie
Communicatie.
Transcript van de presentatie:

Effectief communiceren Workshop Effectief communiceren

Communicatie het overbrengen van informatie van de ene persoon naar de andere Vormen Verbaal Non-verbaal Mondeling Schriftelijk

Informatie naar de hersenen Zien 85% Horen 10% Ruiken Proeven 5% Voelen }

Aspecten van lichaamstaal Houding Gebaren Gezicht Ogen Toon van de stem Fysieke afstand

Misverstanden en verwarring communicatie is pas geslaagd als de betrokken informatie correct is overgekomen en de ontvanger op de beoogde manier reageert Wat B ook zou kunnen waarnemen Wat A onbedoeld communiceert Zender A Vervormingshoek: misverstand, verwarring Wat A bedoelt te communiceren Wat B feitelijk waarneemt

Kwaliteit van communicatie wordt bepaald door de kwaliteit van de waarneming Drie mechanismen die onze waarneming vertekenen: Selectieve perceptie Cognitieve dissonantie Bij voorbaat distantiëren

Selectieve waarneming (Ansoff, 1990) Observatie- filter Omgeving Mentaliteits- filter Data Perceptie Machts- filter We nemen geen signalen waar die irrelevant lijken voor de probleem- definitie Informatie Actie We onderdrukken signalen die niet passen bij ons waarden systeem We vertragen of belemmeren signalen die onze machtsbasis zouden kunnen beïnvloeden

Contact met de klant: inhoud en relatie INHOUDSNIVEAU: waarover gaat het? Kennis Vaardig- heden Houding Kennis Vaardig- heden Houding PROCEDUREEL NIVEAU: hoe aangepakt? RELATIE NIVEAU: in wat voor relatie?

Effectief communiceren Realiseer je dat je gesprekspartner kan beschikken over een normkastje dat verschilt van het jouwe Kruip in de huid van de gesprekspartner Gebruik de techniek van Luisteren, Samenvatten, Doorvragen Stel op de juiste momenten gesloten of open vragen Stuur actief door tweezijdig te communiceren Benut naast de verbale ook de non-verbale signalen in een gesprek

Verbale en non-verbale communicatie op elkaar afstemmen Lichaamstaal negatief positief Duidelijk Onduidelijk Negatief Niet positief Onduidelijk Duidelijk Niet positief Positief negatief Woorden positief