Training voorbeeld voor Mensen willen met je verbonden zijn op een persoonlijke manier Voordat ze verbonden zijn op een zakelijke, Social Media Verbindt Training voorbeeld voor Social Media Training Welkom
Doel Kennis van Soclal Media vergroten Welke Social media zijn er wat kun je er mee Welke media voor welk doel Hoe kun je Social media inzetten voor het bedrijf Wanneer plaats je berichten Hoe krijg ik meer interessante volgers?
Aandachtspunten 9.00 uur tot 17.00 uur Pauze 12.30 Mobiele telefoons/tablets Notities Opvolgplan
Voorstellen: Vertel in korte woorden adh vijf vingers Duim Vertel waar je goed in bent Wijsvinger Vertel waar je je aandacht op richt Middelvinger Zeg iets over waar je een hekel aan hebt Ringvinger Vertel over de persoon waar je om geeft Pink Vertel wat je wil leren/ groeien
Wat zijn Social Media Social Media zijn online platvormen waar we ons zelf of ons bedrijf kunnen profileren.
Noem zelf een aantal Social media?
Wat te doen met Social Media Wat doen mensen sinds het begin van internet en vooral sinds social media? ……………….. DELEN
Delen! Deel nu iets met de groep over het bedrijf! Waarom juist dit? Wanneer zou je dat op Social media zetten?
Mensen kopen van mensen Mensen vertrouwen niet de bedrijven die zeggen dat hun product zo goed is. Wat doen ze wel: Online onderzoeken (googelen) Vragen het in hun eigen netwerk (familie, vrienden) Vergelijkingssites (andere mensen) Social Media (vragen aan anderen)
Social Media cijfers (2014) Platform Leden – wereldwijd (miljoen) NL – gebruikers (miljoen) Facebook 1.350 9.1 (6 milj in 2013) Whatsapp 600 8.7 LinkedIn 332 5.1 Twitter 215 5.0 Google+ 540 2.3 Tumblr 213 1 Instagram 300 1.4 Pinterest 90 1.3 Snapshat 100 0.7 Slideshare 21 0.3 Foursquare 40 0.25 Grootste groep op social media: 25 tot en met 54 jaar (70%) (br: pingdom)
Waarom zitten bedrijven op Social Media Br: BuzzCapture
Facebook Feiten Uitermate geschikt voor B2C Ook voor B2B 9,1 miljoen gebruikers Uitermate geschikt voor B2C Ook voor B2B Marketing boodschappen sneller 75% bezoekt FB via mobiel Gemiddeld 2,5 uur per dag Adverteren op plaats, gender, interesse en straks op straatniveau. 6,2 miljoen dagelijks 1,6 miljoen dagelijkse gebruikers 42% tussen 40 en 64 jaar interactie met consumenten
Twitter Feiten Uitermate geschikt voor B2C en B2B 5,0 miljoen gebruikers Uitermate geschikt voor B2C en B2B Sinds kort advertentie mogelijkheden Mogelijkheden om je contactpersonen op Twitter te vinden. Vaak retweeten, geven van tips en doorverwijzen naar sites en FB 1,6 milj dagelijks aanwezig 1,6 miljoen dagelijkse gebruikers 55% ouder dan 35 jaar Zoeken om gevonden te worden
Linkedin Feiten Geschikt voor B2B Veel ‘managers’ (ook consument) 5,1 miljoen gebruikers Geschikt voor B2B Veel ‘managers’ (ook consument) Netwerken Expert status verhogen 0,4 miljoen dagelijks aanwezig 1,6 miljoen dagelijkse gebruikers 74% ouder dan 30 jaar Veel bedrijven en netwerken
Google+ Feiten Wel social netwerk maar… Veel mensen die kijken 2,3 miljoen gebruikers Wel social netwerk maar… Veel mensen die kijken Allerlei google producten met elkaar (G+, adwords, youtube) Helpt voor SEO, vindbaarheid 1 miljoen dagelijks aanwezig 1,6 miljoen dagelijkse gebruikers 30-55 jaar is grootste groep Van Google dus
Instagram Feiten Veel persoonlijke uitingen Alles met beeld 1,4 miljoen gebruikers Veel persoonlijke uitingen Alles met beeld Nog weinig bedrijven 0,6 miljoen dagelijks aanwezig 1,6 miljoen dagelijkse gebruikers 16-24 jaar is grootste groep groeiende populariteit
Formuleer de doelgroep van je bedrijf. Op welke social media zit die doelgroep?
Wat kunnen bedrijven met social media? Zichtbaarheid vergroten Meer bezoekers (=meer kansen op verkopen) Interactie met potentiële klanten Recruitment Klant tevredenheid onderzoeken Betere product/ dienst ontwikkeling door interactie Veelal gratis marketing SEO optimalisatie voor website
Facebook gebruik en leeftijd in NL Br: Fidene
Het Nut van Social Media Met miljoenen gebruikers is jouw doelgroep er ook. Via via telt ook voor social media Eventuele kritische meldingen meteen verhelpen Klanten vinden (aantrekken) Klanten aan je binden (ambassadeurs) Marktonderzoek doen #durftevragen #dtv Alle social media kanalen zijn autoritaire sites dus goed voor SEO.
De marketing p’s vs De marketing A’s De p’s Product = wat biedt je aan Prijs = goed verpakt Plaats = locatie Promotie = marketing People = Doelgroepen Producent bepaalde product, prijs, verpakking, marketing en wie De A’s (voor Social Media) Actie - Zelf het gesprek opzoeken Alert - Op wat er gebeurt Aandacht - voor je klanten Ambassadeurs - creëren op social media Aantrekkelijkheid = Veel online positiviteit Persoonlijke marketing door 24/7 maatschappij weet consument meer, wat beter is en van wie. Br:Marketingfacts
Dus wat doe je? Aanwezig zijn Luisteren Reageren Connectie maken Fanclub opbouwen Naamsbekendheid opbouwen Ambassadeurs creëren
Wat zijn je doelen? Aantallen? Verkeer naar je website? Verkeer naar je winkel? Contact gegevens? Allerlei KeyPerformanceIndicatoren (KPI’s) kun je definiëren en op social media uitvoeren.
Schrijf nu een social media marketing plan voor je bedrijf Welke social media? KPI’s! Waar bevindt zich de doelgroep Hoe te meten?
Wat doet Idema Internet Marketing? Maakt voor u de pagina’s incl. evt. professionele fotografie Bepaald samen met u de berichtgeving en daarna zoeken wij zelf Post iedere week berichten voor u op de gekozen platformen Maakt advertenties voor vergroting netwerk of acties Bewaking van berichten en daarop reageren Zoeken naar volgers op diverse media Weet wanneer te posten voor een zo groot mogelijk bereik
ROI Wat levert u dat op? Tijdwinst (Niets zelf aanmaken en uitzoeken hoe) Tijdwinst in posten Niet nadenken over wanneer te posten Geen deadline over wat te posten Meer likers, plussers, Twitteraars Meer volgers = meer potentiele klanten Meer zichtbaarheid (dankzij meerdere netwerken) Uiteindelijk meer omzet
Dank u voor de aandacht