Thema leven Digitale geletterdheid van 14-jarigen Martina Meelissen Vakgroep Onderzoeksmethodologie, Meetmethoden en Data-analyse Universiteit Twente.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digital Playground Programma workshop 4 april
Advertisements

Overgang van PO naar VO Let op!
Curriculumvernieuwing en de kennissamenleving: nieuwe rollen voor docenten? Joke Voogt.
OUDERINFORMATIEAVOND
Informatieavond groep 7
Presentatie voortgezet onderwijs
Taal en rekenen in het mbo
ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
Taalportfolio in Action
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Overgang van PO naar VO Let op!
Rekenbeleid Centrale rekentoets start in Verplicht voor alle leerlingen Toets is op twee niveaus: 2F (vmbo / mavo) 3F (havo / vwo)
Hier doe je het voor!!!!!!!!!.
Teachers of the 21st century iearn conferentie juli 2009 Doelen: Effectief partnerschap op lokaal, regionaal en internationaal niveau tot stand brengen.
Pincode Naam spreker 4/4/17.
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
LESINHOUDEN Motorische doelstellingen: Brion
1 PILOT REKENTOETS VO 2012 Henny Tax Cito flitsbijeenkomsten rekenen voortgezet onderwijs september 2011.
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
vmbo havo - vwo - gymnasium
Welkom!. Voorlichting vmbo havo - vwo - gymnasium Monique de Jong Nathalie van der Bom (coördinator contacten basisonderwijs)(coördinator onderwijs)
Landelijke TTO-dag 2 maart 2010 Yvonne Morsink
Informatieavond groep 7
Welkom.
Blijft in 2008 Didactische uitgangspunten: echte wiskunde
Taaltuin Twente “Leren met meer effect”. 1 april 2009.
Trainer Basisvaardigheden Spelling
Rekenbeleid
OBC Bemmel ambitie aandacht aanbod.
Eindtermen ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De.
Algemene informatie voortgezet onderwijs september 2013.
Spijbelen aan het einde van het basisonderwijs en het begin van het voortgezet onderwijs : de invloed van sociale bindingen en zelfcontrole.
ICT in de les [ Toepassingen ] [ Wat wil je ermee
NMC 2003 De Waalbrug in wiskundig perspectief André Heck Amsterdam Mathematics, Science and Technology Education Laboratory.
Informatieavond groep 7
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Alfons ten Brummelhuis
E-MOVO: Digitale monitoring van gezondheidsrisicogedragingen bij adolescenten en de toepassing hiervan binnen gezondheidsbevordering Drs. Rik Crutzen Department.
Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool is er.
1 De peiling PAV in internationaal perspectief: Veerle Breemeersch AKOV - curriculum -Onderzoek van Inge De Meyer (Faculteit Psychologie en Pedagogische.
Studium Excellentie What you get is what you see.
Klas 3. Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool.
Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans Voel de chemie met Chemie.
21 st century skills en het onderwijs in de kennismaatschappij Joke Voogt De Onderwijsdagen Utrecht, 9 november 2010.
* 1F = BASISSCHOOL * 2F = VMBO * 3F = HAVO & MBO.
Scholing gele route ‘de Schakel’ 12 november 2012.
ICT in het vo Frans Peeters
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
De jeugd heeft de toekomst Uitwerking proces door; Esther Radia Mieke Ruben Rene.
Eindtoets basisonderwijs ROUTE 8 Digitale eindtoets door het ministerie erkend. Adaptieve toets. Ieder kind doorloopt een eigen passende route van vragen.
Differentiatie.
WELKOM OP ‘T ATRIUM mavo / havo / vwo
Landelijke Netwerkdag Workshop Onderwijsresultatenmodel
Werken met de Digitale Toets Omgeving FaSMEd Bijeenkomst 1
De impact van de introductie van ICT op openbare scholen in Bolivia
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Stappenplan modulebeschrijvingen schrijven
Eerder op niveau, wat heeft het opgeleverd?
AndréKuipers Ben Feringa Steve Jobs Excellentie programma
Onderwijsontwerp cluster havo/vwo
Pilot maatschappijwetenschappen
“Leren met meer effect”. 1 april 2009
Naar het voortgezet onderwijs (VO) in Enschede
TWINTIG JAAR TIMSS Ontwikkelingen in leerlingprestaties in de exacte vakken in het basisonderwijs   Martina Meelissen Annemiek Punter Vakgroep.
Technasium in de bovenbouw
Burgerschap en burgerschapsonderwijs in ontwikkeling
De deelname aan het hoger onderwijs is in Nederland hoog
Transcript van de presentatie:

Thema leven Digitale geletterdheid van 14-jarigen Martina Meelissen Vakgroep Onderzoeksmethodologie, Meetmethoden en Data-analyse Universiteit Twente

D IGITAL NATIVE (P RENSKY, 2001)

3 Zijn jongeren “digital natives”? In hoeverre verschillen tussen landen? Welke factoren hangen samen met digitale geletterheid? International Computer and Information Literacy Study 2013

“De mate waarin een individu in staat is ICT te gebruiken voor het zoeken, evalueren, verantwoord toepassen, creëren en delen van digitale informatie, om in de samenleving effectief te kunnen participeren” Digitale geletterdheid:

5 Percentage leerlingen dat het niveau heeft gehaald Niveau Score op ICILS-toets < 1< ≥ 661 Referentieniveaus

6 Percentage leerlingen dat het niveau heeft gehaald Niveau Score op ICILS-toets % < 1< ≥ 6614 Referentieniveaus

7 OnderwijsrichtingJongenMeisjeTotaal Pro Vmbo Havo Vwo Totaal Sekse en onderwijsrichting

8 Meer ICILS?