Creatief denken en doen Associëren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

Rick, Leontine, N’ketia, Tim, Cansu
CAMERA BEELDKADER EN CAMERASTANDPUNT
Visual Knowledge Building
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Time management in het onderwijs
CROSSLAB SENSORY SHOPPING
Over consumenten, gedrag en marketing
Peter Teeuwen Man 57 jaar Hoogbegaafd Heb autisme.
Sensorische Informatie Verwerking
De psychologie van communicatie
VBS De Bron Meester Ronny Marc Horst
Crosslab Sensory Shopping
Ik voel me zo alleen !.
Snoezelen snuffelen doezelen.
De schaduw en het licht Tekst Toon Hermans Muziek James Galway
Een lessenserie van drie lessen
Jaar 1 les 5 Het creatieve proces
Jaar 1 les 3 Het creatieve proces
Media en creativiteit Herfst les 2.
Medmec 1 herfst Les 3.
Medmec 1 herfst Les 3.
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
Meten bij marktonderzoek
Leven in Verbondenheid
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Op dit schilderij van de franse kunstenaar Matisse zie je mensen afgebeeld die een dans uitvoeren. De mensen zijn niet alleen verbonden met hun lichaam.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Luca Knegtering 3dd. Luca Knegtering 3dd Proefjes: Door de proefjes die we hebben gedaan in crosslab ben ik meer te weten gekomen over hoe je zintuigen.
GTA IV. Speel de game Ik speel deze game nu zo’n half jaar. Tot nu toe heb ik geweldige ervaringen gehad met dit spel. Ik heb een jaar gewacht om dit.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Communiceren met Marloes
Mondeling Nederlands nieuw het verhaal
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Spreuken: De nederige wijze.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Tekenopdracht Voor en achter elkaar.
17 september MedMec01 les 3 Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Leerstijlen KOLB SJM.
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Een onderdeel van neuro linguistic programming
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Thema 5 Diergedrag § 3 Studie van gedrag: ethologie.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Verschillende rollen en stijlen
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
 Bepaald?  Bepaald:De het  Bepaald: de het  Onbepaald?
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb
Introductie Taak Werkwijze Bronnen Beoordeling Introductie Bloemen kan je bijna overal om je heen zien. Van bloemen kun je heerlijk genieten. Je kunt.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Ontdekkingen in de zomer
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Poëzie “Hoe breek ik een gedicht open?”.
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Thema Zintuigen.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
De schrijver mee op reis
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Communicatie 7e les.
Diersoortverdieping Hond
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
ONTWERPEN LES: HELP! TEVEEL WATER!.
Transcript van de presentatie:

Creatief denken en doen Associëren 8-P

Twee mensen staan in een auto te wachten bij een verkeerslicht. Ze kletsen over koetjes en kalfjes. Dan zegt de passagier: ‘Het is groen.’ ‘Een kikker’, antwoordt de bestuurder

Wat? Associëren is het aan elkaar koppelen van begrippen die enig verband hebben met een voorwerp, begrip of situatie. Je kunt werken met woorden en beelden

Waarom? Iets kunnen begrijpen ook al is er beperkte informatie beschikbaar. Iets herkennen op basis van eigenschappen ipv uiterlijke kenmerken Snel schakelen van deel naar geheel of terug.

Hoe? Ons brein wil altijd komen tot een betekenisvol geheel van waarnemingen (gestaltvorming) in het geheugen worden allerlei ‘ingeprent’ tussen waarnemingen, ervaringen en begrippen.

Gebruik in communicatie Associaties worden veel gebruikt in communicatie (reclame) Doel is een rijke beleving neer te zetten voor de ontvanger door Onverwachte eigenschappen zichtbaar te maken Verbindingen te leggen naar andere betekenisvolle begrippen Te verwijzen naar aangename ervaringen en herinneringen Begrip te koppelen aan prettige kleuren of geluiden (muziek)

Koekhappen Welke begrippen worden verbonden? Koek – ... Gezond – ... Lekker – ... Brabant - ... http://www.peijnenburg.nl/

HOND Bij associatie kun verschillende gezichtspunten kiezen: uitgaan van het object (objectief - denotatie) vanuit je gevoelens, emoties (subjectief - connotatie) HOND

Objectief: het onderwerp zelf We weten vaak erg veel over een bepaald onderwerp zonder het zelf te beseffen Door op zo veel mogelijk manieren naar het onderwerp te kijken komen we tot nieuwe benaderingen

Objectief - algemeen zoogdier – viervoeter – wolf – roofdier – jagen – waken – blaffen – roedel – rangorde – bijten – tanden – kaken – ruiken – opsporen – rennen – fokken – trainen - etc

Objectief - gedrag blaffen – tong uit de bek – harige vacht – kwispelen met staart – snuffelen – ruien – oren spitsen – smakken – hollen – bedelen – spelen – apporteren – tegen je op springen – grommen opsporen – rennen – etc

Subjectief: eigen ervaringen Eerder opgedane ervaringen kunnen van invloed zijn op de wijze waarop we een gebeurtenis beleven of betekenis geven. Voorbeeld: plezier of angst, genot of pijn, opluchting of frustratie

Subjectief gezelligheid – trouw – toewijding –knuffelen opdringerig – vals – bijten – angst – pijn – poep op straat – vies – stank – vlooien waken – blaffen – veilig – huiselijk

Associatie met beeld

Associatie-vormen Bloem/boeket Ketting Cirkel verbindt zoveel mogelijk associaties met een begrip en herhaal dit met deelbegrippen Ketting verbind twee begrippen met elkaar door middel van een reeks associaties Cirkel Maak een reeks associaties bij een woord om uiteindelijk bij hetzelfde woord uit te komen kikker - water - dorst - terras - uitrusten - wandelen - pad - kikker

Bloem Uitgaan van één begrip, waaraan je diverse verwante begrippen koppelt. Doel: in beeld brengen van zoveel mogelijk eigenschappen, onderdelen of relaties

Bloem

Opdracht Kies een van de ‘buurten’ uit de vorige sessie. Maak ieder een bloem met associaties bij het begrip

Vrije associatie Bij creatief denken kan vrije associatie worden gebruikt bij divergentie (verzamelen van veel ideeën) en bij het formuleren van een creatieve analogie

Vrij associëren Associaties niet op basis van eigenschappen van object, maar ‘willekeurig’ klank: paard – staart – taart – maart – vaart – ongeëvenaard kleur: kikker – groen – gras – hooi – niezen – snotteren - groen geur: succes – race – benzine – brandend rubber

Analogie Analogie is een overeenkomst tussen twee ‘objecten’ die op het eerste gezicht weinig of niets gemeenschappelijk hebben Leert soms nieuwe of verrassende visies en inzichten op

Analogieën Het kan handig zijn om een probleem aan te pakken op basis van een analogie: als de organisatie een machine was, wat zou dan het mankement zijn? als je naar de natuur kijkt, wat voor oplossing zie je daar voor het probleem als je zelf het probleem was, wat zou er dan moeten gebeuren als het aan jou lag... etc

Creatieve analogie Bij creatieve analogie zoek je geforceerd naar overeenkomsten tussen een bepaald begrip en iets (heel anders) Bijv. de overeenkomst tussen onderwijs en een netje zaden

Creatieve analogie Probeer alle zintuigen in te zetten auditief: KLINKT ALS klank, ritme, toon visueel: ZIET ERUIT ALS beeld, kleur tactiel: VOELT ALS vorm, materiaal olfactorisch: RUIKT ALS geur, reuk gustatief: SMAAKT NAAR smaak, textuur

Ketting Door het toepassen van de ketting-associatie kun je ‘ver weg komen’van het oorspronkelijke begrip (met behoud van enig verband). Reeks van begrippen, waarbij je steeds vanuit het laatste begrip associeert. Verbind eerste en laatste begrip met elkaar (analogie)

Verschillende vormen Open ketting Gesloten ketting Cirkel Paard - ... - ... - ... - ... - ... - ... Paard – hoef – ijzer – smid – vuur - enz Gesloten ketting Kikker - ... - ... - ... - ... - ... – prins kikker - groen - gras - veld - dambord - koning - prins Cirkel Kind - ... - ... - ... - ... - ... – kind Kind – knoeien – poetsen – huishouden – vader - kind

Combinaties Bloem > boeket Neem een begrip van de bloemblaadjes en begin nieuwe bloem Ketting > kralengordijn Maak meerdere kettingen naast elkaar en zoek verticale verbindingen

Opdracht Noem een probleem dat regelmatig in buurten voorkomt Bijvoorbeeld: parkeeroverlast, straatvuil, geluidshinder, zwervers Kies een analogie (machine, natuur, creatief) Bedenk zoveel mogelijk verbindingen die kunnen bijdragen tot een oplossing