NVAO: kwaliteitszorg en accreditatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Studenttevredenheid en accreditatie
Advertisements

De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Kwaliteit en onderwijstijd
1 Europese Vereniging for het Toetsen en Beoordelen van Taalvaardigheid
Onze kernwaarden.
GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
De ziekenhuispsychiatrie zorgt voor kwaliteit Hoe kan je het regelen en onderhouden?
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
A2 - Alliantie Een alliantie aangaan, wat betekent dat in de praktijk? ‘Een grote cultuuromslag’, antwoordt Ton Swanenberg (DI), alliantiemanager van A2.
Instellingstoets: vloek of zegen?
Interest Groep 1 Voorbereiden op de Praktijk De Nederlandsche Bank Piet Mosch NIOC 8 april 2011 Disclaimers Presentatie op persoonlijke titel Chinese muur.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Van Zwak naar Beter Jij maakt het verschil!!!. Quickwinst - MT stuurt aan, maakt een plan van aanpak - Confrontatie team met de feiten, volledige transparantie.
Challenge the future Delft University of Technology Onderwijs en Kwaliteitszorg Visitatie-ervaringen Paul Rullmann 15 oktober 2013.
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Opbrengstgericht werken
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
OHSAS certificatie Frans Stuyt 24 september 2009.
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
Associate degree in Nederland : kwaliteitszorg en beoordeling programma’s Rik Belmans 8 november 2007 Date: 5/4/17.
Pilots Ad-programma’s hogescholen – bve instellingen
Kwaliteitszorg ● Huidige accreditatie (status)
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Programma Verenigingsondersteuning Almelo
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
© de vries business consultancy, 2008
Studeren met een functiebeperking: wat kan accreditatie betekenen? Karl Dittrich, voorzitter NVAO Utrecht, 24 november 2011.
Training examencommissies
PROJECT HBO-SAM Vooronderzoek Disseminatie
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Honoursonderwijs in HBO
Certificering van milieumanagementsystemen volgens NEN-EN-ISO 14001
Voorbereiding Instellingsaudit
Interne kwaliteitszorg NVAO
Resultaten Accreditatie t/m najaar 2014
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Kwaliteitszorg binnen SPH SPHOBE01RV. Wat is kwaliteitszorg? In de commerciële bedrijvigheid: de klant is koning – Reactie op flessentrekkerij, oplichting,
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
Geïntegreerde schoolverbetering
1 Succesvol deeltijd hogeronderwijs Waar staan we? - gedeelde praktijken - Workshop Ver. Hogescholen Praktijkervaring flexibel opleiden Elly.
Flexibel deeltijd hoger onderwijs Studiedag Vereniging Hogescholen Werken aan deeltijd; op weg naar aantrekkelijker deeltijd hoger onderwijs 11 december.
Examencommissies in accreditatiekader 6 juni 2011 Fred Mulder.
CIKO Historiek en visie CIKO oprichting aan de UA.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Het accreditatiestelsel: het verleden en het heden.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Onderwijskwaliteit: een zaak voor peers onder elkaar, of voor politiek en democratie?
Van prestatieafspraken naar kwaliteitsafspraken Dirk Haen en Annerie Hesseling Directie Hoger Onderwijs en Studiefinanciering Ministerie van Onderwijs,
Onderwijskundige Dienst DAAD Onderwijsadvies
Feedbackplatform bijeenkomst 2 Instellingstoets Kwaliteitszorg en Kwaliteitszorg 2020 Maandag 6 februari 2017.
De driehoeksverhouding
Nieuwe onderzoekskaders
Stuurt Europa het beroepsgericht onderwijs? VLOR studiedag 4 juni 2014
Onderwijskwaliteit en Kwaliteitszorg NL
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Verantwoordelijkheid van Organisaties
Werksessie Verslaglegging van examencommissies
Zero Accidents Netwerk Nederland Voorjaar 2014
Experiment instellingsaccreditatie – lichtere opleidingsaccreditatie
Transcript van de presentatie:

NVAO: kwaliteitszorg en accreditatie 4/19/2017 NVAO: kwaliteitszorg en accreditatie naam datum NVAO - in a nutshell

4/19/2017 De NVAO is als onafhankelijke, binationale accreditatieorganisatie bij verdrag opgericht door de Nederlandse en Vlaamse overheid om een deskundig en objectief oordeel te geven over de kwaliteit van het hoger onderwijs in Nederland en Vlaanderen. NVAO - in a nutshell

4/19/2017 Er studeren bijna een miljoen studenten in door de NVAO geaccrediteerde opleidingen. Onze taak is ervoor te zorgen dat hun kennis en vaardigheden voldoen aan de internationale wetenschappelijke en professionele standaarden en dat hun leerervaringen aan de maat zijn. 688 016 studenten 257 141 16 829 289 inwoners 6 404 715 (excl. Brussel) http://statline.cbs.nl/Statweb/publication/?DM=SLNL&PA=70943ned&D1=0&D2=a&D3=0&D4=0-1,42,88,149,181,217,233,273,300&D5=0&D6=0&D7=22-23&VW=T Cijfers: Centraal Bureau voor de Statistiek (NL) & Statistisch Jaarboek (VL) NVAO - in a nutshell

Waarborgen voor onafhankelijkheid Openbaar gefinancierd 4/19/2017 Waarborgen voor onafhankelijkheid procedures, methodologiën, besluitvorming Openbaar gefinancierd door Nederland & Vlaanderen (60/40) instellingen/opleidingen betalen voor accreditaties Verantwoording aan Comité van Ministers Nederlands & Vlaams Parlement Organisatie NL & VL Adviesraad - Bestuur > Dagelijks Bestuur Dagelijks Bestuur: 2 NL & 2 VL leden Vlaamse directeur 50 medewerkers, 23 beleidsmedewerkers NVAO - in a nutshell

Kernwaarden Onafhankelijkheid Duidelijkheid Transparantie Respect Vertrouwen

Drie doelen voor de komende drie jaren

4/19/2017 1 Versterken van het vertrouwen in het accreditatiestelsel, op basis van gegrond vertrouwen, via een flexibeler instrumentarium en leidend tot minder lasten. NVAO - in a nutshell

4/19/2017 2 Kwaliteit van onderwijs hoog op agenda sector plaatsen door kwaliteit zichtbaar te maken, en kwaliteit als cultuur te stimuleren. NVAO - in a nutshell

4/19/2017 3 Ondersteunen Bolognaproces en versterken internationale activiteiten binnen Europa. NVAO - in a nutshell

Kwaliteit als werkterrein

Beoordeling en borging 4/19/2017 “Het gaat om kwaliteit, niet om kwaliteitszorg.” “ verfijnen instrumentarium; behandeltermijnen halen; slanke procedures hanteren; kwaliteit panels versterken; kwaliteit/toegankelijkheid rapporten vergroten; ondersteunen clusterbeoordelingen en nadenken over de evolutie van het stelsel NVAO - in a nutshell

Bevordering kwaliteitscultuur 4/19/2017 “ ”Kwaliteit vraagt om kwaliteitscultuur.” verbeterperspectief vormgeven; kwaliteit als cultuur stimuleren; ontwikkelingen in het onderwijs en kwaliteitsbeoordeling volgen en kennis ontsluiten en delen NVAO - in a nutshell

Internationaal perspectief 4/19/2017 ”Onderwijskwaliteit op een internationaal en maatschappelijk relevant niveau.” “ focus aanbrengen in samenwerkingsverbanden met Europese partners en bijdragen aan wederzijdse en internationale erkenning van diploma’s NVAO - in a nutshell

4/19/2017 Onze beoordelingen NVAO - in a nutshell

actieve opstelling; duidelijk naar de samenleving en alle betrokkenen in het hoger onderwijs en met respect ten aanzien van de autonomie van de instellingen en hun primaire verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van hun onderwijs

Het stelsel Instelling Opleiding Rapport Rapport Rapport Website Toets nieuwe opleiding Rapport Instellingstoets / -review Focus op beleid en praktijk van interne kwaliteitszorg  onderwijs-leeromgeving Register Instelling Rapport Accreditatie Focus op inhoud onderwijs (& uitvoering)  leerresultaten Opleiding Rapport

De beoordeling van instellingen Periodieke toetsing van de kwaliteit van het onderwijsbeleid van een instelling. Onderwijsactiviteiten via trails Evaluatie Visie Beleid Verbeterbeleid act plan do check Vaststellen of het bestuur van een instelling vanuit zijn visie op de kwaliteit van het onderwijs een doeltreffend systeem van kwaliteitszorg hanteert.

De beoordeling van opleidingen Periodieke beoordeling van de inhoudelijke kwaliteit en de verbetering ervan Beoogd eindniveau Onderwijs-leeromgeving Gerealiseerd eindniveau Wat beoogt de opleiding? Hoe realiseert de opleiding dat? Worden de doelstellingen bereikt ? Vaststellen of de opleiding voldoet aan de kwaliteit die in internationaal perspectief redelijkerwijs in het hoger onderwijs mag worden verwacht.

De commissieleden Pool van ruim 800 deskundigen 4/19/2017 Onafhankelijk Deskundig op hun vakgebied Deskundig in het onderwijs Deskundig in hun werkveld Internationaal georiënteerd Pool van ruim 800 deskundigen internationale databank voor experts In ieder panel een student Voorzitters worden getraind Secretarissen worden gecertificeerd Samenstelling door/vooraf instemming NVAO NVAO - in a nutshell

Positief accreditatie besluit Negatief accreditatie besluit Stelsel Nederland Instellingstoets Kwaliteitszorg Ja Nee Positief Negatief Beperkte opleidingsbeoordeling Uitgebreide opleidingsbeoordeling Positief accreditatie besluit Negatief accreditatie besluit

Instellingstoets kwaliteitszorg Twee bezoeken: Verkenning één-daagse bijeenkomst algemeen beeld van de instelling op basis van kritische reflectie en gesprekken Verdieping uitvoering ‘audit trails’ – verificatie afsluitende oordeelsvorming

Opleidingsbeoordeling Beperkt Gericht op een discussie met peers over: Inhoud van de opleiding Behaalde resultaten Ambities van de opleiding Beoordeling aan de hand van 3 vragen: Wat beoogt de opleiding? Hoe realiseert de opleiding dit? Worden de doelstellingen bereikt?

Opleidingsbeoordeling Uitgebreid Gericht op een discussie met peers over : Doelstellingen Programma Personeel Voorzieningen Kwaliteitszorg Resultaten Beoordeling aan de hand van 16 standaarden

Stelsel Vlaanderen Instellingsreview Instellingsreview 4/19/2017 2015 - 2017 2018 2020 - … Instellingsreview Instellingsreview + Opleidingsaccreditatie Opleidingsdossiers Boven de lijn: hogescholen en universiteiten Onder de lijn: geregistreerde instellingen (7), instellingen postinitieel onderwijs (3), protestantse faculteiten (2) 2015-2017: Nulmeting 2018: Decretale evaluatie 2020: Echte instellingsreview -> bij positief resultaat: opleidingsdossiers; anders: gewone beoordelingen opleidingen Opleidingsaccreditatie Opleidingsaccreditatie NVAO - in a nutshell

Instellingsreview Beoordeling door reviewcommissie Vier onderwerpen: visie en beleid, beleidsuitvoering, evaluatie en monitoring en verbeterbeleid. Kwaliteitscultuur als rode draad (bij elk onderwerp) Focus op huidige beleid en behaalde resultaten Ook ambities: beter antwoord op maatschappelijke uitdagingen. Oordeel op een driepuntsschaal

Opleidingsaccreditatie Beoordeling door visitatiecommissie Gericht op discussie met peers en andere deskundigen Focus op inhoud en kwaliteit van opleiding. Oordeel in een vierpuntsschaal Beoordeling sluit aan bij 3 vragen: Wat beoogt de opleiding ? Hoe realiseert de opleiding dat ? In welke mate worden de doelstellingen bereikt ?

4/19/2017 Onze bredere rol NVAO - in a nutshell

Systeembreed andere beoordelingstaken (pilots, HBO5, verlenging cursusduur, tweejarige masters); informatie en advies Nederlandse en Vlaamse overheid; onderhouden en publiceren van accreditatiekaders voor hoger onderwijs; publiceren van onze bevindingen op basis van beoordelingen; delen van informatie, reflecties & analyses over best practices ter verbetering van de kwaliteit; bijdragen aan publieke debat over hoger onderwijs en betrekken van studenten en docenten bij ons werk, onze governance en onze beoordelingen

Internationaal perspectief 4/19/2017 Lid van de belangrijkste internationale kwaliteitszorgorganisaties European Standards & Guidelines Geregistreerd in het onafhankelijke European Quality Assurance Register for Higher Education (EQAR) NVAO - in a nutshell

4/19/2017 Uitdagingen NVAO - in a nutshell

Uitdaging #1 interne KZ Beoordelings-systeem Zelf-evaluatie-rapport 4/19/2017 Beoordelings-systeem interne KZ Zelf-evaluatie-rapport Externe KZ panel rapport De cirkel rondmaken: de verbetersuggesties in de panelrapporten worden intern opgenomen en leiden tot verbeteracties NVAO - in a nutshell

Uitdaging #2 NVAO ‘hoger onderwijs’ ‘overheid’ ‘maatschappij’ 4/19/2017 ‘hoger onderwijs’ verbeteren NVAO De positie van de NVAO in het perspectief van : de vragen die stakeholders hebben ten aanzien van elkaar De verwachtingen die de stakeholders hebben ten aanzien van de NVAO: HO helpen verantwoording afleggen (accountability), HO helpen verbeteren (enhancement), over HO informeren. verantwoorden informeren ‘overheid’ ‘maatschappij’ NVAO - in a nutshell

Uitdaging #3 beschrijven leerresultaten toetsen leerresultaten 4/19/2017 beschrijven leerresultaten toetsen leerresultaten behaalde leerresultaten aantoonbaar maken NVAO - in a nutshell

Uitdaging #4 Betrouwbaarheid en validiteit externe beoordelingen beoordelingsschalen beoordelingsregels

Recente ontwikkelingen Ontwikkelingen hoger onderwijs Blended Learning Cross-border Ontwikkeling instellingsaccreditatie schaal? resultaten wanneer niet (volledig) naar tevredenheid relatie tot programmaniveau?

www.nvao.net +31 70 312 2300 info@nvao.net @nvao 4/19/2017 www.nvao.net +31 70 312 2300 info@nvao.net @nvao NVAO - in a nutshell