LEERBEHOEFTEN VAN LERARENOPLEIDERS Jurriën Dengerink - Vrije Universiteit Amanda Berry – Universiteit Leiden Quinta Kools – Fontys Hogeschool Mieke Lunenberg.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Expertisenetwerk Professionele Ontwikkeling Lerarenopleiders Een stimulans voor het leven lang leren van lerarenopleiders? Fer BoeiWindesheim Jurriën Dengerink.
Advertisements

Titel, Onderwijsraad, februari Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012 Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen Toelichting.
Wat (en hoe) willen lerarenopleiders leren
CoP - PlatOO. Vandaag Centraal: Community of Practice – PlatOO Een klein stukje theorie Straks een praktijkgemeenschap spelen met als doel het ervaren.
De Vereniging Lerarenopleiders Nederland Opgericht 1 juli 1975
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
Een onderzoekende leraar Hanneke Issing (Fontys Pabo Tilburg)
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
LOB in Entree Platform Entree 20 juni 2014.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Patient Reported Outcome Measures
Passend onderwijs: Stand van zaken en typologie mbo-instellingen
Professional Development Schools - Rijnmond
Prototype kwartaalrapportage en dashboard
Keynote zichtlijn onderzoek Quinta Kools Lector ‘professionalisering van leraren en lerarenopleiders’ Fontys Lerarenopleiding Tilburg Velon-conferentie.
Meer inzicht en grip op financiële redzaamheid. Programma Welkom Inleiding Voorstelrondje Armoede/schulden Signaleringslijst Financien Afronding.
21 ST CENTURY SKILLS! WAT DOEN WE ER MEE? Onderwijspraktijkmiddag ROLF Groep Dr. Ben Kokkeler, Kokkeler Innovatie Consult 16 september 2015.
Van Wmo-werkplaats naar kennisnetwerk voor sociaal domein Theo Roes voorzitter overleg Wmo-werkplaatsen.
De N-factor, lessencyclus over netwerken
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 4 kwartaal 2.
Interactieve Mantelzorgkamer Share&Care
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
ONDERZOEK NAAR PROFESSIONALISERING VAN EN DOOR LECTOREN 17 april 2014 Jaarcongres Vereniging Hogescholen, Den Bosch.
I am and … a teacher a teacher educator. I ampassionate learning unique caring online understanding discovering curious not alone inspired creative.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
Een quick start naar leergemeenschappen Bart Ormel, Fer Coenders Ecentconferentie 16 mei 2012.
INTERACTUMDAG Plaats en inzet van StudieWijzer als begeleidingsinstrument bij de persoonlijke en professionele ontwikkeling van de aanstaande leraar 8.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
Schoolse taalvaardigheid bij rekenen Een onderzoek naar verschillen in gedrag, kennis, vaardigheden en attitudes van leraren basisonderwijs Nanke Dokter.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
EPALE With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union Wat? Voor wie? Waar? Waarom? Hoe? En jullie?
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
Informatieve ouderavond Inrichting schoolorganisatie Th.J.Rijkenschool
Welkom! Aan alle projectleiders en onderzoekers van de zeven pilotopleidingen die deelnemen aan de kick- off en diagnose-bijeenkomst van de pilot Protocol.
Wie en wat? Professor Caroline werkt aan de universiteit. Samen met andere onderzoekers wil zij graag onderzoeken of de kinderen die in Deinze naar school.
De lerende lerarenopleider Leuven, 6 oktober 2016 nl.linkedin.com/pub/mieke-lunenberg/17/5b4/302 Mieke Lunenberg 1.
<plaats en datum>
Netwerkondersteuning in buurt en wijk
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
Ontwikkeling van professionele identiteit
Opleiden binnen de dijkbewakingsorganisatie.
Project wendbaar aan het Werk
Intervisie, coaching, mentoring, opleidingsbegeleiding…
Ontwikkeling van professionele identiteit
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Themagroep Professionele ontwikkeling van lerarenopleiders Meet & explore sessie Velon-studiedag 2017.
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
Welkom! Ruben Vanderlinde.
SVZ Leerbehoeften en ondersteuning van de professionele ontwikkeling van lerarenopleiders in Nederland Jurriën Dengerink AMSTERDAM 16 JANUARI 2018.
Netwerkondersteuning in buurt en wijk
Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen
Ontwikkelen met succes: dus de leraar aan zet!
Van zorgen voor naar zorgen dat…
<plaats en datum>
Richting geven aan Teamontwikkeling
Titel, Onderwijsraad, februari 2009
Van Eiland naar wijland
The Future Teacher 3.0.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
José Hermanussen, Ronald Stevens, Jorrick Beckers
Transcript van de presentatie:

LEERBEHOEFTEN VAN LERARENOPLEIDERS Jurriën Dengerink - Vrije Universiteit Amanda Berry – Universiteit Leiden Quinta Kools – Fontys Hogeschool Mieke Lunenberg – Vrije Universiteit VELON-congres 2015

DOELEN Inzicht in wat lerarenopleiders belangrijk vinden en waar ze tegenaan lopen in hun professionele ontwikkeling Bevorderen en ondersteunen van communities of practice gericht op de professionele ontwikkeling van lerarenopleiders Een digitaal platform waarin interactief de kennisbasis van lerarenopleiders verder wordt ontwikkeld European Professional Development Program en European Teacher Academy VELON-congres 2015

DOELEN VANDAAG Voor deelnemers: Meer inzicht krijgen in eigen rol en leerbehoeften via invullen vragenlijst en spiegelen aan uitkomsten eerdere onderzoeken Voor InFo-TED Inzicht of deze enquête werkt VELON-congres 2015

VRAGENLIJST Gebaseerd op eerdere surveys van oa. Kools ea (2011), Tack & Vanderlinde (2014), Placklé – VELOV (2015), Dengerink ea (2015). Wordt uitgezet in 7 landen Focus op a.Leerbehoeften en voorwaarden daarvoor b.Lerarenopleider in de rol van onderzoeker VELON-congres 2015

VRAGENLIJST 10 minIndividueel invullen (tm vraag 24) 07 minMet buurman-buurvrouw - welke (clusters van) vragen sloten goed aan bij je eigen praktijk en wensen? - welke vragen miste je - evt andere opmerkingen nav vragenlijst 07 minPlenaire terugkoppeling, wat neem ik mee VELON-congres 2015

Resultaten Tack en VanderLinde (2014) Typologie: ‘the enquiring teacher educator’ ‘the well-read teacher educator’ ‘the teacher educator-researcher’ VELON-congres 2015

Resultaten Dengerink ea (2015) Waarin willen lerarenopleiders zich ontwikkelen: Opleidingsdidactiek, begeleiding/coaching, theoretische onderbouwing Hoe willen lerarenopleiders zich ontwikkelen: Gericht informeel leren: literatuur lezen, deelnemen aan conferenties, experimenteren, gesprekken met collega’s. VELON-congres 2015