LEERBEHOEFTEN VAN LERARENOPLEIDERS Jurriën Dengerink - Vrije Universiteit Amanda Berry – Universiteit Leiden Quinta Kools – Fontys Hogeschool Mieke Lunenberg – Vrije Universiteit VELON-congres 2015
DOELEN Inzicht in wat lerarenopleiders belangrijk vinden en waar ze tegenaan lopen in hun professionele ontwikkeling Bevorderen en ondersteunen van communities of practice gericht op de professionele ontwikkeling van lerarenopleiders Een digitaal platform waarin interactief de kennisbasis van lerarenopleiders verder wordt ontwikkeld European Professional Development Program en European Teacher Academy VELON-congres 2015
DOELEN VANDAAG Voor deelnemers: Meer inzicht krijgen in eigen rol en leerbehoeften via invullen vragenlijst en spiegelen aan uitkomsten eerdere onderzoeken Voor InFo-TED Inzicht of deze enquête werkt VELON-congres 2015
VRAGENLIJST Gebaseerd op eerdere surveys van oa. Kools ea (2011), Tack & Vanderlinde (2014), Placklé – VELOV (2015), Dengerink ea (2015). Wordt uitgezet in 7 landen Focus op a.Leerbehoeften en voorwaarden daarvoor b.Lerarenopleider in de rol van onderzoeker VELON-congres 2015
VRAGENLIJST 10 minIndividueel invullen (tm vraag 24) 07 minMet buurman-buurvrouw - welke (clusters van) vragen sloten goed aan bij je eigen praktijk en wensen? - welke vragen miste je - evt andere opmerkingen nav vragenlijst 07 minPlenaire terugkoppeling, wat neem ik mee VELON-congres 2015
Resultaten Tack en VanderLinde (2014) Typologie: ‘the enquiring teacher educator’ ‘the well-read teacher educator’ ‘the teacher educator-researcher’ VELON-congres 2015
Resultaten Dengerink ea (2015) Waarin willen lerarenopleiders zich ontwikkelen: Opleidingsdidactiek, begeleiding/coaching, theoretische onderbouwing Hoe willen lerarenopleiders zich ontwikkelen: Gericht informeel leren: literatuur lezen, deelnemen aan conferenties, experimenteren, gesprekken met collega’s. VELON-congres 2015