Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam
Programma Context van Toptechniek in Bedrijf Impressie resultaten Kenmerken en voorbeeld van succesvolle samenwerking Aandachtspunten Samen leren: peer reviews Wat doen succesvolle samenwerkingsverbanden
Wat ging vooraf? Terugloop vmbo beroepsgericht Aansluitingsproblemen vmbo-mbo Oplopende technische arbeidsmarktvraag op mbo (4) Verdwijnen techniek grote steden Doel: meer jongeren via vmbo (bg/tl) – mbo – arbeidsmarkt/hbo
Wat is daarvoor nodig? Betere aansluiting tussen vmbo en mbo Mbo-aanbod afgestemd op technische arbeidsmarktvraag in de regio en op hbo Netwerk relevante partijen Duurzame aandacht voor arbeidsmarktbehoefte & responsiever worden
Gedachten achter TiB- programma Van (individuele) school naar netwerken in de regio Eigenaarschap Bottom up: regionale initiatieven Aansluitend bij regionale technische arbeidsmarktvraag Combi verantwoorden en leren
TiB in vogelvlucht (zelfbenoemde) regio’s geselecteerd Regiovisie = fundament Onderwijsinstellingen spin in web Eigen [bestaande] aanpakken Prestatie-afspraken, M&A, kennisprogramma, peer reviews
Impressie resultaten Ontwikkelen van aantrekkelijke, routes van vmbo naar mbo en hbo (projecten, dóen) [nieuwe] Verbindingen in de regio “Echte doorlopende leerlijnen” Structurele plek voor uitwisseling, ontwikkeling, ontdekking Meer vakmanschapsroute dan technologieroute Bedrijven operationeel betrokken
Voorbeeld: samenwerking rond Technologieroute Route met potentie (volume) Heldere agenda (>mbo 4) Duidelijk arbeidsmarktperspectief Inhoudelijke afstemming Voorbeeld: Bèta Challenge
Kenmerken van levende en lerende netwerken: Met wie samenwerken en waarom? Relevante partijen betrokken logisch, flexibel Eigenaarschap gedeelde visie Gecommitteerd leiderschap boegbeelden
Kenmerken van levende en lerende netwerken: Wat willen we bereiken, wat gaan we doen? Gedeelde urgentie en recht doen aan ieders belang Win-win, handelingslogica’s Zicht op situatie en onderliggende cijfers Bestaande- verwachte situatie, focus Richtinggevende visie
Kenmerken van levende en lerende netwerken: Hoe maak je samenwerking in netwerken effectief? Professionele projectleiding Regelen, verbinden, korte lijn bestuurders Oog voor (financiële) continuïteit Lerend vermogen: 1.vraaggericht opleiden 2.dynamische arbeidsmarkt volgen 3.samenwerken met andere scholen 4.samenwerken met bedrijven
Aandachtspunten Regiovisie als motor voor innovatie? Balans tussen sturen en (stimu)leren Voor wie doe je het? Onderzoekende houding: wat werkt? Leren op alle niveaus
Samen leren: peer reviews als instrument Lerende gesprekken tussen regio’s als ‘tool’ als versterking van reflectie op voortgang Eigen leervraag: waar willen we gezien ambities nog een stap op maken; wat lukt goed, wat willen we verbeteren? Moet je oefenen en leren
Wat doen succesvolle samenwerkingsverbanden vmbo-mbo? (1) Naast basiskenmerken: gedeelde visie, urgentie, eigenaarschap, vertrouwen, overlegstructuur met kartrekker Dwarsverbanden operationeel /tactisch/strategisch niveau Aandacht voor samenwerkingsverband Structurele vs projectenaanpak
Wat doen succesvolle samenwerkingsverbanden vmbo-mbo? (2) Uitgaan van: wat is nodig om onze leerlingen succesvol te maken (ipv organisatie-belangen als struikelblok) Ruimte voor structureel contact docenten vmbo en mbo Meer aandacht voor opbrengst, en minder papier