Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
Advertisements

1 Workshop voor maatschappelijke organisaties ter voorbereiding op de Beursvloer.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Presentatie Henny Knechten
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
Energieke doelgerichte regionale aanpak
Human Capital Agenda Topsectoren Agro&Food en Tuinbouw&Uitgangsmaterialen.
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
Opgericht 14 juli 2000 Ter verhoging van het aantal onderwijsdeelnemers dat een opleiding beroepsgekwalificeerd kan afronden.
Ondernemend Onderwijs in de regio. De droom in 2011: Onderwijs, bedrijfsleven en andere partners geven ondernemend onderwijs vorm en voeren dit gezamenlijk.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Passend Onderwijs een korte inleiding
VTB Technasium Vakcollege
Lectorenoverleg Applied Science
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
VM4 Technologieroute Dag van de Beroepskolom 2012.
Samenwerken rond een complexe probleemsituatie kijkend naar ervaringen met VM2 in 20 minuten … Dag van de Beroepskolom 7 oktober 2011 Ed Weijers, senior.
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Professional in Beeld Leerwerkgemeenschap Minkema College
moderniseren van het curriculum.
Subsidieverleners: Sydo de Jong Projectleider Toptechniek in bedrijf Friesland 22 augustus 2014.
Loopbaan centraal Minder VSV door betere loopbaankeuzes Miniconferentie Overstap vmbo/mbo regio Eemland Ton Eimers KBA Nijmegen 28 februari 2013.
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
Toptechniek in bedrijf
Concept examenprogramma
Opgericht 14 juli 2000 Ter verhoging van het aantal onderwijsdeelnemers dat een opleiding beroepsgekwalificeerd kan afronden.
Versterking doorstroom BK DvdB Hoe het tij te keren in de beroepskolom ? Roel van Asselt Inhoud 1. Stand van zaken 2. Dwingende condities voor verbeteringen.
TECHNIEKKETEN NM-LIMBURG Op maat naar triple helix 2020
Annemarie KnottnerusEva van Cooten ProgrammaleiderSenior projectleider Toptechniek in bedrijf Toptechniek in bedrijf.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
13 november 2012 BÈTA CHALLENGE Programma. Inhoud: 1. Legitimatie 2. Doelgroep en doelstellingen 3. Ontwerpprincipes / voorwaarden 4. Tijd en beoordeling.
Bèta Challenge Programma Een Bèta route mavo-mbo-hbo.
November 2012 Rekenpiloot Onderweg naar een doorlopende leerlijn rekenen vmbo-mbo Caroline van Eijk, Albeda College Rotterdam Caroline Ritburg, Geuzen.
Gemeente Rotterdam 23 en 29 maart 2016 Informatiebijeenkomst Leren Loont! en beleidsregel. po, vo.
De sterkste schakel: de verbinding tussen het vmbo en het mbo Michaela Zwaan, Vakcollege Groep.
Welkom Anouk de Wit, Projectleider communicatie Toptechniek in bedrijf Platform Bèta Techniek.
‘ Bruggen Bouwen’ verbinden VSO – MBO en VSO- arbeidsmarkt SITS subsidie en subsidieonderzoek A2 Presentatie regio-overleg Agentschap SZW Zuid-Nederland.
Workshop sluitende aanpak rondom kwetsbare jongeren (VO en MBO) Liesbeth van der Lee RMC coördinator Jasmijn Plug Projectmanager ROC.
Zeldenrust-Steelantcollege Zeldenrust-Steelantcollege 2013 KANSEN IN DE REGIO Amsterdam, 17 april
11 februari 2016 Lerend Netwerk VO  MBO Regio Eem Welkom Wifi-netwerk: PORTAL of -MCVO: (Graag alvast instellen! internet straks nodig) Gebruikersnaam:
Peter Smulders, Projectleider BuildUpSkillsNL Jan Cromwijk, Projectsecretaris BuildUpSkillsNL 24 januari 2014, Den Haag.
Projectleidersbijeenkomst Toptechniek in bedrijf 10 februari 2015.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Friesland,Kop van Overijssel & Noordoostpolder Kwartiermakers po Anke Postma en Jimke Nicolai & Kwartiermaker vo Margriet Buwalda.
16 april 2015 Miniconferentie VO  MBO Regio Eem Welkom.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Naar een succesvolle en duurzame samenwerking in uw regio! Ajoeb Mohamedajoeb.
MBO-HBO in Strategische Agenda Hoger Onderwijs en Onderzoek Floor Boselie-Abbenhuis Dag van de Beroepskolom 9 oktober 2015.
Krimp als motor voor beweging
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Het Vernieuwde Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Sjoerd Veerman Programmamanager Arbeidsmarktbeleid RIF-project
Innovatief Basisonderwijs
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Samenwerking: de aanhouder wint
De aansluitingsatlas: slim doorstromen van vmbo naar mbo
De collectieve ambitie
een vertrouwd gezicht binnen het vo én mbo!
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
19 juni 2019 in 't Spant in Bussum
Transcript van de presentatie:

Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam

Programma Context van Toptechniek in Bedrijf Impressie resultaten Kenmerken en voorbeeld van succesvolle samenwerking Aandachtspunten Samen leren: peer reviews Wat doen succesvolle samenwerkingsverbanden

Wat ging vooraf? Terugloop vmbo beroepsgericht Aansluitingsproblemen vmbo-mbo Oplopende technische arbeidsmarktvraag op mbo (4) Verdwijnen techniek grote steden  Doel: meer jongeren via vmbo (bg/tl) – mbo – arbeidsmarkt/hbo

Wat is daarvoor nodig? Betere aansluiting tussen vmbo en mbo Mbo-aanbod afgestemd op technische arbeidsmarktvraag in de regio en op hbo Netwerk relevante partijen Duurzame aandacht voor arbeidsmarktbehoefte & responsiever worden

Gedachten achter TiB- programma Van (individuele) school naar netwerken in de regio Eigenaarschap Bottom up: regionale initiatieven Aansluitend bij regionale technische arbeidsmarktvraag Combi verantwoorden en leren

TiB in vogelvlucht (zelfbenoemde) regio’s geselecteerd Regiovisie = fundament Onderwijsinstellingen spin in web Eigen [bestaande] aanpakken Prestatie-afspraken, M&A, kennisprogramma, peer reviews

Impressie resultaten Ontwikkelen van aantrekkelijke, routes van vmbo naar mbo en hbo (projecten, dóen) [nieuwe] Verbindingen in de regio “Echte doorlopende leerlijnen” Structurele plek voor uitwisseling, ontwikkeling, ontdekking Meer vakmanschapsroute dan technologieroute Bedrijven operationeel betrokken

Voorbeeld: samenwerking rond Technologieroute Route met potentie (volume) Heldere agenda (>mbo 4) Duidelijk arbeidsmarktperspectief Inhoudelijke afstemming Voorbeeld: Bèta Challenge

Kenmerken van levende en lerende netwerken: Met wie samenwerken en waarom? Relevante partijen betrokken logisch, flexibel Eigenaarschap gedeelde visie Gecommitteerd leiderschap boegbeelden

Kenmerken van levende en lerende netwerken: Wat willen we bereiken, wat gaan we doen? Gedeelde urgentie en recht doen aan ieders belang Win-win, handelingslogica’s Zicht op situatie en onderliggende cijfers Bestaande- verwachte situatie, focus Richtinggevende visie

Kenmerken van levende en lerende netwerken: Hoe maak je samenwerking in netwerken effectief? Professionele projectleiding Regelen, verbinden, korte lijn bestuurders Oog voor (financiële) continuïteit Lerend vermogen: 1.vraaggericht opleiden 2.dynamische arbeidsmarkt volgen 3.samenwerken met andere scholen 4.samenwerken met bedrijven

Aandachtspunten Regiovisie als motor voor innovatie? Balans tussen sturen en (stimu)leren Voor wie doe je het? Onderzoekende houding: wat werkt? Leren op alle niveaus

Samen leren: peer reviews als instrument Lerende gesprekken tussen regio’s als ‘tool’ als versterking van reflectie op voortgang Eigen leervraag: waar willen we gezien ambities nog een stap op maken; wat lukt goed, wat willen we verbeteren? Moet je oefenen en leren

Wat doen succesvolle samenwerkingsverbanden vmbo-mbo? (1) Naast basiskenmerken: gedeelde visie, urgentie, eigenaarschap, vertrouwen, overlegstructuur met kartrekker Dwarsverbanden operationeel /tactisch/strategisch niveau Aandacht voor samenwerkingsverband Structurele vs projectenaanpak

Wat doen succesvolle samenwerkingsverbanden vmbo-mbo? (2) Uitgaan van: wat is nodig om onze leerlingen succesvol te maken (ipv organisatie-belangen als struikelblok) Ruimte voor structureel contact docenten vmbo en mbo Meer aandacht voor opbrengst, en minder papier